Jawel, vanochtend om zeven uur stond er ongeveer 170 km file op de Nederlandse wegen. Om acht uur stond er bijna 300 kilometer file, maar ondanks de winterse omstandigheden is het niet meer geworden. Oftewel, een zeer rustige ochtendspits! En dat in tegenstelling tot de grote hoeveelheid verontrustende verwachtingen van gisteravond.
De Verkeers Informatie Dienst (VID) vindt dat de ANWB te voorbarig is geweest met het afkondigen van een spitsalarm. ‘We hebben de indruk dat door het spitsalarm het maandag vroeger in de ochtend drukker was dan normaal’, zei een woordvoerder van de particuliere verkeersdienst.
Volgens de VID had de ANWB beter moeten nadenken voordat ze het alarm afgaf. Het doet meer kwaad dan goed, zo vindt men. ‘Het is heel lastig te voorspellen hoe de verkeersdrukte gaat lopen. Je moet weten wat je roept, je moet als ANWB je maatschappelijke verantwoordelijkheid kennen’, aldus de woordvoerder. (via: volkskrant.nl)
Alwood zegt
of men trekt de conclusie dat de waarschuwingen geholpen hebben? Dan mag het alarm misschien niet nodig zijn geweest maar het zou zomaar kunnen dat alle media aandacht de mensen bereikt heeft en dat ze die informatie in de overweging mee hebben genomen! :o :P
MLTB zegt
Lekker belangrijk weer, dat alarm geven ze in dit land al af als het even begint te regenen..
Kortom; lekker niet eerder van huis gegaan en toch nog optijd op m’n werk :)
* Die M5 wil ik wel hebben btw!
W!d zegt
@Alwood, inderdaad.. ik vind het voorbarig om te zeggen dat het zinloos is. Het geluk is dat het nu dooit en daardoor niet erg glad is (+0,5 C op de boordcomputer) en als het 1 graden kouder was geweest, dan waren de gevolgen denk ik veel groter geweest.
Laurens zegt
Ach ja, beter voorkomen dan genezen.
Gisterenavond vanuit het Zuiden naar de Randstad was het vrij rustig op de weg en stonden er toch relatief veel files, al met al twee keer zo lang over de reis gedaan dan normaal. Was dat zelfde weer er maandagochtend geweest, dan was het een grote puinhoop geworden.
Volgens mij is het in Nederland lastig te voorspellen of het net regent of sneeuwt. Het verschil is wel groot. Als die onzekerheid er is, en er reizigers zijn die hun trip kunnen uitstellen, dan vind ik het geven van een waarschuwing nog niet zo gek.
Raptor zegt
Gisteren avond met mijn BMW in de sneeuw gereden. GVD dat ding stuurt als een hoovercraft ! Zelfs stapvoets ging ik rechtdoor aan de rotondes. Ik reed zo traag dat ik de andere weggebruikers ergerde denk ik. Bij het minste gas breekt de kont uit. Ik ben zelfs vastgereden bij mij in de straat. De Fiesta’s, Bravo’s en Astra’s van de buren hadden hier blijkbaar totaal geen last van. Zij ploegden door de sneeuw alsof het zand was. Geef me dan toch maar voorwielaandrijving… PS : Het zal ook wel wat met de banden te maken hebben.
de sjonnies zegt
Als men geen weer waarschuwing had afgegeven en het weer was catastrofaal slecht geweest, had iedereen lopen klagen waarom er GEEN weerwaarschuwing was afgegeven, voor de ANWB en andere instanties geldt dus Any which way you loose !
CasperH zegt
Idd, wat mij opviel was dat iedereen rustig reed en ik heb geen glijpartij gezien terwijl de omstandigheden verraderlijk waren. Dat was wellicht anders geweest als men ongewaarschuwd op pad was gegaan.
Peter Bos zegt
De ANWB kan deze discussie inderdaad nooit winnen. Damned if they do and damned if they don’t.
Toch fijn dat iemand de ballen heeft om iets te proberen om verkeersleed voor te zijn. Zelfs als het faalt. (The jury is still out on that one…)
Pedram zegt
Wat een grote onzin..
Men doet voorkomen alsof de ANWB kwade bedoelingen heeft gehad met het afgeven van een dergelijk alarm. ‘Een partij als de ANWB moet maatschappelijke verantwoording voor zich nemen’…dat doet het toch ook? Dat het achteraf een miscalculatie blijkt te zijn is een tweede.
bmw zegt
Voor een aantal mensen is een knalrood knipperlicht en een 120dB sirene nog niet genoeg om duidelijk te maken: denk nou voor een keer eens na terwijl je achter het stuur zit :-) Kop op ANWB!
viola robbemondt zegt
Ja, da’s de Volkskrant he, altijd wat te mekkeren. Vooral als het over verkeer en auto’s gaat…
lincoln zegt
ook de ANWB is een hoertje van een verzekeringsmaatschappij (zoals iedereen) .. dus een waarschuwing is verplichte kost ..
met de dramatische inslag waar mee ze dat doen is van belang hun belangerijkheid te waarborgen ..
RRRobert zegt
Lekker hè, ANWB-bashing.
Wat een stemmingmakerij weer zeg. !70km @ 7 uur en 300km @ 8 uur betekent meestal ook rond de 500km @ 9 uur. Daarbij, met het spitsalarm in acht genomen hebben veel mensen -waaronder ikzelf- de raad ter harte genomen en zijn we een half uurtje eerder van huis vertrokken, waardoor er een veel betere verkeersspreiding is geweest.
Wees GVD een keer blij dat men je waarschuwt en adviezen verstrekt , i.p.v. ze af te zeiken. Zó typisch Nederlands, dit.
autoblogger zegt
@RRRobert: ja, laten we bij elk sneeuwvlokje een waarschuwing afgeven, anders krijgen we misschien dezelfde taferelen als een paar maanden terug. Lekker makkelijk, zo’n waarschuwing heeft dan straks ook geen nut meer.
PS: je moest toch niet eerder van huis, maar later? (las ik ergens)
@linconlin: Inderdaad! Flikker toch op met die waarschuwingen, kunnen mensen zelf niet meer denken?
Alwood zegt
@autoblogger
inderdaad! maar tot mijn verbazing kom ik erachter dat veel mensen inderdaad niet meer denken :| als ze van de weg af glijden is het de schuld van de weg, of de auto… maar niet de schuld van het onbeheerst rijden…
en tsja, die jongens bij de ANWB lopen zich het jaar door ook maar te vervelen. Met een beetje sneeuw kunnen ze nog van zich laten horen. ;)
PantheraLeo205 zegt
Heeft die VID nu zelf niet door dat ze het succes van ’t spitsalarm noemen? “We hebben de indruk dat door het spitsalarm het maandag vroeger in de ochtend drukker was dan normaal”. Wat hadden ze dan willen zien? 500km file? Zodat ze lekker over de radio kunnen babbelen over de enorme files en wat niet? ’t Zal wel teveel gevraagd zijn om een verband te leggen tussen spitsalarm en de betere verkeersspreiding.
’t Is net wat al eerder opgemerkt werd: ’t maakt niet uit wat de ANWB doet, ’t is toch altijd verkeerd. Als er niks aangekondigd was, rolde iedereen over mekaar heen van hoe dit toch kon gebeuren en ging het journaal weer over niks anders dan de chaos. Dan liever zo.
Scooperdepoep zegt
A. ruim 250 km file is nog steeds een flinke spits
B. hier zijn er mensen later naar het werk gegaan door het spitsalarm, dat heeft dus gewerkt
C. gisteravond laat heb ik 5 uur in de file gestaan met deze weersomstandigheden
D. spitsalarm werkt, deze kritiek verpest de werking in de toekomst
Appelscha zegt
Zeer rustige ochtendspits, met dank aan de ANWB! :)
Genotsknots zegt
Ik ben vandaag een half uur eerder naar m’n werk gegaan vanwege dit alarm….Misschien ben ik een van de vele mensen die ook zo gedaan hebben?
Dennis zegt
De ANWB en de VID zijn absoluut geen maatjes, maar concurrenten. Na de mislukte filevrije dag (mede georganiseerd door de ANWB) sprak een woordvoerder van de VID op BNR Nieuwsradio dan ook openhartig over wat een grote onzin hij het initiatief vond.
Dat het spitsalarm van de ANWB achteraf niet nodig was geweest, daar geniet de VID natuurlijk van grijpt dit maar wat graag aan om even lekker te kunnen uithalen naar de concurrent.
Het is lastig te beoordelen of de waarschuwing van de ANWB er misschien juist voor gezorgd heeft dat het vanmorgen allemaal erg meeviel. Sowieso telt een gewaarschuwd mens voor twee. Aan de andere kant, moet je oppassen dat waarschuwingen niet hun kracht verliezen op het moment dat het te vaak loos alarm is.
Dit is pas de eerste keer dat de ANWB een spitsalarm heeft afgegeven, dus ik snap de ophef niet zo. Weerkundigen waarschuwen ook zo vaak voor noodweer en dan zijn we blij als het allemaal meevalt.
Niels zegt
Het nieuws op tv ging vanochtend alleen maar hierover, een beetje overbodig vind ik. Laat dan echt nieuws zien.
JD zegt
Ik begrijp niet helemaal waar de VID de informatie vandaan haalt dat het spitsalarm onnodig was… Zover ik kon zien was het vanochtend rustiger op mijn weg richting werk dan normaal, dan ga ik niet denken van joh de ANWB had het mis, maar meer Joh de ANWB heeft geholpen met zijn spitsalarm en daardoor zijn er een hoop mensen thuis gebleven. Zelfs de vrachtwagenbestuurders die voor mij rijden zeggen dat het overal rustiger is en dat de mensen die wel op de weg zijn een stuk rustiger rijden.
Mijn mening: Stop met mekkeren VID en Goed gedaan ANWB.
wow zegt
hoe zo bang makkerij een kompleet gezin is verongelukt het weekend
autoblogger zegt
@wow: zullen we anders helemaal stoppen met autorijden? lijkt me het beste.
PS: ben je je bewust hoeveel mensen er elke dag doodgaan in het buitenland omdat wij ze geen hulp geven? Ook iets om over na te denken voorat je gaat schermen met een gezin.
En nog een leestip, deze column lijkt me wel wat voor jou:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/19/eerder-doodgesneden-dan-doodgereden
RobertJ zegt
@autoblogger: omdat wij ze geen hulp geven? Wij, als land, geven wel degelijk een hoop geld uit aan ontwikkelingshulp, maar het effect is erg klein en de wereld erg groot. Daarnaast vind ik niet, ondanks dat wij veel profijt hebben van hun lage lonen, dat wij verantwoordelijk zijn voor ze. Ik weet niet op welke schaal je bedoelde overigens. Tevens lijkt dit me niet echt met auto’s te maken te hebben. De productie van onze auto’s in landen als Rusland is goed voor de bevolking daar.(werkgelegenheid, inkomsten)
Tim zegt
Gemakkelijk zeg, zo achteraf janken.
Einser zegt
1. Ochtendspits was goed te doen (A12 Gouda – Den Haag), waarvoor dank!
2. Door sneeuw en gladheid NOG meer lol van achterwielaandrijving!
Kortom; ga zo door!
BMW power!!! zegt
ik vond het terecht dat die was afgegeven!
RobertJ zegt
@einser: voor voorwielaandrijving eindelijk lol door gladheid :)
Peter Bos zegt
Tsja, eigenlijk is de VID een verdachte partij in de discussie rondom het spitsalarm. Zij leven nota bene van filemeldingen. Als ze er niet zijn…..
geelhoed zegt
ANWB geeft waarschuwing voor het weer => mensen vertrekken vroeger of nemen de trein => spits is lekker rustig => heel sub-100 IQ Nederland brandt ANWB af
Zou je niet ook kunnen concluderen dat het alarm gewerkt heeft?
Jan C. zegt
Als de ANWB niks had gezegd en het niet had geregend had ik het VID nog wel eens weer willen horen. Of autoblog.
Mouzie zegt
Ik ben met opzet niet naar kantoor maar (later op de ochtend) rechtstreeks naar de klant gegaan. Met mij zullen velen andere hetzelfde gedaan hebben. Goede zet dus van de ANWB!
Eelke zegt
@geelhoed: Nee joh, afbranden is toch veel lekkerder? :9
Ik heb de VID nog nooit iets positiefs horen zeggen over een initiatief van een concurrent. Tomtom HD Traffic was ook grote onzin, volgens hun. Ik ben er anders best blij mee. Werkt best OK (nee, niet perfect, maar dat is traditionele fileinformatie ook verre van), vraag is alleen of het niet te duur is.
Hoezo is het een probleem dat het vroeger op de ochtend drukker was (klinkt in mijn oren dat er meer spreiding was, dus dat is toch een goede zaak)? Daarnaast kun je hooguit raden naar het complete effect van het spitsalarm; je hebt namelijk geen vergelijkingsmateriaal. De enige juiste vergelijking zou zijn, dezelfde dag, dezelfde situatie, maar dan zonder spitsalarm. Da’s nou net een beetje lastig…
c'est moi zegt
het is maar goed dat er van die aggresieve mannetjes als “autoblogger” zijn, anders zouden mensen het wel eens leuk kunnen gaan vinden om met een normale manier te discussiëren over onderwerpen op autoblog.nl
toch?
on-topic: Geen idee of het spits alarm heeft geholpen maar ik vind het wel goed dat ze het gedaan hebben. Misschien was het vanmorgen wel keihard gaan sneeuwen en vriezen.
autoblogger zegt
@c’est moi: discussiëren is goed, maar de ANWB brengt het ergste in me naar boven;) Ik denk overigens wel dat je in het licht van de concurrentie VID-ANWB de uitspraken niet al te zwaar moet opvatten. Ik ben echter wel tegen dit soort waarschuwingen.
Nick zegt
Ik kan alleen maar het volgende zeggen:
De VID baalt ervan dat ze zelf dat spitsalarm niet hebben afgegeven. Nu proberen ze de noodzaak ervan maar af te zwakken en te zeggen dat zij goed hebben gehandeld door niets af te kondigen. De VID had dus vanochtend liever meerdere ongelukken en kilometers aan file gehad blijkt wel aan hun reactie.
Uiteindelijke was de spreiding beter, minder ongelukken en dus minder fileleed voor de mensen. Wat wil je nog meer???
Ik zeg dan ook: Prima gedaan ANWB!!!
Laurens zegt
Wat we allemaal wel kunnen doen:
– regelmatig bandenspanning controleren
– de beste banden qua profiel op de achterwielen zetten.
Het laatste zal vast discussie oproepen. Het idee (niet van mij overigens) is dat als je voorwielen wegglijden je rechtdoor gaat wat je vanzelf corrigeert door gas te minderen/te remmen, als je achterwielen wegglijden ga je in een overstuur slip en dat vererger je door gas los te laten/te remmen.
Het voorgaande geldt natuurlijk niet als je Ayrton Senna heet, of voorzien bent van zijn genen (via kunstmatige inseminatie verkregen of anderszins). Wie weet wie er in de helm van de Stig zit?
geelhoed zegt
Ben Collins
bmw zegt
@Autoblogger: als je de ANWB zo haat, kan je beter jezelf wat leren beheersen. Autoblog is leuk, maar het zurige afzeiken van bijvoorbeeld de ANWB is echt kinderachtig. Laat dat stoere nou achterwege en geef toe dat voor de gemiddelde chauffeur een waarschuwing nooit kwaad kan.
SPK zegt
Of het niet nodig was of dat het alarm geholpen heeft is moeilijk te zeggen, het resultaat is hetzelfde. Het weer en de conditie van de weg was ook erg verschillend door heel Nederland dus veel mensen zullen hierover wel een andere mening hebben.
Als je naar de top-10 drukste spitsen kijkt, zijn 7 daarvan mede veroorzaakt door sneeuwval. Dat het redelijk rustig was ondanks sneeuwval lijkt er dus op te wijzen dat het wel degelijk effect heeft gehad.
Het is bovendien helemaal niet zo gek om aan het begin van de winter weer eens te waarschuwen voor deze omstandigheden. Wat dat betreft hebben veel mensen toch problemen om zich aan te passen aan andere omstandigheden.
autoblogger zegt
@bmw: waarom? Het is geen stoere praat, slechts een mening. Iedereen kan en mag een andere mening hebben, daarom bestaat er hier een reactiemogelijkheid. In het verleden is vaak genoeg gebleken dat het een zooitje is bij de ANWB, ik ben dus geen fan.
geelhoed zegt
Er is ook vaak genoeg gebleken dat de meningen hier niet getuigen van een bovengemiddelde staat van geinformeerdheid of analytisch vermogen.
En dat is mijn mening.
Laurens zegt
Professor, u ook hier?
bmw zegt
Bwa ja, het is inderdaad een mening. Maar wanneer je nooit nog iets positiefs kan zeggen wanneer het de ANWB betreft, dan is het voorbij de “mening” hoor. Dan is het zurigheid.
vtec zegt
Ik vraag me altijd af; gaan we ooit een file probleemloos ” Nederland ” meemaken? Ik denk zelf van niet. Tuurlijk, boetes uitschrijven is belangrijker.
sar zegt
Sinds autoblogger vorig jaar op de radio nogal is afgeserveerd door Adriaan Huigen van Autokampioen (inderdaad… anwb) doet men er bij Autoblog alles aan om de anwb te af te serveren. Het zij zo, wat mij betreft wat kinderachtig.
Goed te zien dat de meeste bloggers daar doorheen kijken. De bond haalt nu eenmaal ‘het slechtste’ bij de heren boven…
autoblogger zegt
LOL @ sar, nice try ;)
Ons archief over de ANWB gaat terug naar 2005, dus je moet een andere reden gaan zoeken: http://www.autoblog.nl/archive/tag/anwb
J. Stienstra zegt
Ze kunnen toch echt maar beter het zekere voor het onzekere nemen.. Als ze niet waarschuwen en het loopt wel uit op een chaos hebben ze het ook gedaan. Het weer precies voorspellen lukt nog steeds niet, dat blijkt maar weer eens.
Turbo zegt
Wat de ANWB dan ook gedaan heeft: het werk! Dit mogen ze elke dag doen, dan rij ik zonder file heen en ook weer terug van werk ;)
ANWB-actie geslaagd. Geen files, geen puinhopen op de weg. Wat wil je nog meer als zure Nederlander?
autoblogger zegt
@Turbo: als ze het elke dag doen, dan werkt het juist niet meer ;)
Zat net RTl-nieuws te kijken en daar was een item over het spitsalarm. Niet alleen VID, maar ook het KNMI en Rijkswaterstaat waren niet blij met deze actie. Er is namelijk al een weeralarm en een verkeersalarm. Wat zijn de criteria? En hebben we 3 partijen nodig om ons te waarschuwen?
Rick dos zegt
Vraag het me toch af, hè?
Als de ANWB gelijk had gekregen, had de VID de ANWB een schouderklopje gegeven?
Nee hè? Dat is dan weer te moeilijk.
Afzeiken is zoveel keer makkelijker. En dan nog kun je je afvragen of dat terecht is.
Emile_Benz zegt
Pim Brussee zegt
Als er een drupje regen valt hebben we 300km file. Valt er een vlokje sneew dan hebben we 400 tot 500 km file. Maar als het wat minder druk is bij glad wegdek in het weekeind dan vallen er 10 verkeers doden.
Het gemiddelde aantal verkeersdoden per dag in het weekeind ligt zowiezo hoger dan die van doordeweekse dagen. Geeft meteen aan dat chauffeurs van vrachtwagens niet de hoofdoorzaak van verkeersdoden zijn.