Nee, nee, nee, dit wordt geen saai verhaal over bandenspanning. En dat je die moet controleren omdat je anders een hoger brandstofverbruik hebt. Peijs heeft weliswaar een campagne gestart om de bandjes te laten controleren. Volgens autoscoops.nl kan dat de komende vijf dagen tussen vier uur ’s middags en acht uur ’s avonds, op de grote Shell stations bij Muiden (A1), Breukelen (A2), Woerden (A4) en Schiphol (A4). Ik ga even langs, want ik heb rare slijtplekken op mijn voorbanden en ben erg benieuwd naar de mening van de experts.
Na wat sportiever rijden zagen er mijn bandjes eruit als op de volgende foto’s. Mijn vraag is dan ook: had ik met een hogere bandenspanning dit kunnen voorkomen?
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
SimonMc zegt
Uitlijning van de wielen o.d., bandenspanning heeft hier niets mee te zien.
japio zegt
probeer eens een paar donuts, burnout, of gewoon driften, na een tijdje zul je duidelijk zien dat je band weer helemaal perfect plat is ;)
supergrover zegt
denk dat je banden te hoog zijn voor het echt sportieve werk.. Door de grote hoogte kunnen je banden veel vervormen en krijg je dat soort rare plekken aan de zijkant..
wat voor maat banden zijn het? hoogte breedte? Bv 225/60 oid?
w0o0dy zegt
je bedoelt de slijtage rond het midden van de band? Dat zou door een relatief hoge “wang” kunnnen komen of door een band die minder sterke zijkanten heeft.. Dan vervormt de band tijdens het nemen van bochten. Hoe harder de band hoe kleiner de vervorming van de zijkant zal zijn, maar als ze te hard zijn dan gaan ze bol staan en slijt het midden van de band ook redelijk snel….
William zegt
Het is “volgens” AutoScoops.nl en niet “volgen” AutoScoops.nl…
Benny zegt
Waarvoor zie ik niets bijzonders aan je band.. ? en je wangen zijn wel erg hoog ja.
Zoef de Haas zegt
Ik zie niets raars. Mijn banden zien er ook altijd zo uit… lijkt mij volstrekt normaal :-)
Ralph zegt
dit zouden weleens cuppende banden kunnen zijn…
Van autovisie.nl:
“….Van een gecupte band is sprake als er een hoogteverschil optreedt in de profielblokken op de schouder van de band. ‘Cups’ lopen schuin en zorgen zo voor een zaagtandvorm. Deze onregelmatige slijtage zorgt soms voor extra afrolgeluid, dat nog het meest lijkt op dat van versleten wiellagers. Gecupte banden kunnen meerdere oorzaken hebben. Een te lage bandenspanning, een verkeerde uitlijning en versleten schokdempers kunnen daaraan ten grondslag liggen, maar ook externe factoren als het weer, het wegdek en het rijgedrag van de bestuurder zijn mogelijke oorzaken. Ten slotte kan een verkeerd type band ook voor narigheid zorgen. Omdat er zoveel verschillende factoren in het spel kunnen zijn, is deze vorm van slijtage een moeilijk grijpbaar fenomeen. Wel is duidelijk dat het probleem vooral de kop opsteekt bij auto’s met voorwielaandrijving. Het zijn voornamelijk de achterbanden van voorwielaangedreven auto’s…”
dekster zegt
ik denk dat je slijtage komt door het feit dat je geen lage-profiel banden hebt waardoor de zich vervormen
Wouter zegt
@Ralph: gecupt zijn ze zeker. En de achterbanden ook. Da’s een bekend Alfa probleem door te flexibele ophangbussen in combinatie met de Eagle F1 bandjes. Vanaf 90 maakt het een takke-herrie en boven de 150 hoor je het niet meer. Ik heb mijn excuus dus al klaar voor de KLPD. ;-)
De foto’s zijn overigens van de voorbanden die na wat sportieve rondjes op een niet nader te noemen locatie wat gesleten waren. De rare randjes zijn er inmiddels al vanaf overigens.
w0o0dy zegt
voor het verhelpen van gecupte banden…. zachtere bandenspanning (0,5 bar onder de ideale spanning volgens de fabrikant zou wel genoeg moeten zijn) en planken! Gewoon ff spinnen en dan is het heel snel een stuk minder dan een iets hardere spanning dan normaal en je merkt er weinig van. Voor leaserijders is dat wel een optie, je slijt de banden dan gewoon wat onregelmatig af en dan zijn ze vlot aan vervanging toe….. ;-)
dekster zegt
die slijtage is typisch voor een uitspoor (voorwiel aandrijving); ik heb het even gevraagd aan de garagist toen ik een A3 zag met juist dezelfde slijtage