De blauwe Diesel Dampf trekt langzaam op.
Dus toch. Ondanks eerdere ronkende boksbeugel-berichtgeving over het redden van de diesel, is Audi naar verluidt van plan te stoppen met het aanbieden van dieselmotoren in de kleinste modellen uit haar gamma. Dit stelt althans het tijdschrift Auto-Motor-und-Sport. Al bij de nieuwe Audi A1 die eind volgend jaar op de markt komt, zal er waarschijnlijk geen dieselmotor beschikbaar komen. Het zou inmiddels simpelweg niet meer rendabel zijn om met kleine dieselauto’s rond te karren en daardoor logischerwijs ook niet meer rendabel om ze te maken.
Mogelijk is dit de eerste stap in de definitieve uitfasering van Audi-diesels. Nu al wordt namelijk gespeculeerd dat ook de nieuwe A3 weleens het voorbeeld van de A1 kan gaan volgen. Een en ander heeft maken met het feit dat nieuwe auto’s moeten voldoen aan de Euro-7 norm. Die is namelijk nog strenger dan je lerares Nederlands op de middelbare school.
Toch is Audi’s techniekchef Peter Mertens nog niet bereid diesel helemaal af te schrijven. Hij ziet er nog muziek in om diesels te combineren met 48V-techniek om ze nog efficiënter te maken. Met de juiste nabehandeling van de uitlaatgassen zou er dan toch nog een toekomst kunnen zijn voor diesels.
Maar goed, dat zijn woorden en daden spreken luider. Het is bekend dat de Duitse auto industrie voorzichtig is met negatieve berichtgeving over diesels, onder andere vanwege de impact die dat heeft op de restwaardes van zelfontbranders. Het is namelijk niet handig om die flink onder druk te zetten als je zelf onlangs nog veel van die wagens verkocht hebt en er nog steeds meer wil verkopen.
Mocht je nou toch per se 80.000 kilometer per jaar willen afleggen in een Audi A1 op een (voorlopig) economisch verantwoorde manier, weet je nu dat je niet hoeft te wachten op het nieuwe model. Snel die aankoopvideo van de huidige generatie begluren dus.
smoked zegt
Niet zo gek, kleine auto’s met benzinemotor zijn soms net zo zuinig en in sommige landen totaal niet populair door het belastingsstelsel (zie Nederland). Bijvoorbeeld een Twingo DCI zie je amper, op benzine genoeg.
JeejEm zegt
@smoked: die zie je juist erg veel, ze waren erg populair gedurende de belastingvrije periode in 2012 & 2013. Rijd er nu zelf een en moet zeggen: fijn karretje! 1:23 zonder moeite en vlotter dan de gemiddelde a of b segmenter!
phevtreb zegt
@jeejem: ik rijdt zonder moeite 1 op 23 met m’n E220d ik ~mag~ moet elk kwartaal €450,- aftikken aan de belastingdienst..
jochempie zegt
@phevtreb: ja, omdat het business is voor de overheid. Je koopt die diesel alsnog, dus kennelijk heb je die 450 euro er voor over.
slickrick zegt
@smoked: in NL zijn deze “grasmaaier diesel motortjes” juist met bosjes verkocht, al die 1.2 tdi Polotjes, Ibizatjes etc….waren belastingvrij….lekker goedkoop rijden zeg maar …..
Maar ja, omdat ze relatief weinig km’s maken gaat de EGR klep kapot, en nu lekker MBR betalen….dus weer genaaid door de overheid
dawwg zegt
Waren leraren Nederlands op de middelbare scholen maar wat strenger; want ” kk boef deze is goed’ doet toch echt pijn aan mijn oren …. On-topic: stoppen met kleine diesels in kleine auto’s; prima. Je wil namelijk toch geen 80K per jaar afleggen in een B-segmenter met een muesli-motor :)
rulefollower zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
Als Audi gewoon hardop zegt dat ze geen A1 en A3 diesels meer zullen leveren, wat doet dan voor de restwaarde van het huidige wagenpark? 1] Helemaal niks want aan de huidige modellen veranderd niks. 2] De restwaarde wordt hoger, want iedereen die een goedkoop rijdende diesel wil, die wil dus een gebruikte van het oude model. 3] De restwaarde wordt later, want ach en wee als Audi geen diesel meer verkoopt dan zal het wel niet lang meer duren voordat Shell er ook mee ophoudt.
Ik denk 1] of 2] maar zeker niet 3], dus Audi kan rustig duidelijk zijn.
granlusso zegt
@mashell: Ik denk dat je een opleving krijgt in populariteit omdat je binnen Europa verschillend beleid hebt om de dieselmotoren te weren. Op basis daarvan zal de vraag langzaam wel opdrogen, al heb ik het idee dat dit wel een jaar of 10 gaat duren, voordat de vraag echt afneemt. De vraag zal zich verplaatsen van regio naar regio binnen Europa.
thomasthomas zegt
Rudolf Diesel is ook al dood sinds 1913. Dus wat vernieuwing op zijn tijd is aanvaardbaar.
snel70 zegt
@thomasthomas: tesla is anders ook al effe onder de zoden
thomasthomas zegt
@snel70: elektrische stoel?
snel70 zegt
@thomasthomas: hahaha, het heeft inderdaad iets met elektra te maken ; ))
mashell zegt
@snel70: maar dat was Thomas Edison en zijn firma.
hollandbest zegt
@mashell: Tomas Edison stal alles van Tesla…
granlusso zegt
Een bekende trend. Op zich ook niet gek. Zodra elektrische auto’s grotere actieradiussen krijgen, is de omslag alleen maar meer voor de hand liggend.
Bovendien is Europa het enige continent waar de dieselmotor zo populair is. Zodra dat afbrokkelt, snap ik dat fabrikanten er vanaf stappen.
w0o0dy zegt
A1 is toch al geen slimme aankoop dus lekker laten… Hybride en elektrisch hebben de toekomst.
henkiebb zegt
@w0o0dy: A1 heeft een enorme restwaarde waar heb je het over?
thomasthomas zegt
@henkiebb: komt omdat de nieuwprijs veel hoger is dan andere auto’s uit het segment.
henkiebb zegt
@thomasthomas: restwaarde is toch relatief? Voorbeeld: mijn (ja inderdaad op mijn pik getrapt) A1 admired kostte me 4 jaar geleden 20k en ruil ik nu in voor bijna 15k. 48 maanden voor 5k reken maar uit. Dat karretje is goud waard!
monsieurleloure zegt
@henkiebb:
In geen 15.000 jaar dat ik een 4 jaar oude A1 op de kop ga tikken. Mensen die dat er voor over hebben sporen niet, 12.000 euro klinkt al een stuk realistischer
Ik denk dat je die prijs ook alleen zult krijgen als je een Audi terugkoopt, de handel zal het er zeker niet voor geven. Wordt dus een sigaar uit eigen doos vrees ik .
henkiebb zegt
@monsieurleloure: nee de handel niet he die moet er nog aan verdienen. Maar neem gerust een kijkje op AutoScout24 wat een admired met dat kilometrage doet.
w0o0dy zegt
@henkiebb: te duur nieuw en te duur tweedehands.. mij maakt het niet uit. Die auto is dat geld (oké in mijn ogen) gewoon niet waard. Er is leuker spul te krijgen voor dat geld.
henkiebb zegt
@w0o0dy: ik vind 100 euro per maand voor een kleine premium een koopje.
poes zegt
@henkiebb: dat is het ook. Woody kan blijkbaar niet rekenen.
snel70 zegt
@henkiebb: dat is echt voor niks, maarre een A1 premium??
henkiebb zegt
@snel70: Audi lijkt me premium toch? Of is dat niet deftig genoeg?
snel70 zegt
@henkiebb: heb het over een A1 : ) niet over audi specifiek, verders mooi autootje hoor
w0o0dy zegt
@henkiebb: wat een kletspraat.. mrb is 31 p/mnd, verz. Minimaal 30 p/mnd, onderhoud meer dan 35 p/mnd dan zit ik al boven de 100 p/mnd en dan heb ik nog geen afschrijving of brandstof getekend..
@poes: W0o0dy kan beter rekenen dan dat hoor…neem een ander in de maling.
henkiebb zegt
@w0o0dy: verzekering etc betaal je toch voor iedere auto?
w0o0dy zegt
@henkiebb: de (in relatie tot nieuwprijs) duurste benzine A1 die ik kon vinden komt op een afschrijving van 110 euro per maand. Dat ding had vrijwel niets gereden in 3 jaar en stond bij de merkdealer. Dus zullen de meeste (en zeker de Sportback) een (veel) hogere afschrijving hebben dan 100 per maand. Sorry niet eens met “100 euro per maand voor een premium autootje”
henkiebb zegt
@w0o0dy: ik overleg hier even met de groep en we komen er zo snel mogelijk op terug
marco79 zegt
@henkiebb: ik moest lachen…. Een A1 die als premium wordt gezien. Een logo zegt niks over de auto zelf.
rufctr01 zegt
80k per jaar in een A1! Wat heb ik een medelijden met de persoon die dat moet doorstaan!
Senne zegt
@rufctr01: Stel je niet aan, 30 jaar geleden deden ze het in véél vervelendere auto’s.
poes zegt
@rufctr01: ooit weleens in een A1 gereden? Prima wagentje.
dennisdd zegt
Waar komt de 80k vandaan? Volgens de leasemaatschappijen ligt het omslagpunt nu rond de 40k.
w0o0dy zegt
@dennisdd: dat wil je niet.. en ik geloof het ook niet… De diesel zal (als je 40k rijdt) waarschijnlijk flink van de verbruiksnorm afwijken omdat je het ding dan flink zult intrappen. Dus hoog verbruik. De benzine uitvoeringen halen doorgaans betere verbruikscijfers in de praktijk ivt de diesels (die vooral op papier gruwelijk zuinig zijn).
dennisdd zegt
@w0o0dy: ik werk voor een Noorse multinational met in Nederland honderden auto’s op de weg. Ik heb toevallig afgelopen weken een nieuwe uit moeten zoeken.
Als zij en de leasemaatschappij samen op een omslagpunt van 40k uit komen heb ik geen reden om daaraan te twijfelen.
jdeboer zegt
@dennisdd:
Goed zo Dennis, gewoon slikken wat de commercieel belanghebbende je door de strot duwt, vooral niet zelf de berekening maken op basis van je eigen ervaringen.
Mijn ervaring is dat ik moet rekenen met het stadsverbruik, dat werd vroeger nog gewoon opgegeven ipv een gemiddelde.
Met een 1.2TDI kwam ik niet zuiniger dan 1:22 waar 1:30 werd beloofd.
Je hoeft geen bèta kindje te zijn om te snappen dat hetgeen de leasemaatschappij voorspiegelt dan niet helemaal uit gaat komen.
dennisdd zegt
@jdeboer: zo werkt het niet op de grote leasevloten. Onze inkopers zijn van een groter kaliber dan de salesmensen van lokale leasemaatschappijen in NL. Die laten zich niks aanpraten.
Sowieso heb je als berijder überhaupt geen keuze dus ik zou niet weten waarom ik het moet narekenen. Daarbij heb ik toch blindelings weer een GTD besteld. Wat ik ook had gedaan als ik wél benzine zou mogen.
poes zegt
@w0o0dy: right… Dus als je veel rijdt, dan verbruik je veel per km. Kun je die logica uitleggen?
w0o0dy zegt
@poes: de mensen die veel rijden zal ik dat waarschijnlijk niet uit hoeven te leggen….
Veel rijden = meer rijervaring, meer onder tijdsdruk, minder geduld en dus gemiddeld hogere snelheden.
stijnvermeersch zegt
@w0o0dy: beter anticiperen, minder onnodig remmen voor bochten, banden regelmatig nagezien en opgepompt, batterij die niet door dagen stil te staan vanzelf leegloopt, veel autosnelweg op cruise control,… kortom heel veel redenen waarom het verbuik net lager ligt bij veel lease rijders.
w0o0dy zegt
@stijnvermeersch: we hebben het over mensen die 40 k per jaar rijden.. dat zij zelden particulieren. En ja een kilometer beter zal efficiënter rijden. Maar in de regel ook harder dan een zakelijke rijder die “maar” 20k per jaar rijdt. En hogere hem snelheid vertaalt zich echt wel in hoger verbruik, ondanks efficiënter (/beter) autorijden door die kilometer vreters.
cpp1 zegt
@dennisdd: uit de tekst hierboven
tjorque zegt
Perfect, diesel is voor noodgeneratoren en andere noodapplicaties.
zandhaai zegt
Pff ik ben al een tijdje in de markt voor een reiensechzscillinder 3serie diesel, maar door het nieuws de laatste tijd begin ik aardig te twijfelen, ik ben zelf namelijk woonachtig in duitsland en kan dus al stukken goedkoper een diesel rijden als in nederland, maarja wat gaan we doen?
misterdrogba zegt
@zandhaai: geniet nu het nog kan zou ik zeggen! Kopen die dikke zes-in-lijn!
zandhaai zegt
@misterdrogba: ja dat dacht ik ook, maarja restewaarde? Ik de toekomst misschien meer kfz-steuer, steden niet meer in mogen. Van de andere kant rijden in duitsland ook gewoon veel meer dikke diesels rond dan een benziner heb ik het idee.
jaapiyo zegt
@zandhaai: ga voor een Reihensechser op Benzin.
kroon zegt
Dit soort kleine autootjes rijdt ook vooral in en om de steden. Daar heb je geen Diesel nodig. Je heb niet eens een auto nodig. Ga fietsen. Maar laat de lobby ons niet wijsmaken dat Diesel zo verkeerd is; de moderne Euro 6 Diesels zijn namelijk schoner dan menig benzineauto.
kroon zegt
Gelukkig kopen onze Oosterburen nog steeds massaal moderne en schone Euro 6 diesels (check de verhouding op mobile.de). Heb je ook wel nodig als je elke dag lange afstanden moet afleggen op de autobahn. Een benzine auto is zo leeg. Elektrisch is niet eens een optie voor de afstanden en snelheden.
mashell zegt
@kroon: de reis bereidheid hier in Duitsland is lager dan in Nederland. Gek eigenlijk dat we ons door files verziekte in Nederland het normaal vinden om 100km enkle reis te doen.
tarquesh zegt
Zonder gekheid, een collega van mij heeft een A1 tdi.