Plannetje van de Europese Commissie. Een beginnend bestuurder mag straks geen slok alcohol meer drinken. Voordat hij achter het stuur kruipt dan hè?
Alcohol en verkeer gaan niet samen. Dat geldt voor zowel de ervaren rot als voor de beginnend bestuurder. Dan hebben we dat maar gezegd. Toch is het anno nu nog steeds toegestaan om met een slok(je) op achter het stuur te kruipen.
Een ervaren bestuurder mag nu 0,5 promille in zijn bloed hebben, een beginnend bestuurder 0,2. In het eerste geval komt dat neer op een ruime 2 eenheden drank, voor een beginnend bestuurder ligt dat op 1 glaasje. Althans, nu nog.
Geen slok meer voor beginnend bestuurder
De Europese Commissie ziet dat liever anders en wil daarom dat een beginnend bestuurder helemaal niks drinkt voordat hij achter het stuur kruipt. Het enige promillage dat voor hem/haar/die/deze/het/plork geldt is 0,0.
En deze maatregel is broodnodig. Jonge bestuurders vertegenwoordigen slechts 8% van alle weggebruikers, maar zijn wel betrokken bij 2 op de 5 dodelijke ongelukken. En met jonge bestuurders bedoelt de EC mensen van 30 jaar en jonger.
En natuurlijk betekent dit niet dat alle doden in dat overzichtje gedronken hadden, maar het helpt wel mee.
Geen enkele verkeersdode meer in 2050
De maatregel om een 0.0 tolerantiebeleid te voeren tegen de beginnen bestuurder, is onderdeel van het grote Europese plan om geen enkele verkeersdode meer te hebben in 2050. Een ambitieus plan…
Want al is het aantal verkeersdoden afgelopen twintig jaar sterk afgenomen, toch vielen vorig jaar nog altijd meer dan 20.000 doden op de wegen in de EU. De meeste slachtoffers zaten overigens niet in de auto, maar waren lopend, op de fiets, motor of scooter. De ‘dader’ zat meestal wel in de auto.
Maar goed, ambitie of niet, een maatregel tegen drank in het verkeer juichen we altijd van harte toe.
992 zegt
Tja vroeger allemaal wel eens domme dingen gedaan maar volledig terecht. Ben zelf ook geen heilige maar alcohol hoort niet thuis in het verkeer.
christian85 zegt
Geen slok voor niemand meer achter het stuur zou ik zeggen.
kniesoor zegt
Zie ook niet in waarom alleen beginnend bestuurders drooggezet zouden moeten worden, zou inderdaad voor ALLE bestuurders moeten gelden.
Robert zegt
Het aantal (beginnend) bestuurders wat betrokken raakt bij eenzijdige ongevallen is in de laatste jaren aan een flink gestegen. En dat ligt niet alleen aan rijden onder invloed van alcohol. In veel (zeg maar gerust: heel veel) gevallen blijkt de oorzaak terug te voeren te zijn in afleiding onder het rijden. Afleiding als in: appen, facetimen, tiktokken en noem verder maar op. En hier kickt de generatiekloof in: ik blijf me verbazen over het feit dat deze generatie dat nog steeds doodnormaal vindt.
karhengst zegt
Je vraagt je af hoe lang het moet duren voordat de auto pas kan starten wanneer je met je telefoon bent ingelogd, wat enkel kan middels een fysieke verbinding in het handschoenvakje, die automatisch afsluit tot aan het einde van de rit.
Afgezien daarvan blijft het natuurlijk ook erg krom hoe hier weer enkel op jonge bestuurders wordt gelet. De grootste alcomobilisten zijn van de generatie die de invoering van de gordel heeft meegemaakt.
basman147 zegt
0 Verkeersdoden in 2050? Ik heb altijd geleerd dat plannen ook realistisch moeten zijn… Dat gaat dus alleen maar lukken als we allemaal a la De Matrix in een schijnwereld gaan leven.
flyerbunch zegt
Men wilt een gezonde houding creëren bij de beginnende bestuurders hopende dat dit een gewoonte zal worden mss.men moet ergens beginnen zeker. Tegen 2050 geen dode meer in het verkeer lijkt me ambitieus, maar tegen die tijd rijden we toch allemaal autonoom? Dus kunnen ze weeral drinken.. just kidding!
macchina zegt
Sorry, maar ik reed toen ik jong was in oude gebakjes die krap door de APK kwamen, was dat niet een veel groter risico op letsel of overlijden?
CYBRTRK zegt
95% van de verkeersongevallen komt door menselijk falen, maar 5% door een gebrekkige auto of infrastructuur
https://vvn.nl/nieuws/alarmerende-cijfers-25-procent-meer-verkeersongevallen-dan-vorig-jaar
Frankypanky zegt
Tegenwoordig zijn auto’s, zelfs de meest krokante gebakjes niet te betalen voor de jeugd… Dat heeft zich bijna vanzelf opgelost …. Haha!
denx zegt
Prima besluit.
theghost zegt
Prima idee, maar ik zou willen gaan voor een algeheel zero-tolerance beleid: Alcohol in het verkeer voor alle bestuurders van alle soorten voertuigen moet zwaar bestraft worden. Voor mijn part wordt het als poging tot doodslag gezien. En nee ik ben geen heilige, heb zelf ook wel op de rand gezeten wat dat betreft….
Autokenner zegt
Druppel op? Geen auto starten. Punt. Regel maar een Bob of een taxi.
Frankypanky zegt
Statistieken zijn altijd wel een beetje “grappig” … In 2 uit de 5 dodelijke ongevallen zijn het jongeren.
Hm.
En de overige 3?
Trouwens, het is alles of niets. Fijn staaltje leeftijdsdiscriminatie toont de EC hier.
karhengst zegt
Leeftijdsdiscriminatie is gewoon toegestaan zolang het de boomergeneratie niet treft. Wee je gebeente als je een E-bikeverbod in wilt stellen voor de ouden van dage omwille van het reduceren van het aantal doden in het verkeer…
Dat gezegd hebbende: Als 2 van de 5 dodelijke ongevallen onder jongeren valt, zegt dat veel. We hebben nu eenmaal een niet bepaald lineaire bevolkingspiramide.
melcon zegt
De 0,2 promille grens is gekozen vanwege het feit dat er van nature alcohol in je bloed zit, deze is zo gekozen dat een fals-positive uitgesloten is. Ik vraag mij oprecht af hoe ze de 0,0 willen gaan handhaven gezien een meting van 0,1 niet onrealistisch zonder gedronken te hebben(!). Je vraagt je daadwerkelijk af wat voor figuur dit verzonnen heeft en waarom hij nergens geïnformeerd heeft of dit wellicht onrealistisch is. Maar gezien de 0 verkeersdoden in 2050 zal dat wel niet, dat is immers ook allerminst realistisch. Hoe gaat hij verkeerdsdoden met externe oorzaak voorkomen? Mogem bomen niet meer omvallen als er een auto onderdoor rijdt? Om maar wat te noemen ;-)
Joris24 zegt
Klopt, je lichaam wil in meer of mindere mate (afhankelijk per persoon) in je darmen wel eens koolhydraten omzetten in alcohol. Er zijn gevallen van autofermentatie bekend waardoor mensen zelfs continu aangeschoten lijken.
Omdat het vergistingsproces waarbij alcohol ontstaat ook in je lichaam kan optreden en dat bij iedereen verschilt, is inderdaad een zero-tolerancebeleid praktisch onmogelijk. Toch denk ik dat dat promillage agv autofermentatie bij het gros van de mensen dermate minimaal zal zijn dat het amper gedetecteerd wordt bij een blaastest.
Wel vraag ik me af, of één portie alcohol ook daadwerkelijk je rijvaardigheid zo vreselijk beïnvloedt dat je daardoor brokken maakt, laat staan dodelijke. Ik drink regelmatig, heb nog nooit met teveel alcohol op gereden maar ik kan het me maar beperkt voorstellen dat ik na één glas ineens in een gevaar op de weg verander. Als het dan mis gaat, is het denk ik bij de meesten ofwel door vermoeidheid, haast / snelheid, even op je telefoon kijken, noem het maar en niet door dat ene glas.
Neemt niet weg dat ik alcohol en verkeer een ongelukkige comb vind. Als je maximaal ‘maar’ twee glazen mag drinken alvorens te rijden, kun je die ook nog wel laten staan toch.