Of wacht, dan is de Baojun RS-7 precies wel wat je verwacht: niet een Audi.
Het nadeel van een setje letters en nummers gebruiken om een auto een naam te geven, is dat je vroeg of laat een beetje overlap hebt met andere merken. Dat is het geval met deze Baojun RS-7.
Nu was de BMW C1 een dermate grote flop, dat Citroen de naam gewoon mocht gebruiken. Maar omdat Q4 van Alfa Romeo is, heet de Audi Q3 Sportback Audi Q3 Sportback en niet Audi Q4. Niet handig dus.
Baojun RS-7
Vandaag hebben we de Baojun RS-7. Nee, het is niet een opgepompte Audi Sportback, maar een chinees schepsel. Baojun is een joint venture tussen BAIC, Wuling en General Motors. Baojun is een zeer populair budgetmerk in China. De RS-7 is hun absolute topmodel.
Afmetingen
Om even een idee te krijgen van de auto, nemen we eerst de dimensies van de Baojun RS-7 met je door. Het apparaat is namelijk 4,93 meter lang, 1,97 meter breed en 1,76 hoog. Met name vermeldenswaardig is de wielbasis van 2,90 meter. Dit moet resulteren in een zeer ruime crossover.
Captain Chairs
Standaard is de auto voorzien van drie zitrijen van twee. Optioneel kun je de achterste zitrij voorzien van drie zitplaatsen. De Captain Chairs op de tweede zitrij blijven gewoon behouden. Voor extra veel ruimte gevoel heeft de Baojun RS-7 een enorme raampartij en uiteraard een panoramadak.
S Tec motor
Ondanks dat de Chinezen de mond vol hebben over het interieur, zijn er geen foto’s vrijgegeven van het binnenste van de Baojun RS-7. Wel hebben we specificaties over de motor. Die zijn namelijk enorm bescheiden. Onder de motorkap ligt een 1.5 viercilinder motor. De motor is stiekem gewoon een GM Daewoo S Tec motorblok.
Voorwielaandrijving
Deze motor is voorzien van een turbocompressor, waardoor het vermogen alsnog 175 pk bedraagt. Deze is gekoppeld aan een automatische transmissie. Ondanks het SUV-uiterlijk, heeft de Baojun RS-7 voorwielaandrijving. De auto zal alleen in China verkocht worden.
stationcar zegt
Wat moeten Chinezen met hun één of tweekind politiek met een 7 persoonsauto? Ooit?
Silverarrow zegt
@stationcar: Dat vraag je aan de inwoners van het vlakste land ter wereld met misschien wel het best onderhouden wegennet ooit, waar SUV’s ooit de standaard waren (totdat belastingdienst)?
basman147 zegt
Na het lezen van de laatste zin was ik toch best wel opgelucht…
mashell zegt
Audi heeft de toch al lang ook het recht om de naam Q4 te gebruiken? Ze hebben immers al een Q4 laten zien: https://www.autoblog.nl/nieuws/kijk-eens-dit-is-de-audi-q4-e-tron-121375
Het meest opmerkelijke aan deze Baojun RS-7 vind ik niet de naam maar de aandrijving, op brandstof en niet op elektriciteit. Dat zie je nog zelden in China.
karaya zegt
Een concept Q4 noemen is wat anders dan een productiemodel Q4 noemen.
Q4 is vastgelegd door Alfa Romeo.
En volgens mij is er onderling wat bekokstoofd want Q2 was de aanduiding van Alfa voor modellen met een sper of elektronisch differentieel.
mashell zegt
Als je concept model Q4 noemt dan heb je het al geregeld want anders krijg je meteen een reactie en wordt de aandacht van de auto afgeleid.
Dat bekokstooft zal gewoon een nette licentie overeenkomst zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: “aandacht van de auto afgeleid”?
Een fittie is juist extra aandacht…
Berend zegt
Handig met de eenkindspolitiek.
Alfaxa zegt
@Berend: Dat is al afgeschaft. Sinds 2016 hebben ze een tweekindpolitiek.
martingtv zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Tonnie zegt
@martingtv: dat is de threshold waar ze daar mee werken, de auto is, afhankelijk van de arbeiders die ‘m in elkaar hebben geschroeft, tussen 1,76m en 1,97m breed.
Dutchdriftking zegt
En, heeft Audi al een rechtszaak aangespannen?
faalhaas zegt
@dutchdriftking: Lijkt meer op een Suzuki
B00G1E zegt
Achterkant doet mij denken aan chevy traverse, wellicht is dat de invloed van gm
diablogt zegt
De maten komen wel erg overeen met een Mitsubishi Grandis.