Het Openbaar Ministerie (OM) had het vorig jaar druk met beginnende automobilisten en het uitdelen van strafpunten.
Als je net je roze pasje hebt is het extra opletten. Niet alleen omdat je nog ervaring moet opbouwen in het verkeer. Maar ook omdat overtredingen strengere consequenties kunnen hebben in vergelijking met een ervaren automobilist. Beginnende automobilisten waren vorig jaar vaker de sjaak, want ze incasseerden meer strafpunten.
In totaal kregen 7.200 beginnende bestuurders te maken met strafpunten op het maagdelijke rijbewijs. Een stijging in vergelijking met 2019, toen er nog 6.169 beginnende bestuurders te maken kregen met strafpunten. In 2018 was dit aantal zelfs 5.400. De cijfers zijn bekendgemaakt door het Openbaar Ministerie (OM) tegenover BNR nieuwsradio.
Beginnende automobilisten en strafpunten
Het OM stelt dat er meerdere factoren van belang zijn waarom er meer strafpunten werden uitgedeeld. Zo ging de maximumsnelheid omlaag naar 100 km/u, wat tot meer overtredingen heeft gezorgd. Ook waren de wegen door corona leger, wat weer uitnodigde tot meer overtredingen.
Het is oppassen geblazen voor beginnende automobilisten, want die strafpunten wil je niet hebben. Bij twee strafpunten gaat het rijbewijs in de shredder en moet je opnieuw examen doen. Van die 7.200 beginnende automobilisten die in 2020 een strafpunt kregen, incasseerden 243 bestuurders een tweede strafpunt. Deze dames en heren mogen allemaal het examen nog een keer afleggen.
Michel-GR zegt
Dan hebben ze zeker een probleem want ff binnen no-time examen doen bestaat niet momenteel
mopar zegt
Tsja iedereen die net z’n rijbewijs heeft denkt dat die alles al kan. Heb inmiddels al 12 jaar m’n rijbewijs maar heb in het begin ook genoeg stoms gedaan. Gelukkig bleef het bij (hele hoge) bekeuringen en nooit een EMG of rijontzegging.
karhengst zegt
Gelukkig ben ik inmiddels oud en ervaren genoeg om gewoon met een slok op te kunnen rijden zonder punten te krijgen.
Het blijft een “interessante” regeling zo hoe willekeurig het puntenrijbewijs is ingevoerd in Nederland.
mashell zegt
@karhengst: tja, de jeugd maakte veel brokken. Vooral in de trant van “in de nacht van zaterdag op zondag is een auto tegen een boom gereden… ”
Om de goeden niet onder de kwaden te laten lijden is er alleen voor de beginnende bestuurders een puntenrijbewijs. Of dat logisch of eerlijk is valt te bediscussiëren maar het is tenminste wel een op het probleem gerichte maatregel.
Robert zegt
@karhengst: niemand is ‘oud en ervaren genoeg’ om met een slok op te kunnen rijden. Echt, niemand. En een ieder die het tegendeel denkt te moeten bewijzen gun ik het plooien van de auto om een boom of het ondersteboven eindigen in een sloot of kanaal dan ook van harte. Ik hoop dan oprecht wel dat die Darwin-award genomineerde (m/v) geen passagier(s) aan boord hebt, of een toevallig passerende medeweggebruikers mee sleurt in je eigen stommiteiten.
Die willekeur waar jij het trouwens over hebt, is het bepaald niet; dit is een duidelijk identificeerbare doelgroep, die z’n kenmerken en eigenschappen jaarlijks weer onderstreept door in de vele statistieken van verkeersongevallen en -overtredingen zo prominent naar voren te komen.
karhengst zegt
Je ziet hopelijk zelf ook dat je jezelf tegenspreekt?
Zelfs al zouden statistisch gezien jongeren vaker ongevallen veroorzaken doordat ze makkelijker met een slok op achter het stuur gaan zitten uit pure onervarenheid, dan is dat toch geen redenen oudere weggebruikers voor hetzelfde vergrijp niet in gelijke mate te straffen?
Sterker nog, zou niet juist de oudere weggebruiker beter moeten weten en is het daarom daar niet eerder moedwil in plaats van een ongelukkig moment van ondoordacht handelen?
nooffence zegt
Inmiddels bijna 4 jaar mijn rijbewijs en heel wat km’s verder. Gelukkig op enkele kleine snelheidsovertredingen niks gehad.. (afkloppen)
Gewoon normaal doen, en waar het kan soms wat harder met fm aan! Denk aan je veiligheid en dat van anderen, voor die 5 minuten besparing is het niet waard om als een gek te rijden.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Voordat je 5 minuten tijdswinst hebt gemaakt moet je echt serieus te hard rijden. Op een stuk van 20 kilometer snelweg moet je ipv (gemiddeld) 100 al minimaal 240 (!) rijden om 5 minuten te winnen. Met te hard rijden win je doorgaans slechts enkele minuten. En op hele korte stukken gaat het om seconden of helemaal niks (in de stad bijvoorbeeld).
jeroenm83 zegt
Daar heb je een punt.
Klojum zegt
Op korte(re) stukjes win je inderdaad maar weinig, op langere afstanden maakt wel degelijk uit. Jaren geleden een testje gedaan naar Leeuwarden waar ik wekelijks werkte: van deur tot deur zo’n 225 kilometer (zondagavond rond 19:00u). Rijdend als ’n toerist continu 80-100km/u duurde de reis 2u45m. Laagvliegend deed ik er 1u45m over… Dat maakt dus best wel wat uit. Wetende dat de 1e helft van de reis niet echt hard kan vanwege flitsers en verkeer, dan snap je de gemiddelde snelheid voor de 2e helft ook wel. Ik denk wel dat de A7 meer gecontroleerd wordt vandaag de dag. :-)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Op 225km in 2u45 reed je gemiddeld 82 km/u. Om 1u45 te halen moest je GEMIDDELD 128 km/u rijden. Knappe jongen die dat in Nederland voor elkaar krijgt.
mashell zegt
@Klojum: mijn statistieken zijn heel anders. Twente – Hilversum 110 km afstand 120 of 140 km/h maakte geen meetbaar verschil. Twente – Ruhrgebiet dat is 150 km, 70 km Freie Fahrt. 180 in plaats van 140 scheelt 1 hele minuut. Juist op de langere stukken kun je beter een lagere snelheid aanhouden omdat dat minder vermoeiend is. De minuten rust/ of tankpauze tikken veel harder aan.
Michel-GR zegt
200km in een uur is s nachts ook mogelijk in Nederland of het verstandig is is een tweede..
Homer55 zegt
@nooffence: hard rijden doe ik niet voor de tijdwinst. Er zijn buitenwegen waar ze 60 zone van hebben gemaakt. Dat schiet qua gevoel niet op natuurlijk..
sr20det zegt
@nooffence: met deze avondklok telt elke minuut
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@autoblog wat is er aan de hand met jullie reacties? Als ik niet ingelogd ben zie ik meestal geen, soms een paar reacties. Pas als ik ingelogd ben zie ik alle reacties.
Ot92 zegt
Jammer dat er niet bij staat waar ze de strafpunten voor gepakt hebben.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik hoop de mannen voor ’t dragen van een knotje of ’t drinken van een Latte of groene thee tijdens ’t rijden.
jeroenm83 zegt
Juist, of tegen je telefoon aan zitten lullen terwijl je ‘m vasthoudt als een cracker.
mashell zegt
@jeroenm83: dat is toch een van de grote raadsels waarom mensen dat doen. Eigenlijk zou je ze moeten toe schreeuwen “je doet het verkeerd”.