Was het jou ook al opgevallen dat de standaard geluidsinstallatie van een DBS wat karig is? Mij niet hoor, want ik luister alleen maar naar het geluid van die geweldige V12. Maar blijkbaar waren er toch mensen die liever naar Jantje Smit of Abba luisteren als ze in hun DBS rijden. En speciaal voor die mensen (de echte muziekliefhebbers zeg maar) heeft Aston Martin samen met Bang & Olufsen een geluidsinstallatie ontwikkeld.
Het BeoSound DBS audio system is speciaal ontwikkeld voor het interieur van de DBS en moet daarom zorgen voor een optimale geluidsbeleving. Het systeem bestaat uit 13 individuele
speakers en Bang & Olufsen’s unieke Digital Signal Processing systeem. Meer informatie over het systeem kan je vinden op de speciale website die B&O ervoor heeft gebouwd.
En als je wel het geld hebt voor een DB9, maar niet voor het DBS dan hoef je niet in zak en as te zijn. Het systeem zal namelijk ook leverbaar worden voor de DB9. Niet heel vreemd aangezien de DBS gebaseerd is op de DB9. Audi had trouwens eerder al een deal gesloten met B&O.
Aston Martin and Bang & Olufsen announce a new bespoke audio system
September 15, 2008: Aston Martin and Bang & Olufsen are proud to announce the new
BeoSound DBS audio system designed specifically for Aston Martin. The result of a
creative partnership between Aston Martin and Bang & Olufsen, the BeoSound DBS is
one of the finest in-car audio systems on the market. Engineered to exceed all
expectations, the BeoSound DBS embodies the essence of sound and motion,
demonstrating conclusively that high fidelity is perfectly compatible with high
performance.The collaboration between Aston Martin and Bang & Olufsen marks the coming together of two innovative companies with a longstanding proud tradition in technology and design. Blending an unrelenting quest for technical excellence with an uncompromising commitment to quality and style, both companies have the courage to go far beyond the conventional.
Bang & Olufsen’s audio system is seamlessly integrated into the DBS’s bespoke interior, providing the driver with an unrivalled audio experience. Consisting of 13 individual speakers and Bang & Olufsen’s unique Digital Signal Processing system, the system transforms the DBS into an acoustically sophisticated venue, capable of conveying subtle and striking musical dynamics from every source.
The BeoSound DBS system demonstrates a commitment to innovation, high-technology manufacturing and traditional craft skills; qualities inherent in both Aston Martin and Bang & Olufsen. “Without technological innovation, neither Aston Martin nor Bang & Olufsen would have achieved the reputation they have today as leaders in both design and performance,” said Dr Ulrich Bez, Aston Martin’s Chief Executive Officer, “the BeoSound DBS represents the ultimate fusion of technology and artistry. We are extremely proud to offer this system in the DBS.”
The Bang & Olufsen BeoSound DBS system has been developed exclusively for Aston Martin. The system is acoustically and physically matched to the DBS, with a design that follows the inherent quality and material honesty of the Aston Martin interior. The loudspeaker grilles are finished with smoothly contoured aluminium so as to integrate seamlessly with the fluid lines and curves of the cabin. When the system is turned on, the twin acoustic lens speakers emerge silently and swiftly, adding a touch of theatre and technological panache that is the perfect complement to the Aston Martin DBS.
“We are proud to present the first unique audio system of our collaboration with Aston Martin. BeoSound DBS is a high-quality, high-performance system for a remarkable performance car,“ says Karl Kristian Hvidt Nielsen, Bang & Olufsen President and Chief Executive Officer.
Bang & Olufsen’s experts worked in close collaboration with Aston Martin’s product development team, ensuring optimum speaker placement to take account of the unique aluminium structure of the car. The result is a system that has become an integral part of the Aston Martin, creating an incomparable ambience which embraces both design and performance. As a result, the sound is crisp and clear at all volumes, making the audio system the perfect match for the commanding performance of the Aston Martin.
The BeoSound DBS system incorporates Bang & Olufsen’s proprietary ICEpower® technology, a fusion of high power and hi-fi sound quality with ultra-compact design and sleek, functional operation. The proprietary and automatically operated ALT (Acoustic Lens Technology) motorised tweeter units mounted either side of the dashboard enable 180° horizontal dispersion of high frequencies, giving listeners an improved sense of space, staging and realism, regardless of their location in the car. In addition to the two tweeters incorporated into the ALT, the system comprises five mid-range speakers, three further tweeters and three woofers, including a powerful 200mm subwoofer mounted beneath the rear bench. In all, thirteen speakers are positioned in ten locations around the car.
The system is acoustically tuned by Bang & Olufsen’s advanced Digital Signal Processing (DSP) unit, which stage manages the musical performance to accommodate the in-car experience. Coupled with hours of research by Bang & Olufsen’s technicians, all 13 speakers are tuned to work together in harmony to deliver an outstanding listening experience. The DSP also provides dynamic modelling that adapts automatically to changing acoustic conditions, allowing the occupants to concentrate on an engaging driving and listening experience.
Both Aston Martin and Bang & Olufsen appreciate the value of individuality. Bang & Olufsen ensures the human element is integral at every stage of the design and manufacturing processes, from the key role played by the classically trained tonmeisters – literally ‘masters of sound’ – to the hand finished products. Aston Martin takes the same approach: all their cars carry the name plate of the engineer who completes the final inspection. Joining forces to further their continuous quest for perfection, Aston Martin and Bang & Olufsen have delivered an exhilarating driving and listening experience to their discerning customers.
RRPhantom zegt
Zeker een goede toevoeging!
Wij hebben thuis een B&O en dat is echt súper kwaliteit, je blaast de buurman uit z’n huis met lage én hoge tonen en dat is vrij uniek!
MATSS zegt
Bang & Olufsen audio installaties zijn echt goeie installaties je kunt ze ook voor je Audi krijge
Pim zegt
Heeft Bowers&Wilkin een exclusieve deal met Jaguar dan? Lijkt mij, met dandy heritage, toch een logischer keuze dan die Denen. Doet overigens niks af aan de kwaliteit van B&O – prachtspul.
RenJie zegt
B&O: kwaliteit :D
Jos zegt
Kwaliteit, en het ziet er nog een vet uit ook nog!
DeeBee zegt
Ik dacht dat Aston Martin Linn Audio als leverancier had? Heb nooit B&O gehoord, klinkt vast als een klokje ;)
ZonParaplu zegt
En hoeveel gaat dit grapje kosten?
RV zegt
In de Vannquish in Nl hebben wij een Linn geluidsinstallatie. Echt subliem geluid, vanwaar de overstap naar B&O? B&O zit tenslotte al in Audi’s waar Linn alleen bij Aston Martin leverbaar was.
Patrick zegt
Zeker een goede toevoeging, al is B&O niet het beste maar wel het mooiste wat betreft design.
Hoeveel watt trouwens? ook 1.000?
XK zegt
de standaard installatie was ook al niet slecht geloof ik: 925 Watt met dolby pro logic II. Maar goed, dit is voor de echte patsers onder ons, zodat ze kunnen zeggen dat ze B&O hebben in hun dbs. Beetje een gimmick…
Hylke zegt
Dit is gewoon marketing troep.
Echt niet bijzonder.
Neem dan Dynaudio.
En over die watts…heeft niets met geluidskwaliteit te maken.
Gaat erom wat eruit komt.
porscheowner zegt
van weekend nog een s8 met b&o mee gehad wat een heerlijk geluid
GerreLekker zegt
B&O is voornamelijk design en dan pas geluidskwaliteit! Zeker niet slecht, maar er zekere betere concurenten: B&W, Dynaudio, Kef, Focal …
En zeker voor zo’n engelse klassewagen doe mij dan maar een B&W installatietje er in.
Hylke zegt
@GerreLekker
Je mag Kef er wel tussenuit laten hoor ;)
m5 zegt
bij mij zit er harman kardon in klinkt best goed . ben wel eens een keer in een b&o winkel weze kijken is echt niet te betalen ( voor mij niet iig )
Een betere ontwerper zegt
Jammer dat de delen in de deur niet in het AM sierdeel materiaal zijn maar aluminium. Maar verder ziet het er goed uit.
Warren zegt
Eens met GerreLekker. B&O is overschat qua geluidsbeleving; leuk design doet een hoop, zoals ook hier uit de reacties weer blijkt. Noem één product dat qua audiokwaliteit voor de bijbehorende prijs niet te overtreffen is (en verbaas mij).
En @Hylke, Kef mag heus wel in dat rijtje staan. Ik mis echter Phonar..
Tommy zegt
B&O is al jaren leverbaar in Audi’s, zeer goeie kwaliteit is dat. Kost wat maar dan heb je ook wat. Over het design valt weinig te zeggen, de één vindt het schitterend en de ander lelijk, kwestie van smaak. Ik vindt het er igg uber-geil uitzien en klinken!
w0o0dy zegt
Installaties voor thuis kun je niet vergelijken met spullen voor in de auto. Goede merken kunnen de plank misslaan het is namelijk een compleet andere omgeving met andere “spelregels”. Voor in de auto is er weinig dat het niveau haalt van de spullen van mark levinson. Overigens zegt een vriend van me dat hij zijn spullen voor thuis niet zou willen ruilen voor spul van mark levinson ook al is dat nog duurder dan wat hij heeft staan…. (en dat spul is nieuw al zo duur als een gemiddelde nieuwe auto). Prijzen en namen zeggen niet alles en in een slecht theater klinkt de beste artiest waardeloos…
Luc D. zegt
Zoals mijn prof acoustiek ooit vermelde b&o is niets meer of minder dan oude philips componenten. Een echte audiofiel bekijkt die dingen zelfs niet. Design dat wel, maar dan koop ik liever een mooi werk van Tuymans.
Yellomello zegt
jongens jongens, Bang & Olufsen in een auto, en dan denken dat het lekker klinkt ook? .B&O in je huiskamer en dan denken dat het lekker klinkt?
er is zoveel meer op de wereld dat beter klinkt, (en [niet eens] duurder is, en meer tijd kost voordat je jouw perfecte set in je huiskamer hebt staan)
gelukkig is dit een autoforum, voor een lekker geluid ga eens naar een Linn Sondek platenspeler (met Van den Hul naald, apart loopwerk en diverse andere mods) icm een Audio Research voor/eindversterker / Avalon luidsprekers / MIT-kabels luisteren.
Daarna zal je lachen om 1.000 W claims en het merk B&O. Niet getreurd, gelukkig zit er in je auto een equalizer :)
Warren zegt
@Yellomello; inderdaad.. in tegenstelling tot bij een set waarachtig kwalitatieve componenten zul je die equalizer ook echt nódig hebben.
dekster zegt
Het feit dat een goede geluidsinstalatie optie is op zo’n auto vind ik niet kunnen, maarja, ’t zal niemand (ook mij niet) tegenhouden om er eentje te kopen :)
Yellomello zegt
@ Warren:
schudt de hand… en is het volkomen eens met mensen die meer geld uitgeven aan hun audio dan aan hun auto. (ook al heb ik racebenzine in mijn aderen stromen, ik weet waar ik wel en vooral niet in moet investeren > auto = leuk maar bodemloze put, audio is leuker, gaat langer mee, en kan je met je ogen dicht beleven)
Miguel zegt
Dat zal goed klinken! Ik heb laatst in een cl 600 met harman/ kardon installatie meegereden en volgens mij is er weinig dat dat geluid kan overtreffen.
406_v6 zegt
B&O = voor audiofielen? dacht ’t niet…. onlangs werd de installatie van B&W in de Jaguar XF door de audio vakpers beoordeeld als beste tot nu toe….
Het lijstje was als volgt:
1- Jaguar XF – Bowers & Wilkins
2- Lexus LS 460 – Mark Levinson
3- Volvo S80 – Dynaudio
4- Mercedes S500 – Harman Kardon Logic 7
5- Audi A8 – B&O
Waarbij de opmerking dat de installatie in de Jaguar mét kop en schouders boven de Lexus installatie uitstak en dat die tot dat moment absolute maatstaf was…
DRU zegt
Audiosnobs. Heerlijk.
tuurlijk zegt
B&O beperkt zich niet alleen tot audio, wat veel van de andere genoemde merken wel doen. Ik vind B&O een zeer goede allrounder. |
Hoe makkelijk is het niet om thuis alles met 1 afstandsbediening te doen, op een knopje drukken om de TV naar je toe te draaien of met de telefoon het volume zachter zetten als je gebeld wordt, ga maar door.
Hansie zegt
Volgens mij heeft B&O gewoon Phillips speakers erin zitten.
Het gaat om het design.
Bart zegt
Zoals wel vaker een hoop ongeïnformeerde meningen. Even een kort lesje B&O: de hoofdproducten van B&O zijn geheel eigen ontwikkelingen waar uiteraard wel ingekochte onderdelen inzitten. Er zijn maar een drietal plasma-leveranciers ter wereld waar alle fabrikanten bij inkopen, zo ook B&O. De “bijproducten” zoals de DVD-recorders zijn wel vaak een staaltje badge-engineering en die kun je maar beter links laten liggen. In de jaren 80 was Philips aandeelhouder en zijn er ook enkele inferieure producten op de markt gebracht. Helaas praten nog veel mensen over een periode die 30 jaar achter ons ligt.
Dan de audio: enkele jaren gelden heeft B&O het principe van de acoustische lens ontwikkeld en dat op de Beolab5 uitgebracht, later ook op kleinere modellen. Deze Beolab5 geldt als de absolute top onder audiofielen, zeker in relatie tot de prijs. Natuurlijk is er nog wel beter materiaal te koop maar dat loopt in de 6 cijfers. Een set BL5 kost €15k en dat is dan inclusief actieve versterkers, DSP en de hele mikmak. Wie een keer serieus geluisterd heeft weet hoe goed dit klinkt!
Dit systeem is op de A8/S8/Q7 leverbaar en dit is, in mijn geval een S8, het beste wat ik ooit in een auto heb gehoord. Beter dan in een Lexus of een S80 (proest) in ieder geval, over Jaguar en BMW’s Logic-7 kan ik niet oordelen.
Op de A4/A5 en straks mogelijk de A6 is een eenvoudiger en veel goedkoper B&O systeem leverbaar, bestaande uit versterker en speakers en dus zonder acoustische lens. Dit klinkt goed maar is zeker geen topklasse.
Uiteraard wordt in de Aston Martin het beste systeem geleverd (op de tweede foto zie je de lens, die als je de radio aanzet, uit het dashboard omhoog komt).
Overigens wordt dit systeem ook op Mercedes-AMG leverbaar.
Veel luisterplezier!
Bart (audiofiel)
Bart zegt
Overigens is er inderdaad geen mooiere sound dan de AM v12 dus zou ik de radio maar uitlaten (helaas is de V10 in de S8 binnenin nauwelijks hoorbaar).
smokin zegt
Genieten van muziek doe ik thuis, lekker onderuit op de bank, oogjes dicht, biertje erbij. In de auto zou dat een mooie puinhoop geven.
In de auto luister ik naar radio, wil ik filenieuws horen, en wil ik dat het niet stoort.
High-End audio in een auto….. Net zo zinloos als een goed theater afhuren voor de Toppers.
Stahlblau zegt
Ik ben geen audiofiel, maar ik vind Harman/Kardon in de BMW E46 3-serie al geweldig, dan zal dit ook niet verkeerd klinken. En daar komt bij dat het er ook nog eens esthetisch uitziet, wat natuurlijk ook niet bepaald onbelangrijk is…
Of je voor dat laatste extra euro’s wilt uitgeven is persoonlijk, maar in huis vind ik het altijd wel erg fraai staan.
Silverarrow zegt
Ben het eens met DRU. Krijg altijd het beeld dat audiofielen vooral heel erg interessant willen klinken en dat ze meer tijd kwijt zijn met het opscheppen over hun installatie dan dat ze er daadwerkelijk naar luisteren. Helaas gaat het er in de “autowereld” net zo aan toe…
jopie zegt
B&O is van Philips en als je dat zegt klinkt het ineens een stuk minder aantrekkelijk.
smokin zegt
@jopie
Bang & Olufsen van Philips ? Sinds wanneer is dat?
Philips is een investor in Bang en Olufsen, maar dat zijn ze in honderden andere bedrijven. Sony en Philips hebben ook een behoorlijk belang in elkaar.
Verder zitten er veel Philips onderdelen in Bang en Olufsen, maar er is ook maar erg weinig electronica te vinden waar geen Philips onderdelen inzitten.
Bang en Olufsen is zeker niet van Philips.
Daarnaast, “dan klinkt het meteen een stuk minder aantrekkelijk”….
Philips maakt de beste electronica ter wereld, alleen begeven ze zich zelf niet onder de naam Philips in de high end audio. Dat is gewoon een commerciële keuze, ghettoblasters leveren nu eenmaal meer op.
Aan de high-end audio verdient Philips ook een leuk bedrag, maar alleen als leverancier van de onderdelen.
Chrisjuh RS6 zegt
@ 406_v6 weet je nog waar dat vergelijk stond? toch wel interessant om te lezen:)
GerreLekker zegt
@Bart:
B&O heeft helemaal niet het acoustic lens principe uitgevonden. Dit idee is uitgewerkt en gepatenteerd door Sausalito Audio Works. Tevens is dit idee van dispertie kegeltjes totaal niet nieuw en bestaan er allerlei varianten en andere technieken om hetzelfde te bereiken. Je krijgt een soort omnidirectionele afstraling van het geluid wat een illusie van ruimtelijkheid geeft. Ik heb ze nooit gehoord maar ik kan inbeelden hoe ze klinken: zeer difuus en ongedefinieerd, zeer Bose-achtig
30k voor zo’n paartje Beolabs is gewoon krankzinnig veel geld en behoort absoluut niet tot de top in het audiofielen wereldtje!
GerreLekker (ook een muziekliefhebber)
GerreLekker zegt
edit: wereldje (amaai, ik maak al dt-fouten tegen zelfstandige naamwoorden)
DennieFR zegt
In een Audi A/S8 kost het geloof ik zo’n eur11.000 extra,dus houd met dit bedrag hier ook rekening.
Ik zou het trouwens zonder twijfel nemen als ik zo’n auto kon bestellen.
406_v6 zegt
@chrisje,
Was Duitstalig audio magazin, heb ’t afgelopen zomervak. gelezen, ben op zoek in de stapels hier, kan ff duren…
406_v6 zegt
http://www.hifi.nl/nieuws/39977/Jaguar_XF_premium_audiosysteem_is_%60beste_koop%60.html
Br3cht zegt
En BOSE????
Is toch ook een goede geluidsinstalatie in sommige modellen (audi TT).
Of hoort die hier niet thuis in deze modellen?
GerreLekker zegt
@Br3cht: als je echt wil afgeript worden moet je idd Bose aanschaffen: veel puhah maar weinig kwaliteit…