De bedrijfswagenverkoop augustus 2020 baart een beetje reden tot zorgen. Er is wel een dikke BMW op grijs kenteken gezet.
Vanwege het coronavirus liggen sommige markten totaal op hun kop. In dit geval gaat het om de bedrijfswagenverkoop augustus 2020. Deze gaan namelijk nog even lekker achteruit.
Er werden er afgelopen maand namelijk 5.610 bedrijfswagens op kenteken gezet. We hebben het dan over bedrijfswagens tot 3.500 kg én daarboven.
Vrachtwagenverkoop augustus 2020
Nu we de bedrijfswagenverkoop augustus 2020 zo expliciet vermelden ga je je afvragen: hoeveel zware bedrijfswagens c.q. vrachtwagens werden er dan verkocht in deze periode? Daar hebben we een antwoord op: 691 stuks.
DAF deed goede zaken met de XF, waarvan er 123 verkocht werden. Ook de DAF CF ging lekker: met 97 exemplaren staat deze op nummer 2. Mercedes staat op nummer 3 met de Actros, waarvan er 90 verkocht werden.
Bedrijfswagenverkoop augustus 2020
Dan kijken we nu even naar het lichte spul (onder de 3.500 kg). Daarvan werden er afgelopen maand 4.919 verkocht. De best verkochte bedrijfswagen is de Mercedes-Benz Sprinter, waarvan er 375 op kenteken werden gezet.
Nummer 2 is de Ford Transit Custom (357 stuks). Op nummer 3 staat de Volkswagen Transporter (355) en op nummer 4 vinden we de Volkswagen Caddy. De Mercedes-Benz Vito completeert de top 5 met 301 verkochte units.
In totaal zijn er dit jaar 40.427 bedrijfswagens verkocht (47.989 als we de vrachtwagens meerekenen).
Obscure bedrijfswagens
Nu we toch even op het lijstje kijken, zitten er ook interessante cijfers van obscure auto’s tussen? Jawel. Geheel willekeurig vonden we deze geinige grijs kenteken auto’s die we over 10 jaar op Marktplaats gaan opsporen:
- BMW X5 (1)
- Chevrolet Silverado (1)
- Ford F-150 Raptor (1)
- Isuzu D-Max
- Jeep Grand Cherokee (5)
- Land Rover Defender (2)
- Mercedes-Benz G-Klasse (3)
- Mercedes-Benz X-Klasse (3)
- SsangYong Rexton (3)
- RAM 1500 (37)
Bedrijfswagenverkoop augustus 2020 in vergelijking met 2019
Ten opzichte van het jaar ervoor is de bedrijfswagenverkoop augustus 2020 met 17,6 procent achteruit gegaan. De verkoop van zware vrachtwagens daalde met 30,6%. Voor het jaar 2020 staat de teller op 40.427 bedrijfsauto’s, dat is 27,6 procent lager dan de eerste acht maanden in 2019.
Alles is relatief overigens, want mei 2020 was met een terugval van 51% de slechtste maand dit jaar. Als laatste de occasions: deze lieten een lichte plus noteren, in tot en met augustus zijn er 75.423 gebruikte bedrijfsauto’s verkocht.
grasvreter zegt
Laatst in een nieuwe sprinter gezeten, niks mis mee, prime interieur ook voor een bus. De transit custom vind ik ook mooi als het op busjes aankomt. De VW transporter is heel VW, erg saai eigenlijk vergeleken met die andere 2.
Zo’n isuzu dmax staat bij mijn werk in de buurt. Kende ik totaal niet. Is dat een lostaand model, of gebaseerd op?
robert110 zegt
@grasvreter: D-max staat als het goed is op het zelfde platform als de Chevrolet Colorado.
lekbak zegt
@robert110: wie staat op wiens platform? Want volgens mij is de d-Max ouder.
lekbak zegt
@grasvreter: Rijkswaterstaat rijdt ook met d-Maxen. Voor zover ze nog niet allemaal plat gereden zijn, want ik geloof dat de nieuwe weer een andere is.
Stijnson zegt
@lekbak: de opvolger van de D- Max is de Toyota Hilux. Verdwaald rijden er ook nog pick up Transporters met 4×4.
lekbak zegt
@stijnson: hadden ze voor die d-max geen navara’s?
Stijnson zegt
@lekbak: Yes klopt helemaal!
cossiekiller zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
realhustler zegt
Lijkt me dat op veel (vracht) auto’s een levertijd zit van een paar maanden, maar ook dat door de corona er vertragingen onstaan zijn in de productie.
Aangezien het op kenteken zetten als maatgevend wordt gezien, zegt dit dus weinig over de economie.
Zijn het er minder vanwege de economie? Vanwege de economische problemen door corona? Door vertragingen door corona?
Ik heb begin maart een auto besteld en deze is 21 august geleverd, dus op kenteken gezet. Misschien had ik in mei een andere keuze gemaakt gezien de ontwikkelingen.
Turbo S zegt
Bedrijfswagens tot 3500kg, en daarboven. Dus alle bedrijfswagens?
willeme zegt
@mercedesbenze350cdi: tot 3.500 kg noemen we het in de volksmond bedrijfswagens, daarboven spreken we over vrachtwagens.
Turbo S zegt
Opmerkelijk dat de sprinter de best verkochte bus is. Een Ducato bijvoorbeeld is stukken goedkoper. Ik bedoel maar in tijden van corona crisis. Blijkbaar draait de Nederlandse economie nog als een tierelier.
lekbak zegt
@mercedesbenze350cdi: in aanschaf wellicht, maar iemand die een grote vloot bedrijfswagens beheert heeft mij eens verteld dat Mercedes alles inclusief gewoon heel scherp is. Ze zijn zuinig, gaan weinig stuk, hebben goede service contracten en de restwaarde is ook goed.
nautique206 zegt
@mercedesbenze350cdi: de hyundai h200 was ook goedkoop. Bleek alleen in onderhoud en brandstof verbruik nogal duur te zijn…moraal van het verhaal, bij een bedrijfswagen kijkt men meestal naar de km kostprijs.
shellplc zegt
Geen Dodge Rams 2500 verkocht zo te zien? Zag laatst zo’n ding ergens staan maar dat is toch nog wel een tikkeltje groter toch nog weer en andere categorie dan de de 1500 maar een stuk zeldzamer.