En dat voor een stoffige barnfind, zoals deze beeldschone Ferrari 330 GTC werd aangetroffen.
Het zal jullie ongetwijfeld overkomen zijn. Dan ben je aan het zoeken naar een leuke occasion, kom je de term ‘in nieuwstaat’ (NIEUWSTAAT!!!! ZGAN!!!) tegen. Dit betekent, eh, niets.
Daar ben je ook achter gekomen, want we zijn allemaal weleens gaan kijken. Om er vervolgens achter te komen dat je een enorm hondenhok tegenkomt. En dan krijg je dooddoener “Ja, hij is natuurlijk niet nieuw meer”. Zucht.
Maar in dit geval hebben we een auto voor je die daadwerkelijk fabrieksnieuw is. Het gaat om deze beeldschone Ferrari 330 GTC. De 330 GTC is een comfortbel ingestelde Gran Turismo met V12. Bedoeld om grote stukken van Europa te verslinden in korte tijd.
Omdat de auto uit 1966 kwam, was deze niet nieuw meer. De Britse firma Bell Sport & Classic zag er een uitdaging in en besloot de auto volledig te restaureren (uiteraard in opdracht van een klant die er voor betaalde).
Beeldschone Ferrari 330 GTC
Alle onderdelen werden gedemonteerd. Alles werd vervangen of opgeknapt. Nu gebeurt dat wel vaker, maar het oog voor detail is ongelooflijk indrukwekkend. Het gehele koetswerk, het interieur, de ophanging, motor, transmissie: alles werd uit elkaar gehaald.
Op de foto’s kun je zien dat de auto aanvankelijk donkerblauw was. Dat is echter niet de originele kleur waarmee de auto uit de fabriek kwam rollen. De originele kleur is namelijk Verde Chiaro Metallizato, een lichtgroene tint.
Het interieur is een kunstwerkje op zich. Daar mocht het eveneens Britse O’Rourke Coachtrimmers zich mee bezig houden. Ook hier is de originele kleur toegepast. Dus geen zwart interieur, maar pindakaas met houtinleg.
Dat houtinleg was nogal een uitdaging, want het was beschadigd. Het interieur is voorzien van nieuwe tapijten en bekleding. Het schuim van de stoelen is vernieuwd zodat het leer niet meteen gaat hangen.
Concours d’Elegance
De motor is ook helemaal uit elkaar gehaald en helemaal vernieuwd. De onderdelen daarvan zijn allemaal gezandstraald en gereinigd om zo in nieuwstaat te verkeren. De 3 liter V12 levert in elk geval zijn opgegeven 300 pk, aldus de Bell Sport & Classic.
En heeft het allemaal zin gehad? Natuurlijk! De auto deed mee aan de Salon Privé Concours Elegance en natuurlijk, daar won ‘ie de hoofdprijs. Helemaal zonder commerciële reden is het natuurlijk niet.
De relaxtere GT’s van Ferrari’s uit deze periodes zijn nu nog redelijk betaalbaar. Er zijn dus nog zat exemplaren in schuurtjes die het opknappen nog niet waard waren, maar nu misschien wel.
Meer lezen? Dit zijn 9 klassieke twaalfcilinder vierzits Ferrari GT’s op een rij!
rollingstoned zegt
Wat een plaatje.
Robert zegt
Inderdaad, erg fraai. Ik vond de originele kleur(?) blauw trouwens ook erg mooi, maar dit groen misstaat zeker niet.
snuif zegt
Het stukje niet helemaal gelezen? Er staat namelijk:
“Op de foto’s kun je zien dat de auto aanvankelijk donkerblauw was. Dat is echter niet de originele kleur waarmee de auto uit de fabriek kwam rollen. De originele kleur is namelijk Verde Chiaro Metallizato, een lichtgroene tint.”
Voor de rest wel een hele smakelijke verschijning hoor, liever dit dan een nieuwe 812.
Dutchdriftking zegt
Dit vind ik zoveel gaver dan een nieuwe F8. Natuurlijk is iedere Tesla sneller weg bij het stoplicht, maar je geniet zoveel meer van de kilometers in deze bolide!
Edge zegt
Bijzonder fraai! Zou Ferrari hier ook zo’n echtheidscertificaat voor uitreiken, of zouden ze dat weigeren omdat deze door de plebejers van Bell Sport & Classic in plaats van de godenzonen en dochters van de Ferrari Classiche afdeling?
jupke zegt
Dat is wat anders dan een spuitbus-restauratie van Rick! Dit is gewoon vakwerk!👍🏻
mashell zegt
De originele kleur voor de restauratie stond een stuk beter.
adyton zegt
Het groen is net de originele kleur als ik het zo lees en is zoveel beter in mijn ogen 😉
kniesoor zegt
Naar de foto’s kijkend was het startpunt – dwz de staat waarin de barnfind werd aangetroffen – al héél behoorlijk. Dat heeft ongetwijfeld geholpen bij het bereiken van dit uiterst fraaie eindresultaat. Schitterende oto ! 👌
Nemus zegt
Kijk, DIT is nu de reden waarom ik van Autoblog hou. Dit soort artikels maakt het de moeite waard.
Wat de ex van de ene F1 coureur met een andere coureur ligt te doen, of de zoveelste post ‘Lewis jammert over x of y’ interesseert me weinig, maar échte auto verhalen over prachtige wagens des te meer.
Meer van dit Autoblog 😎
sntial zegt
+1000
fransananas zegt
Wat een prachtige auto! Deze wil ik wel in mijn barn om het iedere dag te finden
flyerbunch zegt
Mooie barnfind in elk geval..
gdjnl zegt
“Betaalbaar” Gaan weg voor €280.000 tot €700.000 in goede staat. :p
kniesoor zegt
In verhouding tot een 250 GTO, 250 SWB etc etc een koopje.
Gulli zegt
Daarbij vergeleken is een Bugatti Chiron Pur Sport 400+ turboturbo nog een koopje
maferick74 zegt
Hahaha ja het valt mij wel vaker op dat betaalbaar hier heel wat anders is dan in het echte (normale) leven. Hier is het budget voor je eerste auto al snel 30k.
lithiumion zegt
Man man man! Pininfarina, who else😵
intimrasiert zegt
Echt geweldig dit. Beeldschoon. Eigenlijk jammer dat het niet in serieproductie wordt gemaakt.
GebakkenLei zegt
Wow
osmo zegt
Wat een fantastische wagen. Hier kan je toch veel beter je geld aan uit geven dan aan al die zogenaamde limited edition supercars waar ze je tegenwoordig mee doodgooien.