Een piekfijn uitgevoerde Ferrari 296 GTB doet ons beseffen dat de nieuwe benjamin van Ferrari zo verkeerd nog niet is.
Zit Ferrari in een kleine dip? Financieel en qua verkoopcijfers niet, maar we hebben het vermoeden dat voor velen de passione (een grote reden voor het historische succes van Ferrari) een beetje ver te zoeken is. Wij hebben vooral moeite met het overzicht houden. Vroegâh was het simpel: je hebt de middenmotor V8 (F430), de V12 met FR-layout (599) en de vierzits GT met V12 (612/FF). Vooruit, gooi de California er ook nog bij als een soort instap-GT.
Wat is wat?
Tegenwoordig is het een beetje een wirwar. De V12-supercar, die blijft, da’s nu de 12Cilindri. De GT is nu het merk hun eerste SUV, of ‘FUV’, die de GTC4Lusso opvolgt. De California werd de Portofino maar dat werd de Roma, nadat deze heel even zij aan zij verkocht werden. Maar nu zet het merk ook de Roma Coupé bij het vuilnis om enkel de Roma Spider nog te verkopen. De echte chaos komt echter bij de middenmotor-V8-supercars.
Na de 488 GTB en Pista werd dat ook een beetje vaag. De opvolger genaamd F8 Tributo uit 2019 was namelijk min of meer exact dezelfde auto (die dus ook zijn roots heeft bij de 458 Italia uit 2009). Toen kwam pardoes een jaar later de SF90 Stradale, die met zijn hybride insteek en 1.000 pk een soort LaFerrari-opvolger leek. Maar da’s de ‘echte’ 488-opvolger. Tenminste, dat was ‘ie een tijdje, want nu plaatst Ferrari onder de SF90 nog de 296 GTB. Met zijn 830 pk sterke V6 een soort baby-SF90, maar qua specs en insteek dan weer een perfecte middenmoter in de line-up. Want nu verdwijnt ook de SF90! En blijft dus enkel de 296 GTB over als ‘echte’ opvolger voor de 458 en 488.
Ferrari 296 GTB
Enfin, welkom bij het chaotische leven van een Autoblog-redacteur, wij maken ons zorgen om dit soort dingen. Laten we eens uitzoomen en even die 296 GTB onder de loep nemen. Bij het moeten plaatsen van zo’n auto bij diens introductie is het dus chaos, maar twee jaar later vinden we een puik samengestelde occasion en dan blijkt dat het allemaal zo gek nog niet is.
Qua lijnenspel is de Ferrari 296 GTB namelijk wel lekker verfrissend. Het is een volgende stap die het merk even moest maken. Hij oogt ietwat gedrongen, wat wel past bij het zijn van een Ferrari met V6. Da’s natuurlijk wel even een stap, ook al heeft nu zelfs de LaFerrari-opvolger een V6.
Bovendien heb je dankzij een hybride-component wel gewoon 830 pk tot je beschikking. Daarmee schiet de 296 GTB van 0 naar 100 in 2,9 seconden en jakkert ‘ie door tot 330 km/u. In tegenstelling tot de SF90 krijg je al dat vermogen over de achterwielen aangeboden. Het enige wat je moet missen is die iconische V8 qua geluid, maar die V6 is ook lang niet slecht.
Tweedehands
Enfin, je kan nog een nieuwe Ferrari 296 GTB kopen en dankzij het zijn van een PHEV valt het nog mee qua bedragen (al mag je nog rekenen op meer dan drie ton). In dat geval is het fijn dat iemand alvast een vrijwel nieuw exemplaar gewoon piekfijn heeft samengesteld, dan kan je alle configuratiesessies in de Ferrari-showroom, en de wachttijden, gewoon overslaan.
Er is namelijk gekozen voor Verde British Racing, oftewel de historische donkergroene racekleur voor Engelse raceauto’s. Met de dubbelvijfspaaks velgen en gele remklauwen om de badges en ‘Scuderia Shields’ bij te staan. Dat werkt vaak best fijn, geen gekke dingen doen met velgen, toch ietwat knallend qua kleur en verder een rustig exterieur.
In het interieur van de Ferrari 296 GTB occasion is het contrast met het groene exterieur ook overheerlijk. Er is gekozen voor Testa di Moro als bekleding, een mooie bruine kleur. Er is voldoende afgewisseld tussen bruin leder, bruin alcantara en zwart. Dat gezegd hebbende vinden wij de carbon racestoelen iets afbreuk doen aan de anderzijds chique cabine, maar goed, het blijft een sportauto. Wel is gekozen voor het ‘Daytona’-patroon, om toch nog ietsje meer luxueus aan te voelen.
Kopen
Ter zake: dankzij zijn specificatie liep deze Ferrari 296 GTB aardig in de papieren, waar nog best wat van over is. De in maart gekentekende 296 GTB moet 9.500 kilometer later nog 359.900 euro opleveren, wat ‘ie ook ongeveer nieuw kostte. Dat terwijl net geen 10.000 kilometer in 10 maanden tijd best flink is voor een auto van dit kaliber. Zoals gezegd heb je dan wel een hele fijne specificatie waar je morgen nog in kan stappen, in plaats van achter aan de wachtrij geplaatst worden.
etronabt zegt
Wat goed man. Stel je voor. Je hebt een autobedrijf en je koopt een splinter nieuwe Ferrari. Na een jaar en 10k kilometers knallen zet je m gewoon voor dezelfde prijs in je eigen showroom te koop. Dat is lekker.
Edge zegt
Ik heb de 296GTB vanaf het begin al erg fraai gevonden. Dat het een zescilinder is boeit me niet eens. Het grootste probleem met deze auto in mijn ogen het stuurwiel met al die capacitieve onzin. Dat werkt al niet prettig in een auto waarin je rustig rijdt, maar is nog onhandiger in een sportwagen.
kniesoor zegt
F1 coureurs rijden ook met zo’n “druk” stuurwiel vol knoppen, het zal best dé manier zijn om settings snel te kunnen veranderen zonder de controle over het stuur/sturen te verliezen of je ogen onnodig lang van de weg af te halen. Maar voor een ongeoefend oog (daar reken ik de mijne ook toe) oogt het rommelig.
Onehp zegt
Gaat niet om het aantal knoppen, maar het feit dat ze capacitief of “touch” knoppen zijn….
Puh zegt
Als tweede of derde auto maar toch niet niet als enige optie. Ik zou hem graag naast een hatchback golf 8.5 R willen hebben met 5 deuren.
Puh zegt
Prachtige auto. De Ferrari die echt boeit.
Bo1972 zegt
Voor dit soort bedragen kun je veel beter een 458 Speciale kopen. Heb je geen hoge afschrijving zoals bij deze Ferrari. En heb je een exclusievere auto en 1 met zoveel meer emotie en bezieling.
Onehp zegt
V6 die best lekker klinkt, beetje V12 tonen. En echt ontiegelijk veel sneller dan een Speciale. Die laatste is misschien beter als investering, maar ga je 12000km/jaar doen kan je net zo goed de 296 kopen ….
flatsix010 zegt
Klopt, maar zo denkt de gemiddelde mens niet die €380.000 uitgeeft aan een speeltje. Dat rendement maken ze ergens anders wel mee goed.
mc96 zegt
Ik vind deze echt een stuk mooier dan een 458/488.
HZW zegt
De nieuwe Generatie Ferrari’s met 6 cilinder motor, zijn hun geld gewoon niet waard.
Ferrati heeft glorieuze 12 cilinder motoren, en dan besluiten ze 6 cilinder motoren te gaan gebruiken.
Een Ferrari zonder 12 cilinder is geen Ferrari, daar kan je net zo goed een alfa Romeo logo op plakken.
HZW zegt
De nieuwe Generatie Ferrari’s met 6 cilinder motor, zijn hun geld gewoon niet waard.
Ferrari heeft glorieuze 12 cilinder motoren, en dan besluiten ze 6 cilinder motoren te gaan gebruiken.
Een Ferrari zonder 12 cilinder motor is geen Ferrari, daar kan je net zo goed een alfa Romeo logo op plakken.
HZW zegt
De nieuwe Generatie Ferrari’s met 6 cilinder motor, zijn hun geld gewoon niet waard.
Ferrari heeft glorieuze 12 cilinder motoren, en dan besluiten ze om 6 cilinder motoren te gaan gebruiken.
Een Ferrari zonder 12 cilinder motor is geen Ferrari, daar kan je net zo goed een Alfa Romeo logo op plakken.
HZW zegt
Waarom maakt Autoblog.nl er een nieuw bericht van als je een edit doorvoert. ???
Elucky zegt
Ja. Vervelend. Helemaal als een bericht zoveel crap bevat als het jouwe.
HZW zegt
Ben je op je zieltje getrapt.
Als Ferrari zo veel geld voor hun nieuwe auto’s betaald wil hebben, dan mag er op zijn minst e V12 motor in zitten.
Geen één echte Ferrari liefhebber zou dit kopen zonder V12, niet nieuw en zeker niet 2e hands.
Dit is waarschijnlijk gekocht daar iemand die wil laten zien dat hij Ferrari rijd.
B.t.w. de kleur is ook verschrikkelijk voor een Ferrari, leuk voor een Bentley, Jaguar, Range Rover, Morgan, enz
hotze zegt
😂😂 dacht ik ook al. Ferrari zal mee moeten in de nood van minder uitstoot, V12’s passen daar niet goed meer in (en te duur waarschijnlijk). Voor de modernere Ferrari’s oogt deze prima. Gerommel nog bij de lijnen van de koplamp en het “inzuiggat” bij het achterwiel oogt groot, maar dat valt met een donkere kleur als deze nauwelijks op. Mooie interieurkleur ook.
mashell zegt
Wat? De edit button werkte voor jou?
HZW zegt
Blijkbaar niet zo als het zou moeten.
DeWitteCondor zegt
Prachtige auto en kleurstelling. Dit zou zomaar de configuratie kunnen zijn waar ik voor zou gaan als ik er 1 mocht samenstellen.
gdjnl zegt
British Racing Green achtige kleuren, geel en beige/bruin – blijft een tijdloze en stijlvolle combi.
550maranello zegt
Testa di Moro, oftewel Moorkop, die waren toch verboden in Nederland?;-)
R zegt
Voor dit soort geld rij je toch veel liever een Aston Martin DB12 of V12 vantage (beide hagel nieuw) , of als je toch 2de hands gaat rijden, voor dit geld haal je een aventador of 812 superfast op met minder dan 10K km op de teller – en heb je nog 30k over voor een mooie klok/potje onderhoud. 360k voor een V6 met 10k km 😂😂😂😂😂😂- , de persoon die dat gaat betalen voor dit wagentje gaat heel veel spijt hebben.
flatsix010 zegt
Ik snap het ook niet, staan genoeg 812’s te koop voor dat geld. Het enige wat de 296 beter doet zijn de looks in mijn ogen.
hotze zegt
Niet bepaald onbelangrijk, die looks.
mashell zegt
Perfecte kleuren combinatie voor en Jaguar F-type, voor een Ferrari niet echt. Gewoon rood en een ietsjes lichter interieur dan is het goed.
jensoffbutton zegt
In Belgisch limburg is er al eentje in dat groen afgefikt nadat er een 21 jarige met crashte.
Snelle zegt
Vindt het een goed artikel. Ben van oudsher ook echt een Ferrari man. Maar vindt de modellen inderdaad ingewikkeld. Kan me ook niet meer echt vinden in de design taal. Persoonlijk mis ik karakter in de 296. Is niet direct herkenbaar als een Ferrari. Vind het zonde om te horen dat de Roma eruit gaat. Voor mijn persoonlijk is dat nog de enige Ferrari die mij qua looks iets doet. Dat het allemaal heel erg snel naar de honderd gaat heb je tegenwoordig geen Ferrari meer voor nodig. Ik zou meer tijd en energy in de design afdeling stoppen. (Uiteraard hebben andere hier misschien hun eigen visie op)
harrie zegt
Meh, vind het maar een rommelig design. De 458 please, makkelijke keuze.
Jopie zegt
In 2.9 seconden naar de 100.
Wat deed de Ionic N5 ook alweer?
Affijn, dit is echt een lelijk platgeslagen stuk blik.
Na de GTO uit de jaren 80 is het niet beter geworden.
p993 zegt
Mooi zo een 296. Messcherp.
Maar is het nu uitzoomen of inzoomen? 😀
hotze zegt
In dit geval inzoomen. Uitzoomen zou bv.zijn als je Lamborghini en Porsche erbij haalt.