Zo kun je het kaf van het koren scheiden. Als een agent twijfelt ben je als bejaarde De Sjaak.
Vroeger ging men met ouderen heel respectvol om. Het waren de mensen die de wereld waarin we mochten opgroeien hadden gecreëerd. Vroeger was het heel normaal om je ouders in je eigen huis op te nemen als ze ouder worden. Mocht mijn vader dit meelezen: Pa, als je te oud wordt kom ik graag weer in je huis wonen.
Maar we leven nu in een tijd waarbij we ons realiseren dat de oude garde het veel beter heeft gehad dan de nieuwe. Om met @jaapiyo te spreken: vroeger kon je nog een V8 betalen en voor 40 gulden je tank volgooien. Banen waren met vaste aanstelling, huizen kon je nog kopen, gras was groen en seks was vies. Nu is alles anders (op de seks na dan), dus kunnen we die senioren keihard aanpakken.
Ouderen vertonen gevaarlijk rijgedrag
De politie heeft er namelijk zijn handen vol mee. Volgens het Algemeen Dagblad is er een stijging als het gaat om ouderen die gevaarlijk rijgedrag vertonen. Je kent het gedrag wel: keihard revven met hun M3’s, DSG-scheetjes laten in de winkelstraat met hun Golf R’s en rechts inhalen met een gehuurde C63 AMG. Voorgaande zin is complete onzin, maar het feit dat de politie 1.500 bejaarden heeft aangehouden wegens gevaarlijk rijgedrag is dat niet.
Volgens de politie is de enige manier om een veilige weg te garanderen een uiterst prijzige rijvaardigheidstest. Die moeten de 75-plussers in kwestie dan zélf betalen. Advocaten van ouderen en de ouderen zelf spreken van keiharde leeftijdsdiscriminatie.
Ouderen moeten betalen voor verlenging
Afgelopen jaar (2023) waren er om precies te zijn 1.589 ouderen die zo’n rijvaardigheidstest moesten uitvoeren, een flinke stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Of nou ja, tests. Het zijn er namelijk twee: een theoretische test (verkeersregels, inzicht en dergelijke) en een praktijktest (niemand aanrijden en de auto heel houden). Bij elkaar kosten die twee tests dik 400 euro. Of 881,50 gulden, om met de ouderen in kwestie te spreken.
Het issue is een beetje dat een politieagent redelijk makkelijk kan aangeven dat de ouderen ‘niet in orde’ zijn. Vervolgens is het aan de ouderen om het tegendeel te bewijzen middels een dure test. Dat niet alleen, ga maar eens nu een theorietest doen. Die zijn nog best pittig en vereisen wel een beetje studie.
Omdat je zo graag het filmpje wil zien met ouderen:
Arvado zegt
Niet alleen voor bejaarden, mijn vrouw en ik moesten beide verlengen. Kost gewoon €135,- totaal. €12,50 voor een foto (dit is verplicht) en €55 voor verlengen zelf.
kniesoor zegt
De man(m/v/x)uren, die betreffende overheidsdienst er aan moet besteden, en wat materiaalkosten in ogenschouw nemend. een uiterst acceptabel tarief.
willeme zegt
@arvado: ik neem aan dat je daarbij geen rijvaardigheidstest in tweevoud moest afleggen? ;-)
Johanneke zegt
Over die woorden van Jaapiyo: mijn pa vertelde dat toen ie afgestudeerd was, hij 1800 gulden netto verdiende. Liter LPG was 18 cent. Dusja, ik wilde graag een startsalaris van 8000 netto, is niet gelukt.
pomoek zegt
Is leeftijdsdiscriminatie. Simpel op te lossen. Iedereen moet om de 5 jaar op keuring. Opfriscursusje over nieuwe regels, rondje rijden, 50 euro aftikken zoiets. Een beetje een APK voor de chauffeur. Hoeft voor mij niet meteen een goedkeur of afkeur aan vast te zitten. Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat je, na het verprutsen van je testrit, verplicht een uurtje in een lesauto moet rijden om bijgeschaafd te worden.
faalhaas zegt
50 euro? €229,85,- ex btw zal je bedoelen. Er moet wel iets overblijven.
Robert zegt
Is seks nog steeds vies dan? Goh…
Nee, zonder gekheid, ouderen moeten soms tegen henzelf in bescherming genomen worden. Mij oudoom werd ooit van de snelweg afgeplukt omdat hij de weg kwijt was (op minder dan 10 km van huis…) en daarom reed hij met een gangetje van 40 tot 50 km/u deels over de rechter rijstrook en deels over de vluchtstrook. De man van niet alleen dementerend, maar ook pislink toen de Hermandad zijn rijbewijs innam, want er was volgens hem ‘ werkelijk niets aan de hand’. Dat zijn vrouw naast hem zat om hem de borden voor te lezen omdat hij dat zelf niet meer kon, wist de politie toen nog niet eens.
“Nu kunnen we erom lachen”, maar ergens wel triest dat het eerst zo ver moest komen. Een schrale troost, er zijn geen slachtoffers bij gevallen.
mashell zegt
Dus slingeren op de weg omdat je 25 bent en zo nodig moet appen, intagrammenen of tiktokken achter het stuur kost €400. Slingeren op de weg omdat je 75 bent en gewoon niet meer zo helder meer bent kost €400.
Waar is de leeftijdsdiscriminatie?
slowland zegt
Een rijbewijs is een privilége, geen recht…
En dat vergeten veel mensen wel eens, zeker ouderen, maar ook de verkeershufters
sportevo zegt
Inderdaad, en als blijkt dat je rijvaardigheid misschien niet meer bij de eisen die horen bij het houderschap van een rijbewijs passen lijkt het mij niet gek dat je even opnieuw een test moet afleggen.
Hoeft je mijns inziens niet persé bejaard voor te zijn. Er zijn zat jongere mensen die ook absoluut een gevaar op de weg zijn.
zjos zegt
Blijft moeilijk. Mijn pa heeft zijn hele leven nooit een ongeluk gehad, was altijd tot op het eind een pittige rijder en zijn reflexen waren buiten gemiddeld goed maar ja spiegels kijken daar deed ie op een gegeven moment niet meer aan. En toen een keer een kruising was gewijzigd naar een rotonde raakte hij de weg kwijt en had ie geen idee meer waar hij was. Hij zat toen al een tijdje in de fase dat de auto alleen nog gebruikt werd om naar de supermarkt en de dokter te rijden.
Ik was blij dat ze uiteindelijk na een test zijn rijbewijs innamen. Op een gegeven moment is het over. En met de huidige vergrijzing begrijp ik dat de politie daar meer energie aan kwijt is.