Kan deze strakke sportcoupé het Stellantis-merk er weer bovenop helpen?
Kun jij uit je blote hoofdje alle vijftien merken van Stellantis noemen? Uiteindelijk kom je er waarschijnlijk wel, maar enig denkwerk is bij de meeste liefhebbers vereist. Dat komt niet in de plaats doordat het ene merk meer aandacht krijgt dan het andere.
Een van de ondergeschoven kindjes van Stellantis is Chrysler. Het merk verkocht twintig jaar geleden naar jaarlijks 800.000 auto’s. Afgelopen jaar waren dit er minder dan 125.000. Toch wil Stellantis het Amerikaanse merk niet laten sterven. De baas van het merk heet Christine Feuell en ze is erop gebrand om Chrysler weer te laten slagen.
Na het sterven van de 300 heeft Chrysler nog maar tweemodel in het gamma: de Voyager en Pacifica. Beide zijn soccermom-MPV’s voor Amerika. Maar daar komt dit jaar verandering in. Als eerste komt er een facelift en een elektrische versie van de Pacifica. Daarna verschijnt een nieuwe grote crossover. Boooring! Het leukere nieuws zie je hieronder: de Chrysler Halcyon.
Deze conceptauto liet Chrysler vorig jaar zien. Nu maakt Feuell bekend dat deze sportcoupé ook echt bij jou op de stoep kan komen staan. ”We werken eraan om van het Halcyon-concept in een echte productieversie te maken die ook nog betaalbaar is voor klanten”, zegt Feuell tegen CNBC.
Specificaties van de Chrysler Halcyon
Wanneer we een echte Halcyon te zien krijgen, maakt ze helaas niet bekend. We weten wel al op welke Stellantis-basis de coupé komt te staan. Hij deelt het platform met de nieuwe Dodge Charger Daytona en aanstaande Jeep Wagoneer S en later ook de elektrische Alfa Romeo Giulia. Dit STLA-Large platform moet volgens Stellantis zorgen voor 800 kilometer aan rijbereik en een 0-100-tijd van twee seconden.
Het is niet ondenkbaar dat Chrysler dan ook weer naar Europa komt. Kijk maar naar de Charger Daytona en Wagoneer S waar we het net over hadden. Waar zulke auto’s vroeger in Amerika bleven vanwege hun hoge uitstoot en bijbehorende kosten voor de klant, heb je daar bij EV’s geen last van. En met de Europese verkooppunten van Stellantis zullen er vast wat hoekjes showroom vrij zijn voor de Chrysler Halcyon. Zou Stellantis moeten investeren in Chrysler is liever in Fiat en Maserati?
ericc zegt
Deze wagen kan in Europa beter een Alfa coupé worden dan een Chrysler!
vaakbenjetebang zegt
Stellantis heeft volgens mij hetzelfde probleem wat GM vanaf de Malaise Era zo’n beetje had: te veel merken die op dezelfde platforms auto’s bouwen en te weinig onderscheidend vermogen tussen die merken. Dan krijg je vanzelf ondergeschoven kindjes. Pontiac, Oldsmobile, Buick, Chevrolet – het was allemaal meer van hetzelfde, en Pontiac en Oldsmobile hebben het dan ook niet gered, zeker ook omdat de (vooral Japanse) concurrentie veel betere doorsnee auto’s bouwde. Het kan haast niet anders of een aantal merken binnen Stellantis staat hetzelfde lot te wachten. Jammer ,maar helaas.
Dutchdriftking zegt
Precies dit. En dan krijg je een Chinees bedrijf wat de merkrechten opkoopt. Doe je dit goed (Volvo) dan is het een flinke opsteker voor de liefhebbers van zo’n merk. Maar ik zie Lancia of Alfa zomaar veranderen in een Chinees merk a la MG….
PunicaOase zegt
Chinezen en Italianen die gaan samenwerken.. Klinkt als een ‘uitdaging’..
Loek zegt
@vaakbenjetebang: Stellantis lijkt te rekenen op sentimentele waarde die vrijwel elk merk heeft. Kijk naar Lancia, qua hype is de introductie van de Ypsilon zeker niet ongemerkt gegaan. En dat voor een merk dat al ruim 10 jaar op sterven na dood was.
Het probleem is dat je met sentiment geen auto’s verkoopt. Het klinkt zo mooi dat merken als Alfa, Lancia, Chrysler en Dodge nog steeds leven. Maar als ze alleen maar op hetzelfde platform een elektrische SUV mogen bouwen is de lol er snel vanaf en blijft over dat de beste specs voor zijn geld de topverkoper wordt. De rest kan dan inpakken.
gekketurbo zegt
+ de kwaliteit is dermate achteruit gegaan door kosten besparingen dat zelfs Jan met de pet op het merkt. Ik raad iedereen ook af om Stellantis meuk te kopen; troep niet meer niet minder…
Ps.: stap maar is ij een Junior en vergelijk dat eens met een Giulia…
JagID3Merc zegt
Iets met appels en peren. De Gulia en de Junior opereren in een totaal ander segment…
ghini zegt
Beter platform en tech ed delen met een van de andere merken ipv Chrysler naar Europa te halen. Kleine sportieve auto met goed design? Dan denk je toch aan Alfa. Die zouden een MX5 krijgen maar dat werd een Fiat / Abarth.
HZW zegt
Ja, de MX5 zou de nieuwe Alfa Romeo Spyder worden, maar het werd de FIAT/Abarth 124.
De Giulia productie is ook gestopt, en het Alfa Romeo gamma wordt steeds kleiner.
Bij EV’s maakt het niet meer uit wat er op een platform gebouwd wordt, EV motors zijn één pot nat.
De toekomst wordt bepaald met wat je er mee doet.
Een FIAT 600e een Alfa Romeo Junior hebben de zelfde techniek, welke je koopt hangt van je sentiment af, die je bij één van de twee merken hebt.
Dit gaat gelden voor alles wat Stellantis maakt en gaat maken.
Yannick zegt
Voor het eerst een conceptauto die ook daadwerkelijk futuristisch oogt, ipv het probeert maar er gewoon niet uitziet. Maar, dat interieur… Die tablets en die yokes moeten echt gewoon sterven.
O plaat zegt
Er is niemand maar dan ook niemand die Chrysler zegt denkt aan suvs en sport wagens. Een nieuwe luxeslee om de 300 te vervangen heeft Chrysler nodig.