Men denkt van wel.
De elektrische auto als alternatief op een conventioneel voertuig. Een scenario dat steeds dichterbij komt. Er is alleen één dingetje: de veelal hoge verkoopprijs. Elektrisch rijden is namelijk nog steeds niet goedkoop. De voertuigen bevinden zich niet in de sector van de voordelige A-segmenters, hierdoor is de overstap voor veel mensen op dit moment nog ondenkbaar. Volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck gaat 2018 echter voor een verdubbeling in verkoop zorgen in vergelijking met dit jaar.
Hij verwacht dat er zo’n 15.000 elektrische auto’s zullen worden verkocht. Ongeveer vier procent van de totale autoverkoop. Dit jaar zullen er naar verwachting zo’n 7.000 elektrische auto’s worden verkocht. Van Eijk noemt drie redenen waarom de verkoop gaat toenemen. Namelijk het toenemende aanbod, de aantrekkelijke bijtelling en het feit dat de actieradius van EV’s telkens beter wordt.
Overigens zijn het zelden de consumenten die een nieuwe elektrische auto kopen. De elektrische autoverkoop is voor bijna 90 procent in handen van de zakelijke markt. De lage bijtellingsregel van vier procent loopt nog tot en met 2021.
Een complete omslag gaan we tussen 2020 en 2025 zien. Dan komen de meeste merken met een breed scala aan volledige elektrische modellen. Al die concepts die we nu zien, zoals Mercedes EQ en Volkswagen I.D, krijgen tegen die tijd een productiemodel. Elektrisch rijden voor de consument wordt pas echt interessant als autofabrikanten in het A-segment gaan opereren.
flutterby zegt
Moeten ze wel eerst leverbaar worden. Vooral de Amerikanen heb moeite om Europa te bedienen.
meximal zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pomoek zegt
Het zal wel moeten wil de overheid de gestelde 10% gaan halen in 2020. Toch maar wat subsidie op particuliere verkopen geven? Met een exportverbod eraan gekoppeld natuurlijk…
lekkerlinksrijden zegt
@pomoek: kan niet al is het maar vanwege het Schengen-verdrag, vrij vervoer van personen en goederen binnen de EU landen
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: of ze moeten er een bpm achtige constructie aanhangen waarbij je een “boete” betaald bij export. Maar of dat kan? Ik weet het niet
nicolasr zegt
Ik hoop dat ze dan wel gelijke tred houden met het aantal openbare laadpalen. Anders hoop ik dat iedereen lekker diesel of benzine blijft tanken.
r3fl3x zegt
@nicolasr: dit is denk ik het grote struikelblok.
healey zegt
@nicolasr: Dat dacht ik ook. In steden als Amsterdam valt het wel mee, maar hier bij Pijnacker-Nootdorp is het een ander verhaal. Er zijn op dit moment 64 palen geprojecteerd, maar die worden pas gerealiseerd als iemand een aanvraag doet. En dan nog alleen als je zelf geen paal bij je voordeur kan zetten. Dan kost het nog 6 maanden voordat hij er staat. Ander probleem is de kosten. Nu nog ca. 25 cent / kWh. Maar als de vraag toeneemt vrees ik ook hier dat dat flink duurder gaat worden. En dan maakt het niet meer veel uit of je brandstof of electriciteit “tankt”. En dan verdien je de meerkosten nooit terug.
snel70 zegt
Nee, de elektrische autoverkoop barst niet los in 2018.
mrporter zegt
Er is nu te weinig (betaalbaar aanbod) om los te barsten. Dit zal hoogstens in 2020 gebeuren en dan moeten de bijtellingsregels intussen niet veranderen. Een EV is nog steeds veel te duur voor een particulier, dus de groei moet alleen van de zakelijke markt komen.
bertorelli zegt
Zal ongetwijfeld hoger liggen dan in dit jaar, maar ‘losbarsten’ gaat het niet worden denk ik.
Voor zakenrijders die véél kilometers maken is het nog steeds geen handige oplossing.
Voor privérijders is het simpelweg nog té duur.
Als je €40.000 á €50.000 voor een nieuwe auto hebt liggen en niet al te vaak lange stukken hoeft te rijden, dan is het een leuke optie. Maar die groep is niet zo enorm groot denk ik.
Voor €10k / €15k heb je een youngtimer met alle toeters en bellen en comfort en hou je meer dan genoeg over voor het onderhoud, de brandstof, de MRB en andere zaken voor de komende jaren.
En dan rij je nog in iets leuks ook.
w0o0dy zegt
@bertorelli: ik hoor eigenlijk alleen maar teleurstellende ervaringen van mensen die zakelijk een Youngtimer zijn gaan rijden. Kost net zoveel als een nieuwe leasebak als het even tegenzit. En dan hebben we het maar niet over het comfort en de veiligheid van een gloednieuwe ev. Als ik mag kiezen dan doe mij maar een nieuwe Leaf met wat toeters en bellen.. veilig, relaxed en genoeg range voor 90% van het zakelijke verkeer zonder tussentijds opladen. En voor de vakantie staat er al een 7 zitter, dus…
desjonnies zegt
De auto is uit.
Steeds meer problemen om gewoon ergens naartoe te kunnen rijden door de enorme drukte, zelfs buiten de randstad neemt de drukte alleen maar toe.
Steden die milieuzones instellen
Peperdure parkeerkosten
Idioot dure brandstof
Bezopen hoge MRB tarieven
Illegale BPM heffing.
widodh zegt
@desjonnies: uit? Ramp om ergens te komen? Ja!
NL staat echt altijd vast. Lekker rijden kan al lang niet meer
riddertevoet zegt
@desjonnies: lol “idioot dure brandstof”
€ 1,52
lekkaah zegt
@riddertevoet: Dat jij € 1,52 op je spaarrekening hebt staan betekend niet dat het niet duur is. Er wordt 50%+ belasting over geheven, ‘idioot duur’ dus.
riddertevoet zegt
@lekkaah: Wat doe je bijdehand wijsneus? Ik weet ook wel hoe de benzineprijs opgebouwd is. € 1,52 de liter “idioot duur” noemen is simpelweg lachwekkend. Een paar jaar geleden zaten we op twee euro.
lekkaah zegt
@riddertevoet: .. oja, als iets afgeprijst is het pertinent niet duur.. veel plezier met de black friday..
tttijn zegt
@riddertevoet: dat is helemaal in en in triest dat we dat geacteerd hebben.
lekkaah zegt
@desjonnies: Het is de bedoeling (vd overheid) dat de auto nét rendabel genoeg is om te blijven rijden.. Het is immers, misschien wel de grootste melkkoe van de overheid.
fanboy zegt
@desjonnies: 5 van de 6 problemen die je noemt zijn dus geen probleem met een elektrische auto.
Het wordt inderdaad steeds drukker. Nou moet ik zeggen dat ik iedere dag naar de de hoofdstad rij zonder veel in de file te staan. Maarja, ik rij er dan ook savonds naar toe en niet sochtends :P
desjonnies zegt
@fanboy:
Het principe van de overheid is dat er geld ingezameld wordt.
Dat gebeurt wat de auto betreft dmv MRB, BPM en accijnzen op brandstof.
Als we – waar ik absoluut niet tegen ben- en masse naar elektrisch aangedreven voertuigen overschakelen, getuigt het van een kinderlijke naïviteit om te veronderstellen dat er dan geen nieuwe belastingen cq accijnzen worden uitgevonden, ik denk aan een laadpaalbelasting die geheven zal worden
Onze overheid heeft immers categorisch en organisch altijd meer geld nodig en zal op een faillissement afstevenen als we met de momenteel fiscale voordelen die een elektrisch voertuig geeft allemaal overschakelen op den stekker.
fanboy zegt
@desjonnies: Ja dat geld zal ergens vandaan moeten komen. Wegenbelasting zal ook wel weer terug komen. Maar ik sluit niet uit dat de verdienmodellen van de overheid toch wat op de schop gaan. Dus meer belasting op inkomsten/loon bijvoorbeeld.
Overigens zit er ook behoorlijke belasting op elektriciteit.
Maar het grootste probleem is dat men geen onderscheid kan maken tussen de elektriciteit voor je auto of voor je wasmachine. Dus dat wordt lastig belasten.
rulefollower zegt
@desjonnies: voor hipsters inderdaad. Maar die kunnen ook geen hamer meer vasthouden (een goot probleem voor de praxissen/praxii van deze wereld). Gelukkig wonen er buiten Amsterdram ook nog mensen.
Elja zegt
Volgens mij is vooral de beschikbaarheid van fatsoenlijke elektrische auto’s nu het probleem. Als dat in 2018 verandert, dan barst de verkoop in 2018 wel los, verwacht ik.
Zelf rijd ik nu een Volkswagen Bora youngtimer en ik heb uitgerekend dat een gloednieuwe Model 3 me over 5 jaar tijd duizenden euro’s bespaart in autokosten (inclusief aanschaf). Financieel is elektrisch rijden voor een ondernemer (of andere zakelijk rijder) nu een no-brainer.
Zie ook mijn blog hier:
https://teslafan.nl/model-3/zo-goedkoop-is-het-rijden-van-een-tesla-model-3.asp
w0ut zegt
@elja: Kleine opmerking over je blog post. Het maakt niet uit voor uiteindelijke resultaat. Bij BMW heb je ook een onderhoudsplan. Serenity pack: 1200 euro voor 4 jaar of 100.000km. De catalogus prijs bij BMW is niet de verkoopprijs. 8%-10% korting is standaard. Mijn hoogste was 12%.
Elja zegt
@e34m5touring: Ik baseer me hierbij op de restwaarde die de Tesla Model S momenteel heeft. Die is behoorlijk hoog. Maar inderdaad zou het anders kunnen zijn. Trek er gerust 10.000 euro vanaf, dan is de restwaarde volgens mij extreem laag (ga je er zeker voor krijgen) en is de BMW nog steeds 30.000 euro duurder over 5 jaar tijd.
@w0ut: Goed punt. Zal de BMW in verhouding iets goedkoper maken, maar het verschil blijft natuurlijk wel best extreem. Ik weet dat er mensen zijn die ook een mooie deal hebben gekregen bij een Tesla (een showroom model), maar dat zal bij de Model 3 nog wel niet het geval zijn de komende jaren.
E34M5Touring zegt
@elja: Oh ik snap je punt wel, en je hebt ook wel gelijk dat een 3 serie uiteindelijk duurder is. Maar denk dat juist afschrijving een bepalende factor gaat worden. Als straks alles ‘verplicht’ EV wordt zal zich dat wel rechttrekken maar tot die tijd vrees ik dat de afschrijving relatief hoog zal zijn. Zeker in het Model 3 segment, want daar is de concurrentie een stuk heftiger dan bij de Model S.
Elja zegt
@e34m5touring: In het eerste jaar zal de afschrijving juist weer extreem laag zijn. Aangezien er dan waarschijnlijk nog een lange wachttijd zal zijn als je een Model 3 bij Tesla bestelt. Dan betalen mensen waarschijnlijk juist extra om de Model 3 direct te rijden.
Maar het is allemaal nog een beetje koffiedik kijken. Persoonlijk denk ik dat de afschrijving wel mee zal vallen. De Model 3 blijft waarschijnlijk goedkoop in het dagelijks gebruik, een iets hogere aanschafprijs tweedehands is dan te verantwoorden als je per kilometer een stuk goedkoper uit bent.
En hoe veel blijft een benzinewagen nog waard als bijvoorbeeld een toekomstig kabinet besluit benzineauto’s eerder in de ban te doen of financieel nog onaantrekkelijker te maken om klimaatdoelstellingen te halen?
E34M5Touring zegt
@elja: Maar de Model 3 gaat voorlopig nog niet vanuit voorraad leverbaar zijn. Die zijn de komende tijd druk genoeg met klanten auto’s. Dan ben je dus afhankelijk van iemand die hem na een paar maanden een schop geeft. En ik denk niet dat veel mensen dat gaan doen na 18+ mnd levertijd. Dus daar zal weinig aanbod zijn vrees ik. Laatste stukje haal ik ook aan in m’n vorige comment. Zodra er vanuit overheidswegen doorgedrukt wordt op EV’s zal dat verschil de andere kant op gaan. Maar dat duurt nog wel even als het zo doorgaat.
Heb an sich niks tegen je berekening hoor, absoluut geen kritiek, maar er zitten voor nu nog wat factoren in die moeilijk in te schatten zijn en potentieel wel een andere uitkomst geven.
E34M5Touring zegt
@elja: Met je kopje afschrijving ben ik het niet eens. Je kan de Model 3 onmogelijk dezelfde restwaarde geven als de BMW. Die heeft zich immers al jaren ontwikkeld. Dat kun je niet 1 op 1 overnemen voor de Tesla. En een 330i zal 2ehands een grotere aankoopmarkt hebben dan een Model 3. Dus of die restwaarde zo geweldig wordt durf ik nu nog niet te zeggen. Als je ziet hoeveel van dat hybrid/ev spul na lease het buitenland in gaat kunnen we voor nu wel stellen dat de 2ehands markt niet zit te wachten op die auto’s. Dat ga je terugzien in de restwaarde straks.