Het is lastig om een vierkante offroader niet te laten lijken op een Defender of G-Klasse. Daardoor heeft Ineos naast een Defender-kloon nu ook een G-Klasse-kloon.
De Land Rover Defender kreeg wat commentaar toen deze radicaal anders werd in 2019. Hoe durft Land Rover hun meest iconische model zo te verpesten? Land Rover heeft echter een aardig succes gemaakt van de nieuwe Defender, dus geef ze eens ongelijk. Voor de mensen die niet tegen verandering kunnen heb je een prima business case als automerk zijnde: vul dat gat op middels een robuuste vierkante offroader die alles doet zoals de oude Defender.
Ineos
Dat het merk wat in dit gat sprong het Britse Ineos werd, dat is dan wel weer verrassend. Ineos is namelijk een chemiebedrijf dat nog nooit eerder een auto heeft gebouwd. Wel Brits, en CEO Jim Ratcliffe zag het wel zitten om een Defender-kloon te bouwen. De Grenadier, hun eerste wapenfeit, is al een tijdje te koop, zelfs in Nederland! Het is echt net een Defender: een lekker ouderwetse robuuste insteek en motoren geleend van BMW. Oh ja, en je kan hem ook als pickup genaamd Quartermaster krijgen. Ook dat lijkt op de Defender.
Ineos Fusilier
Benzine- en dieselmotoren wel te verstaan. Moet je ook maar durven, in de jaren ’20 nog een automerk starten dat hun eerste model met zuipende diesels aanbiedt. Vandaar dat de Grenadier een broertje krijgt: dit is de volledig elektrische Ineos Fusilier!
Wat opvalt: de styling is marginaal anders. De basis is duidelijk identiek aan die van de Grenadier, maar de bumper en grille zijn anders getekend en belangrijker: meegespoten met de carrosseriekleur. Datzelfde geldt voor de wielkasten. Het resultaat: de Fusilier (waardoor wij trouwens direct zin krijgen in wokkelvormige pasta) lijkt nu niet meer op een Defender. Wel echt als twee druppels water op een G-Klasse. De algehele vorm uiteraard, maar ook de koplampen, de bumper met die aluminiumkleurige stootstukken en het lijntje aan de zijkant dat doorloopt in de deurgrepen. Met een Mercedes EQG op komst lijkt de Fusilier dus op zijn meest directe concurrent.
Onbekend
Ook al is de Ineos Fusilier officieel, er wordt ietwat mondjesmaat met info gestrooid. Zo weten we nog geen pk-cijfers of andere prestaties, hoe groot de accu gaat worden en belangrijker: of je je C-rijbewijs moet verlengen om er een rondje mee mogen te rijden. Wel wordt duidelijk dat de Fusilier voornamelijk uit aluminium bestaat, er een op maat gemaakt skateboard-chassis à la Rivian onder de carrosserie schuilgaat en dat hij gebouwd wordt in Graz, bij Magna-Steyr en getest onder de heftige omstandigheden van de Schöckl-berg daar in de buurt. Drie keer raden waar de Mercedes G-Klasse gebouwd en getest wordt.
Sceptisch
CEO Jim Ratcliffe lijkt ietwat sceptisch over de elektrische 4×4. “Hij komt er omdat het goed is voor de wereld”. Naast een BEV-versie van de Ineos Fusilier komt er echter ook een versie met range-extender. Denk aan auto’s als de BMW i3 REX en Mazda MX-30 R-EV: de elektromotor heeft een benzine-aggregaat bij zich om de accu extra op te laden. Ook daar zijn verder nog geen cijfers over bekend.
Enfin, behalve deze ene hoek in wat kekke kleurtjes krijgen we tevens geen andere afbeeldingen van de Ineos Fusilier. Nog even geduld, dus. Zo rond het najaar wordt er meer bekend over de Fusilier en wat je kan verwachten.
Motomoto zegt
Ik denk dat Sir Ratcliffe Man United ook als twee druppels op Man City gaat laten lijken. Hele creatieve geest…
William zegt
De BPM is moordend voor de Grenadier, hij begint bij iets van 176.000 euro dacht ik. Dus die plugin zal net als de Defender PHEV veruit het beste verkopen in Nederland.
Gezien de aerodynamica zal een 100% elektrische versie het lastig krijgen qua rijbereik.
thjvanvlerken zegt
Hmm, grenadier is best gaaf. Ik zou momenteel alleen voor een toyota lc gaan, of zelfs een defender.
Robert zegt
Als er een Chinese fabrikant was opgestaan om dit in de wereld buiten China aan de man te brengen, had de hele wereld moord en brand geschreeuwd om het schaamteloze kopieergedrag…