’s Werelds eerste auto van plastic is niet gemaakt door een autofabrikant, maar door chemiebedrijf Bayer. Voordat je uit je stoel springt en roept “maar de Trabant en de eerste Corvettes dan?”, deze Bayer K67 heeft meer dan alleen een een kunststof carrosserie.
Het is niet de door Hans Gugelot ontworpen plastic carrosserie die dit studiemodel uit -verrassend- 1967 interessant maakt, de échte innovatie zit onderhuids. Ook het volledige chassis van deze Bayer K67 is namelijk gemaakt van met glasvezel verstevigd kunststof. Hiermee is de K67 in feite een vroege voorvader van hedendaagse sportwagens als de Ferrari LaFerrari en Alfa 4C met een chassis van koolstofvezel.
BMW was verantwoordelijk voor de techniek en deed ook het testwerk met de plastic achterwielaandrijver. Een ouderwets (Duitstalig) bedrijfsfilmpje met de nodige shots van het testwerk vind je op plasticjunk.
406_v6 zegt
Bestaat deze auto nog?? Geinig ding, maar als ik zie hoe een glasvezel versterkte kunststof boot van half jaren 70 (altijd droog binnen overwinterd) er aan toe is, zal deze waarschijnlijk niet veel beter zijn….
sydney zegt
@406_v6: Een auto ligt niet een half seizoen in het water.Als het goed is.
Corrado16v zegt
Dan ben ik toch wel erg benieuwd naar het gewicht van deze plastic-mobiel.
rnej zegt
plastic en vezelversterkt kunststof zijn toch wel echt 2 verschillende dingen.
zeg dan: auto van kunststof.
los daarvan: interessant!
norge zegt
Wat ik dus zeg carbon is gewoon versterkt plastic.
406_v6 zegt
Lees op de website van Bayer dat het vooral zou gaan om onderzoek naar de toepassing van Polyurethaan schuim… PUR.
rd1991 zegt
@406_V6,
Als het goed is wel. In de AutoWeek Classics stond een reportage pas geleden. Als het goed is, staat deze auto in een schuurtje op het terrein van Bayer.
BmwMPower zegt
Had wel wat meer informatie verwacht…
Mielie zegt
@BmwMPower: Yep, ik ook. Zo vroeg ik me af wie de ontwerper was. Doet me denken aan de Saab Sonett (II en III)
Dizono zegt
@Mielie: Hans Gugelot dus, waarvan overigens wordt getwijfeld of hij wellicht ook de Porsche 914 zou hebben ontworpen.
Mielie zegt
@dizono: Thanks! Die kende ik nog niet. Nooit geweten dat het Braun scheerapparaat van Dieter Rams een ontwikkeling was van een bestaand design. Door Hans Gugelot dus.
JanC zegt
Waren er niet wat dwergauto’s met plastic chassis en carrosserie in de jaren ’50? Ik meen de Brütsch Spatz.
sulobb zegt
Crashtest!
mercedesfan zegt
Een grote auto van Playmobil!
supersim200 zegt
Die was laatst bij Fast and Loud
Eric-pablo zegt
Vernuftigt allemaal voor toen en zelfs voor nu nog. Stond ook van de bewerkte animaties te kijken.. how did they do that??
undifined1 zegt
De trabant was eerder dacht ik
SimonMc zegt
@undifined1: “Voordat je uit je stoel springt en roept “maar de Trabant en de eerste Corvettes dan?”, deze Bayer K67 heeft meer dan alleen een een kunststof carrosserie.”
tupperware zegt
@SimonMc:
Dan spring ik wel even uit mijn stoel met de eerste auto met zelfdragende polyestercarrosserie..
Het was te verwachten, Lotus was ze 10 jaar voor.
De type14 beter bekend als Elite was dus eerder..
En omdat ze zo mooi zijn,nog een cutaway plaatje van Yoshikawa.
Jorrit zegt
@undifined1: Anders LEES je eerst het artikel even…
Hupke zegt
Leuk, maar een chassis dat lang niet stijf genoeg zal zijn, of anders een stuk te zwaar.
tupperware zegt
@Hupke:
Dat hoeft helemaal niet, neem bijvoorbeeld de Midas Gold, ook een zelfdragende polyester auto. Bij de crashtest bleef zelfs de voorruit zonder barsten in de sponning en die weegt amper 700KG. We hadden een reaguurder die zo’n ding had/heeft..
Eh, waar is @midas eigenlijk gebleven..
Hupke zegt
@tupperware:
Ja @Midasracer heb ik al een heel tijdje nietmeer gezien.
Nu een midas en een GTM hebben allebij een gfrp body.
En die zullen extreem goed reageren bij crashtesten want GFRP neemt impacten zelfs nog een stuk beter op dan CFRP.
Maar het is helemaal niet stijf. Alles behalve.
Er is een verschil tussen stijfheid, en sterkte.
timon1 zegt
Eh…..en de volvo p1900 dan????