Kijk aan, als het aan de BBB ligt mogen we weer overal 130 km/u rijden.
De verkiezingsprogramma’s sijpelen binnen en als autofanaat wil je natuurlijk wel weten waar je op moet stemmen om automobiliteit in Nederland naar jouw wensen te krijgen. Tot dusver hebben we in alle programma’s rekeningrijden terug zien komen, maar verder heeft iedereen zo zijn eigen visie op wat (auto)mobiliteit in Nederland moet zijn. De BoerenBurgerBeweging (BBB) kon natuurlijk niet achterblijven en presenteert hun conceptprogramma. Met de kneiterharde winst vorig jaar is de BBB een partij om goed in de gaten te houden, dus let op.
130 rijden!
Wat Caroline van der Plas en consorten in ieder geval willen: de snelheidslimiet mag weer terug naar 130 km/u! Volgens de BBB is de uitstootwinst sinds overdag 100 gereden wordt nihil en kunnen minder drukke snelwegen waar geen overmatige drukte en geluidsoverlast ontstaat weer naar 130 km/u. Feest!
ZE-zones
Wel moet er ergens qua CO2 bespaard worden en dat moet volgens de BBB vooral in binnensteden. Maar niet nu direct. De wens om dit al tegen 2025 te realiseren is volgens de BBB onhaalbaar en onbetaalbaar en levert frustratie en nadelen op voor vele partijen die de binnenstad levend houden.
Nationaal beleid betaald parkeren
In Nederland is betaald parkeren vooral iets wat steden zelf moeten regelen. Daar wil de BBB verandering in brengen: er moet een nationaal beleid komen voor betaald parkeren. De verhouding tussen bezoekers en vergunninghouders moet dan beter verdeeld zijn en dus landelijk bepaald zijn.
Menselijke maat boetes
Volgens de BBB moet handhaving er zijn om de verkeersveiligheid te waarborgen en verhogen. Om dit te realiseren worden er boetes toegepast op een manier dat de menselijke maat heilig is. Denk aan kleine snelheidsoverschrijdingen buiten de bebouwde kom, waar dan iets coulanter op gehandhaafd kan worden.
Rekeningrijden
Zoals gezegd heeft elke partij het gehad over rekeningrijden en de BBB is geen uitzondering. Zij zijn hier tegen, voornamelijk omdat het niet eerlijk is tegenover de mensen in buitengebieden. Als het aan de BBB ligt komt betalen naar gebruik niet naar Nederland.
Dit zijn de andere partijprogramma’s:
- SP is tegen rekeningrijden en voor goedkope EV’s
- VVD: accijns omlaag en kilometervergoeding omhoog!
- Volt: terug naar 120 km/u als 80% van de auto elektrisch is
- CDA Verkiezingsprogramma: rekeningrijden niet op het platteland
- Partij voor de Dieren: minder auto’s en vooral minder SUV’s
moveyourmind zegt
Dat klinkt als de mooie beloften van Rutte…
En als ze er eenmaal zit heeft Caroline zeler nergens meer actieve herinneringen aan.
kniesoor zegt
Voor zover ik weet zijn Rutte en Van der Plas twee verschillende personen. Dus voor nu heeft ze het voordeel van de twijfel.
MarcoM zegt
Domme reactie, deze 2 zijn totaal verschillende personen.
Homer55 zegt
Ik heb een keer bij gehouden… Die pipo voor mij op links heeft er serieus 8 kilometer over gedaan om 2 auto’s in te halen. Aub ophouden met zulke verschrikkelijke regels. Wat is er beter op geworden? Mensen gaan niet meer naar rechts omdat ze anders niet meer op de linkerstrook kunnen door de lange konvooi wat dicht op elkaar rijdt. Het is nu wel goed geweest na aantal jaar. Het verkeer in Nederland is verschrikkelijk traaaaaaaagggg.
jaapiyo zegt
Nu je het zegt…Ik haal tegenwoordig steeds vaker rechts in. Kan me niet herinneren dat vruuuuger ook te doen.
awesome zegt
Precies!
Ik wil nog netjes wachten tot iemand naar links gaat, maar na 1 minuut ben je af en ga ik er rechts voorbij.
Echt absurde situaties in het verkeer.
Stefje zegt
Ala die persoon niet naar links gaat en je gaat er rechts voorbij, is dat dan over de vluchtstrook, of bedoelde je als die persoon niet naar rechts gaat? Links en rechts blijft ook lastig uit elkaar te houden hoor…
Homer55 zegt
Als iemand een typfoutje maakt kunnen we heel goed docentje spelen en zeggen dat die gene weer Nederlandse les moet volgen. Maar we kunnen na het lezen van een aantal reacties niet begrijpen dat iemand rechts bedoelt ipv links…..
Richmond zegt
Ik deel die ervaringen niet. Naar mijn idee is het rijden hetzelfde als toen je 130 mocht..ik haal niet rechts in en heb ook niet het idee dat ik beter rechts kan inhalen of dat er een konvooi op links is. Zal aan de regio liggen.
launchcontrol zegt
Toppie! Heel graag die 130 terug!
awesome zegt
Ik zou gelijk stemmen op de BBB!!!!1!
mashell zegt
De BoerenBoerenBoeren partij wil dus (of in hun geval uiteraard) meer stikstof uitstoten en de mensen in de steden moeten het ontgelden met ZE zones en parkeervergunningen?
racerx zegt
Niet helemaal eerlijk idd. Ik heb het liefst dat stadsbewoners daar ook lekker blijven, wil ik overdag rustig 100 voor blijven rijden of whatever.
NB#9 zegt
Nee. Het ene gaat over srikstof, het andere over CO2. Er is al vastgesteld dat er geen stikstofwinst is door 100 te rijden op snelwegen. Sterker, het werkt nadelig, omdat meer mensen op N wegen rijden die vaker langs natuur liggen…
Als je al geloofd in de zelfbedachte N2 en CO2 crisis..
Flutterbear zegt
Heb je daar een bron van?
NB#9 zegt
Nee. Het ene gaat over srikstof, het andere over CO2. Er is al vastgesteld dat er geen stikstofwinst is door 100 te rijden op snelwegen. Sterker, het werkt nadelig, omdat meer mensen op N wegen rijden die vaker langs natuur liggen…
Als je al geloofd in de zelfbedachte N2 en CO2 crisis..
ronnys zegt
Die crisis zijn niet zelf bedacht!
Het mooiste is dat partijen die tegen migratie zijn de grootste veroorzakers van die migratie zijn!
goodvibrations zegt
Die menselijke maat spreekt mij wel aan. Een keer geflitst worden met 200 op een lege snelweg. €50 boete, omdat je het deed terwijl de weg leeg was.. 😉
Met 50 langs een school waar je 30 mag en kinderen naar buiten lopen en om je heen fietsen.. €500 omdat je veel risico nam door te hard rijden langs jonge kinderen die onberekenbaar zijn… 👌
karhengst zegt
Alleen is het een opmars naar willekeur, corruptie en/of inkomensafhankelijke boetes. De vraag is of je die weg wilt inslaan.
goodvibrations zegt
Ja eens.. dat maakt het lastig uitvoerbaar
Flutterbear zegt
Met 200 op de snelweg hoop je inderdaad maar dat die echt leeg is. Mafkees.. trap met die snelheid eens vol op je rem en kijk hoe lang het duurt dat je stil staat. Op veel stukken kan je niet eens zo ver kijken.
goodvibrations zegt
Rij eens in een auto die ervoor gemaakt is.. bizar hoe snel je het ook weer kwijt bent. Vanaf 100 naar 200 en weer terug gaat ongelofelijk snel in een sportwagen of sportmotor.. om dan meteen uitgemaakt te moeten worden voor mafkees 😂..
Flutterbear zegt
200 km/u is 100 meter binnen twee seconde. Knipper en je bent een flink stuk verder. Niet voor niets leren F1 rijders waar ze de baan moeten knipperen, maar ja heel normaal voor op de openbare weg..
Overigens doet een M5 200-0 in 10 seconde. Nu ben ik geen A2 racer zoals jij maar ik vind dat best lang. Het is aan het randje van de limieten van modern rubber en wat dat betreft een uitstekende situatie maar een noodrem van 10 seconde..? Dat zijn de langste 10 seconde van je leven.
utregcity zegt
Die trekkers halen helemaal geen 130!
Flutterbear zegt
Lekker regio stemmen binnen halen.. Het is zo bizar dat een nieuwe partij nu al zo zieltjes moet winnen terwijl ze onmogelijk voldoende geschikte kandidaten hebben om die stemmen te vertegenwoordigen. Zulke groei gaat altijd met groeipijn.
Ik stem alleen op partijen die het beste voor hebben met het land, niet wat populair is onder het volk. Lijken wel Amerikaanse praktijken te worden, jammer. Zo krijgen wij net als daar ook een (oranje) clown aan het roer.
bietje zegt
Verkiezings retoriek waar je totaal geen waarde aan hoeft te hechten 🤷🏻♂️
Dit gaat alleen maar om ‘zieltjes winnen’, een onderwerp op de kaart zetten waarmee ze op eigenlijk heel populistische wijze proberen stemmen te vergaren, terwijl het echt niet tot de core van hun partij-programma behoort.
Lees: nepperij.
Na de verkiezingen hebben ze idd geen actieve herinneringen meer aan hun verkiezingsbeloften. Ben er nog steeds niet overheen hoe de VVD destijds de hypotheekrenteaftrek met hand en tand zou beschermen… en na het behalen van de winst werd op dag één van de formatie-onderhandelingen de hypotheekrenteaftrek al weggegeven door Rutte… dus I rest my case.
Laat je ‘stem’ vooral niet afhangen van dit soort goedkope ‘lokkertjes’ maar kijk waar een partij echt voor staat (en altijd stond).
Geen dank voor dit gratis en ongevraagd opgedrongen advies.
🤣
NB#9 zegt
Deze standpunten klinken anders heel erg des BBB’s. Gewoon normaal boeren verstand.
Mijn gevoel zegt dat BBB (en ook NSC) een andere vorm van politiek willen bedrijven dan bijv. VVD en Timmerfrans
karhengst zegt
Alleen wanneer je tot de realisatie komt dat “gewoon normaal boerenverstand” niks anders is dan “zo hebben we het altijd al gedaan en het was best”, omdat noch de gevolgen, noch voortschrijdend inzicht ook maar enige vorm van aandacht wordt gegeven, heeft het weinig waarde voor de toekomst.
Na ons de zondvloed is natuurlijk ook een mening die je mag hebben, maar laten we niet doen alsof dat iets met gezond verstand te maken heeft.
goodvibrations zegt
Kijk waar de partij echt voor staat…
Dat is zeker waar ik bij VVD mijn twijfels inmiddels echt bij heb.. man man die VVD minister wil de Schiphol krimp nu doorzetten..
Hier zou ik wel een BBB nuchterheid willen zien.. zie overeenkomsten met de stikstof ellende..
Toelichting:
-voor behalen de geluidsnorm heeft KLM een complete vloot vernieuwing van alle 737 ingepland, vliegtuigen zijn al aangeschaft.. daarmee komt KLM onder de geluidsnorm! Echter niet direct, wel enorm snel.. Dit is gedaan op basis van eerdere afstemming met kabinet die nu dus niets waard blijken te zijn..
– KLM heeft slots nodig om winst te kunnen maken. Deze verliest zij als Schiphol Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hun slots ontneemt tbv krimp. Dan komen we mogelijk in een neerwaartse spiraal terecht..
– Uiteindelijk “verhuist” de bedrijvigheid van Schiphol/Amsterdam naar elders in Europa zonder afname in milieuschade.. waar boeren schoner zijn in NL tov elders in Europa is KLM dat ook.. kortom alleen maar verliezers..
Vooruitlopende Boeren, Vissers, en nu ook luchtvaart verlaten straks het aangeharkte park dat Nederland heet.. en gaat met minstens zo veel vervuiling door elders in Europa. En dan straks zeuren dat alles duurder wordt..
Jozo zegt
BBB weet wel hoe je het volk achter je krijgt.
Terug naar 130, menselijke maat bij boetes, daar kan je toch niet tegen zijn.
Ben benieuwd of ze ook nog met oplossingen voor echte problemen gaan komen.
okmer zegt
Ik vind 100 rijden wel echt een probleem 😜
goodvibrations zegt
Ach Nederlanders zijn zuinig.. op een enkele petrolhead na rijdt vast iedereen nog steeds 100…
pramm zegt
Sinterklaas is al weer vroeg dit jaar. Iedereen mag z’n verlanglijstje indienen bij de BBB?
Flutterbear zegt
Net als Sinterklaas zijn ze na de verkiezingen vertrokken en hebben je ouders alle cadeaus mogen aanschaffen en inpakken. BBB kan nooit voldoende geschikte kandidaten hebben om zich als grote partij te vestigen, Omzigt is hier tenminste duidelijk in.
ritzevespa zegt
Eindelijk kan ik m’n gasklep meer dan 15% open trekken en hoef ik niet meer zoals alle andere mensen met 20meter van elkaar te gaan rijden omdat we willen ” inhalen ” soepkip special vind 100 te traag, krijg gewoon koolafzetting op m’n zuigers erdoor.
sanderkomnogeensergens zegt
Ik zou willen dat ze eens aan de slag ging met de problematiek die haar Boeren veroorzaakt in ons land. We worden compleet gegijzeld door enkele subsidievreters. Er is geen boerenbedrijf dat geen subsidie krijgt. Die sector is al jaren drijvende gehouden met overheidsgeld. Kom daar eens met een oplossing voor!!
mashell zegt
Die subsidies zijn Europees en dienen om de voedselvoorziening te garanderen maar zijn inderdaad compleet uit de hand gelopen. Overigens worden de subsidies in Nederland beheerd door ministerie van Landbouw. Mocht er een regering komen die een algemene krimp order geeft (alle boeren 10% minder vee) dan kunnen ze de subsidies gebruiken als dwangmiddel. Niet voldoende ingekrompen, dan geen subsidie. De boeren zijn voor hun bedrijfsvoering compleet afhankelijk van de overheid en hebben geen andere keus dan als makke schapen te volgen.
Frankypanky zegt
Sterker,
De subsidies zijn als dusdanig hoog, dat Nederlandse kippenvlees goedkoper is dat kippenvlees geproduceerd door een Afrikaanse boer …
Fact!
goodvibrations zegt
Probleem met veel mensen uit de randstad is dat zij niet weten dat Boeren op basis van eerdere regelgeving/afspraken met overheid lange termijn investeringen doen >10 jaar.
Daar kun je niet zo maar een streep door halen.
Los daarvan is de agrarische sector een van de weinige krachtige instrumenten geopolitiek die we hebben in NL en Europa. Wij geen aardmetalen? Jullie geen landbouwproducten.
Als je die ook nog opheft en je eten elders vandaan moet halen wordt het wel problematisch.. Stoor me ook aan het “haantje de voorste” gedrag op dit vlak waardoor onze vissers en boeren het afleggen tegen die in bijv. Frankrijk waar veel meer kan en mag en gesubsidieerd wordt..
En dan met lede ogen als boer toezien hoe Groen Links en huidig kabinet biocentrales stimuleert, hout kachels nog toe staat, terwijl al lang is gebleken dat deze enorm vervuilend zijn.. beetje onsamenhangend dit wellicht 😅. Maar een flinke wijziging kan wat mij betreft geen kwaad voor een keer..
karhengst zegt
Daarom is het ook gewoon enorm van belang dergelijke zaken in Europees perspectief te plaatsen en aan te pakken.
Individueel zijn we te klein om een deuk in een pakkie boter te slaan. Gezamenlijk hebben we invloed. Dus als we graag ons ouderwetse Europese privilege op het wereldtoneel willen behouden, moet je niet onder allerhande populisme uit elkaar laten drijven, maar juist lasten beter verdelen.
Er is een reden waarom Putins kliek anti-EU sentimenten ondersteunt en dat is niet omdat zij het beste met hun buren voorhebben.
En ja, een consequente lijn is daar noodzakelijk. Geen papieren gedoe zoals hout importeren om hier te verbranden want “duurzaam”. Maar ook geen soja importeren als input voor onze vleesfabrieken. Want daar is ook niks duurzaams aan.
Flutterbear zegt
Onze landbouwproducten zijn luxe goederen, geen eerste levensbehoeften.. We verhongeren de wereld eerder dan we ze voeden gezien de import van voedingswaarde hoger ligt dan de export. Daarnaast gebruiken we enorm veel kunstmest die ook ingezet kan worden voor efficiënter calorieën. Onze calorieën zijn vooral erg duur.
Flutterbear zegt
Sinds de jaren 70 of 80 is het al een kwestie dat de politiek de agrarische sector wil inkrimpen. De toeleveranciers van de boeren hebben echter een uitstekende lobby die de politiek telkens overtuigen dat het met grotere schaal ook beter wordt. De boeren trappen erin en banken financieren wel.
Ondertussen exporteren wij enorm veel agrarische producten. Niet alleen voedsel maar met name bloemen en de machines van de leveranciers van de boeren. Qua aantal calorieën ligt de export enorm laag.
pomoek zegt
@goodvibrations: mwoah, het hoofdkantoor van de R@bobank staat volgens mij in Den Haag. Maar ook andere mensen dan bankiers in de Randstad begrijpen heus wel hoe dat werkt met investeringen, het is niet zo dat door al die latte macchiato’s er opeens geen mensen in de randstad wonen met economisch inzicht. Overigens wonen en werken er in de randstad ook boeren, maar dat geheel terzijde.
Wat dat krachtige geopolitieke instrument betreft: groot verschil tussen aardmetalen en koeien is dat je aardmetalen rustig een tijdje waardevast in de grond kan laten zitten. Koeien niet. En tomaten verrotten als je die niet op tijd consumeert. Dus dat werkt niet.
Dat in Frankrijk voor boeren en vissers veel meer kan en mag? Geen idee, maar die hebben dan ook een vleesindustrie die het land compleet vergiftigd met stikstof?
GroenLinks stimuleert helemaal niets want zit niet in de regering. Zijn overigens tegen biomassa centrales. En willen aandacht voor overlast door houtstook.
Flutterbear zegt
Het hoofdkantoor staat in Utrecht.
pomoek zegt
@flutterbear: je hebt gelijk, foutje. Evengoed randstad.
goodvibrations zegt
@pomoek. Ik woon zelf ook in de randstad. Maar stoor me wel aan dat, toch wel, zwalkende beleid. Al die mestafscheiders die recht “gaven” op extra koeien etc.
De politiek heeft veel zelf te ver laten komen, maar wil de gevolgen simpel bij de boeren leggen. En vergeet ook niet de gigantische export van landbouw gerelateerde expertise (machines tot aan zaden etc.)
Maar los van de boeren.. Voor KLM geldt hetzelfde complete nieuwe vloot aangeschaft om na een paar jaar aan de geluidsnorm te voldoen.. gaat de politiek compleet aan voorbij. Te arrogant om aan tafel te zitten (ook een overeenkomst met boeren) en zet nu in op krimp.. lekker dan.. eerste maatschappij op bio fuel, die nu al pioniert met elektrisch vliegen en synthetische brandstof.. Voor korte afstand de trein stimuleert.. de nek omdraaien.
Ook nog slecht voor onze belasting centen overigens.. na hun forse inleg in Airfrance-KLM 😅😢
Frankypanky zegt
BBB,
Boeren Bedrog Beweging … Na de laatste verkiezingen zit de BBB massaal in de waterschappen. Gevolg was dat de belastingen voor boeren omlaag ging, maar die voor de burgers omhoog!
Link (voordat zo’n boerensukkel daar weer om gaat vragen); https://www.destentor.nl/kop-van-overijssel/bbb-effect-in-waterschap-natuur-en-inwoners-gaan-meer-belasting-betalen-boeren-relatief-minder~af80278e9/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Dus deze plannetjes zijn precies wat het zijn…Plannetjes en niets minder. BBB is er vooral voor de boer en visser!
fransananas zegt
Populistisch gelul dit. Ik erger mij er kapot aan
Jurgen zegt
Eens met de aanpassing van de snelheidslimiet, dan rij ik in ieder geval een stuk vaker zonder overtreding door het land, maar de BBB gaat ons dat niet geven, gaat verloren in formatie geouwehoer
MarcoM zegt
Op alle snelwegen 120, wegen met groene middenstrook 100, overige 80 en met drempels 60. Nu is het 60, 70, 80, 100, 120, 130 en een giga hoeveelheid aan borden om de zoveel meter.
cossiekiller zegt
100 is prima. Wel stilletjes in mijl veranderen…