Hoe het verhaal precies is gegaan weten we nog steeds niet. Maar er gaan geruchten dat een aantal Mercedes-bobo’s na een avond currywurst Spätzle met Linzen en Kölsch Stuttgarter Hofbräu een ingenieus plan bedachten. Een 190 D moest worden voorzien van een nieuwerwetse OM651 common-rail dieselmotor, ook wel bekend als de BlueEFFICIENCY motor.
Zo gezegd, zo gedaan. Want binnen de kortste keren werd de afgetrapte seniorenauto voorzien van een modern staaltje motortechniek. De uit de C-Klasse afkomstige 4-cilinder diesel produceert 204 pk en heeft een koppel van 500 Nm. Een hele vooruitgang dus, aangezien de 190 D voorheen genoegen moesten nemen met 72 pk. De sprint (wie gaat hiermee in godsnaam sprinten?) naar de 100 neemt nu slechts 6,2 seconden in beslag. Voorheen waren dat er bijna 12.
Uiteraard is de Mercedes nu ook een stuk zuiniger, stiller, efficiënter en komen er nog net geen vlinders uit de uitlaat. Deze engine-swap is wellicht de meest saaie, niet boeiende in tijden, maar toch blijft het altijd leuk om te zien hoe oude auto’s een nieuw hart krijgen aangemeten. Meer foto’s in de gallery, en grappen over de 190 D in een bepaalde beroepssector kunnen gemaakt worden in de comments.
MDA zegt
kan zo weer in productie.
Mercedes 190 zegt
Top autos die mercedes 190
Voor al de motorgeluid
Dennis zegt
Dus nogmaals…. Maak alle auto’s lichter, als het even kan met behoud van het huidige veiligheidsniveau. Daar is veruit de grootste winst te behalen. (snelheid, handling, verbruik)
ZwerverRoodbaard zegt
Ik zou liever in deze 190D willen rijden dan de nieuwe Mercedes :P
Lekkere BBS’en erop en wat aan de motorknutselen en gaan met die banaan, GTI’tjes pesten :D
Benz.. zegt
“..produceert 204 pk en heeft een koppel van 500 Nm.”
En dat met een Groen-label.. :)
Laurens zegt
@Benz..: slim van die fabriek.
Ontzenuwt een aantal onzin discussies: die auto’s worden helemaal niet beter en schoner en zuiniger en sneller en ga zo maar door. Klanten hebben een tijdje andere eisen gehad, is iets heel anders.
OT: een van de mooiste ontwerpen van die oude mercedes ontwerper van vele jaren, naam even kwijt (Bruno Sacco?).
_Eend_ zegt
Dus lekker goedkoop en snel naar Turkije ;)
vla zegt
Hehe, ricardo is echt grappig! :D
En stiekem vind ik dit erg cool… Dit soort auto’s vragen niet onmiddellijk de dikste motor, en zelfs met de E500 heb je niet onmiddellijk zin om sportief te rijden, dus ik vind deze oliestoker-conversie absoluut geslaagd en zeer origineel! Fantastisch hoe ze veel halen uit iets kleins! :)
DipSaus zegt
HUBBA HUBBA HUBBA!!!
die wil ik hebba!!!
Serieus dit vind ik vet.. Tuurlijk het pure benzinegeluid zal altijd mooier blijven dan dat van een diesel. Maar dit valt bij mij onder de noemer ’the known unknown’… Jij weet wat voor monster het stiekem is (ik vind 204 pk/500nm uit een 2.0 sowieso ziek!!) maar het ziet er uit als een oud-opaatjes-wagentje. Tot je dat gaspedaal vloert en er vandoor knalt!!! Plus superzuinig !!!… maar wel sneller dan een VOCKING subaru IMPREZA WRX….
MATSS zegt
@DipSaus:
sneller dan een WRX??? waar haal je dat vandaan???
volgens mij zit de WRX toch wel sneller op de 100 dan dat ding hoor, veel verschil is er niet maarja
DenE zegt
Dat is leuk voor de bijtelling, als de Nederlandse staat ‘genoegen’ neemt met de nieuw waarde van 1983 :P
Doemijdiemaar.. ;) of nee, toch niet, als ik Mercedes wil rijden bel ik wel voor een Taxi :D Toch wel grappig dit.
Yusuf zegt
@DenE:
Ik wist niet dat jij een Mercedes mocht rijden als je voor een taxi belde?
Wheels zegt
Prachtig, verkoop deze auto’s voor rond de 15 mille en je hebt een markt.
johnny m zegt
betekent ook dat de 1.000.000 km met het torretje verleden tijd is, voor de rest wel voordelen……
rotorhead zegt
Toevallig las ik gisteren in een of ander blaadje over deze swap. Erg gaaf, vooral de staat van de W201. Misschien extra omdat ik zelf een periode zo’n auto gereden heb :D
Heb een paar jaar geleden een Corrado gezien met een gechipte 1.9 rooie t rooie d rooie i onder de kap, ook leuk :D
BananaFlip zegt
Mooi stukje techniek, die BlueEFFICIENCY viercilinder diesel.
En wat een koppel zeg hé, ongelooflijk.
lincoln zegt
hallo .. dit is autoblog.nl hoor ..
daar behoren mensen die op eigen houtje een huwelijk voltrekken tussen auto + motor de doodstraf gewenst te krijgen ..
S4-B5 zegt
Stond deze week al in Autoweek!
ricardo zegt
@S4-B5: Alsof wij die gaan lezen. ;)
@kurt: Sorry, maar mijn kennis van Duitse eet- en drinkgewoontes gaat niet heel diep. Ik heb ze erbij gezet! :)
kurt zegt
@ricardo: Sinds wanneer zitten ze in Stuttgart aan de Kölsch en de Currywurst? Het is daar toch echt Stuttgarter Hofbrau und Spätzle met Linzen, worst zie je er bijna nooit..
carens zegt
Stond al een tijd geleden in AutoBild. Een nadeeltje was dat ze de hele kofferbak van de 190 met computers moesten vullen om de nieuwe motor draaiend te houden…
Remkus zegt
Grappig om te zien dat er nog steeds met deze baby Benzen gesleuteld wordt. Heb er zelf ook vele jaren met plezier in gereden.
#Lennard zegt
Lekker hoor… curryworst :p
Maar dit is nou een 190D die ik wel zou willen rijden :)
xxx_bmw zegt
het omgebouwde exemplaar was geen 190D maar een 190 E 2.6 Sportline.. beetje zonde om dit mooie exemplaar met lekkere motorisatie om te bouwen :-(
Jeweetwelwie zegt
Gaaf hoor! :D
Wel jammer dat ze de versnellingspook niet behouden hebben. Dit ronde geval staat natuurlijk niet.
190d zegt
mijn 190d heeft 75pk en sprint in 18.5 seconden naar de 100km/u, perfect volgens het boekje. 12 sec is dus niet juist, was het maar waar :)
ggj zegt
Heb het artikel gelezen in de AutoWeek. Erg leuk project van Mercedes. Ben benieuwd wat het resultaat was met een C 350.
ggj zegt
Oja, de top van deze 190 D BlueEfficiency is een begrensde 240 km/u. Sneller dan de 190 E Evo II destijds!
Remkus zegt
@ggj: die zet ‘m idd nog eens even lekker in perspectief!
HDM zegt
Leuk project :D.
Dus wat nu, de SL65 BS motor in een 450SLC 5.0? :D
volkswagen zegt
Als ze net wegenbelasting vrij zijn scheelt het wel even 1500 euro belasting per jaar.
HDM zegt
En dan rij je ook nog es een EVO II weg ^^
Peter zegt
08.08.2009: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?p=226658
Peter zegt
Van SEC naar SLR was een technisch iets minder hoogstaand punt, maar wel leuk: http://www.mercedesforum.nl/album/album.php?album_id=35
cdp1193 zegt
Op de foto’s kan je ook goed de technologische vooruitgang zien: In de 190D zie je de motor nog goed liggen en daarnaast, in de moderne motors zit hij goed verstopt onder de buizen.
HDM zegt
@Peter: die gast had op z’n minst moeite kunnen doen de juiste velgen eronder te pleuren:
http://www.supercarstats.com/wallpaper/mercedes/slr_1024.jpg
http://www.sevenhillsrealty.com/2005%20SL600%20001.jpg
Tombnolz zegt
Sja, dit is dus een achteruitgang! Geen blokken zo degelijk als de OM601-03… Man, wat een km-standen worden daarmee gehaald! En wat een über-geluid maken die, stel je voor, een oude diesel die ik écht mooi klinken vind… Ik moet er echt een hebben…
de sjonnies zegt
W 201, daarna is het rap bergaf gegaan met Mercedes Modellen.
PloeR zegt
Wel leuk als je weet dat de eerste 190D’s al belastingvrij zijn.
Jammer dat de electronica zo lastig te integreren is anders was ik er ook al aanbegonnen.
Jochempie zegt
Oud nieuws, stond deze week in Autoweek al een hele reportage over.
Benz.. zegt
@de sjonnies: Ooit een Mercedes gereden? Nee, dat dacht ik al!
a_tomba zegt
Mooi dat die gasten speciaal voor de gelegenheid ook kleren uit de tijd van de 190D hebben aangetrokken. Of zouden Duitsers ….
jean zegt
@a_tomba: hahaha, idd
RS zegt
Een 190D in 12 seconden naar de honderd? Met de wind mee en bergafwaarts dan, die van mij doet het in 18, als ik geluk heb…