The power of dreams.
Red Bull Racing heeft de eerste stap genomen naar een samenwerking met Honda de komende jaren. Of in ieder geval, de eerste officiële stap. De keuze om via Toro Rosso in zee te gaan met de Japanners was natuurlijk al een opzetje naar dat wat wellicht komen gaat. Nu is echter door beide partijen bevestigd dat er daadwerkelijk gepraat wordt over een superdeal. Naar verluidt kan Helmut Marko zelfs al wat Japans. Honda’s nieuwe F1-shogun Masahi Yamamoto heeft het tegenover de officiële F1-website over een positieve start van de onderhandelingen.
Because it was the very first meeting, we discussed the conditions on both sides. What do we expect of each other. It was the first discussion. Yes, it was positive. We do believe we were both satisfied. There’s a good relationship between us. However, it’s the first time we have an official meeting. It’s the starting point for a potential future.
De officiële deadline waarop de FIA wil weten met welke motor de teams volgend jaar aan de start denken te verschijnen komt met rasse schreden dichterbij. 15 mei is het zover, hoewel Red Bull zelf eerder al aangaf daar lak aan te hebben. Het team wil liefst eerst evalueren hoe Renault het dit jaar doet ten opzichte van Honda. Goede wintertests en de vierde plaats van Gasly in Bahrein leek het momentum richting de Japanners te zwieren, maar sindsdien heeft STR niet veel goeds meer laten zien (ondanks dat Hartley gisteren een puntje pakte).
Desalniettemin is de relatie van Red Bull met Renault inmiddels zo moeizaam dat een scheiding al enige tijd onafwendbaar lijkt. Ook dit jaar hebben de Fransen (nog) niet het niveau van Ferrari en Mercedes. Een potentiële deal tussen Honda en Red Bull Racing zou in eerste instantie gaan over 2019 en 2020, dus tot het nieuwe reglement ingaat in 2021. Niet toevallig loopt het contract met Toro Rosso ook tot en met 2020. Mochten de Japanners niet presteren, kan Red Bull te zijner tijd alsnog besluiten met VAG in zee te gaan of iets te doen met Aston Martin. Max twee jaartjes met Honda-power in zijn rug, is dat een puik idee?
ownkruid zegt
Als ik zie hoe vaak hij naast de baan te vinden is, zou die t prima doen met een grasmaaier!
smiley70 zegt
+1 voor de afbeelding.
alfapeter zegt
Wat maakt het uit met welke motor je crasht?
Joost zegt
“Ineens 150 pk extra”…..die smoes kan hij volgend jaar met een VTEC motor wel gebruiken :)
Advies aan de redactie: even niet teveel over MV33 of RBR schrijven :)
mark997gt3 zegt
@iJoost: dit is toch wel degelijk nieuws! Als je het niet wil lezen moet je het bericht niet openen. Dat is een methode die heel goed werkt….
Joost zegt
@mark997gt3: ik vind het ook zeker wel interessant, maar het is natuurlijk wel voer voor flauwe grappen…..
gregorius zegt
Leuk van de screenshot is dat ene Gas en Har weer prachtig achteraan reden.
Vraag me af of ze de Bahrein setting binnenkort in Europa weer terug weten te vinden.
berlinetta zegt
Ik vraag me af wat Max ertoe bewogen heeft om bij te tekenen bij Red Bull, want vooralsnog zie ik hem niet de jongste wereldkampioen ooit worden bij dat team.
mashell zegt
@berlinetta: vooralsnog zie ik ook niet een ander team dat denkt “hadden we die Verstappen maar”.
racerx zegt
@mashell: dat was wel het geval, maar dat momentum is Max helaas kwijtgeraakt.
breakingpoint zegt
Wat ik dit weekend zag waren toch 2 Red Bulls die vlotjes de 330 aantikten, en meer. Dit jaar lijkt de motor toch minder een issue te zijn??
thisguy zegt
@breakingpoint: dat kwam voornamelijk omdat RBR zo ongeveer alle aero/downforce naar 0 had geschroefd. Je zag ook wel dat ze in de bochten minder grip hadden als op andere circuits. Daardoor konden ze sneller zijn op de rechte stukken, maar verloren ze in het bochtenwerk.
breakingpoint zegt
@thisguy: de anderen doen dit ook dus dit effect kan je wat relativeren
utregcity zegt
Best een goeie combo lijkt me. Bij de plaatselijke Japannert kun je namelijk ook shusi met een redbulletje krijgen. Of Max sushi lust, is weer een andere vraag?
E34M5Touring zegt
De betrouwbaarheid mag dan een stuk beter zijn. Qua power lopen ze nog lang niet in de pas. Zelfs niet naast Renault. Dus of het nou echt zo’n verbetering is durf ik niet te zeggen.
w0o0dy zegt
@e34m5touring: is dat zo? Ik kijk net naar een lijstje waar de Honda’s vrijwel gelijk zijn aan de Ferrari’s van Vettel en Räikkönen. De afstelling (downforce) van de auto’s maakt dus net zoveel verschil als de motor.
w0o0dy zegt
@e34m5touring: GP Azerbaijan 2018, classifica top speed qualifiche – F1 Risultati – Formula 1 – Motorsport https://www.google.com/amp/s/www.formulapassion.it/motorsport/formula-1/f1-risultati/gp-azerbaijan-2018-classifica-top-speed-qualifiche-380464.html/amp
Beetje verrekend beeld ivm slipstreamen (Ricciardo bijvoorbeeld).
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Jij hebt het over topspeed. Ik over power. Als je ziet hoe hard die Ferrari de STR voorbij loopt tijdens de race denk ik niet dat men over hetzelfde vermogen beschikt maar dat STR met zeer weinig downforce reed. Dat ze op top meekwamen geloof ik wel. Dat kwam RIC ook. Maar op acceleratie komen ze nog wel wat tekort. Maar goed, die dingen komen er niet volgende week in ofzo dus wie weet.
w0o0dy zegt
De Honda motor is klein en zeer licht. Dat kan mogelijkheden geven in de gewichtsverdeling en de aerodynamica. Dit seizoen lijkt het met de betrouwbaarheid eigenlijk beter dan t niveau van Renault.
racerx zegt
@w0o0dy: dat ‘size zero’ concept waren ze vanaf gestapt ten faveure van een conventionelere oplossing, toch?
w0o0dy zegt
@racerx: die motor is ontwikkeld om achterin de McLaren (size zero) te passen maar dat werkte slecht dus daar zijn ze (deels) vanaf gestapt. Maar in de basis is dat blok nog steeds opnda concept gebaseerd. Alleen de hybride meuk en turbo zijn verplaatst. Gewicht en formaat van de basis motor zijn dus nog steeds top.
racerx zegt
@w0o0dy: Thx voor de info
dirkv zegt
Een samenwerking tussen RB en Honda zie ik wel zitten maar Renault doet het momenteel helemaal niet slecht. Wellicht dit seizoen nog kijken hoe het met de Renault motor gaat.
mashell zegt
“we discussed the conditions on both sides”
Red Bull: Honda moet sneller en betrouwbaarder zijn dan Renault
Honda: Ok, volgende keer koffie in 2020?
Rick-dos zegt
Mensen, we hebben het hier over RBR. Denken jullie nu echt dat als zij er geen vertrouwen in hebben om volgend jaar voor het kampioenschap te kunnen blijven strijden dat ze deze stap zouden zetten? TR en de snelheid van TR is niet waar je naar moet kijken. Daar zitten nu niet twee topcoureurs in en de auto zelf is ook niet toonaangevend. RBR heeft allang aan de hand van de data gezien dat er meer dan genoeg potentie in de krachtbron zit. Nu dat ze ook zien dat de betrouwbaarheid er in zit is het geen grote gok voor ze.
mashell zegt
@Rick-dos: RBR heeft al haar successen met Renault behaald. Ze zien dat het team dat vorig jaar met Honda reed en nu met Renault een stuk beter presteert. Laten we elkaar niks wijsmaken, STR rijdt met Honda omdat het goedkoop (zo niet gratis) is en dit soort gesprekken zijn er alleen om Honda een worst voor te houden. RB’s lange termijn strategie ligt bij Renault, als Daimler eindelijk Aston Martin overneemt misschien bij Mercedes en als Honda iets briljants weet te vinden heel miscchien bij Honda, maar dat is gewoon plan C.
Rick-dos zegt
@mashell: Omdat een team successen heeft behaald met een bepaald merk kunnen ze dan geen successen behalen met een ander merk? En laten we wel wezen de successen die ze behaald hebben komen meer op conto van Newey dan van Renault.
Als Renault zo’n goede motor zou hebben waarom strijden ze als fabrikant dan niet mee voor het kampioenschap en zijn ze hooguit best of the rest?
Ook de afgelopen jaren was het huilen met de pet op als het om de Renault krachtbron gaat. Pas nu na 4 jaar hebben ze pas een krachtbron dat net kan aanhaken bij Merc en Ferrari en die tot nu toe redelijk betrouwbaar is.
Het is afwachten wat deze gesprekken opleveren maar nogmaals RBR zal echt niet instappen als ze ook maar het vermoeden hebben dat ze het échec dat McLaren-Honda heette achterna gaan.
mashell zegt
@rick-dos: omdat McLaren successen heeft gehaald met Honda durfden ze het aan. Maar Honda heeft het verprutst, net als hun vorige instap in de F1. De afstand van Renault tot Mercedes en Ferrari is relatief klein, met wat geluk kun je ze verslaan. Dat gat kan Renault, als een van de meest succesvolle motorleveranciers in de F1 ook dichten.