
Audi dat met een radicaal nieuw design komt? No way, maar de Prologue laat zien waar de toekomstige A6, A7, A8 en misschien zelfs de A9 naartoe gaan.
Audi gaat de koers van zijn designrichting omgooien, en daar is de in Los Angeles gepresenteerde Prologue het archetype van. Ze zijn in Ingolstadt natuurlijk niet zo gek om het huidige design-DNA meteen weg te gooien (never change an winning team), maar in de details heeft de nieuwbakken designbaas Marc Lichte al het nodige gewijzigd. We noemen een grille die bijna over de hele breedte is doorgetrokken, een concave achterruit á la Citroën C6, en achterlichten die over de hele breedte van de kofferklep doorlopen. Ook guitig: het tankklapje is ingewisseld voor een schuifmechanisme, iets dat ook op de volgende A8 zal worden toegepast.
De 5,10 meter lange Prologue is van binnen bijna geheel knoploos. Het puilt uit van de schermen, die dusdanig in het interieur zijn opgegaan dat ze niet opvallen. Net als bij de nieuwe TT is de fysieke klokkenwinkel vervangen door pixels. Ook boven het dashboard en het handschoenenvakje komen de LCD-displays terug.
Onder de kap van deze S-Klasse Coupé-tegenhanger ligt een 4.0 V8 met 605 pk en 750 Nm. Goed voor een 0-naar-100-spurt in 3,7 seconden. Maar die info is minder van belang is, het gaat nu vooral om het design. Check het in deze livepics.
Ik zit echt naar dat ding te kijken van,” dus dit is de toekomst van Audi…”
Maar toegegeven, het ziet er wel lekker uit.
De toekomst van Audi: het verleden herhaalt zich!
@str8six:
De luchtbakkers van de PR-afdeling noemen dat “heritage”…
“Audi gaat de koers van zijn designrichting omgooien”
huh; dat model is nauwlijks te onderscheiden van de huidige Audi’s…
Bij koers omgooien zou je meer denken aan wat BMW deed toen ze Chris Bangle inhuurden. Zijn ontwerpen waren niet altijd populair, maar het is duidelijk anders dan wat daarvoor gebeurde. En hij heeft zeker een trend gezet (bijvoorbeeld veel vouwen, en “opliggende” kofferdeksels).
@super: Inderdaad Chris Bangle heeft een positieve invloed gehad vind ik persoonlijk, omdat bij BMW een andere design koers ook broodnodig was.
Het leuke is dat Mercedes de ‘”opgelegde kofferdeksel” heeft overgenomen van BMW. Mercedes hanteerde dat bij de vorige S-Klasse W221
Adrian van Hooydonk borduurt in feite voort op het design van Chris Bangle, je herkent veel stijlelementen vind ik.
Maar inderdaad wat Audi doet is niet veel anders wat ze eigenlijk al aan het doen zijn.
@lexushondagtr: de Bangle Era is gelukkig weer voorbij,
En alle BMW’s lijken weer veel op elkaar. Net als alle Audi’s, Mercedessen en Porsches.
De 7-serie was en is overigens een van de allerlelijkste auto’s aller tijden. De enige die ik echt aardig vond uit de Bangle periode was de Z4 en de E61 Touring.
@gtwillem: Omdat jij dat vindt over de 7-serie maakt het nog geen feit. Ik kon en kan de 7-serie altijd waarderen vond en vind het nog steeds een mooie auto. Kijk maar naar de huidige 7-serie en de vorige e65/e66 facelift er komt veel overeen. Of naar de X5 ook niet veel veranderd. De 5-serie was het buitenbeentje maar wel in de positieve zin naar mening. Het verschil zt er in het modellen gamma.
Geweldige wagen
Zie weinig nieuws… maar lelijk vind ik het niet.
Ik vind het allemaal net te groot; de gril, de deuren….alles is uit proportie getrokken. Kortom een weinig subtiel apparaat naar mijn mening. Doe mij maar een goed gemotoriseerde A5!
@taka: het heet niet voor niets concept
@MAB: Een concept kan toch ook mooi in verhouding zijn? Overigens realiseer ik mij dat smaken verschillen en iedereen een andere mening heeft (gelukkig maar!). In ieder geval hoop ik dat de gril weer wat kleiner wordt, mocht dit model de productiefase halen…..(andere velgen zou ook al een stuk helpen)
Ziet er super uit naar mijn mening!
Vind Audi’s sowieso bijna altijd mooi, ondanks dat ze behoorlijk op elkaar lijken…
@PunicaOase: “Ondanks dat ze op elkaar lijken.” Bedoel je niet juist omdat ze op elkaar lijken?
@berlinetta: Als jij twee bijstandsmoeders van begin 50 ziet die op elkaar lijken, dan vindt jij ze dus mooi?
@mikkeloentje: lekkere milf is nooit weg?
@draadloos:
Zolang die MILF de 30 niet gepasseerd is wel, bij 50 heb je het eerder over een GILF en daar moet ik als bijna 50er al niet aan denken..
Gewoon een heerlijke wagen. Kan gewoon zo in productie.
Valt me op dat het interieur toch best wel weer laat 80’s begin 90’s aandoet. Niet verwacht van Audi.
Mooie auto, heur, maar als dit de nieuwe A5 was had ik het ook geloofd. Hier is weinig radicaal en/of vernieuwend aan.
Doet me denken aan mijn penis; lang, dik, en zeker geen eenheidsworst.
Het scheelt niet veel meer of auto’s gaan terug in de tijd :-)
Leuk artikel: De achterkant is niet te zien en het “tank schuifje” ook niet. Met deze voorkant kunt je fijn in deze tijd v/h jaar bladeren helpen op ruimen voor Rijkswaterstaat! :)
Dus als je de achterruit van een Citroen C6 pakt, je plakt daar de achterlichten van een Saab 9-5 onder, je monteert dat zooitje op een lel van een coupé die zich in vrijwel niets onderscheidt van de overige Audi coupés (behalve dan het formaat en wat kleine details), en je maakt de grille een beetje breder – dan houdt dat bij Audi in dat de designrichting compléééét is omgegooid.
We hadden het kunnen weten natuurlijk, bij een merk die nieuw ingedeelde voor- en achterlichten met iets anders vormgegeven bumpers op een Q3 al direct als ‘facelift’ bestempelt.
@potver7: Mercedes heeft met de S(63?)-Coupe ook al zo’n streep-achterlicht en in de AMG GT ook. Maar mij doet het inderdaad ook denken aan de Saab 9-5 NG. Ik vind het leuk om te zien dat ondanks dat Saab geen verkoop succes was het toch leuke en vooruitstrevende dingen heeft gebracht (en dan bedoel ik meer de turbo dan deze achterlichten) die we hedendaags nogsteeds terugvinden. Jammer dat ze verdwenen zijn.
En hoe doe je de portieren open?
@jonee: Weet jij wat concept betekend?
Much ado about nothing – Shakespeare
Lichte is goed bezig! Geweldig design, het klopt gewoon helemaal, zelfs die enorme grille misstaat niet (in tegenstelling tot destijds bij die lelijke Nanuk concept) Hopelijk eindigt dit niet zoals de Sport quattro (gaat die ooit nog komen?) en zien we hier veel van terug in toekomstige productiemodellen.
Voorkant is heerlijk maar de achterkant vind ik er niet uitzien ..
Zo had de A7 eruit moeten zien, niet die zwaarmoedige achterkant en dat slecht geproportioneerde zijaanzicht.
Overigens wat die schermpjes betreft, heren van Autoblog (jullie hebben al in de nieuwe TT gereden natuurlijk). Hoe ziet dat eruit met een gepolariseerde zonnebril op? Werkt dat een beetje? Aangezien een hoop schermen de meest bijzondere kleuren laten zien of gewoon compleet op zwart lijken te gaan als ik mijn zonnebril opzet!
@Gulli:
Een Polaroid in de auto is sowieso een drama, olie op de weg zie je ook niet.
Daarom zijn ze bijvoorbeeld op het circuit verboden.
Voor iets wat uit de “toekomst” is en nog een concept is het wel heel hedendaags. Maar buiten dat ziet hij er wel mooi uit.
Alleen jammer dat er geen foto’s van de achterkant zijn, want dat is volgens mij het spectaculairste.
Koken met Audi: men neme de nieuwe Ford Mondeo, een snufje C6, schepje S klasse coupe, tractor wielen met citroen design. Even in de blender en tadaa, Audi Prologue. Graag ijskoud serveren want warm word je er toch niet van
@flashevan: Met dat snufje C6 heb je wel gelijk, achterruit lijkt er veel op. En hij lijkt gewoon op de Mondeo omdat hij smalle oogjes heeft, en een grote muil (Audi gebruikt overigens al veel langer een grote grille dan Ford). En tenslotte is het een coupe met twee deuren, daarom lijkt ie op de S Coupe.
@flashevan: Wat een fantasie heb jij….
Kom op, je kan toch niet zeggen dat deze enorm veel lijkt op de huidige audi’s. Oke de grille en de lampen zijn hetzelfde idee, maar dat hoort gewoon bij audi, voorderest vind ik het een heel bijzondere auto.
Hele mooie auto maar probeer is een andere neus beetje variatie is wel leuk Marja waarom zouden ze het verkoopt
En geen enkele foto van het kontje?
Hmm dit lijkt mij niet echt een hele andere koers… Ziet er nog steeds uit als een Audi uit dit gamma, wat zeker niet verkeerd is trouwens. Toch vind ik de voorkant er niet op vooruit gegaan.
Hmm weet het nog niet zo zeker met die enorme muil. Doorontwikkeling van de single frame grill lijkt mij iets te ver aan het doorschieten. Doet me denken aan Peugeot die op een gegeven moment ook helemaal de weg kwijt was met die enorme muil.
Het wordt tijd dat BMW eens komt met een 760Ci Coupe want ze liggen achter als Audi deze gaat produceren. CL coupé lijkt er wel op qua kont.
De muil dan niet gezien van de Lexus LF, dat is pas overdreven ! Stofhapper, zo laag bij de grond
typisch audi, grote auto weinig binnenruimte
o ja…. hebben!!!! :)