







Misschien wel een van de meest legendarische Amerikaanse auto’s, met een dramatische ontstaansgeschiedenis. Die lees je na de breek.
De Tweede Wereldoorlog zorgde voor een jarenlange stop van de ontwikkeling van auto’s. In Amerika waren er vanaf 1941 geen nieuwe auto’s meer gebouwd en ontwikkeld en de eerste modellen die na de oorlog in productie gingen waren vijf jaar oude modellen van voor de oorlog. Toen Preston Tucker in 1947 zijn gehypte en futuristische Tucker 48 presenteerde, was de belangstelling dan ook enorm. 3000 mensen kwam naar de fabriek om daar een treintour door het complex te krijgen en getuige te zijn van de onthulling van een tweetal prototypes.
Dat ging niet zonder slag of stoot. De avond voor de premiere waren de loodzware prototypes door hun ophanging gezakt en de zelf ontwikkelde 9.65-liter flat 6 was zo lawaaiig dat Preston de band vroeg zo hard mogelijk te spelen. De zes enorme zuigers waren ook amper in beweging te krijgen, de eigen accu was niet krachtig genoeg om de auto te starten. Het 200 pk-sterke blok, dat stationair liep met slechts 100 toeren per minuut, haalde uiteindelijk het productiestadium niet.
In plaats daarvan kocht hij een fabrikant van helikopter- en vliegtuigmotoren en bouwde hun luchtgekoelde flat 6 om naar waterkoeling. Tegelijkertijd zegde hij alle lopende contracten van het bedrijf op, dat op dat moment de grootste leverancier van motoren aan de luchtvaartindustrie in de VS was. Een behoorlijk stomme zet voor een beginnende autofabrikant, die de dollars juist hard nodig had.
Om aan geld te komen gaf Preston Tucker voor 17 miljoen dollar aan aandelen uit en later zou hij ook licenties voor dealers gaan verkopen voor 8000 dollar. Deze verse dealers konden alvast een Tucker bestellen, terwijl klanten door een accessoire te kopen via het Tucker Accessories Program hun plek op de wachtlijst konden veilig stellen.
Liefst 1600 mensen had Tucker aangenomen om de duizenden bestelde Tuckers te gaan bouwen. Zover kwam het niet, want al na 36 gebouwde exemplaren moest de fabriek op slot. Dit was met name te wijten aan een onderzoek van de autoriteiten naar fraude omtrent het Tucker Accessories Program. De aanklacht werd uiteindelijk ongegrond verklaard, maar de negatieve publiciteit deed Tucker de das om. Een handjevol medewerkers bouwde nog eens 14 exemplaren uit reeds gefabriceerde onderdelen en maakte een laatste exemplaar net niet af. Deze is later alsnog afgebouwd, waarmee het totaal aantal gebouwde Tucker 48’s blijft steken op slechts 51 exemplaren. Vrijwel alle exemplaren bestaan nog, maar gezien de zeldzaamheid verschijnen ze zelden te koop.
Dat er binnenkort eentje onder de hamer gaat, mag dan ook gerust bijzonder genoemd worden. Dit hemelsblauwe exemplaar wordt op 14 mei in Monaco geveild door RM Sotheby’s. In Europa dus, en daarmee is het de enige Tucker die in de Oude Wereld rondrijdt. Wat de verwachte opbrengst gaat zijn maakt RM Sotheby’s niet bekend, maar ga uit van enkele miljoenen dollars. In 2010 werd een exemplaar afgehamerd op 1,13 miljoen dollar, in 2012 betaalde iemand een kleine drie miljoen voor een exemplaar. De Tucker van Star Wars-bedenker George Lucas moest zelfs een lieve 15 miljoen dollar kosten. Geen koopje dus, zo’n Tucker.
Wat waren deze auto’s hun tijd vooruit, ongelofelijk fraai ook nog
@papa:
Dat was wel de bedoeling ..
Werkelijk talloze innovaties waar uiteindelijk nix mee gedaan werd ..
Was bij de onthulling van vooroorlogse kwaliteit ..
Heeft een hoog Tatra gehalte
@audicoupe84: dan wel avant la lettre, de tatra 603 heeft wel wat van een tucker maar is van later. De modellen van tatra rond 1948 hebben meer van een kever prototype.
Echt een swag-mobiel
Wat een ontzettend prachtige verschijning !
Ik kan me helemaal vinden in de reactie van @audicoupe84.
Hans Ledwinka, onthoud die naam en lees eens iets over DE man die welhaast de meeste invloed op de na0-oorlogse auto heeft gehad, namelijk motor en aandrijving achterin, de oude Ferdinand Porsche en rudolf Hruska komen beiden uit de Ledwinka school.
Voor de tweede wereld oorlog waren er eigenlijk maar twee landen in Europa waar ‘het’ gebeurde op auto gebied : Tsjecho Slowakije en Frankrijk.
In beide landen werd de auto omarmd en werd er geprobeerd de techniek te veranderen en te verbeteren,
Ledwinka was overtuigd van zijn concept en de Tatra 87 was revolutionair !
http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2012/07/1941TatraT87_01_1500.jpg
Als autobahn cruiser was deze slee zeer geliefd en een eersteklas killer van Duitse officieren in de tweede wereldoorlog, die te hard en te roekeloos reden in hun vaak geconfiskeerde Tatra’s.
De rest van de wereld nam het concept van motor en aandrijving achterin over en zo ook Tucker
Uiteraard op geheel eigengereide Amerikaanse wijze door enorme motoren en een enorme slee te bouwen.
Wel een mooie wagen overigens !
Coppola heeft er nog een aardige film over gemaakt.
@pallas: Inderdaad, had wel gedacht dat een beetje petrolhead dat wel wist en in zijn artikel vermeldde…
http://youtu.be/ty93RYkzYQQ
Preston Tucker’s indycar geschiedenis is ook erg interessant. FWD indycars met hulp van Ford etc. Maar met, voor die tijd, zeer vooruitstrevende aerodynamica. Nog best succesvol.
@E34M5Touring:
Het was een absolute automan ..
Werkte met Cadillac studebaker Stutz Dodge Ford en Pierce arrows als ik me niet vergis ..
En was iid bevriend met (het grote voorbeeld voor Bugatti) de heer Harry Miller ..
@lincoln: Als ik me niet vergis was hij ook betrokken bij de FWD Toronado’s. Maar dat weet ik niet zeker. Was inderdaad een techniek man. Heeft best veel innovaties op z’n naam. En wist Ford te overtuigen om 20(!!) FWD Indycars te bouwen met flathead V8. Dus geld lospeuteren kon ie ook.
@E34M5Touring:
Geld lospeuteren kon die idd wel ..
Aan Harry Miller had hij een prima vriend aangezien dat de aller slimste en innovatiefste auto ingenieur geweest is die de wereld ooit gekend heeft ..
@E34M5Touring:
Nope .. Geen toronado .. Stierf in 56 .. En net zoals John DeLorean (ook een automan in hart en nieren) zo arm als een kerkrat ..
@lincoln: Ach tuurlijk niet, zit dingen door elkaar te halen.
@E34M5Touring: Wat ik mij dan afvraag, zou Nissan’s FWD Le Mans project geïnspireerd zijn door het verhaal van Tucker, Miller en Ford met hun FWD Indycars?
@Edge: Dr is een redelijke periode geweest waar, in de States, een hoop racerij met FWD werd gereden. Indy, maar ook dragracers bijzonder genoeg. Zelfs een official chevy fabrieksteam met een FWD Cobalt SS. Leo Parente heeft een show op Drive waarin een hoop van die auto’s en periodes besproken wordt met beelden. Wel cool als je dat soort dingen interessant vind. Die show heet Shakedown. En heeft oa Chevrolet en Ford gedaan. Zowel slechtste als beste racecars.
Vreselijke vent die Tucker ..
Een soort van Victor Muller maar dan een paardelul ..
@lincoln: gelukkkig nog geen Nazi..
@giulio:
En ook geen bami ..
@lincoln: wel eem Bambi?
Mooi ding
als die van mij was zou ik een gruwelikke lowrider maken!!!!
@e36thuglife: ff 15+ miljoen verneuken? Slimme investering ?
@e36thuglife: Hahaha, pannenkoek! Je gaat toch niet zo’n zeldzame en belachelijke automobiel verkloten door er een lowrider van te maken? Beter zoek je je dan een carrosseriebouwer of iemand die handig is met plastic en zo’n Tucker carrosserie kan namaken op het chassis van een minder zeldzame wagen.
Jammer van die lamp in het midden anders had ik hem gekocht..
@henkhupelschoten: ik erger mij zo aan die ronde wielen. Als hij die niet had, had ik de auto absoluut gekocht!
@lekbak: wat dacht je van al die doorzichtige ramen.. Als hij die niet had..
@bierbuik: En dan nog iets.. Die deuren….
@henkhupelschoten: Schijnen ook nog eens open te kunnen…
@henkhupelschoten: Ik vind dat juist een enorm toffe feature. Bij een stuuruitslag van 10 graden of meer draait hij zelfs mee om de bocht te verlichten!
Ik heb ooit een paarse in het echt mogen aanschouwen. Zeer imposante verschijning. Leuk detail, de middelste koplamp is meesturend.
@dragspert: Klopt! Je kon er een speciaal afdekkapje bij kopen omdat auto’s in verschillende staten niet meer dan twee koplampen mochten hebben!
Wederom een leuk stuk om te lezen!
Als ik Dagobert Duck was, dan wist ik het wel.
Mooi verhaal, weer wat geleerd. Ik moet toch maar eens het boek lezen.
Het is break, niet breek. En gelieve het censureren achterwege te laten.
Mooi is hij wel.
Vind die koplamp in het midden de hele voorkant verkrachten…
Knap interieurtje…