Mocht je nog een leuk projectje zoeken voor de resterende wintermaanden. Look no further!
Dit is een van de eerste DB4’s ooit gemaakt. De vijfde om precies te zijn en het is dan ook een van de twee persauto’s waarmee het toenmalige autojournaille op stap mocht. Tevens parkeerde Aston Martin deze auto in 1959 op de Geneefse beursvloer en verkocht hem daar vermoedelijk aan en meneer Hubert Pathey.
Volgens de advertentie draagt de auto nog steeds zijn originele Zwitserse kentekenplaten, maar wij weten wel beter. Dit zijn oude Nederlandse platen, sidecode 1 uit 1964 om precies te zijn. Helaas niet meer bekend bij het RDW, al had ik gezien de staat van de auto ook niet anders verwacht.
Er is in totaal maar 31.000 kilometer met de Aston Martin gereden en die kilometers zijn er niet recent op gezet. De auto is meermaals terug geweest naar de fabriek voor onderhoud en de laatste keer was in 1980. Daarna is de auto volgens de aanbieder door een ‘Europeaan’ 35 jaar lang droog gestald.
Dat de auto een restauratie nodig heeft moge duidelijk zijn. Maar daar is de prijs dan ook naar, die bedraagt slechts… 499.950,- Britse Ponden! Zeg maar een kleine zes euroton. Om een idee te geven wat een restauratie kost, je kunt de auto ook kopen inclusief opknapbeurt en dan mag je ruim een miljoen euro meenemen.
cpp1 zegt
Aan de stoelen zou ik dus nauwelijks iets doen. Goed reinigen, invetten en klaar. Heerlijke originele vintage stoelen.
viezefreddyw zegt
@cpp1: Inderdaad, daar dacht ik ook aan. Bij het kijken van de foto’s viel mij de ontzettend mooie stoelen op. Staat echt fantastisch. Ik zat me al in te beelden hoe dat zou zitten en zou ruiken.
ghost zegt
@viezefreddyw: niet een echte “barn”find dus maar uiterst zorgvuldig weggezet in een warme hal onder een 5-laags indoor cover waar iemand 35 jaar op z’n geld heeft zitten broeden en dacht; “nu is de bubbel groot genoeg om aan te bieden”.
desjonnies zegt
@ghost:
Dus dat verklaart meteen de corrosie van het chroom van de tellertjes en de vrij brakke sraat van de carrosserie?
mikkeloentje zegt
@viezefreddyw: denk dat er een goede meur hangt, geen lekker fris leertje.
freezzr zegt
@cpp1: met 30k zou je verwachten dat die stoelen er mooier uit zien.
stephane8200 zegt
@freezzr: leer wat 30 jaar of zoiets niet behandeld is ziet er niet nagelnieuw uit.
wimbraber zegt
@cpp1: inderdaad, prachtig dat lichtelijk versleten leer!
tenaci zegt
@cpp1: misschien aan de hele auto wel niks doen. Rijklaar maken en gaan! Dan ben je ook niet bang om er mee te rijden en z’n waarde houdt hij toch wel
Gulli zegt
@cpp1: Paar recaro’s erin, kooi erin lassen, kruisjes over de koplampen, paar breedstralers erop en een setje dikke schokdempers. Kan hij zo mee de rally op.
ghost zegt
Ik had wel zin in een gaaf project, jammer dat deze 10x te duur is voor mijn budget. Leuk voor Wayne Carini.
Alfarobert zegt
Hij staat dus in Zwitserland? Vreemd dat hij niet bij Nico Aalderink staat,haha
larini zegt
@Alfarobert: daarvoor zit er te weinig plamuur op.
trustmeiamanengineer zegt
Damn wat gaaf. Gewoon alleen motorisch restaureren en er zo mee rondscheuren, dat zou geweldig zijn. Maar waarschijnlijk zal ‘ie wel weer tot concoursstaat opgeknapt gaan worden.
itsok zegt
Techniek reviseren, doekje dr over en in de blanke lak. Klaar voor ’s herens wegen.
lekbak zegt
@itsok: technisch reviseren, doekje d’r over en klaar voor ’s herens wegen.
suzikubelona zegt
@lekbak: technisch reviseren, en klaar voor ’s herens wegen.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@suzikubelona: klaar voor ’s herens wegen.
bierbuik zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: klaar
itiswhatitis zegt
Gerestaureerd rond de 7 ton waard
gregorius zegt
Machtig mooi. Eenvoud goed is alles wat je nodig hebt van binnen.
Goed schoonmaken, wat rubbertjes en vloeistoffen vervangen en gaan!
Maar alles is misschien 1/20 waard. Nog misschien 1/10e voor het verhaal. De rest is gebakken bubbellucht.
E34M5Touring zegt
Perfecte daily driver zo. Technisch ff klaarmaken en gas erop.
madmarky zegt
Die is flink in prijs gezakt, vorig jaar juni moest ie nog 4 ton meer opbrengen:
http://www.classiccarsforsale.co.uk/aston+martin/db4/189545
super zegt
@madmarky:
dat was dus incl. restauratie.
misterdrogba zegt
Ik zie ze liever in concoursstaat. Zulke wagens moeten blinken van een kilometer ver.
kniesoor zegt
Het probleem met auto’s als deze is – los van de techniek – , dat er onvermijdelijk aan de carrosserie gewerkt moet worden, die kan je niet zo laten als-ie nu is. Dan krijg je dus een buitenzijde, die er als nieuw uitziet. Daarbij past geen interieur, dat alleen ‘opgepoetst’ is, dus dan moet dat ook grondig(er) aangepakt worden. Om een barnfind een barnfind te laten moet de buiten- en binnenkant eigenlijk behalve wat poets- en eventueel licht retoucheerwerk niet echt aangepakt hoeven te worden, alleen dan behoudt de auto z’n barnfind-patina. Anders wordt de auto de zoveelste gerestaureerde en is het ‘barnfind’-effect weg. Vinnik.
desjonnies zegt
En toen kwam de E-type.
Die maakte gehakt van heel Aston Martin, voor een fractie van de prijs.
En doet dat eigenlijk nog steeds…
mrrallycross zegt
Wouw. Dit wordt weer een veilingtopper!
amdbsv8 zegt
Deze auto staat al geruime tijd te koop. De 1e serie (naar mijn mening de mooiste van de hele DB 4/5/6 serie) zonder chromen raamlijsten bij de deuren en de rear hinged bonnet, andere bumpers etc. Hoe jammer ook, deze auto kan alleen volledig gerestaureerd worden. Hoe leuk het ook lijkt op her eerste gezicht deze auto’s van 50 jaar oud hebben gewoon altijd rot. De drempels moeten sowieso vervangen worden, dan heb je nog eens geoxideerd aluminium door de reactie met het stalen frame, dus meestal word het een nieuwe koets behalve dan het dak, motorkap en kofferdeksel.
Ik zie hier boven de vergelijking met de e-type, een fijne auto voor een stuk minder geld, al verkies ik voor zowel de rijeigenschappen als de looks altijd de DB4 geen twijfel! Gelukkig hoef ik niet te kiezen want ze staan beide in de schuur.
raceface zegt
@amdbsv8: foto’s of ik geloof je niet (hoop ze op de voorpagina van autoblog tegen te komen :p)
motoragent zegt
@amdbsv8: De carrosserie van mijn 64’er Brit is gewoon knalhard. Aan de originele dorpels en vloer zat eigenlijk geen spatje roest, alleen de onderzijde van het achterspatbord was wat krokant.
Een hoop schade, dat wel… waardoor we alsnog alles hebben moeten vervangen, maar toch.
amdbsv8 zegt
@motoragent: bij jou brit zou dat best kunnen, maar bij een aston is dat niet het geval. de drempels rotten altijd!
Dan is er ook nog eens de eerder genoemde aluminium corrosie, dit door het contacttussen het alu en het stalen chassis.
@raceface voor mij doet het er niet toe of je mij gelooft of niet. en volgens mij kan ik hier niet eens een foto toevoegen.