Heel knap, deze belangrijke mijlpaal voor de Tesla-killer. De vraag is alleen: hoe nu verder?
Het is nog niet zo makkelijk om elektrische auto’s te produceren. Daar komen telkens meer automerken achter. Voor de traditionele autobouwers is dat niet direct een probleem, die kunnen zich weer richten op plofmotoren. Of in elk geval voldoende revenuen binnenhalen om kostendekkend te kunnen zijn.
Dan zijn er ook automerken die enkel en alleen elektrische auto’s bouwen. Tesla heeft aangetoond dat dat de beste manier is. Maar vooralsnog lijkt het ook alleen Tesla te zijn die winst kan maken met het bouwen van elektrische auto’s. Ja, en BYD (alhoewel die ook andere auto’s maken). Kijk maar naar Fisker, dat kopje onder dreigt te gaan nog voordat het goed en wel begonnen is op de EV-markt.
Belangrijke mijlpaal Tesla-killer
Wat dat betreft is de prestatie van Rivian geen verkeerde. Rivian heeft namelijk de 100.000e auto gebouwd. Het betreft een witte Rivian R1S, zo meldt de CEO van Rivian, RJ Scaringe op Twitter dat nu X heet.
De Amerikaanse fabrikant focust zich op pick-ups (R1T) en SUV’s (R1S). We kunnen ze wel ‘Tesla-killers’ gaan noemen, maar het merk zit nu nog dus meer in de hoek van de Cybertruck en Model X. Niet echt de hoek waar Tesla de aantallen maakt (en het grote geld verdiend). ]
Netjes
In dat licht bezien is 100.000 echt heel erg netjes voor een bedrijf dat pas sinds kort auto’s bouwt. Veel startups zijn dan al lang en breed verdwenen. Het is helemaal knap van Rivian, omdat de EV-markt in de VS toch niet zó groot zou is als werd verwacht. Tesla verkoopt niet onaardig (alhoewel dat ook al minder gaat dan eerst), maar ook Ford merkt dat er weinig animo is voor de elektrische F-150, de Lightning.
Uiteraard moeten we Rivian feliciteren met hun enorm indrukwekkende mijlpaal, we zijn dan ook benieuwd hoe het verder gaat. Met het product zit het wel snor, de Rivians zijn uitstekend ontvangen door Jason Camissa, Doug DeMuro en Marcus Brownlee. Het merk kondigde onlangs nog de betaalbare R2 en R3 aan. Dus nu even doorpakken!
Robert zegt
Ik vind dat de modellen van Rivian een originele én aansprekende designtaal hebben, zeker gezien de beperkingen die een doorsnee EV met zich meebrengt.
audirs3 zegt
ik zag hem vorige maand vrij vaak voorbij komen in Californië. Leuke auto. Maar eigenlijk een enorme gemiste kans van de gevestigde orde (Range Rover, Jeep, etc) dat ze zich zo de kaas van het brood laten eten.
William zegt
RIVIAN verloor 107.000 dollar op ieder auto die ze in 2023 hebben verkocht. Geen wonder dat traditionele autobouwers niet bepaald staan te springen om zoveel geld door de plee te trekken:
https://finance.yahoo.com/news/rivian-automotive-full-2023-earnings-101109412.html
5,4 miljard dollar verliezen op een omzet van 4,4 miljard.
fanboy zegt
@William: Dit zegt toch helemaal niks? Als ze met die tijd en geld ook een busjes platform op hebben weten te zetten en tegelijkertijd hebben gewerkt aan een kleinere Rivian?
Dit is uiteindelijk nog een startup en die gaat voorlopig geen winst schrijven.
Alleen Tesla en misschien BMW lijken echt fatsoenlijke winst te maken met EVs.
rollingstoned zegt
Hyundai doet het ook goed qua EV’s.
https://www.prnewswire.com/news-releases/hyundai-motor-america-reports-all-time-record-march-and-q1-2024-sales-302105571.html
potver7 zegt
En wat is het operationeel resultaat? Vergeet niet dat het bedrijf gigantische investeringen doet om nieuwe modellen te ontwikkelen en productielijnen op te zetten. Dat drukt natuurlijk gigantisch op het bedrijfsresultaat maar zegt niet zoveel over de winstgevendheid op langere termijn. Als je in een bedrijf als dit investeert dan kun je niet verwachten dat die meteen in het eerste jaar winstgevend is, en ook niet in het tweede, derde of vierde jaar. (hint: bij Tesla duurde dat 10 jaar…)
Als je puur het bedrijfsresultaat afzet tegen verkochte units, dan heeft Rivian in 2021 5,1 miljard Dollar toegelegd op iedere verkochte auto (!), in 2022 was dat teruggebracht naar 348 miljoen Dollar en vorig jaar 108 miljoen Dollar. Er zijn ‘startups’ die de verliezen aanzienlijk minder rap terugbrengen, laten we het zo zeggen.
Flutterbear zegt
Knap hoor om auto’s te verkopen onder de kostprijs. Verder maken de Koreanen ook winst op hun EVs en laat daarmee zien dat de transitie ook voor traditionele fabrikanten haalbaar is.
mashell zegt
Het duurde zo’n 10 jaar voordat Tesla structureel echte zwarte cijfers schreef, benieuwd of Rivian die tijd ook gegund wordt door de investeerders.
Robert zegt
Sterker nog, Tesla heeft het enkel kunnen redden doordat ze járenlang voor goed geld CO2 emissierechten konden verkopen aan de traditionele autofabrikanten. Pas toen de productie van de Model 3 goed op stoom was werd er voor het eerst ook geld verdiend met het bouwen van auto’s.
Flutterbear zegt
Er zit een verschil tussen winst op je product of winst als bedrijf. Tesla maakte met de introductie van de X al winst op de S. Rivian gaat nu al downmarket terwijl ze nog niet verdienen aan hun topmodel. Ze hebben ook niet de resources om het financieel uit te houden tot dit nieuwe model komt.
Joris24 zegt
Hoop berichten hier over onder kostprijs verkopen en zulks. Bedrijfseconomisch zijn die reacties om te janken. Tesla werd pas na 17 (!!) jaar winstgevend en dat was eigenlijk nog voornamelijk dankzij de verkopen van emissiepapieren. Elke ondernemer weet dat kosten voor baten uit gaan. Als je een platform moet ontwikkelen vanaf scratch, moet je de ontwikkelkosten daarvan uitsmeren over tig jaren. Je kunt moeilijk zeggen “je hebt dit jaar 100 miljoen uitgegeven en 2 auto’s verkocht, dus je verkoopt ze met praktisch 100 miljoen verlies”. Dat platform kun je met wat mazzel wel 20 jaar lang gebruiken als je de techniek blijft verbeteren, tesla doet niet anders.
Als het bericht van potver hierboven klopt, is het bijzonder knap wat ze doen.
Flutterbear zegt
Bedrijfseconomisch kan je prima operationeele winst scheiden van cashflow. Textbook Dunning-Kruger..