De elandtest heeft toch zin gehad.
Gisterenavond is er een fraaie klassieker gesneuveld. Tegen het einde van de avondspits kwam er op de A2 bij knooppunt Holendrecht een Volvo Duett in aanraking met een Skoda Fabia. Volgens de berichten zijn de inzittenden er relatief goed vanaf gekomen, maar hetzelfde kunnen we niet zeggen over de Volvo.
Het is niet precies duidelijk hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren, maar gekeken naar de schade kunnen we stellen dat de inzittenden een flinke smak hebben gemaakt. Ze mogen dan ook van geluk spreken dat alleen het busje er slecht aan toe is. In een bericht van Rijkswaterstaat kunnen we zien dat het ongeluk de wagens over beide rijbanen verspreidde.
Ai. Forse crash op de #A2 bij Holendrecht. Amsterdam-ín is de hoofdrijbaan dicht. Parallel wel open. pic.twitter.com/YJHOAlef5P
— Rijkswaterstaat Verkeersinformatie (@RWSverkeersinfo) May 17, 2018
Dankzij een tip van @dizono weten we dat het gaat om een bedrijfsauto van Ollie’s coffee and more. De koffiemakers wisten op hun Facebook-pagina te vertellen dat de klap de inzittenden slechts wat schaafwonden en een buil heeft bezorgd. Ondanks het feit dat auto’s uit die tijd allesbehalve veilig zijn, blijkt maar weer dat de Zweden een stevige auto bouwen. Hadden ze in een Amerikaan gezeten, dan was de V8 dwars door het dashboard komen zetten.
https://www.facebook.com/olliescoffeeabcoude/posts/1889689961331114
Met dank aan @dizono voor de tip!
gove zegt
zonde
9114life zegt
Straatrace wss
neleev zegt
Was de ander nu (koffie) verkeerd of deden ze dit espresso?
beefcake zegt
@neleev: dat is onduidelijk, maar een paar extra latte in het chassis hadden de schade kunnen beperken
rynnus zegt
@neleev: Het maakt helaas niet uit wie fout zat, die Volvo kunnen ze nu wel aan de latte macchiato hangen…
Dizono zegt
Ik ven erop gebrand een goede woordgrap te maken, maar het is nog te vroeg denk ik. Eerst koffie.
lacker zegt
Het lastige is, dat ze zo moeilijk te vervangen zijn. Ik heb eentje voor ze gezocht, maar die moet nog omgebouwd worden tot een foodtruck / baristabar: http://www.autotrader.nl/klassieker/volvo-overige-modellen/1960/ulvenhout/9jmvv/volvo-overige-modellen-p210-b-16-groen/?zoekopdracht=volvo%7Cbouwjaar-van-1950-tot-1965
pivavar zegt
“Hadden ze in een Amerikaan gezeten, dan was de V8 dwars door het dashboard komen zetten”. Hadden ze daar niet gereden, was het niet gebeurd.
bertorelli zegt
Je ziet tegenwoordig veel van die omgebouwde oldtimers die zakelijk worden gebruikt.
Of zich ziet dat er prachtig uit.
Nadeel is wel dat het auto’s van vaak 40 of 50 jaar oud zijn en die zijn niet altijd berekend op het huidige verkeer.
Het is veel drukker dan toen, het verkeer rijdt veel vlotter dan toen en staat bij remmen vaak ook veel sneller stil. Zo te zien is die Volvo ook achterop gereden en heeft geen schade achter.
Een auto van die leeftijd moet je ‘anders’ rijden dan een moderne met al die veiligheidssnufjes.
Wel erg jammer van die mooi Volvo :-(
toniominestrone zegt
@bertorelli: Wat een gelul, mensen zijn tegenwoordig te veel bezig met andere zaken dan met autorijden, je kan nog zulke goede remmen hebben maar als je zit te appen ben je nog te laat, in zo’n oudje heb je al je aandacht op de weg nodig dus laat je al die randverschijnselen wel uit je hoofd.
bertorelli zegt
@toniominestrone: Nog geen koffie gehad vandaag?
Erik zegt
@bertorelli: schijnbaar wel azijn?
jerudo zegt
@erik2907: ach, weer een misplaatste azijngrap. Weinig grappigs aan, de koffie opmerking was, dacht ik, wel ludiek bedoeld maar het is blijkbaar te vroeg om dit op te merken.
tstile zegt
@toniominestrone: Je kan je eigen rijstijl aanpassen in een oude auto. Maar de acties van anderen daar heb je geen invloed op.
Pas vanuit Zweden naar NL gereden met een ’64 Volvo en ik kan zeggen dat een hoop mensen hun auto gewoon ervoor gooien/ertussen proppen voor je en als ze dan ook gelijk op de rem gaan staan dan moet je echt geluk hebben dat je op tijd kunt remmen. Hun remmen zijn veel beter en vertragen dus veel sneller.
Dan kan je extra afstand houden maar mensen gaan die ruimte gewoon gebruiken. Ze houden totaal geen rekening met de langere remweg van de oldtimer waar ze net strak voor zijn gaan rijden….
Kortom bij een oude auto is een remmen upgrade sterk aan te raden. Zeker als je meer doet dan zondagsritjes.
tenaci zegt
Tja dat van die V8 was hier natuurlijk sowieso niet te verwachten. Wellicht is er wel een B18 redblock door het dashboard gekomen….
E34M5Touring zegt
@tenaci: Nahhh, sowieso niet is ook weer een beetje teveel van t goede. Er rijden er aardig wat rond met V8 hoor!
https://oppositelock.kinja.com/america-f-yeah-1958-volvo-duett-pv445-with-superch-507572970
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=270802
Op Jijbuis staan er nog wel wat!
volvo480gtt zegt
@tenaci: ik zou me nog eerder zorgen maken over dat t stuurwiel tussen m’n tanden zou zitten. Er zit een stuurhuis met een fors dikke stang ongeveer onder de linker koplamp. Die duwt mooi door in geval van een aanrijding.
sr20det zegt
Ken toevallig de eigenaar van deze mooie Volvo, helaas total loss..
Alfarobert zegt
Altijd jammer dat er een mooie klassieker sneuveld .Een nieuwe koop je weer een nieuwe voor maar jarenlang een auto opknappen en dan in de prak gereden worden blijft triest
cloverleaf zegt
Toen ik in 2000 in een koffiebar werkte… was ik toen al hip?
desjonnies zegt
@cloverleaf:
Ja, daarom speciaal voor jouw hebben we La Paay weer van stal gehaald met haar eerste hitje ooit !
https://www.youtube.com/watch?v=ISR5YEn1Yvc
ttr6 zegt
….en dan die file die zo iets weer veroorzaakt. Natuurlijk: het ergste is het voor diegene die in 1 van die 2 auto’s zit, maar ik kan het niet vermijden zwaar geïrriteerd te raken over dit soort ongelukken op een kaarsrechte snelweg die jouw minimaal een uur file ellende oplevert als je er achter zit. De veroorzaker zou hiervoor op 1 of andere manier ook voor gestraft/veroordeeld moeten worden. Het is niet alleen materiele schade, toch?
potver7 zegt
@ttr6: Ach kom op, niemand vertrekt ’s morgens van huis met het idee de A2 eens even flink vast te zetten. En verder zijn er legio meer oorzaken voor een ongeval behalve een bocht in de weg. Om er een paar te noemen: kamikaze-acties van ontsnapte medeweggebruikers, overstekende beesten, technisch malheur, onwelwording van een bestuurder, etc etc etc. Maar gelukkig ben jij gewoon perfect en zul je nooit een ongeluk veroorzaken, en al helemaal niet op een kaarsrechte weg…
ouwedibbes83 zegt
@ttr6: ik snap je punt een beetje, maar zou het wel willen nuanceren. Als jij in de file staat omdat iemand zijn auto niet goed onderhoud, of lang doorrijdt in een wagen die rijp is voor de sloop, bespaart hij individueel mss wel, maar zijn we met z’n allen veel tijd en indirect geld kwijt als die met pech stil komt te staan of een ongeluk plus flinke vertraging veroorzaakt. Dat is eigenlijk asociaal.
Dizono zegt
@ouwedibbes83: eigenlijk is dit gewoon een betoog om het onderhoud van m’n auto mee te nemen in de Rijksbegroting.
skinnybmw zegt
Doet me aan dit denken:
https://youtu.be/X3c33qnnneQ
VeniVidiVici zegt
Gezien de plek het vermoeden dat het ritsen er iets mee te maken heeft (altijd van die figuren, dit geval de Skoda, die 10 meter voor het verdrijvingsvlak pas naar rechts gaan)
thefavis zegt
@venividivici: Dan doet die Skoda rijder het uitstekend. Lekker efficiënt gebruik maken van het wegdek en bij het verdrijvingsvlak in de buurt keurig rustig een baantje opschuiven. Wel zorgen dat er plek is natuurlijk.
quincy zegt
@thefavis: Idd… en als iedereen genoeg ruimte zou laten bij het verdrijvingsvlak, dan zou het concept ritsen ook echt werken. Maar doordat iedereen te egoïstisch is om iemand er tussen te laten, krijg je dus files om het ritsen niet werkt.
VeniVidiVici zegt
@quincy: Ja dat is inderdaad mega irritant dat iedereen maar kop/kont rijdt. En dat je maar moet zoeken waar de sufferd zit die een gaatje laat vallen om in te duiken (en dan nog krijg je groot licht of gebaren). Ik ga tegenwoordig gewoon helemaal naar rechts achter de rollende vrachtwagens rijden, want die gaan tenminste niet continu op de rem staan.
Pordon zegt
@venividivici: Je weet dat het juist de bedoeling is om de ritsstrook volledig te gebruiken?
VeniVidiVici zegt
@Pordon: Ow ik dacht altijd ergens bij het bordje ‘hier ritsen’
Pordon zegt
@venividivici: het bordje zegt altijd ‘ritsen vanaf hier’….vanaf tot het verdrijvingsvlak om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van het asfalt en om wat tijd te geven aan de bestuurders op de rechterbaan om de gaten te laten vallen. Helaas doen veel bestuurders dat laatste te weinig.
mashell zegt
@venividivici: 10 meter is ook wel erg veel, ik mik op 30cm tussen mijn voorwiel en de streep van het verdrijvingvplak.
desjonnies zegt
Barista, dacht altijd dat het een actiemodelletje van een Fiat Bravo was..
mashell zegt
@desjonnies: nee, barista is de hoogst haalbare graad van hipster. Die zijn compleet met een baard, obscure tattoo’s, skinny jeans, ruitjes bloes, pulled pork in de linker hand, craft bier in de rechterhand toch nog in staat een hartje in het schuim van een latte machiatto te toveren.
lincoln zegt
@mashell:
Keurig omschreven +1 ..
tenaci zegt
@lincoln: gaf je nu zojuist een compliment? ..
ghost zegt
Bij het zien van de foto herkende ik de auto meteen, is lokale koffietentje bij m’n ouders in het dorp. Leuke tent wel, zonde van de auto.