Deze zo goed als nieuwe Shelby GT500 uit 1969 is de ultieme retro-Amerikaan.
Je moet er een verbazingwekkend goede discipline voor hebben, een gave auto kopen en hem vervolgens bijna niet gebruiken. Dat is wat Mr. Brown (what’s in a name!) deed. In 1969 kocht hij een nieuwe Shelby GT500 in de kleur ‘Black Jade’ om er in 44 jaar slechts 14.000 kilometer mee te rijden.
Tot drie jaar geleden stond de Shelby in gepoetste en werkende staat in de garage van meneer Brown’s villa. Hij werd zelden gebruikt maar hij was niet te beroerd om hem wel te onderhouden. Waarschijnlijk is hij een paar jaar geleden overleden, zijn landgoed raakte in verval en de Shelby kon niets anders dan stof happen.
Gisteren kwam daar een einde aan en werd het hele landgoed inclusief Shelby geveild. De opbrengst is onbekend, reken er op dat het apparaat aardig wat duiten mocht kosten. Volgens het veilinghuis loopt de 340 pk sterke Ford 427 Cobra Jet V8, die onder de kap van de Shelby ligt nog prima. Mits je een accuwissel uitvoert en een beetje nieuwe peut in de tank stopt.
De auto ligt tussen de rommel en onder het stof, maar wie daar doorheen kijkt ziet hier een prachtige Shelby GT500. Doe mij er maar één!
De Shelby GT500 in betere tijden…
newguy92 zegt
Hebbuh!!!
norge zegt
Landgoed barnfind, lekker ding.
marussia zegt
Ik ben geen grote fan van Amerikaanse auto’s, maar hiervoor maak ik (naast de cobra) een uitzondering voor..
VeniVidiVici zegt
Geweldige unieke basis om er een dikke Eleanor van te maken :-)
reactief zegt
@VeniVidiVici: dat zou echt zonde zijn!
MercMax zegt
@reactief: inderdaad, zo is hij het best!
norge zegt
@VeniVidiVici: Dat zou ik nou echt zonde vinden.
carmasterr zegt
@VeniVidiVici:
Verkeerde model, Eleanor is een ’67 (remake) of een geel/zwarte ’71 Mach 1 (origineel.
Daarbij is het gewoon zonde.
VeniVidiVici zegt
@carmasterr: Je hebt gelijk dit model is niet de juiste basis.
En ja bij nader inzien is bij deze authentieke in top staat verkerende Shelby zonde om te verbouwen. Voor een Eleanor kun je beter een niet al te dure gare basis nemen en opknappen tot…
MrSkyline zegt
@VeniVidiVici: Eleanor is gebaseerd op een 67 fastback, de 69 volledig anders.
Daar naast is dit een parts matching GT500, met slechts 14k op de teller, dat is aanzienlijk meer waard dan een kansloze replica van een remake flutfilm met Nicolas Cage in de hoofdrol.
kapiteinaudi zegt
Heerlijke auto, maar toch liever een 350 of 500 van ’65 – ’68.
imba zegt
”garage find”
Ram-G-maN zegt
Holy mother of NACA ducts! o_O
heidekonijn zegt
Tenzij de vorige eigenaar -recent- alle rubbers (ook die in de ophanging) bussen en leidingen vervangen heeft, mag hij he-le-maal uit elkaar.
Hupke zegt
Wat een lelijk ding zo’n mustang uit die periode, en ook wel pijnlijk om te zien hoe weinig ze afwisten van aërodynamica.
Dan ben je een van de grootste autobouwers in de wereld en dan slaag je er niet in van een windtunnel te gebruiken, iets wat zelf de kleinste italiaanse motormerken in die tijd al meer dan 20 jaar gebruikten in hun ontwerp fase.
O plaat zegt
@Hupke:
Ook niet mijn favoriet model (liever één van 65-68). Maar je kan hem toch ook moeilijk lelijk noemen, en waarom zou je een aerodynamica moeten gebruiken indien je een 7L V8 hebt?
Ik hou er net zo van om dat ze gewoon gebouwd zijn om er goed uit te zien, iets wat bij elke hedendaagse auto ontbreekt.
Hupke zegt
@shiva:
Een delahaye oid. werd gebouwd om er goed uit te zien, waar dit voor gebouwd werd … geen idee.
En waarom? Om dezelfde reden dat je toch de parkeerrem afzet als je vertrekt met je 7 liter V8.
paulaner zegt
Prachtig apparaat. Tandje minder dan de ’67 maar wel begerenswaardig. Rood zo ook net wat mooier staan.