Zoals Ricky Bobby zou zeggen: “I wanna go fast“.
Geniet ervan, zo lang het kan. Zoals jullie weten zijn er drie Muscle Cars die op dit moment geproduceerd worden. De Ford Mustang is de meest populaire. De Dodge Challenger is werkelijk stokoud, maar weet met zijn brute charme nog behoorlijk wat kopers te trekken. Volgens velen is de Chevrolet Camaro de beste keuze van de drie, maar dat vertaalt zich niet in commercieel opzicht.
Sterker nog, het gaat dermate slecht met de verkopen van de Camaro, dat dit model wellicht uitgefaseerd gaat worden. Een opvolger zal er hoogstwaarschijnlijk niet komen. Wat de potentie is van zo’n Camaro, laat Specialty Vehicle Engineering zien. We kennen het bedrijf van bijzonder gave projecten als de GMC Syclone revival of de Camaro Yenko. Hun laatste wapenfeit is de Yenko/SC Camaro Stage II. De basis van deze auto is een relatief brave Camaro SS (1SS of 2SS) met het felbegeerde 1LE pakket.
SVE gaat vervolgens met dat model aan de slag. De 6.2 V8 (de LT1 is dat in dit geval), word uitvergroot naar 6.8 liter. Verder worden items als krukas, zuigers en cilinderkoppen aangepast. Ook het spruitstuk, injectiesysteem en ECU worden voorzien van een upgrade. Als kers in de appelmoes wordt de motor voorzien van een mechanische compressor. Het resultaat is een nauwelijks te bevatten 746 kW, ofwel 1.014 pk! Qua koppel zul je ook niets te kort komen. Er is namelijk 1.186 Nm beschikbaar.
Om te zorgen dat de temperatuurhuishouding op orde is, wordt de oliekoeler vervangen door een groter exemplaar, krijg het differentieel een koeler en zijn extra radiatoren. De V8 drijft via een handgeschakelde zesbak de achterwielen aan. Een automaat is niet eens mogelijk. Een echte mannenauto dus. De Yenko S/C is voorzien van 20″ velgen met Michelin Pilot Sport 4 banden erom heen. Achter de velgen zien we een flinke remmenupgrade van SVC. Aan de buitenkant houden ze het verder vrij ingetogen. De styling doet uiteraard denken aan de speciale Yenko’s van de late jaren ’60 en vroege jaren ’70, wat natuurlijk de bedoeling is. De voorspoiler is iets groter en er is een luchthapper. Verder zijn de wijzigingen vrij miniem. Er worden er 50 stuks van de Yenko/SC Camaro gebouwd. De verwachting is dat ze de deur uit zullen vliegen, want de prijs is zeer aantrekkelijk. De basisprijs voor deze 1.014 pk sterke musclecar bedraagt namelijk 69.000 dollar. Dat is een bijzonder scherpe prijs, zeker als je bedenkt dat je ook nog eens 3 jaar garantie meekrijgt.
ddimi zegt
Die prijs is toch te gek voor woorden..
Damn wij worden hier fameus opgelicht door de roverheid
str8six zegt
@ddimi: daar komt u nu pas achter?
ddimi zegt
@str8six: nee maar word er gewoon weer even aan herrinerd :downface:
str8six zegt
@ddimi: tranen met tuiten
langejohn zegt
@ddimi: Ja leuk die snelle auto’s, maar op zowat alle andere vlakken ben je in Amerika slechter uit dan in Nederland.
unknown32 zegt
@langejohn: Niet als je hard werkt, dan wordt je zelfs beter beloond dan hier.
rufctr01 zegt
@unknown32: juist!
ticoooo zegt
@unknown32: Hard werken en een goede baan hebben zijn 2 totaal verschillende dingen
slickrick zegt
@unknown32: je moet helemaal niet hard werken, slim werken, dat wordt pas beloond, ook in NL
niex zegt
@unknown32: totdat je iets mankeert. de lonen zijn idd idioot hoog. maar ik hoef het niet, weten dat niemand zijn huis hoeft te verkopen voor die levensreddende operatie heeft ook wel wat.
lincoln zegt
@niex:
Als je iet mankeert dan kan je het best naar NL .. dat weet elke Afrikaan ..
jaso013 zegt
@ddimi: en toch woon ik liever hier dan in de younaaitmesteeds…
lincoln zegt
@jaso013:
LOL ..
Dan woon jij niet in NL ..
w0o0dy zegt
De Camaro is in de track focussed versies echt een zeer capabele sportcoupé. Alleen wel erg groot en zwaar. Een opvolger iets afslanken en wat kleiner en de klanten komen dan ook vast wel… Als je bedenkt dat de trackpack (V8) versies zich kunnen meten met de BMW M2 op het circuit dan weet je genoeg toch? Die auto heeft een plek in de markt verdiend.
borrelnoot zegt
Omgerekend EUR 61000,- nieuw. Dat is in Nederland de vanafprijs voor een f*cking VW Golf R. Wat een treurnis. En wat worden we genaaid hier.
RiKe zegt
@borrelnoot: €61000,- zou hier alleen al de BPM zijn bovenop de prijs van de auto komt
ericc zegt
@borrelnoot: geeft nog maar eens aan dat op een Trump stemmen weleens positief kan uitdraaien. Zijn stemmers zijn mannen/vrouwen met voorliefde voor de grotere cilinderinhoud en legt hen in de watten met lage benzineprijzen….
niex zegt
@ericc: als je zover vooruit kijkt als trump dan lijkt het idd geweldig haha de backlash van zijn gepruts dat komt nog.
plastichero zegt
@niex: net als al zijn voorgangers.. het kaarten huis wordt al opgebouwd sinds dat Murica van de goud standaard af is..
Robert zegt
Wát een beauty. Alles klopt aan dit model, zelfs de striping.
spacemoon24 zegt
Een >1000 pk Camaro met 3 jaar garantie, dat kan nog eens van pas komen…
kennone zegt
Opzich wel lekker om hier mee de Pyreneeën over te komen deze zomer, weer eens wat anders dan terug te moeten schakelen naar zijn 5..?
berlinetta zegt
@kennone: Haha inderdaad. In de tekst staat dat een automaat niet mogelijk is, maar volgens mij hoef je niet eens te schakelen met deze auto. Zelfs in z’n 6 trek je de straatstenen er nog uit.
Dutchdriftking zegt
1000pk, handbak, en garantie voor een spotprijs. Is dit echt de prijs, of is dit de prijs van deze Camaro zonder tuning?
vdue zegt
@dutchdriftking: ik kan je garanderen dat een Camaro minder kost in de VS.. de tranen springen je in de ogen als je bedenkt wat je daar kan kopen voor een ‘gemiddeld’ Nederlands budget (vooropgesteld dat je überhaupt een nieuwe auto kan betalen).
Er wordt ook veel geadverteerd met lease in plaats van koop, iets van $950 per maand voor een Escalade met alle toeters en bellen.
bsxc2 zegt
Ze moeten iets bij Chevrolet, wanneer je concurrent een Hellcat/Demon in de aanbieding heeft.
gwnbmw zegt
Handbak. In amerika. Ja hoor, succes ermee. Het zou me verbazen als er 50 mensen in heel amerika met een handgeschakelde auto rijden.
willeme zegt
@gwnbmw: Jazeker! In Amerika doen ze het precies andersom als wij in Europa, eigenlijk. Daar wil men graag handbakken voor sportieve auto’s. Terwijl alle normale auto’s daar een automaat heeft. De meeste Corolla’s, Golfjes, Sentra’s, Civics en dergelijke hebben daar bijna allemaal een automaat. Hetzelfde geldt voor de Camry’s, Accords en Maxima’s. Echter, bij de sportievere modellen kiezen Amerikanen vaak voor de sportievere transmissie. Zo boodt BMW de M5 en M6 aan met een handbak, terwijl wij alleen de automaat kregen. Ook die V10 die in Europa alleen met die verschrikkelijke SMG verkocht werd, kon je in de VS krijgen met een handbak. Auto’s als de Boxster, 911 en F-Type worden relatief gezien veel verkocht met een handbak in de VS, terwijl iedereen in Europa voor de automaat kiest. Dus op zich is het een vrij logische keuze van SVE om alleen de handbak aan te bieden.
mpgc zegt
@willeme: stickshift is een statussymbool in de VS ? Gemiddelde automobilist daar leert niet eens rijden met een handbak. Dus als je dat wel kunt ben je daar het mannetje ?.
reistje zegt
Gaaf hoor! Maar in een rechte lijn ga je wel problemen hebben met die 20″ velgen, te weinig vlees.
Jantje_555 zegt
wie had dat gedacht dat Amerika langer RWD, +400pk en manueel ging aanbieden dan de europese merken!
scrmeagle zegt
Denk dat ik proberen mijn hand te leggen op zo’n monster. Ben bang dat ik geen bloemetje krijg van de minister van financiën! Zou je hem überhaupt op kenteken kunnen zetten, misschien via Tüv!
clubbtraxx zegt
De camaro was best mooi, tot ze er een transformers versie van maakten.