De roestvrijstalen carrosserie van een Cybertruck lijkt toch niet helemaal vrij van roest te zijn…
Vroeger werden er altijd grappen gemaakt over auto’s die al roestten in de folder, maar inmiddels hebben autofabrikanten de roestduivel aardig in bedwang. Toch is er nu een gloednieuwe auto die kampt met roestproblemen. Uitgerekend eentje van roestvrij staal. Dat kan er natuurlijk maar één zijn: de Tesla Cybertruck!
Wat is er precies aan de hand? Op het forum voor Cybertruck-eigenaren komen er klachten binnen over kleine plekjes roest die zich op de carrosserie lijken te vormen. Dit zou al gebeuren nadat de auto een paar dagen aan regen blootgesteld was.
Dit roept een hoop vragen op, niet in de laatste plaats bij de Cybertruck-eigenaren zelf. Roestvrij staal zou toch roestvrij moeten zijn? Of in ieder geval niet zo snel moeten roesten? Of is het misschien toch geen roest, maar iets anders?
Op het forum worden verschillende theorieën geopperd. Zo wordt er gezegd dat het wellicht deeltjes van een ander materiaal zijn die zich gehecht hebben aan het rvs. Ook wordt er geopperd dat het om ‘rail dust’ gaat, metaaldeeltjes die op de auto zijn gekomen bij het transport per trein.
Het goede nieuws is dat de eigenaren wel in staat waren om de vlekjes weg te krijgen met de juiste schoonmaakmiddelen. Het is echter nog niet duidelijk of dit een terugkerend probleem is. Wellicht dat het netjes houden van een Cybertruck toch een speciale handleiding vereist. In ieder geval is dit niet iets wat je wil zien op je vers geleverde auto.
Foto: vertigo3pc via Cybertruckownersclub.com
Aon zegt
Ik weet niet waar hij was op dat moment, maar roest O JEEJ!
TheMaster zegt
Ik hoor vaker van remmen van treinen. Ik heb wel eens auto’s weken langs de snelweg staan, dan begint er ook roestvorming te komen op normale autolak. Enig idee wat dit kan zijn?
Robert zegt
In de techniek en materiaalkunde staat dit bekend als pitcorrosie, ook wel contactcorrosie. Dit ontstaat inderdaad door minuscuul kleine (metaal)deeltjes met een lager potentieel dan de rvs legering (in de techniek spreekt men overigens eerder van nikkelchroomstaal). Die deeltjes kunnen om uiteenlopende manieren aan het oppervlakte van de rvs hechten en daar door een verschil in potentieel zgn. kathodische reactie veroorzaken: uitwisselingen van elektronen van het materiaal met hoog potentieel (rvs) naar laag potentieel verplaatsen, waardoor er in het materiaal met hoog potentieel een verbinding aangaat met de in de omgeving aanwezige zuurstof. Of te wel: oxidatie of roest.
Die pitcorrosie kan bijvoorbeeld ook worden veroorzaakt door pekel (zouten) of verwante chloride verbindingen. Oorzaak en gevolg zijn feitelijk hetzelfde.
pomoek zegt
Je was me net voor….
pignon zegt
Als je het met een doekje kunt wegpoetsen is het in ieder geval niet de carrosserie zelf die roest
martinus.tussengas zegt
Ratlook
moveyourmind zegt
Kans is inderdaad groot dat het roest is dat door ijzerslijpsel van de bovenleiding en de remmen van de trein op de rvs carrosserie terecht is gekomen.
Of de eigenaren hebben goed gekeken naar de promotiefoto’s van Tesla zelf, die laten zien hoe handig de Cybertruck is als powerbank.waarop je zelfs een slijptol aan kan sluiten. Op die foto’s staat een man lekker naast de Cybertruck een stuk gewoon metaal te slijpen. Dan kan je wachten op roestpuntjes over de hele auto.
e38ossie zegt
Roestvrij staal bestaat niet. Het is roestvast staal.
escort77 zegt
Roestvrij staal bestaat wel, maar als je er op doelt dat roestvast staal over het algemeen langer roestvrij blijft dan eenvoudig ijzer dan heb je ook wel gelijk.
Robert zegt
@escort77:
Nee, @e38ossie heeft gelijk roestVRIJ staal bestaat niet. Er zijn verschillende staalsoorten die door de handel worden geclassificeerd als roestvast of roestvrij, en afhankelijk van de toegepaste legeringspercentages en gewenste materiaaleigenschappen kunnen deze staalsoorten een behoorlijke tot zeer grote weerbaarheid tegen oxidatie hebben, maar door de bank genomen zijn er altijd middelen waartegen ze niet zijn bestand.
En ja, werken met ‘rvs’ is voor mij bijna 20 jaar core business geweest. En in die jaren heb ik een hoop ‘rottigheid’ zien terugkomen als klanten de verkeerde materiaalkeuzes maakten.
rbou zegt
RVS is ook Roest Vast Staal, niet Roestvrij. Het roest niet door/kapot maar het roest wel. Inderdaad goed schoon te maken met div middelen
B4R7 zegt
rvs = roestvast staal
potver7 zegt
Roestvrij staal bestaat eigenlijk niet, onder metallurgen heet het roestvast staal.. En daar zijn meerdere soorten (verschillende legeringen) in, die niet allemaal even goed bestand zijn tegen roesten.
Het RVS wat gebruikt wordt in maritieme toepassingen bijvoorbeeld, heeft een veel hogere tolerantie tegen roest dan het RVS dat je normaal gesproken als consument tegenkomt.
Een auto heeft in de winter veel te maken met zout/pekel, en dat is ook voor RVS een ‘uitdaging’. Dus een Tesla met een carrosserie van onbeschermd RVS zou best wel eens kunnen gaan roesten, dat is niet heel erg verrassend. Maar dat het zó snel gebeurt…
drdre1 zegt
En al zou ’t roest zijn, het is toch een heavy duty terreinauto? Die ga je toch niet continu poetsen?
mashell zegt
Het is geen heavy duty terein auto (hey Jimny) maar een pickup truck, eigenlijk vooral een statement en een ode aan de piramide van Cheops.
drdre1 zegt
O, dan mag ‘ie wel roesten.
mashell zegt
Jazeker, met een roestkleur lijkt de wagen nog meer op een piramide.
melcon zegt
terreinauto? Je hebt het filmpje niet gezien hoe ver dit ding in het terrein komt zonder diff lock…. nog even buitenom dat het ding veel en veel te zwaar is als terreinauto.
piebepost zegt
Vliegroest.
pietertje123 zegt
auto als powerbank voor een flex? Nou dan dus ook voor een polijstmachine….
is er een die verchroomd is? bling bling….
jensoffbutton zegt
Die Cybertruck zal nog eens in het gezicht ontploffen van Tesla/Musk.
Zo disruptief zijn wordt zelden beloond door de markt.
De kans of recalls is heel groot. Design is heel hard “you hate is or you like it”.
Het formaat is veel te groot voor de Europese en Aziatische markt.
Ik had liever met die R&D effort meer vooruitgang gezien bij de Semi truck of het Tesla 2 model van 25K maximum.
bassrt zegt
Dus de hele auto maar inspuiten met velgenreiniger voodat je gaat wassen?
juels zegt
Net zoals bij keuken apparatuur met RVS look een laagje blanke lak aanbrengen, dan maak je van het roest vast staal iets dat daadwerkelijk niet kan roesten.
Echt RVS is overigens niet magnetisch. Leuk om een magneetje eens bij je zogenaamde RVS keuken apparatuur te houden. Het zal waarschijnlijk bijna nergens niet blijven hangen omdat het geen echt RVS is. Heeft iemand dat al eens geprobeerd bij een Cybertruck?