Die reorganisatie en het schrappen van de banen moet miljarden opleveren
Het is niet altijd leuk om werknemer te zijn bij een groot bedrijf. Je weet dat het enige doel van zo’n firma is om zo veel mogelijk winst te maken en als je slechts een pion bent in het hele spel, is de kans zeer groot dat je ooit opgeofferd wordt.
En dat lijkt nu het geval te zijn bij Volkswagen. Daar gaan mogelijk vele banen verloren om het rendement te verhogen. Automotive-online schrijft erover, maar ook zij weten nog niet om hoeveel banen het gaat. Maar aangezien de hele reorganisatie 10 miljard moet opleveren, zullen het er niet weinig zijn.
Banen weg bij Volkswagen
Het doel van de reorganistie is om goedkoper elektrische auto’s te kunnen maken. Volkswagen zet in op een rendement op de verkoop van 6,5 procent in 2026, een verdubbeling vergeleken met het huidige rendement.
Volkswagen heeft het lastig met de verminderde verkoop van ev’s. Eerder werden er al flink wat banen geschrapt in de fabrieken waar die stofzuigers onder meer de ID.3, 4, 5 en 7 worden gemaakt. Volkswagen is niet meer concurrerend, omdat de elektrische modellen simpelweg te duur zijn.
Overigens is het schrappen van de banen niet de enige manier waarop Volkswagen efficiënter te werk wil gaan. Zo gaat het merk zich vooral richten op volumemodellen. Types als de Arteon, waar er maar weinig van worden verkocht, gaan eruit. Er blijft slecht een klein aantal kernmodellen over die goedkoper te bouwen zijn.
Daarbij moeten de zustermodellen van onder meer Skoda, Seat en Cupra meer op 1 lijn komen te liggen met de vergelijkbare Volkswagens. Ook dat zal veel flink veel schelen in de kosten, zodat de klant uiteindelijk goedkoper zo’n elektrische Volkswagen kan kopen.
Kortom. het wordt er niet leuker op daar in Wolfsburg. Maar wel goedkoper.
Met dank aan Michael voor de tip!
Rudy zegt
Nog meer cost cutting in de auto’s waardoor het een nog grotere plastic bende zal worden?
ericc zegt
Was te verwachten. Dit heb ik meermaals hier op AB gemeld. In gans Europa verdwijnen 600 000 arbeidsplaatsen door komst van de EV. Dit cijfer komt van de EU zelf niet uit mijn duim gezogen.
mashell zegt
Maar we moeten niet doen alsof dat erg is, als er mensen uit de productie vrijkomen kunnen die omgeschoold worden om in de zorg, bouw of horeca te werken.
MarcoM zegt
Dat wilde ik ook net gaan schrijven.
pomoek zegt
@ericc: Ik zeg niet dat dit onzin is, maar als ik hier naar op zoek ga kom ik enkel wat onderzoeken tegen van bedrijven /organisaties die in de automotive markt zitten. Die hebben het zelf over 300-500.000 banen die verloren gaan. Ben dus gewoon op zoek naar een bron.
coupedriver zegt
Allemaal door communist Timmermans.
maotje zegt
Hoeveel banen denk je dat de automatisering in de rotterdamse have. Heeft gekost? Zo gaat dat nou eenmaal.
Klote natuurlijk als dit je baan kost.
vaakbenjetebang zegt
Seat, Skoda en Cupra nog meer op één lijn met VW? Moet de Cupra ID3-dinges dan zelfs zijn eigen badge inleveren of zo?
hotze zegt
De Cupra Born is idd.een kloon van de ID3.
Toekomstige broedermodellen worden hopelijk meer onderscheidend.
Het is niet alleen techniek waar VW met de ID-modellen achterloopt. Ze zien er niet mooi genoeg uit en de naamgevong is niet sexy. Dus VW, doe wat aan die ID-namen, aan die rare “bril”-koplampen en de vorm in z’n geheel.
En VW komt er eindelijk achter dat ze niet in elk segment mee moeten doen. Toppunt was natuurlijk de VW Pheaton, die het topsegment moest aanvallen. In dat segment wil je echt geen VW rijden. Ook de nachtapothekers schakelen over van VW naar Mercedes als ze promotie maken in de suikerpoeder-handel.
potenza zegt
Of dit of China neemt het over.
alfa147ti zegt
En niet alleen bij Volkswagen , wat dacht je van toeleveranciers, we gaan met ze alle ook in Nederland een heleboel geld betalen voor die prachtige ev’s.
JelmerS zegt
Zo gek zijn ze dus niet bij BMW en Stellantis om EV’s uit te brengen in auto’s die je ook met ICE kan kopen. Je zit niet direct zonder werk als een bepaald deel van de markt niet lekker gaat.
mashell zegt
Maar VW is groter. Die brengen een Golf naast de ID.3, een Tiguan naast de ID.4 en een ID.7 naast een Passat. Die hoeven helemaal geen compromis modellen te maken.
Dutchdriftking zegt
Is dit erg? In vrijwel alle sectoren komen we technische mensen te kort. Als deze bij VW vandaan komen en ergens anders aan de slag kunnen dan worden we er allemaal beter van toch? Overigens horen we dit soort berichten steeds vaker. 2024 gaat economisch gezien toch wel een wat minder jaar worden gok ik zo.
MarcoM zegt
Was te verwachten. Ook de kwaliteit heeft een behoorlijke deuk opgelopen helaas in de tijd van hoog olieverbruik bij sommige motoren waardoor klanten naar andere merken gingen. De opmars van Koreanen en Chinezen is niet te stoppen, sterker nog, Hyundai zit al in Tsjechie bijvoorbeeld en Tesla in de buurt van Berlijn. Tip aan VW wat ze waarschijnlijk toch niet lezen; ga terug naar de tekentafel, veeg de hele ID reeks (behalve Buzz) van tafel en begin opnieuw.
hotze zegt
Helemaal mee eens. Alleen de Buzz is om aan te gluren. Zelfs Waylon heeft er één voor de deur staan zag ‘k gister. En andere naamgeving graag. Wat is er mis met alleen “Buzz” als modelnaam? Maak je onderscheidend t.o.v. de concurrentie en men zal weer op VW’s overgaan. Ok, Audi of Cupra voor mij dan.
MarcoM zegt
@hotze: en dan de prijs van de Buzz een stuk omlaag in de categorie rond de 40k en dan wordt het een knaller tussen de nieuwe EX30, Kona, Niro, Tesla en Zeeekur, Byd etc.
driver79 zegt
@nicolasr: waarom noem je elektrische auto’s stofzuigers? Dat is een achterhaald “grapje” uit 2012.
406_v6 zegt
Maar nog steeds leuk 😂