Zijn de veilingmeesters op hun achterhoofd gevallen, of is het een terechte prijs?
Sommige auto’s zijn nu eenmaal beter dan andere, zelfs als ze er eigenlijk niet uitzien. De Ford Sierra, normaal gesproke een onwaarschijnlijk saaie auto, werd echter een uitzondering op de regel nadat hij door Aston Martin Tickford onder handen was genomen. De RS500 Cosworth was een evolutie van de minder zeldzame Sierra RS Cosworth (rijtest) en werd daarmee de meest geavanceerde Sierra op de markt.
Discussies over de prijs van de wagen in verhouding tot de esthetische uitstraling van de RS500 zijn onvermijdelijk. Tegenwoordig gaan de bolides voor onbehoorlijke bedragen over de toonbank, maar dankzij de nog altijd bestaande klassiekerbubbel is dit niet per se vreemd te noemen. Vorig jaar nog bespraken we een zwart exemplaar dat de grens van 100.000 Britse ponden ruim had overschreden. In de tussentijd lijkt die torenhoge prijs niet gedaald te zijn. Volgens de veilingmeesters van Silverstone Auctions moet #451, het Diamond White exemplaar dat we hier voor ons hebben, tussen de 90.000 en 105.000 Britse ponden opleveren. Omgerekend is dit, in het ergste geval, bijna 120.000 euro. Ouch.
De aanbiedende partij weet echter, deels, te verklaren waarom de RS500 Cosworth zoveel klinkende centen op moet leveren. Om dit te begrijpen moeten we een kleine stap terug doen. Aanvankelijk werden er 5.545 RS Cosworths gemaakt, waarvan er precies 500 naar Aston Martin zijn gegaan om geconverteerd te worden tot RS500 Cosworth. Van die 500 evolutie-modellen werden er vervolgens slechts 56 in Diamond White uitgevoerd. Echter was juist dit de uitgekozen kleur voor zij die de wagen weer om wilden bouwen tot racewagen. Daarbovenop heeft deze RS500 Cosworth, in tegenstelling tot een groot aantal van zijn broers, een relatief rustige periode achter de rug. De bolide is door zijn twee eigenaren altijd netjes en op tijd naar de garage gebracht en ziet er daarom beeldschoon uit. Het feit dat hij amper 20.000 kilometer heeft gereden is dan ook allerminst verrassend.
Wat zeg je? Dit alles rechtvaardigt de prijs niet? Prima, dan laat je deze kans toch schieten.
Met dank aan Philip voor de tip!
g60gti zegt
Dit is toch gewoon wat je wilt ?
renegade zegt
Wat een brute kar! Dit is een prima post voor het slapen gaan
Kuifje zegt
Het is zonder twijfel een ontzettend gave wagen. Maar als ik een dergelijk bedrag aan auto’s mocht besteden, stond deze niet eens in mijn top 100. Misschien als ik al 20 auto’s heb en geld over heb, alleen dan zie ik mezelf zoiets kopen.
berlinetta zegt
@kuifje: staat ie dus wel in je top 21?
rolov zegt
@kuifje: bij mij wel top 5 . Deze wordt alleen maar meer waard.
toyotaprius zegt
Perfect koppel met de Prius
kennone zegt
Pho!! Dit is zo gaaf!! Ben de gelukkige die een keer in een vleugel Cossie heeft mogen sturen. ? Sinds dien grote fan van de Sierra Cossie’s.
daihatsucuore zegt
@kennone: Ik heb veel liever een Volvo. Zo’n leuke 850.
kennone zegt
@daihatsucuore: zonder grappen. Ik zou de R zo inruilen op een Sapphire Cosworth (Sedan en RWD). Mongoose uitlaat van voor tot achtere er onder, grotere injectoren er in en een aangepaste chip er in. Kan je lekker cruisen of elke bocht dwars nemen die je tegen komt????
wheresmycossie zegt
@kennone: met die setup zit je al ruim over de 300pk heen? Probeer dat is met een subaru of Audi. Blijven mooie motoren om te tunen en voor mij is t toch ook de Sapphire die het interessants is. Zelf 6 jaar gehad in deze trim en ik mis die dumpvalve nog elke dag
maxidyne zegt
@wheresmycossie: mijn RS2 heeft 400 pk en meer dan 500 nm… Al meer dan 17 jaar zonder problemen met dit vermogen. On-topic: wat blijft het toch een geweldig icoon zo’n Cosworth!
wheresmycossie zegt
@maxidyne: een RS200 is helemaal summum. Ja monster motoren blijven het. Mechanisch terug getuned naar 220pk en met een paar ingrepen betrouwbaar 300/400 en 500 pk eruit peuteren en iedereen uitlachen in die “ouwe” sissende Sierra’s?
Met die 500nm heb je vast een hybride turbo setup denk ik. Althans dat had de mijne toen wel, t35 turbo met t3 achterhuis en bergen koppel!
maxidyne zegt
@wheresmycossie: Audi RS2. Wou dat ik een RS200 had…
wheresmycossie zegt
@maxidyne: haha sorry te snel gelezen. RS2 is buitencategorie? die 5cilinders zijn prima te tunen inderdaad. Maar de rest houdt t boven de 300pk snel op tenzij je serieus gaat verbouwen
406_v6 zegt
@kennone: had vroegah een Sierra als servicewagen, een enorme grafbak, zou deze ook voor niks niet willen hebben
wheresmycossie zegt
@406_v6: vast niet eentje met een Cosworth badge op de klep;-)
406_v6 zegt
@wheresmycossie: Nope, zo’n laffe 2.3 diesel station met wel 67 PK. (en dan een paar honderd kilo gereedschap en onderdelen achterin).
kennone zegt
@406_v6: je veranderd zo van gedachte als je in een Cossie gereden hebt. Is toch net even wat anders
Dutchdriftking zegt
Hebben!
dragspert zegt
Als je hier elke dag naar kan kijken, hoe kun je het dan weerstaan om er mee te rijden?
e28forever zegt
@dragspert:
Inderdaad, ik zou er ook niet aan kunnen weerstaan.
Wat een icoon uit de eighties!
ghost zegt
Het enige wat ik nog mis bij dit artikel is een geweldige anekdote over dit monster van @desjonnies .
evo2 zegt
De techniek in de auto spreekt aan….qua model en interieur doet hij onder voor zijn concurrenten uit dat tijdperk…
kennone zegt
@evo2: dat ben je zo vergeten als je er in gereden hebt.
lekbak zegt
@evo2: Ja echt hè. Wat een ouwerwetse klerebak is dit zeg, zei iedereen toen de sierra geïntroduceerd werd…
davelepeef zegt
@lekbak: ;)
bonzoo zegt
Wat een schoonheid! Had ik de centen maar…..
Yzord zegt
@bonzoo: zelfs al had je de centen op de euro af zou je hem nog niet kopen. Wedden?
cossie300 zegt
Ik ben zelf een cossie fan en heb 14 jaar geleden een escort cosworth gekocht . Heel leuke wagens , maar deze is toch gewoon overprized . Komaan zeg , ik betaalde verleden jaar voor mijn 997 4s de helft van dit bedrag , en die auto is 10 keer leuker hoor . Misschien zou ik best de cossie eens te koop zetten nu de bubbel nog niet gebarsten is …
kennone zegt
@cossie300: misschien niet helemaal vergelijkbaar maar ik zit liever in een achterwiel aangedreven Sierra Cosworth. Heb een tijd in een 996 4s mogen sturen en dan is een RWD Cossie echt veel speelser en leuker om mee te rijden. Echter wel pas met een goeie 350 pk
futse zegt
@cossie300: we weten intussen allemaal wel dat prijs niet rechtstreeks gerelateerd is aan ‘leuk’. Er spelen veel meer factoren. Zeldzaamheid, race pedigree enz… En vooral die zeldzaamheid zorgt voor een onevenwicht in vraag en aanbod. En dus een hoge prijs. Simpel.
wheresmycossie zegt
@cossie300: de escort cosworths zijn altijd wel goed geprijsd gebleven, geen idee wat ze nu doen maar voor rond de 20k kon je een paar jaar terug leuk shoppen bij JP Cars
davelepeef zegt
@cossie300: er zijn ook zo’n beetje 10x zoveel 997 4s. Daarbij heeft de Cosworth solide race-historie, en één van de hoogtepunten van een automerk. Veel duurder kun je een Europese Ford ook niet maken…
ikleesookoverautos zegt
Wel een heel hoop geld. Dan maar een iets minder zeldzaam type voor heel wat minder.
werf76 zegt
Ondertussen zijn alle Cossie’s erg aan de prijs. Moet je eens kijken wat een rs200 kost om het maar niet te hebben over een rs200 evo spec.
davelepeef zegt
@werf76: noem je ook ff wat hè…
rhellema zegt
Waanzinnig gave bak alleen weet ik nog niet of ik er een tonnetje voor over zal hebben.
choi zegt
Ondanks dat het een ontzettend leuke auto is, vind ik hem alles behalve beeldschoon. Moet eerlijk dat ik meer gecharmeerd ben van de 4-deurs sierra dan deze. Ieder z’n smaak denk ik dan maar
alcantara zegt
Beeldschoon? Ik zie gewoon een jaren ’80 bak met spoilers.
Als je kickt op zo’n dashboard en dat hoekige ’80 ’s design zijn er genoeg alternatieven te vinden voor <1000 euro bij Ford, Opel, Peugeot etc.
rolov zegt
@alcantara: geen verstand van jaren 80 rally kanonnen… zeg dan niks.
alcantara zegt
@rolov: Ja en dus? Maakt hem nog niet beeldschoon…
rolov zegt
@alcantara: dan ken je de waarde niet. Het gaat niet om uiterlijk . Het gaat om de geschiedenis . Het gaat on de prijzen . Het gaat in het gevoel dat er bij zit. Maar als je geen idee hebt wat de jaren 80 kanonnen waren en konden en wat ze betekende in die tijd kan je beter niks zeggen. De delta’s de cossies de bmw m3 de alfa 155 dtm de merc 190 evo Tjezus ik kan door blijven gaan. Allemaal geile bakken . Toen auto’s nog echte auto’s waren voor een redelijke prijs. Nu zijn echte mannen auto’s een gt3 of gt2 of een lambo . Of een ford gt van een half miljoen. Vol elektronika . Niet verkeerd maar zon cossie of delta evo …. wat een geile bakken.
rolov zegt
@alcantara: daar gaat het ook niet om. Maar een rs500 vergelijken met 1000 euro bakken zegt genoeg over je kennis van jaren 80 kanonnen. Zeg dan gewoon niks .
rollingstoned zegt
@rolov: doe mij maar een Delta HF Integrale als we het dan toch over rallykanonnen uit de 80’s hebben.
F1Tim zegt
Op hln.be zag ik een gelijkaardig artikel recent voorbij komen. Als het dezelfde auto is, gaat het om de eerste RS500 OOIT gebouwd…