Mythes worden opgelost om jouw redenen om geen EV te kopen onderuit te halen.
Ken je het programma Mythbusters nog? Als je het platslaat, waren het wat vrienden die de grote vragen des levens beantwoordde met ja, nee of misschien. Denk aan: ‘Is een olifant bang voor een muis? (ja!)’ of ‘Kun je iemand doden door een muntje van een wolkenkrabber te gooien? (nee, maar een flinke wond hou je er wel aan over).
Helaas bestaat het televisieprogramma niet meer, want er zijn nog tal van mythes om te busten. Al helemaal in de hedendaagse autowereld. Gelukkig heeft Marktplaats een expert op het gebied van EV’s in huis om de feiten te scheiden van de fictie. Rick Verkuyl legt uit welke redenen om geen EV te kopen, onjuist zijn.
Meer dan de helft (57%) van de Nederlanders vindt het bijvoorbeeld onwaarschijnlijk dat zij de komende 5 jaar een EV zullen aanschaffen. Nederlanders een aantal misvattingen hebben over elektrische auto’s, die hen ervan weerhouden om een EV te overwegen. Rick Verkuyl van Marktplaats. ontkracht daarom vier veel voorkomende mythes.
Mythe 1: ‘Productie van EV’s is vervuilend’
Ja, een elektrische auto bouwen zorgt voor meer uitstoot dan het maken van een benzineauto. Kijk, da’s het leuke aan mythes busten: ze kunnen ook waar blijken te zijn. De vervuilendere productie komt door het ingewikkelde maakproces en de schaarse materialen die nodig zijn om de batterij te maken.
Maar dat is niet het hele verhaal. Over de gehele levensduur zijn EV’s een stuk duurzamer en maakt ie het qua uitstoot weer god. Verkuyl verwijst naar een studie: ”Volgens onderzoek van Milieu Centraal stoot een EV die achttien jaar lang gemiddeld 12.000 kilometer per jaar rijdt ruim 60% minder CO2 uit dan een brandstofauto die evenveel rijdt. Bij deze berekening is het productieproces van beide auto’s ook meegenomen.”
Mythe 2: ‘Stroom voor EV’s is niet duurzaam’
Ook hierbij zijn er twee kanten aan het verhaal, maar dit keer is de mythe grotendeels onjuist. Meer dan de helft van de stroom die we in Nederland gebruiken, is op een duurzame manier opgewekt. Je kunt dus nog rijden op ‘grijze stroom’, maar die kans wordt wel steeds kleiner.
Daarnaast kun je zelf – mits je hiervoor de financiële middelen hebt – zorgen voor groene stroom in je EV. Verkuyl: ”Als je zonnepanelen of een groene energieleverancier hebt en een eigen laadpaal kunt plaatsen, je auto zelf zo veel mogelijk met groene stroom opladen.”
Mythe 3: ‘EV-Accu’s worden niet gerecycled’
Het wordt soms beweerd, zelfs door gerenommeerde media, dat accu’s op de schroothoop belanden na gebruik in een EV. Gelukkig wordt hier aan gewerkt. Sterker nog, in Nederland zijn we goed op weg.
”Volgens Auto Recycling Nederland, die het recyclen van accu’s uitvoert, wordt op dit moment 63,6% van het gewicht van autobatterijen nuttig hergebruikt. In de nabije toekomst zal dit percentage door EU-regelgeving alleen maar stijgen”, weet de EV-expert van Marktplaats.
De batterij in jouw EV zal dus grotendeels hergebruikt worden. Waar gaat dat dan naartoe? Verkuyl: ”De meeste metalen worden weer hergebruikt en wat overblijft qua restmateriaal kan vaak ook worden gerecycled, bijvoorbeeld in de wegenbouw.” Helemaal hergebruiken gaat dus nog niet, maar helemaal niet recyclen; dat is ook allang niet meer van deze tijd.
Mythe 4: ‘EV’s hebben een hoger brandgevaar’
Dit is volgens de Marktplaats-medewerker een bekende misvatting over elektrische auto’s. En daardoor dus ook een van de verkeerde redenen om geen EV te kopen. ”EV’s vliegen niet vaker of makkelijker in brand dan ‘gewone’ brandstofauto’s. EV’s zijn nog nieuw, waardoor branden of ongelukken met deze auto’s vaak onder een vergrootglas liggen”, zegt Verkuyl.
Ook dit zuigt hij niet uit zijn grote duim: ”Uit onderzoek van DEKRA, een Duitse expertorganisatie voor verkeersveiligheid, blijkt juist het tegendeel waar: elektrische auto’s hebben een lagere kans op brand dan hybrides en brandstofauto’s.” De expert geeft wel toe dat brandende elektrische auto’s moeilijk te redden zijn. ”Het blussen duurt vaak lang en kost veel water. Gelukkig is de brandweer bezig nieuwe blusmethodes te ontwikkelen om hiermee om te gaan”, aldus Rick Verkuyl.
Voor je hieronder je gal spuwt: ik heb ook veel meer redenen om geen EV te kopen. De actieradius is nog te mager, de techniek is snel achterhaald, banden gaan sneller op, het gewicht, de wegvallende financiële aanmoedigingen en de enorme afschrijving om maar een paar redenen te noemen.
Beschouw deze tekst niet als een advertentie voor EV’s, maar als een verzameling wetenswaardigheden over elektrische auto’s. Op de eerstvolgende kringverjaardag kun je nu wat onwaarheden uit de mond van Ome Frits met feiten weerleggen. Dat is ook wel eens lekker, toch? En nu eens kijken wat voor geinige occasions er allemaal op Marktplaats staan.
Bron: Marktplaats
waterisnat zegt
Head of sustainability van marktplaats als expert opvoeren en laten beginnen met CO2 als vervuiling definieren om EVs te verkopen. Monthy Python is er niks bij.
DeWitteCondor zegt
Nondeju inderdaad. Wat een onzinnige mythe ‘ontkrachting’ is dit.
Cherrypicken van argumenten. Simpel voorbeeld: pas in ‘24 was het aandeel groene stroom meer dan 50%. In al die jaren daarvoor is dat niet opgegaan. En wanneer laadt Jan met de Pet zn EV op? Juist, vooral snachts wanneer er geen zon is. Hopelijk denken we niet met zn allen dat Nederland snachts alleen op windturbines draait. Deze meneer kennelijk wel.
En volgens mij heeft bijna niemand gezegd dat EVs sneller in de fik vliegen. Wel dat ze een stuk moeilijker (lees:niet) te blussen zijn waardoor dit een nachtmerrie is voor de brandweer. Die hele passage kun je dus net zo goed overslaan.
Het lijkt wel een top gear challenge advies, ambitious but rubbish.
kennone zegt
Mythe, ik koop volgendjaar een EV
ouwedibbes83 zegt
In jouw aanvulling staan belangrijke bezwaren, die volgens mij ook verband houden. Door de beperkte actieradius van (een deel) van de eerste EV’s en de snelle technische ontwikkeling is de afschrijving op EV’s zo groot. Men koopt liever een nieuwere, plus het aanbod van betaalbare modellen neemt toe, de specificaties vooral qua opladen verbeteren in rap tempo. Dat maakt een 7-10 jaar oude EV een stuk minder aantrekkelijk, uitzonderingen zoals een Model S daargelaten.
Johanneke zegt
Lekker toch. Dit betekent 2 dingen: EV’s worden in rap tempo beter, en 2ehands EV’s worden spotgoedkoop. Ik zie geen probleem voor mijzelf. Een 5 jaar oude EV van 45k kost nu 15k 2ehands. Dus mijn volgende auto wordt een EV. Al heb ik er wel een benzine auto nog naast, dus dan wordt de keuze nog veel makkelijker. Maar ik stap straks lekker in een comfortabele auto met 300pk ipv een hijgende en piepende 3 cilinder met 120pk.
jaso013 zegt
En toch twijfel ik nog steeds of mijn volgende al een EV moet gaan worden…. Betaalbaar worden ze al zeker… maar hoeveel zakken ze nog verder weg? En toch bekruipt mij de angst dat als er iets aan de accu kapot gaat dat het me ongelofelijk veel geld gaat kosten…. Ook de optie om te gaan kamperen met bijv een vouwwagen icm een EV ligt me nog niet helemaal lekker
Johanneke zegt
Accu’s en motoren die kapot kunnen bij een EV blijft een realistische angst, ben ik met je eens. Qua accu wordt die angst bij mij minder, want er zijn al mensen die de kapotte cel van een accupakket kunnen identificeren en enkel die vervangen. Plus de kans dat het gebeurt is niet groot.
Als je motor kapot gaat ben je klaar. Voor zover ik weet is dat niet echt te repareren, en moet er gewoon een nieuwe motor in. Absoluut een minpunt aan de EV. Stel je koopt er 1 van 15, en na 3 jaar gaat er een motor kapot, hopen dat iemand je er nog 5k voor geeft.
superfred zegt
Niet kunnen repareren is pure onzin. Dat het niet uit kan financieel is een ander verhaal. Maar er is nog nooit een elektromotor uitgebracht die niet te herstellen is. Alles kan, maar soms is het domweg te duur.
gdjnl zegt
De kennis is beperkt en aanbod van mensen met kennis en ervaring om dit soort reparaties uit te voeren zeer laag. Dat maakt het kostbaar. Een elektromotor zou in theorie makkelijker te vervangen moeten zijn dan een plofblok.
jaso013 zegt
Nou dat dus. Alles is te repareren dat klopt. Maar wat kost het…. Een kapotte cel? Kapotte motor? Geen idee. En de afschrijving gaat als een jekko nog steeds. Oprecht denk ik dat je over 2 jaar de model Y van een paar jaar oud voor max 20K kunt kopen. Dus ik wacht voorlopig nog eventjes
cossiekiller zegt
“ik heb ook veel meer om geen EV te kopen”
Dat waar is ook wel een beetje vrij, als hetzelfde voelen we.
petroldrinker zegt
Dit zijn vrijwel de laatste redenen voor mij om er geen te kopen….
Motomoto zegt
Verhelderend. Graag meer van dit soort objectiviteit. Bijvoorbeeld hoe Chinees Volvo is. Want komt ook om de haverklap aan bod in een hoop geschreeuw
mashell zegt
Hoewel het inhoudelijk wel klopt kun je dit toch niet objectief noemen? De man werkt voor een verkoop site waarbij het doel is te verkopen. Daar helpt hij bij door bezwaren te ontkrachten. Zinvol maar niet objectief.
superfred zegt
Volvo ligt een beetje onder een vergrootglas waar ze zelf onder zijn gaan liggen door er vrij open over te zijn. Als je goed kijkt blijken er veel meer merken te zijn die op de een of andere manier al dan niet deels in Chinese handen zijn.
De vraag is; is dat erg, als de boel verder goed geregeld is, zoals het bij Volvo lijkt te zijn? Want in alle eerlijkheid; als ik op dit moment een elektrische auto onder de 75k zou moéten rijden, dan stond er een EX40 op de stoep.
bmwadept zegt
Mythe 1 klopt simpelweg niet. Ontginnen van de grondstoffen is zeer vervuilend. Grond en rivieren worden vervuild met chemische middelen die nodig zijn om delfstoffen te winnen. Mens en dier raken er ziek door. Daarnaast wordt een complete ecosysteem verwoest. De schade zal decennia duren voordat het hersteld is.
Hubert zegt
Heb je het nu over het oppompen van olie?
En de tientallen milieurampen (gezonken tankers, gebroken pijpleidingen) met miljarden schade de laatste decennia?
V8Vantage zegt
Geen probleem, daar is de natuur allang aan gewend ;-)
bmwadept zegt
Ik ben zelf voorstander van EV boven ICE. Maar ik reageer simpelweg op de feiten die aangehaald zijn in artikel. Die zijn simpelweg te kortzichtig.
bmwadept zegt
Olierampen richten inderdaad verschrikkelijke schade aan ecosysteem. Maar de ecosysteem kan op termijn herstellen. Dit is in schril contrast met mijnbouw van nikkel en zeldzame aardmetalen. Daar is Intensief gebruik nodig van water en giftige stoffen, om delfstoffen te exploiteren. Middelen die in aardbodem zaken en alles vergiftigen voor de komende eeuw. Dan heb ik het niet eens over het afgraven van complete bergtoppen en aanleggen van Infrastructuur in verafgelegen natuurgebieden. Maar goed. Jij maakt je eerder zorgen over een olieramp in jouw omgeving. Het feit dat complete gemeenschappelijke moeten overleven in verwoeste ecosytsemen als gevolg van mijnbouw, is niet jouw zorg. Zolang je in een EV kan rijden.
Johanneke zegt
Wat wordt dan je alternatief als de olie op is? Okay, gaan wij niet meemaken, maar het gaat gebeuren. 100 jaar ofzo nog.
bmwadept zegt
Groene waterstof. Misschien heeft het ook een vervuilend component (zonnepanelen).
maotje zegt
Welke rivieren worden er volgens jou vervuild?
Ik zag trouwens van de week nog iets met een russisch schip dat olie gelekt heeft in de noordzee. Dat is voor t ecosysteem prima?
bmwadept zegt
Kennelijk leef jij met oogkleppen op. Google eventjes op Nieuw Caledonie en nikkelwinning of indonesie en nikkelwinning.
Wat betreft olierampen, hoe erg ook, die zijn uitzonderingen op regel. Moderne olietankers beschikken over dubbelzijdige wanden en lopen minder risico op lekkage. Internationale verdragen en wetgevingen zorgen ook voor dat landen int. Insituties snel kunnen ingrijpen bij een ontluikende ramp. Problemen met lekkende olietankers heeft voornamelijk te maken met verouderde schepen die door kwade actoren worden ingezet om olie embargo’s te ontwijken.
maotje zegt
@bmwadept en nikkelwinning is enkel voor elektrische auto’s? Voordat we elektrisch gingen rijden deed men niet aan mikkelwinning? Over oogkleppen gesproken.
Maar ach toen vonden we het normaal want elektrisch rijden vinden we niet leuk dus gaan we de nikkelwinning dan maar ineens aankaarten als een probleem. Maar meneer loopt al jaren met smartfoon rond en waarschijnlijk ook niet de eerste.
THSD zegt
Jij gaat werkelijk een smartphone accu vergelijken met die van een ev???
Hoe groot en zwaar zijn ze beiden kan je daar een antwoord op geven?
brimstone zegt
Gewoon een Model 3 bestellen dan. Daar zit een LPF batterij in en daar zit geen nikkel in….
mashell zegt
Dat geldt ook voor bauxiet mijnen waar de grondstoffen voor het aluminium motorblok of je fiets frame vandaan komen.
Een product produceren zal altijd vervuiling met zich mee brengen, het gaat altijd om wat de minste schade oplevert op de totale levensduur van het product.
bmwadept zegt
Ik ben zelf voorstander van EV boven ICE. Maar het idee dat EVs tijdens hun gebruik, milieuvriendelijker zijn. Is simpelweg te kortzichtig. Overigens zal jij anders zitten te praten als een nikkelmijn in jouw grondgebied ligt. Dan wordt jij net als de Portugezen en Serviërs, aanhangers van NIMBY filosofie.
TheMaster zegt
Als jij nu eens stopt met het tanken van diesel/benzine, zou dat ook een hele winst zijn. Dat zou je ook eens mee moeten rekenen wat daar allemaal gebeurd tijdens de productie en transport daarvan.
Of zet je auto eens een nacht stationair in je garage en ga daar eens een nachtje slapen. Kijken of je in de ochtend een beetje wakker kan worden. Dit voorbeeld is ongetwijfeld vreemd, maar we zouden dit nooit doen in onze eigen garage, maar deze uitstoot gewoon de natuur in doen hebben we geen probleem mee.
bmwadept zegt
Je hebt helemaal gelijk. Maar beantwoord mijn vraag; Sta jij een vervuilende nikkel of lithium mijn in jouw achtertuin toe? Volgens mij is jouw antwoord neen. Dan mijn vervolgvraag; Wij zouden dit nooit doen in onze eigen natuur. Maar waarom dan wel in natuur van plekken in andere delen van de wereld?
Richmond zegt
Je staat wel een olie boor toren toe in je tuin? Of omdat dat vooral op open zee gebeurt maakt het dan niet uit?
kas_par zegt
gut gut. iets wordt terecht aangeduid als mythe, inclusief ondersteunende cijfers en onderzoeken. en zelfs dan kom je met “nuh uh, het is toch zo!”. Denk je ook nog steeds dat de aarde plat is? en dat eenhoorns wél bestaan?
bmwadept zegt
Jij komt over als een zelfgenoegzame rakker. Die niet alleen in een EV rijdt. Maar dat ook als zijn identiteit ziet en uitdraagt. Minzaam kijkt naar de gepeupel dat nog een ICE voertuig gebruikt. Een onvertogen/kritisch woord over EV’s en je springt tegen het gordijn in door andere te beschuldigen van aanhangen van complot theorieën.
Waarheid is dat jij, hoogstwaarschijnlijk, zonder fiscale voordelen nooit in een EV hebt gezeten. Milieu overwegingen is niets meer dan een cosmetisch laagje om jouw werkelijke redenen (fiscale voordelen) te verbergen.
Richmond zegt
Financiele voordelen hebben de diesel en benzine markt ook jaren lang beinvloed, onder het mom van dat zijn de zuinigste en dan de schoonste auto’s. Mensen kiezen altijd eerst wat het beste is voor hun portemenee.
Flutterbear zegt
In tegenstelling tot het brand schone proces van het winnen, transporteren en raffineren van olie? Volgens mij denken ze er in Nigeria wel anders over.
bmwadept zegt
Corruptie, oorlog en een bedrijf dat het niet nauw nam met milieu (lees; Shell)
Overigens moet je begrijpend leren lezen. Ik heb nergens pleidooi gehouden voor olie of gezegd dat het winning ervan brandschoon is. Dus leg aub geen woorden in mijn mond.
herve11f zegt
Het verschil is dat de olievervuiling er al is en er ook blijft. We gaan nu een tweede soort vervuiling creëren om de eerste te vervangen. Het is geen oplossing, enkel anders.
kilum zegt
Mijn vader is inmiddels aan zijn tweede EV. Ik heb beide EV’s gereden en moet toch zeggen dat ik het echt niks vind. De acceleratie is leuk. Maar verder is het niet mijn ding. Het voelt te veel alsof ik een PlayStation bestuur. In mijn eigen “oude” Ford Focus heb ik veel meer gevoel in de besturing, gasrespons, remrespons etc.
maotje zegt
En welk bouwjaar is je oude ford focus?
kilum zegt
2010
maotje zegt
Is niet met de auto’s van tegewoordig te vergelijken. Als je nu zou vergelijken met een nieuwe ford is t verschil tussen benzine en elektrisch kleiner. Auto van jou heeft nog hydraulische stuurbekrachtiging.
Geeft al een wndere connectie / gevoel.
Matc zegt
Niet een hele beste EV waarin je hebt gereden dan
Flutterbear zegt
Na een Ford uit 2006 en nu één uit 2007 heb ik de respons van de acceleratie pedaal van een Model 3 nog niet gevonden hoor. Wat voelen brandstofmotoren traaaaag.
mjpamsterdam zegt
De kleur van de EV op de foto bovenaan dit artikel is eigenlijk de beste reden om geen te kopen.
italned zegt
Het is niks en het wordt niks
Dat doordrammen om EV te gaan. Nee dankjewel
991TurboS zegt
Mythe 5: wij hebben met onze klimaatpolitiek helemaal geen invloed op de verandering van het klimaat.
V8Vantage zegt
Pfff 18 jaar met één auto doen???
B00G1E zegt
ben ook wel benieuwd of ev’s echt 18jaar en 12k per jaar mee gaan. We zullen het meemaken, wel knap dat het alvast word aangenomen in dit super wetenschappelijke onderzoek.
Flutterbear zegt
Hoeft niet door één eigenaar.
V8Vantage zegt
Joh, gozer, echt? Meen je dat nou?
Flutterbear zegt
Sorry, dat was mijn intelligentie interpretatie van jou reactie. Maar ja, auto’s gaan gemiddeld 18 jaar mee.. sommige langer, sommige korter.. dat is een gemiddelde. Waarschijnlijk rijden de meeste ook in de eerste 5 jaar al een ton op de teller en in de 13 jaar daarna tot 2 ton.
Matc zegt
Ik rijd 38k per jaar. En ben nu 2 jaar in het bezit van een Tesla model 3. De kosten die ik heb gemaakt incl. onderhoud, volledig casco verzekering en laden zijn om en nabij de 6500 eu. Dit is met 1x nieuwe banden a 800 eu.
Laat mij een vergelijkbare auto zien die daarbij in de buurt komt.
Homer55 zegt
Of het nu groen, schoon, vervuilend of te recyclen is boeit mij helemaal niks. De redenen van mij zijn onder andere het design, vind ze vooral lelijk met hun futuristische ontwerpen en verschrikkelijke velgen. De Porsche Taycan vond ik mooi maar veuuuls te duur. Een ander reden is dat ik ze te saai vind. Afstandelijke (…) auto’s. Vooral die Cupra Born. Wat een lelijk kinder speelgoed auto’tje..
Leuk dat ze heel hard kunnen versnellen maar dat is het ook. Mist gewoon iets. Kan het ook niet serieus nemen als auto. Letterlijk gewoon een voertuig. Dat een auto gek als ik in hart en nieren de complete interesse in auto’s is verloren had ik me nooit kunnen voorstellen. Doe mij maar een youngtimer met minimaal 200pk en 6cilinders.
Hawkeye72 zegt
Sowieso beter om auto’s te verbieden of iig te minimaliseren. Werken kan een mens ook prima thuis en de rest kan met het ov of op de fiets naar de supermarkt om daar vlees en suikervrije boodschappen te doen. Dat alles met maximaal 1 kind per gezin. Zo zullen wij het milieu redden en China en India alle mogelijkheden geven om tegen de klippen op te groeien qua uitstoot en vervuiling.
Matc zegt
Ik dacht even dat je serieus was..
kasteel zegt
Dacht dat de grootste reden voor geen tweedehands EV de mogelijke onderhoudskosten waren? Nieuw onder garantie komen er vaak serieuze claims, die in privé wel heel hard aankomen (iets wat op lange termijn mi minder zal zijn)
beetec zegt
Accu gaat wel wat jaren mee. Ik heb 5 jaar een E-Golf gehad. Nieuw was de range ruk, na 5 jaar nog steeds.
Flutterbear zegt
Onze eGolf heeft na 5 jaar moeite met 160 km, gelukkig is het lease en gaat die eruit. Wel uitstekend stadsauto maar vrees dat PON er meer voor wilt dan een Model 3 kost.
beetec zegt
Kon je verschil merken in range tov nieuw?
Bij mij was het eigenlijk nog hetzelfde en ik was niet zuinig op de accu. Altijd 100% laden bv. anders hou je helemaal geen range over en ook vrij vaak bijna helemaal leeg.
Flutterbear zegt
Wij kregen hem na één jaar maar de eerste winter was 180 km nog te doen, maar die 150 was ook echt met 90 over de snelweg zonder climate control. Snelladen schiet met 40 kW ook niet echt op en loont snelheid aanpassen meer.
racerx zegt
Prima. Ik wil er nog steeds geen, want ik vind ze onhandig zolang ze niet ongeveer even rap 400km range hebben als wanneer ik benzine in m’n auto gooi. Thuis laden gaat niet.
Robert zegt
“… stoot een EV die achttien jaar lang gemiddeld 12.000 kilometer per jaar rijdt ruim 60% minder CO2 uit dan een brandstofauto die evenveel rijdt.”
Ware het niet dat een EV gemiddeld genomen geen 18 jaar blijft rijden. Veel EV’s zijn voor die tijd al lang geëxporteerd of gesloopt t.b.v. thuisaccu’s, Wie weet komt daar in de komende jaren wel verandering in, maar een EV van rond 2010-2015 had destijds een realistisch bereik van 150-200 km, hoeveel zal daar na al die jaren en km’s nog van over zijn?
ponnie zegt
Voor mij is de hoofdreden de bizar hoge vaste lasten, die nu nog erger worden met wegenbelasting op loodzware ev’s.
Ik rijd misschien 2000km per jaar en zou heel graag een ev hebben, maar de prijs per km is gewoon te hoog.
ronaldotour zegt
Als je 2000 km. per jaar rijdt dan kun je wellicht een fiets overwegen?
ponnie zegt
Autorijden is voor mij puur hobby, een elektrische auto ernaast voor boodschappen en als thuisbatterij zou leuk zijn.
Helaas haal ik zelfs als ik de auto als thuisbatterij zou gebruiken de vaste lasten er nog niet uit.
octaan64 zegt
Marktplaats heeft een EV expert.
Poeh, dat straalt autoriteit en gezag uit zeg.
Wanneer schuift deze persoon aan bij de andere experts aan tafel die ik met oeverloos gezwam elke avond voorbij moet zappen.
Als je business EV is, dan preek je net zo voor je eigen parochie als een equivalent dat in de ICE hoek zit.
Al met al net zo betrouwbaar als de koopkrachtcijfers die worden afgegeven door het CPB.
Iets wat bovengemiddeld is gestegen haal je uit het pakket waarover je meet.
Voila de inflatie valt toch weer mee dit jaar.
Met de groeten van het Ministerie van Financien die de rekening van het CPB betaald.
Fernando zegt
Ik ga misschien ooit EV rijden als is dat mogelijks niet in de eerste 10/20 jaar.
Vereisten zijn simpel en niet onderhandelbaar.
100% vol in 5 minuten.
Actieradius van ong. 1.000km bij 130km/u.
Minimale topsnelheid van 250km/u (Dagelijks op de Autobahn)
Geen lelijk hok.
Niet Chinees.
Geen SUV.
steephh zegt
@fernando
Wat moet je met 1000 km range als je m binnen 5 minuten weer 100% vol kan laden en andersom? Of zit je dagelijks met een luier om 10 uur lang te rijden op de autobahn
M3 comp. zegt
Met andere woorden CONCLUSIE:
We kunnen en konden dus beter NOG geen EV’s kopen, toch. Mijn dank is groot, eindelijk erkenning. Nederland dankt de EV alleen maar aan het feit of lease auto. Particulier was het d’r nooit doorheen gekomen en wat mij betreft krijgt het ook NOOIT voorkeur. Lang leve de V8
steephh zegt
@jelders met andere woorden CONCLUSIE:
We kunnen en konden dus beter NOG geen mobiele telefoons kopen, toch. Mijn dank is groot, eindelijk erkenning. Nederland dankt de mobiele telefoon alleen maar aan het feit of rijke zakenmannetjes. Particulier was het er nooit doorheen gekomen en wat mij betreft krijgt het ook NOOIT voorkeur. Lang leve de PTT T65 TDK
THSD zegt
@steephh
Jij bent duidelijk op je laadkabeltje getrapt.
Vergelijk in formaat is niet jouw sterkste kant en wellicht dat er bijscholing mogelijk is voor je
steephh zegt
@enginethsd en kan je ook inhoudelijk benoemen waarom de vergelijking niet klopt of is een ad hominem de enige manier waarop je kan reageren
THSD zegt
Ik geef je al een tip en zelfs die begrijp je niet???
Lees mijn reactie nog eens terug…het toverwoord is “formaat”
Succes met zoeken alfamannetje
steephh zegt
@enginethsd Dank voor je reactie, maar laat me even uitleggen waarom ik de vergelijking maakte. Het punt dat ik probeerde te maken, is dat nieuwe technologieën vaak met scepsis worden ontvangen, net zoals destijds met mobiele telefoons. Mensen vonden ze eerst duur, onpraktisch en alleen geschikt voor een kleine groep. Maar kijk waar we nu staan: die technologie heeft zich bewezen en is gemeengoed geworden. Ik zie eenzelfde ontwikkeling gebeuren bij EV’s. Kijk alleen al naar hoe hard het gaat met de EV verkopen, zie Bovag cijfers.
Als je denkt dat deze vergelijking niet opgaat, hoor ik graag waarom. Maar door me persoonlijk aan te vallen (ad hominem), maak je jouw eigen punt helaas niet sterker.”
Flatsix zegt
Rick Verkuyl schijft kort samengevat op zijn linkedin dat hij duurzaamheid gebruikt om de handel op marktplaats te vergroten en marktplaats zijn concurrentiepositie te verbeteren. Eigenlijk is dit artikel dus een advertorial over een advertorial. Lekker bezig.
Diesel Rocks zegt
De belangrijkste reden voor mij om geen EV te komen is deze:
Omdat er ik geen wil. En ik denk niet dat ik dit aan anderen hoef te verantwoorden.
Diesel Rocks zegt
*kopen
M3 comp. zegt
@steephh Ik zie niet helemaal het verband tussen EV’s / brandstof auto’s en een mobile telefoon??? Het zal wel aan mij liggen. Hoog intellect waarschijnlijk of EV rijder. Denk het tweede, deze zijn over het algemeen snel op hun teentjes getrapt.
steephh zegt
@jelders haha de overeenkomst is dat mensen zich zo enorm druk maken om wat anderen doen. Zeker als er wat nieuws op de markt komt want dan is het hek van de dam. Ruim 25 jaar geleden vond men de mobiele telefoon ook dikke onzin en nu heeft 99% van de bevolking er een. Staat nog een filmpje van op YouTube: mobiele telefoon in 1999 maar het verschil was daar wel dat mensen het alleen niets voor henzelf vonden en niet hun wil aan de rest van NL wilden opleggen.
Blijf zelf lekker ICE rijden (doe ik ook) en maak je niet zo druk omdat de rest van NL niet in een V8 rijdt. Blijft het tenminste nog bijzonder.
herve11f zegt
Zoals het er nu voor staat zullen álle Europese lidstaten hun prioriteiten moeten verleggen naar defensie en hun uitgaven moeten herzien om de minimumnorm van 2% te halen. In België denkt men vele subsidies te schrappen. Tenminste de deelstaten om zo de federale staat te helpen. Ik vrees dat dit een enorme impact zal hebben op de verkoop van duurdere gesubsidieerde voertuigen.