De Japanse autofabrikanten Toyota en Suzuki zijn voor meer samenwerking in de auto-industrie.
Vandaag lieten de twee Japanse giganten weten dat ze willen gaan samenwerken op het gebied van milieu, veiligheid en informatietechnoligie. Zoals bekend zijn dit de aspecten waar tegenwoordig heel erg de focus ligt van fabrikanten. Vooral op het laatste vlak ligt Toyota, of beter gezegd Lexus, gevoelsmatig wat achter op bijvoorbeeld de Duitse concurrentie met hun iDrive’s et cetera. Iets wat overigens voor meer merken geldt.
De Japanse concerns zien dat ook elders in de branche fabrikanten steeds meer met elkaar samenwerken. Zoals @willeme laatst al aanhaalde in zijn artikel over auto’s die hun makers redden, strookt dit met de gedachte dat er uiteindelijk slechts een handjevol grote spelers zullen overblijven in de auto-industrie.
De bedoeling van Toyota en Suzuki is dan ook dat nog meer andere bedrijven zich aan kunnen sluiten bij de samenwerking. Tenminste, onder voorwaarde dat de (voorlopige) onafhankelijkheid en een eerlijke concurrentie gewaarborgd blijven.
martinus zegt
Goede deal voor Suzuki.
granlusso zegt
@martinus: En zeker ook voor Toyota, als je het mij vraagt. Suzuki heeft misschien nog wel meer ervaring in het bouwen van kleine auto’s dan Toyotaz
VeniVidiVici zegt
Een Suzuki Supra Green lijkt me wel een idee.
raoufff zegt
Het wordt eens tijd dat de Japanse merken weer in het D-segment een model gaan ontwikkelen voor de Europese markt. Waar zijn de tijden dat je een Accord, Galant of Carina op iedere hoek van de straat tegenkwam.
mashell zegt
@raoufff: de Avensis is nog altijd wel. Met de wagen was maar 1 ding mis, deze verbruikte teveel waardoor er een hoge bijtelling op moest en dus totaal oninteressant was voor de zakelijke markt.
toyotafortuner zegt
@raoufff: het wordt tijd dat:
• Toyota de Camry terug naar Europa/NL brengt
• Nissan de Teana in Europa/NL verkoopt
• Nederland de ballen heeft om Aziatisch te shoppen in het D-segment.
krokant zegt
@raoufff: “Waar zijn de tijden dat je een Accord, Galant of Carina op iedere hoek van de straat tegenkwam.” Jij bent duidelijk nog nooit in Amsterdam-zuidoost geweest ? Niet dat je iets mist hoor, maar het stikt er werkelijk van die auto’s. Er is zelfs een straat die de Galantstraat heet, natuurlijk toeval maar vond het wel grappig toen ik dat zag.
hassani zegt
ToySuki
Gulli zegt
En gaat Suzuki dan helpen om Lexus een iDrive-achtige HID te geven? Of is dat wat kort door de bocht? :P
sracert zegt
Het wordt steeds duidelijker waarom Suzuki VAG heeft gedumpt!
Edge zegt
Nou kom maar op met die Celerio met LFA V10!
G-Ammo zegt
Meer kleine snelle autootjes maken!
pexers zegt
die samenwerking tussen Toyota en Suzuki is niets nieuws. De VVT-i blokjes die al jaren in de Swift zitten komen rechtstreeks uit de schappen van Toyota.
pinut187 zegt
@pexers: Inderdaad maar dat is niet echt een samenwerking. Suzuki koopt die blokken simpelweg. Zoals wel bij meerdere autofabrikanten gebeurd. Nu wordt de samenwerking heel wat nauwer en dan op het vooral op het gebied van milieu, veiligheid en informatietechnoligie.
redbeams zegt
@pexers: Nou nee dat is niet waar.
cossiekiller zegt
Ik wil ook ooit begraven worden in zo’n auto als hierboven. Net als mijn voormalige filmheld P.W.!!1!
bmwtouring zegt
@cossiekiller:
Die verafgoding, daar snap in nu niks van.
Hij was een middelmatig acteur die in middelmatige films acteerde, meer niet.
Dutchdriftking zegt
Nog meer? Het is toch al zowat het zelfde. Maakt opzich niet uit, het zijn beiden goeie wagens. Enige minpunt is het schuim in de stoelen. Dit gaat na een jaar of 5 stinken als een bunzing.
pexers zegt
@dutchdriftking: tsja, op een gegeven moment is het scheet-absorberend-vermogen niet meer zoals het zijn moet natuurlijk ;)
Esprit_de_Flandre zegt
Wat een leeg artikel. Wat staat er nu eigenlijk te gebeuren? “Samenwerken”, het zegt zo weinig…