Eerder deze week werd een nieuw plan gepresenteerd door de automotive branche. Zo reageert het bedrijfsleven op het plan, want hoe gaat dat straks met autobelastingen onder bedrijfswagens?
Betalen naar gebruik, als transformatie van de huidige manier waarop autobelastingen gelden. In een reactie zegt Transport en Logistiek Nederland (TLN) positief te kijken tegen deze plannen. Wel plaatsen ze een kanttekening. Bijvoorbeeld over de kosten.
Autobelastingen onder bedrijfswagens
TLN wil voorkomen dat het bedrijfsleven moeten gaan opdraaien voor de vergroening van het personenverkeer. Uiteindelijk gaat deze sector het meeste lappen met een betalen naar gebruik systeem. Ze maken immers dagelijks kilometers op de Nederlandse wegen.
Betalen naar gebruik is niet het enige plan op het gebied van veranderingen van heffingen. Zo is er een vrachtwagenheffing in de maak. Dit moet een alternatief worden op Eurovignet en een deel van de MRB zoals we die nu kennen. TLN heeft ook zo z’n eigen ideeen over een hervorming van de autobelastingen. Wat hen bereft gaan de accijns op diesel- en benzine met 0,01 en 0,03 cent omhoog. Dat zou meer opleveren dan een geadviseerde verhoging van de MRB.
En zo hebben verschillende organisaties een eigen kijk op hoe het anders moet. Dat het uiteindelijk anders moet met de autobelastingen in Nederland lijkt evident, ook als dat invloed heeft op de bedrijfswagens. Het is aan Den Haag om plannen uit te denken en om met een voorstel te komen waar de meeste partijen tevreden mee zullen instemmen.
maxco zegt
Doe mij die verhoging van 0.03 cent maar dan. Is maar 1,5 cent per 50 liter tank!
Dutchdriftking zegt
Is er ook nog een partij welke de belangen van de particuliere automobilist behartigd? Van de ANWB moeten we het niet hebben, zoveel is duidelijk…
sanderrr zegt
@dutchdriftking: ANWB wil dat je je laat vaccineren. Tegen een virus met een overlevingskans van 99,98%. Ze zijn ineens op de stoel van de arts gekropen, of moet ik zeggen de overheid?
Dutchdriftking zegt
@sanderrr: Zullen we die discussie even buiten Autoblog houden?
viggen93 zegt
“Maar of dat de”.
Ik vrees dat er een stuk tekst is weggevallen. En zo blijven we ons blauw betalen……..
rogerzz zegt
Opzich is betalen naar gebruik juist heel eerlijk voor het bedrijfsleven? Heb je een speciale grote wagen nodig die je bijna nooit gebruikt, dan hoef je minder te betalen. En ben je koerier, dan rij/vervuil je meer, betaal je meer en heb je een groter incentive om een schonere keuze te maken.
Dat PostNL busjes en DHL busjes altijd maar diesel-stationair aan het verbranden zijn met 100km per dag is in mijn ogen een van de grootste ‘low-hanging-fruit’ die er is, samen met 2-takt snorfietsjes etc. En dan heb ik het nog niet eens over ZZP-bezorgers met een Mercedes Sprinter uit 2000-2005 zonder roetfilters etc.
avocado zegt
@rogerzz: het huidige systeem loopt nogal achter met dikke mrb korting op bedrijfswagens. Als je die weg zou halen, rijden die ondernemers vanzelf in een (PH)EV.
Edge zegt
Je kunt het ook anders bekijken: De gebruikers van personenwagens die 20.000km per jaar rijden, betalen nu mee voor de bedrijfswagens en vrachtwagens die vrijwel altijd stukken zwaarder zijn (en dus het wegdek meer belasten) en in vrijwel alle gevallen veel meer kilometers rijden. Het zou niet meer dan redelijk zijn om betalen naar gebruik ook op bedrijfsmatig gebruikte voertuigen toe te passen.
mashell zegt
Wegenbelasting is niet de belasting van de wegen maar de belasting op het gebruik van de wegen. Dat is ook logisch, gewicht van je voertuig maakt voor dat verkeersbord of verkeerslicht niet uit.
Vrachtwagens die veel slijtage veroorzaken (eigenlijk veroorzaken personenwagens geen noemenswaardige slijtage) en veel kilometers maken betalen maar een schijntje omdat ze een hoge economische bijdrage leveren. Hetzelfde met de grijskenteken regeling, dat maakt busjes rijden goedkoop dus rijden er in Nederland veel busjes.
Dus het bedrijfsleven betaalt nu bijna niets en wil dus niet naar gebruik betalen want ze gebruiken wel veel, dit kan voor hen alleen maar duurder worden. Of dit allemaal wel verstandig is, tja dat is politiek.
Edge zegt
Ja, dat is dus het hele punt wat ik probeerde te maken, maar dan duidelijker uitgelegd. Thanks!
ouwedibbes83 zegt
Eigenlijk schrijven ze dat ze betalen naar gebruik niet zo erg vinden, als ze maar niet meer gaan betalen wanneer er straks minder betaald wordt door personenauto’s. Ze zien ook wel in dat bedrijfswagens veel intensiever dan personenauto’s, gebruik maken van de weg.
W115 zegt
Gelijke monniken gelijke kappen zou je zeggen
Jantje_555 zegt
het lijkt me een beetje vreemd dat ze er moeilijk over deze prijsverhoging doen, ze kunnen het toch gewoon doorrekenen aan de klant.
autovriend zegt
Uiteindelijk betalen we met z’n allen hier aan mee. Prijsstijging wordt verwerkt in het eindproduct.