Compacte SUV in het premium segment. Need I say more?
Ooit waren SUV’s vooral gewild bij lieden die daadwerkelijk iets hadden aan terreinvaardigheden en een interieur dat wel tegen een stootje kon. Tijden veranderen en dus wel tegenwoordig alles en iedereen zo’n ding, al is het maar omdat je “lekker hoog” zit. Bovendien voelt zo’n grote, hoge koets een stukje veiliger en dat is wel zo fijn als je de koters naar de hockeytraining brengt.
BMW kan er in het genoemde segment weer een poosje tegenaan met de kakelverse X3. De nieuwe generatie werd in alle richtingen groter dan z’n voorganger en tegelijkertijd schraapte BMW 55 kilogram van het gewicht af. Je kunt ‘m bestellen als xLine, M Sport of Luxury Line. Wie écht de blits wil maken op de zaak gaat los met BMW Individual, met de wetenschap dat het kostenplaatje dan natuurlijk wel stevig kan oplopen.
Het motorenaanbod bestaat uit twee diesels met 190 pk en 265 pk en drie benzinemotoren met 184, 252 of 360 pk in de M40i. Deze versie doet 0-100 km/u in 4,8 seconden en is begrensd op een vorstelijke 250 km/u. Prijzen zijn op moment van schrijven helaas nog niet bekend.
UPDATE 1: Er zijn al wel prijzen bekend, mea culpa! De derde generatie staat vanaf 11 november in de showroom en is in eerste instantie leverbaar met keuze uit twee diesel- en een benzineversie:
X3 M40i (360 pk) – €96.896
X3 xDrive 20d (190 pk) – € 68.396
X3 xDrive 30d (265 pk) – € 79.596
UPDATE 2: Vanaf december komen daar nog twee benzinevarianten bij: de BMW X3 xDrive20i en BMW X3 xDrive30i.
X3 xDrive20i – € 59.995
X3 xDrive30i – € 72.510
Silverarrow zegt
Is de 265 pk diesel inmiddels ook al de 2.0 liter 4-cilinder?
alexnaoumov zegt
@silverarrow: nee
karhengst zegt
@alexnaoumov: Jammer, was anders een leuke voor de 1-serie geweest. Dit zal nog wel de oude 6 in lijn zijn. Ook geen straf.
Gulli zegt
@karhengst: past gewoon een 6-in-lijn in een 1-serie hoor. Of is de diesel te groot?
karhengst zegt
@gulli: Geen idee of het past, maar het gewicht wordt mogelijk ook te gortig. Plus prijs. Meer dan een I4 wordt er als diesel niet geleverd iig.
Silverarrow zegt
@alexnaoumov: Mooi! Ander wordt dat hele premium verhaal ook lastig om te verkopen. De X5 25d met 245 pk haalt het in de verste verte niet vergeleken met de op papier niet eens zo heel veel krachtigere 6-cilinder.
cupsport zegt
Huh? Prijzen niet bekend? Maar je kan hem wel configureren op BMW.nl…
Volgens mij is er iemand nog niet wakker. :)
poekoek zegt
In welk opzicht is een X3 compact?
wijsneus zegt
@poekoek: als je hem vergelijkt met de aanstormende X7
karhengst zegt
@poekoek: In Nederland wellicht niet. In andere markten zit je bij Mid Size SUV al bij een X5 en zelfs de Q7. Fullsize is de categorie Escalade. De Nederlandstalige en Engelstalige Wikipedia pagina’s verschillen hier ook in mening.
poekoek zegt
@karhengst: ik kwam gisteren in mijn normale C-segment auto een huidige X3 tegen en vond het al een behoorlijk bakbeest.
karhengst zegt
@poekoek: Ik zag vanochtend in m’n buitenspiegel slechts een paar spijlen van een grille en verder niks: Dodge Ram Hemi V8.
Al moet ik je wel gelijk geven, met die nieuw (overdreven) neus van de X1 oogt zelfs dat model tegenwoordig al fors.
neleev zegt
Binnen 5 sec naar de 100, lekkerrrrrrr
VeniVidiVici zegt
Ik blijf die onderste schuin omhoog lopende lijn van het achterste raam maar mega truttig en lelijk vinden.
En tja, de stoelen zijn zo te zien wederom simpelere platgeslagen dingen i.p.v. de fijne volle comfortseats van de X5. Verder een geslaagde auto de nieuwe ‘ik wil wel, maar kan niet X5’.
mashell zegt
@venividivici: die oplopende lijn is wat een X3 tot een X3 maakt. Die stoelen lijken me prima. Standaard BMW sportstoelen en dat zijn fijne stoelen (voor mij de hoofdreden een BMW te rijden). Het lijkt me dat de X5 er een heel groot probleem bij heeft, z’n kleinere broertje ziet er beter uit (geen dakkapel en koplampen die niet tot aan de neusgaten doorlopen) en heeft een heel veel moderner interieur. De enige reden om nu nog voor een X5 te gaan is omdat daar X5 achterop staat en dat voor sommigen bij de golfclub meer prestige heeft.
VeniVidiVici zegt
@mashell: Ja klopt, die lijn hoort bij de X3, maar toch heb ik dat er altijd truttig uitzien.
Tja, de X5 staat er nu al wat gedateerd bij inderdaad. Ik denk dat BMW dat al had zien aankomen en dat er daarom geen facelift komt van de huidige X5. Volgens de geruchten zou in het najaar 2018 de nieuwe X5 komen (hoop niet met dezelfde concept nieren look als van de X7 ?)
mashell zegt
@venividivici: laten we inderdaad hopen dat die X7 nieren op het concept op zoveel afschuw kunnen rekenen dat ze in het productiemodel halveren. Dus aan alle IAA bezoekers, als je langs de X7 gaat, even naar de neus kijken en “Juch” roepen.
VeniVidiVici zegt
@mashell: hum… eerste zin is lekker krom getypt haha
defl8 zegt
@venividivici: Natuurlijk zijn comfiseats heerlijk. Je ‘wil wel maar kan niet’ opmerking vind ik wat arrogant. Alsof iemand met miljoenen op de bank niet kan denken : Goh lekker wagentje zo’n X3 en niet zo lomp als een (X)5(GT).
Als gezonde vent vraag ik me ook wel eens af welk comfort en ruimte je nou eigenlijk nodig hebt voor die drie kwartier per dag in de auto.. 5 minuten daarvan worden al veroorzaakt doordat ik een gaatje moet vinden voor 5 meter blik in plaats van 4m.
gasderop zegt
@venividivici: zei de fietser
cpp1 zegt
Gelukkig lopen die koplampen bij deze niet door tot de grill. Vind dat maar een mislukte design move bij nieuwe modellen. Met name bij de 3 serie lijkt het he-le-maal nergens op. Heb de nieuwe 3 daarom laten staat en maar weer voor een e91 gegaan.
berlinetta zegt
Nu ik hem steeds vaker zie, begin ik hem toch wel mooi te vinden. Het is geen echte schoonheid zoals een Velar of een F-Pace, maar wel een hele nette SUV. Een stuk mooier dan de X5.
thomasthomas zegt
Vind dit echt een heel geslaagd model zeker in vergelijking met de huidige X3 dat is het nog net niet. Deze zou ik zo kopen mocht ik mijn 5 serie ooit beu zijn.
lekkerlinksrijden zegt
@thomasthomas: ik vind de nieuwe er ook een beter uitzien, verhoudingen kloppen beter
Teerdz zegt
Hoe zit de band eigenlijk met de X4? Is die nog gebaseerd op het oude model en lopen er dus een redelijk verouderd en een nieuw model langere tijd naast elkaar? Of is deze X3 weer gebaseerd op de X4 van 1/2 jaar geleden?
mashell zegt
@teerdz: er zijn al ongecamoufleerde spyshots van de nieuwe X4. Dus verwacht de nieuwe X4 gewoon op de volgende autoshow.
berlinetta zegt
Deze auto is wel absurd duur. Bijna 70k voor de instapper. Voor 25k minder rij je in een 3-serie Touring met dezelfde motor. Biedt net zoveel ruimte en rijdt ook nog eens sneller en beter.
mashell zegt
@berlinetta: BMW 320d xDrive Touring kost €54.425,00, de X3 €68.396. Dat is 14k voor een grotere moderne SUV met 5 serie techniek. Lijkt me het geld waard.
berlinetta zegt
@mashell: Oh dan zat ik er even ver naast. Ik had de xdrive dan even niet meegerekend, maar dat is wel zo eerlijk. Maar toch… 14k. Het is dat de 3-serie erg oud is en de X3 hagelnieuw.
ff40 zegt
Bmw met hoge wielen
Moet ik nu een nog hogere auto kopen om weer boven jou uit te kunnen?
arias12 zegt
Mooie auto!
imakker zegt
X3 M40i (360 pk) – €96.896. Vlaamse prijzen: € 67.850
X3 xDrive 20d (190 pk) – € 68.396. € 49.200
X3 xDrive 30d (265 pk) – € 79.596 € 51.450
eens zo lekker ;-)
berlinetta zegt
@imakker: De rest van het geld heb je nodig voor de reparaties aan je ophanging.
imakker zegt
@berlinetta: een goeie, maar het is natuurlijk al een hoge SUV dus dat zit wel snor
jippie zegt
Het wordt tijd dat de hele ontwerpafdeling van BMW eruit wordt gekieperd. Dit gaat niet goed zo, het lijkt helemaal nergens op waar die gasten mee bezig zijn.