Het zal hopelijk geen verrassing voor je zijn als ik zeg dat het de laatste tijd niet zo lekker gaat met autoimporteur Kroymans. Eind 2010 stoppen ze noodgedwongen al met de Europese import van Cadillac, Corvette en HUMMER en hun Maserati dealerschap in Hilversum raken ze waarschijnlijk ook al kwijt. Daarnaast zijn ze momenteel hard bezig met een ingrijpende reorganisatie. Verlieslijdende dealerbedrijven worden verkocht of gesloten. En andere bedrijfsonderdelen worden ook in de etalage gezet. Kroymans wil zich weer voornamelijk gaan toeleggen op het importeren van auto’s. Maar komt de redding wel op tijd?
Bronnen uit het bankwezen hebben namelijk bevestigd dat Kroymans momenteel zwaar aan het onderhandelen is over het voortbestaan van het bedrijf. De banken zien er namelijk weinig heil meer in en willen het bedrijf niet verder financieren. Want waarom zou je een bedrijf blijven steunen dat zo zwaar in de shit zit?
Inmiddels zou Frits Kroymans enkele miljoenen van zijn eigen vermogen in het bedrijf gestopt hebben als onderpand, maar of dat genoeg is? Directielid Ivo Manders van de Kroymans Corporation ontkent in een korte reactie in elk geval dat de banken al zover zijn dat ze de stekker eruit gaan trekken.
Kroymans is op dit moment in Nederland importeur van de merken Saab, Alfa Romeo, Jaguar en Kia. Alleen Jaguar laat qua verkopen een plus zien, de rest staat zwaar onder druk. Daarnaast zijn ze onlangs al gestopt met de import van SsangYong en ook Alfa Romeo zou overwegen om het contract met Kroymans op te zeggen. En over de toekomst van Saab wil ik al helemaal niet speculeren.
Naast import is Kroymans Corporation ook nog actief in de lease en financieringsbranche (ook lekker lucratief op dit moment) en ze levering van aftersales onderdelen. (via: telegraaf)
august zegt
Hoe zit’t dan met hun Ferrari-importeurschap? Dat hebben/doen ze toch nog wel? Of loop ik achter? En wie gaat dat dan doen?
VonStroke zegt
Waarschijnlijk wanbeheer dat aan de basis van dit alles ligt. Genoeg kandidaten om de Ferrarilicentie van het dealerschap eventueel over te pakken lijkt me.
robbie zegt
@august, dat zijn ze ook kwijt. Ze zijn nog wel Ferrari dealer. Lees alles daarover in onderstaande link:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/08/12/ferrari-dealernetwerk-op-de-schop
RutgerJan zegt
Mmm zou wel erg jammer zijn… Ben namelijk erg tevreden over hun service (Alfa Romeo). Net deze week de auto nog voor een grote beurt weggebracht, prima afhandeling.
Benjamin1 zegt
Jammer, Kroymans is echt een icoon onder de autodealers.
K zegt
Ben blij dat ik als werknemer weg ben…… Voor de rest een bedrijf met passie en zou zonde zijn als het kapot gaat ! Weer zo’n voorbeeld van ‘groter , grooter , grooooter en dat kan niet. Beperk je tot ‘Hilversum’ en ga niet doen alsof heel Europa even te pakken is……… !
GH zegt
Als iedereen zijn contract op zegt, krijg je toch leuke bedragen binnen lijk mij die je verder kan investeren. Je kan als autofabrikant niet zo maar zeggen: we stoppen, doei.
Zal je toch ook moeten afkopen lijk mij.
Pino143 zegt
Waar rook is, is vuur……
We zullen het wel zien de komende tijd.
Robert zegt
Kotom; tijd om flinke bonussen aan het management uit te keren.
robbie zegt
@GH, uhh nee. Als die contracten worden opgezegd dan komt dat omdat Kroymans hun afpraken niet na kan komen. Zowel GM als Alfa zouden dan ook dikke schadeclaims aan het voorbereiden zijn!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, met hun merken-portfolio is het natuurlijk ‘huilen-met-de-pet-op’ de laatste jaren!
Je ziet het al wel een beetje aankomen, er zijn zoooo veel interne verschuivingen… Op een gegeven moment is er niks meer te schuiven, en houdt het op.
Ik hoop vanuit Saab-oogpunt van harte van niet…
Frits K. zegt
Gewoon iedereen op straat zetten en alles verkopen, kom ik weer
hoger uit in de Quote 500.
Je zal maar werknemer zijn van Kroymans…..Dan baal je.
de sjonnies zegt
@autoblog, ze hebben jullie toch wel betaald voor die irritante Kia banner?
Anders ff achter je debiteuren aan gaan hoor, het is nu geen tijd om dingen te laten versloffen !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Robert!
HAHAHA, het is AIG niet…
:D
Alfa zegt
Beetje oud nieuws dit 3 maanden geleden stond er ook zo’n bericht in de krant :-)
VivelaFRANCE zegt
Erg vervelend voor ze!
Freek Willem zegt
in de haven van rotterdam staan “nieuwe” cadillac’s van bouwjaar 2002 :)
niet normaal….
robbie zegt
@Freek Willem, heb je daar toevallig foto’s van? Zou wel interessant zijn!
utrecht-maarssen-curacao zegt
De grootste Kia dealer hebben ze in Utrecht Kia World.
Kevin zegt
Kroymans is ook actief in België (Zaventem), Hier hebben ze recent nog drie dealerships geopend: ford, volvo en opel… Zijn deze ook bedreigd?
Freek Willem zegt
Robbie: typefout: moet zijn Cadillac’s van 2006! BLS-en staan “nieuw” in de haven al 3 jaar !! (bronnen binnen kroymans). ik denk dat het autoblog team een paar fotografen moet sturen naar de haven om een paar BLS-en op de foto te zetten waar mos op zit :) ….
Alfa zegt
de grootste kia dealer in utrecht heet geen KIA World meer maar Kroymans Leidserijn
.Memphis. zegt
En als ze nog niet failliet waren, zullen ze dat wel zijn na een paar berichten zoals deze natuurlijk, beetje self fulfilling prophecy…
Want zoek maar eens een gek die nog geld of goederen wil toevertrouwen aan een bedrijf dat volgens de geruchten in de pers ‘op sterven na dood is’…
Vinny_93 zegt
Nou ja, voor Lambo’s hebben we Hessing nog. Wel jammer, Kroymans is een voorbeeld voor alle dealers.
Pee Wee zegt
Als de banken de stekker er uit trekken, zullen ze miljoenen verlies pakken op de voorraad nieuw en gebruikt van de firma. Die dan noodgedwongen tegen dump prijzen verkocht worden.
arjens zegt
Zal de websites van BVA, Daan en Troostwijk maar weer eens in de gaten houden… Gezien het feit dat mijn werkgever er ook mee ophoudt en ik mijn leasebak meot inleveren, kan ik nu voor een leuke prijs, een tweedehandsje goed gebruiken…
Maar zonder gekheid, dit is totaal geen verassing. ik zag de term waar rook is, is vuur. Denk dat het bedrijf in deze vorm al een tijd totaal ten dode is/ was opgeschreven. Alleen jammer voor de mensen die er hun hart en ziel in hebben gestoken. Maar het wekt bij mij de illusie dat het bedrijf door hun eigen grootheid waan ten onder zal gaan. Zonde!
jay zegt
kroymans zaltbommel is al gesloten
rick zegt
geeft nix!!! slechte bedrijfsvoering (= graaien van consumenten) moet afgestraft worden door een failissement
Le Baron zegt
Allemaal storm in een glas water. Afslankingen ok, maar als een bedrijfsleider zijn privé-kapitaal in pand zet is dat een signaal dat ie erin geloofd en niet van plan is dit in rook te zien opgaan, toch?. Hilversum zal in ieder geval blijven, daar geloof ik in en daar wordt hard aan gewerkt.
Le Baron opvolging zegt
Storm in een glas water… Ja… en daarom gaat de tent nu plat. Alles overgefinancierd om prestige in stand te houden wat in de basis al geen bestaansrecht had. Het enige wat blijft is waar het mee begon inclusief de vastgoedonderneming die wel wat oplevert.
Waus zegt
Terwijl ze net een massive unit aan de huidige showroom in Hilverum aan het bouwen zijn. Hadden ze beter niet kunnen doen.
peet zegt
Wat heeft het voor nut om tot eind 2010 met bovengenoemde merken door te gaan als je ze nu al voor de helft uit de showroom te koop zijn?excl bpm?
opel collega zegt
leuk op vakantie en geen geld meer om 2300 werknemers loon te betalen heel knap van frits goed gedaan . blijf zo doorgaan wordt je ondernemer van het jaar wel gewoon door werken en niks geen loonkosten krijgen niet veel mensen voor elkaar die in de top staan
opel collega zegt
ik hoop dat fritsje een hele goede vakantie heeft gehad heeft het goed voor elkaar 2300 aan het werk die hij gewoon niet betaalt doet uwv wel duurt wel even 6 weken maar wij eten gewoon gebakken lucht op van al die auto die onverkocht in antwerpen staan en bij ander dealers welop en als er een verkiesing van zaken man komt stem ik wel op hem ieder die een zo zaken bedrijf verdient wel wat he