Een beginnend bestuurder moet op de blaren zitten na betrapt te zijn op het rijden van 214 km/u.
Hoe aantrekkelijk het ook lijkt om het gaspedaal te vloeren op een lege snelweg. Helemaal zonder risico is het niet. Daar kwam ook een beginnend bestuurder achter, toen hij zijn auto vloerde op een rustige A16 ter hoogte van Prinsenbeek.
De brede snelweg richting het zuiden van het land is inderdaad een aantrekkelijk gebied om het gaspedaal wat dieper in te trappen. Maar het is ook een hotspot voor de politie om de Audi A6 langs de weg te parkeren. Wachtende op iemand die inderdaad het pedaal naar beneden vloert. Het is altijd wel prijs. Zo ook afgelopen weekend.
Zondagochtend ging een 22-jarige automobilist met een fors tempo over het stuk A16. Met een snelheid van 214 km/u constateerde de politie een snelheidsovertreding van maar liefst 114 km/u. Als de politie je op dit soort snelheden betrapt weet je dat je de sigaar bent.
De bestuurder is zijn rijbewijs in elk geval kwijt. Ook kan hij nog een pittige snelheidsboete verwachten. Het is aan de officier van justitie om het boetebedrag te bepalen. De officier zal ook beslissen wanneer de automobilist weer zijn rijbewijs terugkrijgt.
Voor de politie bleef het niet bij deze overtreding. Het bleek sowieso een vruchtbare zondagochtend te zijn. Van nog eens vier bestuurders werd het rijbewijs ingevorderd voor pittige snelheidsovertredingen.
Via Verkeerspolitie Zwb op Twitter
mrbakerfield83 zegt
214 km/uur. Das ook niet een beetje te hard, zo hard rijden is (in Nederland) complete waanzin. Daar houdt helemaal niemand rekening mee. Gelukkig geen fatale ongelukken. Hopelijk raakt dit ventje z’n rijbewijs heel lang kwijt, wat een droeftoeter.
bmw1cabrio zegt
Het hangt ervan af hoe lang je die snelheid rijdt. Van 100 naar 200 doe ik binnen 8 sec. Als je vlak daarna je gas weer los laat, kun je dit prima doen met weinig andere weggebruikers om je heen. Even testen.
Rij je inderdaad langere stukken rond 200 dan vind ik dat anders in Nederland.
b00m3rang zegt
Ach. Toen ik m’n motor net had heb ik op een lege snelweg in de avond ook wel eens de gashendel open getrokken om te zien wat m’n motor nou kon. Even door trekken naar de 250 en weer los. Duurde bij elkaar nog geen 10 sec en er was nul gevaar voor andere mede weggebruikers. Zolang je t maar niet zomaar doet op een volle snelweg heb ik er eigenlijk geen probleem mee. Tenzij je er net loopt met je kinderwagen.
440igc zegt
Ik tik 2x per week de begrenzer 250 aan
rutte2 zegt
Achja we hebben dit allemaal toch wel eens geprobeerd toen we nog jong en onbezonnen waren, als je nou slim bent maak je er een dagje Duitsland van en doe je het geoorloofd.
erazor zegt
Euh nee.
Abbie Eaton zegt
Toen ik 22 was reed ik een Golf II 1300 met 4 versnellingen. Die haalde met wind mee bergaf nog geen 150. Prima auto om te leren autorijden zonder grote risico’s op dure bekeuringen voor te hard rijden.
minimoke1984 zegt
Mijn opgevoerde brommer reed bijna net zo hard toen ik 13 was.. lol.. mijn karts reden harder…en op mijn 18e was mijn zzr1100 in staat jouw topsnelheid te verdubbelen. Prima om te leren . Oh nee…om lol te hebben .
Maar hey ieder zijn ding.
Redrum zegt
Hmmm…je hebt het dan toch duidelijk geprobeerd :)
150 is ook veel te snel, niet dan?
mashell zegt
Beweer jij dat ik vorig jaar nog jong en onbezonnen was? Zo ja, dan dank je daarvoor. Want inderdaad vorig jaar even in Duitsland de topsnelheid van de e-tron getest.
V8Vantage zegt
Klopt. Regelmatig mijn 106 GTI tot over de 200, daarna mijn 206 GTI daarna 207 Féline, Ford focus kon zo hard niet, A3 e-tron met gemak 235 maar dat was in Duitsland. C5 PHIII ook nog af en toe wel eens. Zit alleen wel 20jaar verschil tussen. Af en toe moet je even kort testen of het nog wel goed werkt allemaal :-)
Maar idd. alleen daar waar het kan en niemand verrast wordt door het snelheidsverschil.
Who_carez zegt
Ik voelde mij al een idioot toen ik de eerste reacties hier las. Ik was 15 jaar geleden niet beter. Ik rijd nog altijd graag sportief maar ik heb nu geen behoefte meer om elke 100 meter rechtdoor plank gas te geven. Maar als de situatie het toelaat (Dus als er helemaal geen enkele auto in de verste verte voor of achter mij te zien is) dan geef ik ook nog wel eens veel langer gas dan algemeen aanvaard zou worden. Heb ik ook helemaal geen problemen mee als iemand dat even doet. Wat mij harder stoort zijn die gemiddeld 30 bestuurders die ik elke dag bellend/smsent achter het stuur zie. Of de mensen die het niet kunnen laten om bezopen achter het stuur te kruipen.
Dan liever een 22 jarige die 2km vrije snelweg gebruikt om even wat harder te rijden.
Robert zegt
Sorry hoor, maar een plus van 114 kmh bovenop de Vmax kun je met geen enkele reden of goed fatsoen als ‘even wat harder ‘ omschrijven.
Wat mij opvalt aan de berichtgeving rondom verkeersongevallen, is dat het de laatste jaren steeds meer eenzijdige ongevallen lijken te zijn. Of het dan gaat om afleiding (telefoongebruik) achter het stuur of overschrijding van de toegestane snelheid is dan om het even. Feit is dat 99% van dit soort ongevallen wordt veroorzaakt door (vermijdbaar) menselijk handelen. Handelen wat vooraf vooral werd uitgelegd als ‘eventjes’, om het even of het ging om op een telefoonscherm kijken of excessief rijgedrag.
Who_carez zegt
Als je niet capabel bent om rechtdoor op de snelweg even gas te geven en dan in het dekoor terecht komt kan je beter een bus abonnement kopen. Ik denk dat veel enkelzijdige ongevallen gebeuren door mensen die dronken zijn en een bocht fout inschatten of niet bezig zijn met auto rijden.
Als 200 rijden op de snelweg echt zo’n groot gevaar zou zijn, zou Duitsland dit dan niet 20 jaar geleden al verbannen hebben? Maar dat doen ze niet omdat er daar op de snelweg niet meer ongelukken gebeuren dan in België of Nederland. Het gevaar ligt dus niet op de snelweg en niet bij snel rijden op de snelweg (Nog eens even voor de duidelijkheid. Ik spreek hier dan over een mooi stukje rechtdoor met NIEMAND voor of achter je)
Ik ben mij er absoluut van bewust dat het niet mag. Maar onveilig is het niet. Mensen met een gsm in de hand zijn het gevaar. Speed pedeleks die elke meter fietspad hun 45 moeten fietsen of er nu andere mensen onderweg zijn of niet… Er is veel dat gevaarlijker is dan even 214 gaan rijden op de snelweg.
melcon zegt
Zo is dat! Op de enkele moraal ridder na natuurlijk, ik noem geen namen maar de 1e heeft al gereageerd;-)
Dutchdriftking zegt
Zondagmorgen op een lege A16. Ik vind dat deze beginnend bestuurder een verantwoordelijk tijdstip en plaats heeft uitgekozen om de topsnelheid van zijn eerste auto uit te proberen. Hier kunnen veel ervaren bestuurders een voorbeeld aan nemen. Maar ja, oom agent zal er wel anders over denken…
kniesoor zegt
Misschien moet-ie nog wel effe oefenen op spiegelgebruik, zodat-ie de volgende keer die op hoge snelheid volgende oto wél ziet.
mashell zegt
Nu weet hij waarom ze bij rijles zo hameren op spiegelen!
Redrum zegt
Tip voor de volgende keer 😂
CYBRTRK zegt
Dan ben jij dus geen ervaren bestuurder, want een ervaren bestuurder snapt wel dat je niet met 214 km/h op een nederlandse snelweg kunt rijden
launchcontrol zegt
je moet natuurlijk niet je eigen beperkingen spiegelen aan elke ervaren bestuurder….
minimoke1984 zegt
De definitie “ervaren” of “beginnend” bestuurder is natuurlijk ook belachelijk. Ik heb van af jongsafaan gekart en andere auto en motorsporten gedaan. Mijn lesjes(heb 3 lessen gehad, meer lesjes nek draaien om te laten zien dat je in je spiegels kijkt) en rijexamen waren letterlijk in een zucht en een scheet gedaan… Ik kan dat niet van deze jongen weten, die beginnend bestuurder genoemd wordt dus ik oordeel niet. Dat hij harder reed dan toegestaan duidelijk.. en hij had beter zelf moeten opletten in spot oom agent en Flitsmeister aan moeten zetten.. maar ja, je bent jong.. Ik ga niet zeggen wat ik deed op die leeftijd want dan wordt ik hier als belachelijk en debiel uitgemaakt alleen ik ben nooit staande gehouden met zo’n snelheid… En 214.. tja daar lach ik om..
sprankel zegt
Als men spreekt over ervaring heeft men het niet over of je het kan, ook een beginnend bestuurder kan immers rijden maar een beginnend bestuurder heeft weinig ervaring met het te doen.
Dat gaat dan over dat je het wegennet begint te kennen, ervaring met andere deelnemers in te schatten, ervaring dat als je trager rijd dan fietser je maar beter al je spiegels goed in gaten houd, ervaring van rond zwaar verkeer te rijden, de unieke ervaring van op een gevaarlijke plaats in panne te vallen, enzovoort.
Iets wat een beginnend bestuurder vaak niet begrijpt, die roept immers van de daken dat die het kan en dat het niet eerlijk is dat hij als beginnend bestuurder word beschouwt en al helemaal als ze denken dat de ervaring van een circuit hetzelfde is als op de openbare weg.
Dutchdriftking zegt
@CYBRTRK: De beginnend bestuurder heeft aangetoond dat het wél kan, anders was het niet gelukt ;).
mashell zegt
Het is natuurlijk pas gelukt als je er niet mee gepakt wordt.
Redrum zegt
Ach hou toch op. Het hangt allemaal af van de situatie. Zondag morgen op een lege autostrade is het risico heel klein. Het gevaar schuilt in het verschil in snelheid. Als de baan leeg is, is er geen verschil. Het is ook niet zo dat remmen ook niet meer zouden werken he.
Duizendmaal gevaarlijker om 70 door de bebouwde kom te rijden.
Het is politiek incorrect om het goed te praten maar ook niet overdrijven he
kniesoor zegt
“toen hij zijn auto vloerde”. Dat was in dit geval meteen ippon 😂
lekkerlinksrijden zegt
Niet slim maar wel begrijpelijk, dag en tijdstip en half Nederland weg op vakantie dus de gevaarzetting zal wel meevallen
ronaldotour zegt
En dat ook nog zeer waarschijnlijk met één handje aan het stuur want dat is tegenwoordig standaard. Je moet maar durven.
karhengst zegt
Play stupid games, win stupid prizes. Bij deze een speeltip: Zet nooit meer in dan je bereid bent te verliezen.
Succes met het ov.
opa4auto zegt
Denk dat ‘ie nog blij mag zijn dat z’n bolide niet in beslag is genomen…
Meer dan 100% overschrijding immers.
alcantara zegt
Netjes! Zou trots zijn als het mijn zoon was.
volvoturbo zegt
Afgelopen weekend reed ik ook opeens langs een best opvallende mobiele flitscamera. Snel op de rem en was volgens mij net op tijd. Flitsmeister app had m niet gemeld helaas.
mustang750supersnake zegt
kennis van me reed constant topsnelheid op snelweg….met vectra 1800 was t zo’n 210/220…zijn 1.6 190….had dr dan wel n paar km voor nodig…altijd blij als we op bestemming aankwamen….krijg dr kriebels van als ik eraan terugdenk…z’n 1600 heeft ie gesloopt bij een omgekeerde drempel in belgie….meer dan 3x over z’n dak gegaan, de andere koppeling gesloopt…zoucgraag willen zeggen aldoende leert men…maar helaas….zou nu nooit meer bij em instappen…
kennone zegt
Op de a16 wil ik ook nog wel eens de 200+ aantikken. Zowel op de motor als in de auto. Wel enkel als het rustig is zo dat je het kan doen zonder een auto in te halen. En met een beetje vlot apparaat gaat dat prima.