Hoe geruisloos we auto’s ook maken, banden blijven vanaf een bepaalde snelheid een flinke herrie produceren. De overheid probeert stille banden daarom al geruime onder de aandacht te brengen. Maar wat te denken van een simpele aanpassing aan de infrastructuur zelf: holle buizen langs de weg.
Dit is volgens onderzoekers aan de Universiteit Twente dé manier om geluidshinder van voorbijrazend verkeer tegen te gaan. Tenminste, langs snelwegen en provinciale wegen. In druk bebouwde gebieden werkt het niet omdat geluid met een hoek van 30 graden wordt afgebogen. De buizen langs weerszijde van de weg worden diffractoren genoemd en ‘verplaatsen’ de herrie dus eigenlijk naar boven, waarmee huizen langs rurale wegen minder van het verkeer meekrijgen
Dit zegt UT-onderzoeker Ysbrand Wijnant er zelf over (via UTnieuws):
“Diffractoren zijn een soort pockets van lucht, holle buisjes of sleuven. Ze buigen het geluid af naar boven in plaats van naar de zijkant. Het geluid gaat dus meer richting de vogels, dan naar de huizen die langs de weg staan. In plaats van twee precies dezelfde auto’s die langsrijden, is het alsof bewoners één auto horen langsrijden.
In Enschede werd op de Knalhutteweg (what’s in a name) een eerste proef met de holle buizen uitgevoerd. Resultaat: een reductie van twee à drie decibel. De UT-spinoff 4Silence, die de vinding zal gaan exploiteren, hoopt om uiteindelijk een vermindering van 4 decibel te pakken. Bij een dergelijke vermindering kan je een weg namelijk als ‘stille weg’ bestempelen.
De diffractoren komen in verschillende vormen:
In 2013 beginnen ze met de aanleg van een weg bij het Achterhoekse Hummelo waarbij de diffractoren van 4Silence zullen worden toegepast. Motorrijders, probeer dus een beetje met het voorwiel uit deze decibelbuigers te blijven.
glashelder zegt
Lekker met je motor als je even moet uitwijken……….
wimmm zegt
@glashelder: Of er nou een zachte berm, vangrail, rij bomen, struikgewas of een rij buisjes naast de weg ligt… maakt volgens mij niet uit. Met je motor kom je er allemaal slecht vanaf :(
Een uitwijk door de berm loopt sowieso niet goed af, hoe de berm er ook uit ziet…
Gewoon opletten en zorgen dat je niet van de weg raakt!
awesome zegt
En dan steevast met je rechterwielen er overheen gaan rijden.
Uber-trollen!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik vraag me weleens af hoe ver je moet gaan met de NL infrastructuur… Was laatst in Italië: gaten in de weg, amper borden, geen geluidswanden, al helemaal geen ecoducten of dat soort ongein! Nu dit weer…
kaasboerin zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Tsja, nog 5 jaar “onderzoek”, beetje subsidie erbij, en dan uiteindelijk toch niet doorgaan ermee omdat er weer een ‘partij’ is die gaat roepen dat de vogels op die manier last van piepende oortjes krijgen..
“Democracy” ftw.
72bug zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Maar om daar nou jaloers op te zijn..?
roberto zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Tja NL houdt zich overal graag op de achtergrond, tenzij we het met “groen” en “milieuvriendelijk” te maken heeft, dan moeten we opeens haantje de voorste zijn!! Word er ook weleens moe van..
tttooommm zegt
@roberto: Nederland loopt qua productie van \’groene\’ energie anders stevig achter op de meeste andere Europeese landen
BrutaalAapje zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik hoor wat je zegt. Fantastisch ons wegennet maar wat kost ons dit? En is deze hoge mate van kwaliteit echt nodig? Er wordt geroepen dat de wegen continue onderhoud nodig hebben anders zou het nog meer geld kosten. Maar wanneer er aan de wegen wordt gewerkt wordt de gehele toplaag verwijderd en opnieuw voorzien van asfalt. Ik vraag me af of er niet serieus geld kan worden bespaard op onderhoud.
desjonnies zegt
@BrutaalAapje:
M.T.B. : Move To Belgium………………
BrutaalAapje zegt
@desjonnies: Is er nog een tussenweg? Ik denk dat het goedkoper kan zonder gelijk te moeten afdalen naar het niveau van de belgische wegen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@BrutaalAapje: dat is wat ik bedoel. Als het ten goede komt aan de efficiëntie, prima, maar dit is gewoon een prestige project. \’Omdat het kán\’, zegmaar.
desjonnies zegt
@BrutaalAapje:
Ja.
Trappen we de helft van de wegwerkers eruit.
Kunnen die hun hand op gaan houden.
Betaal je ze toch nog.
Uit een ander potje.
We kunnen veel beter degenen die de werkende mens heel de dag lopen te controleren of de boormachine wel goed is enzo, die kunnen we beter exporteren.
BrutaalAapje zegt
@desjonnies: Tuurlijk. Want deze mannen kunnen maar 1 ding. Dus laten we ze maar aan het werk houden… Wow…
stihl zegt
@BrutaalAapje: Het is eerder dat deze mannen niet iets anders willen doen. of is dat niet relevant..??
kaasboerin zegt
@BrutaalAapje: Waarom denk je überhaupt dat ze dat werk doen.
norge zegt
nee, verkeersheuvels die maken pas herrie.
kaasboerin zegt
@norge: Denk je van drempels..
Al die tokkies remmen af en gaan weer vol optrekken met die DTM verfpot daaronder..
Niet echt bevorderend voor het tegengaan van overlast in de buurt.
norge zegt
@kaasboerin: Dat is wat ik bedoelde, sorry, ongeschoolde aap weet je…
awesome zegt
@norge: lol
BrutaalAapje zegt
@kaasboerin: drempels en versmalling van de weg plus de nodige bochtjes… dan haal je de snelheid er echt wel uit. Persoonlijk denk ik dat deze ongein helemaal niet nodig is wanneer je aso’s veel eerder het roze papiertje c.q. roze pasje afneemt.
kaasboerin zegt
@BrutaalAapje: Tsja, zo kunnen ze natuurlijk niets aan hen verdienen hè.
roestvrijstaal zegt
Geen slecht idee. En ik neem aan dat het nooit zo gemaakt zal worden dat je als motorrijder finaal op je smoel gaat als je een keer moet uitwijken, toch ?
Het is in ieder geval minder uitzichtverpestend dan die enorme geluidswallen ..
popoff zegt
Laat Marianne Thieme het maar niet horen ! Anders krijgen ze een proces aan de broek voor mishandeling van de bovelangs passerende vogeltjes ! Barbaren !
norge zegt
Wel ideaal voor die kalote fietsers toch?
popoff zegt
+n= bovenlangs 8)
gorre zegt
Motorrijder valt wel zo stil dat de buurtbewoners het niet meer horen !
zender zegt
@autoblogger volgens mij werkt die advertentie op de homepage niet helemaal..
Ach ja, opzich een goed idee, maar echt mooi is het niet.
eklasse zegt
Nou goed gewerkt jongens.. komt er toch nooit. Rij dichte struiken om bomen werkt net zo goed. Is waarschijnlijk 100x goedkoper, duurzamer, veiliger en mooier.
+tussen die buizen is het de kortse keren een verzamelplaats van dode konijnen, blikjes, en McDonalds papiertjes.
Idee: 8, uitwerking: 3. einde casus.
stihl zegt
@eklasse: Helaas werken dichte struiken zeker niet zo goed als een geluidswal. En hebben deze om de haperklap onderhoud nodig ivm snoeiwerk. Want je wilt toch geen overhang op de snelweg/provinciale weg?
mashell zegt
@eklasse: Als er ruimte is voor dikke rij struiken en bomen dan stonden die er wel. Dit is voor huizen dicht langs de weg. Misschien zorgt dit er wel voor dat je straks wel 130 op de A2 mag en de bewoners in de steden en dorpen langs die weg het niet eens in de gaten hebben.
jack_abarth zegt
Hoe ziet er een massieve buis uit?
EFB zegt
@jack_abarth:
Als een staaf..
jack_abarth zegt
@EFB:
Dus holle buizen is dubbelop ;)
sir_smokalot zegt
@jack_abarth: We kunnen ze ook kokers moemen :)
jack_abarth zegt
@sir_smokalot:
Dan zouden ze vierkant of rechthoekig moeten zijn, althans in de constructiewereld.
notsobig zegt
@jack_abarth: Misschien bedoelen ze een dubbelwandige buis? :P
Tommy2 zegt
En wie gaat die dingen schoonhouden? Zit binnen de kortste keren vol zand etc.
oxymoron zegt
@Tommy2: Horizontale regenpijp, zonder afvoer … Bedacht door lieden die nooit een verwarming met convectorputten hebben gehad, en kinderen met speelgoed.
robbie zegt
Leuk kenteken heeft die Cayenne: 69 XXX (H)
norge zegt
@robbie: Echte pooier bak toch? :)
E34M5Touring zegt
@robbie: Met de H van Hardcore??
Rick-dos zegt
“Resultaat: een reductie van twee à drie decibel. De UT-spinoff 4Silence, die de vinding zal gaan exploiteren, hoopt om uiteindelijk een vermindering van 4 decibel te pakken. Bij een dergelijke vermindering kan je een weg namelijk als ‘stille weg’ bestempelen.”
Dus eigenlijk is er geen probleem maar we moeten onder een psychologische grens door en dus gaan we er miljarden tegenaan smijten…
notsobig zegt
@Rick-dos: Je weet dat elke 3db meer of minder een verdubbeling / halvering is van de geluidssterkte?
Dus 3db minder aan geluid klinkt alsof er maar de helft aan verkeer rijdt. Dus dat scheelt nog best veel!
harie zegt
@Rick-dos: Decibelschaal is logaritmisch…. Verschil is dus aanzienlijk…
Rick-dos zegt
@harie en @notsobig:
Heren, dan heb ik voor mijn beurt gesproken.
Megakix zegt
hae…zijn dat straks koperen buisjes ? ^^ ….leuk om n’s de zaag erin te zetten…kijken wat het oplevert..
renezzzz zegt
4dB reductie lijkt mij haast te mooi om waar te zijn…. zou mooi zijn als dit gerealiseerd kan worden!
fetsertje zegt
Als onze belasting daar toch naar uitgaat.. Waar zijn we hier in nl toch mee bezig. Wat een onzin
jack_abarth zegt
@fetsertje:
Liever dat het belastinggeld hier naartoe gaat zodat mensen minder overlast hebben, dan dat het in één of ander kunstwerk gestopt wordt waarvan het halve land niet eens ziet wat het inhoud of voorstelt.
Alfarobert zegt
Electrisch rijden,geen bandegeruis meer.Stel je voor geen geluidje meer van auto’s motoren,etc.Heerlijk stil op de weg behalve de hele dag sirenes omdat er zoveel verkeersdoden vallen.(Ik hoorde hem niet aankomen).
notsobig zegt
@Alfarobert: Ik dacht dat je sowieso altijd al moest kijken of er iets aan moet komen en niet alleen luisteren of er iets aankomt?
jolig zegt
Of je stopt gewoon met het neerleggen van heel lawaaiig asfalt. Op sommige 60-wegen leggen ze dat neer, je zal er maar wonen.
p993 zegt
Laten we maar es op de Knalhutteweg in Hummelo beginnen….als het daar werkt ligt de wereld aan je voeten!
Henkie86 zegt
Mensen kunnen zich ook eens wat minder aanstellen. Scheelt een hele hoop gemeenschapsgeld.
stihl zegt
@Henkie86: En dat gemeenschapsgeld moet maar waar heen doen? Waar betalen we anders allemaal wegenbelasting voor…durrr ohja hiervoor.
Sorcerer zegt
@Henkie86: gemeenschapsgeld is er juist ten behoeve van de gemeenschap, voor een betere leefomgeving in de breedste zin van het woord. En dus ook bijvoorbeeld om wegen zo aan te leggen dat je minder last van herrie hebt. Dit is juist een goed voorbeeld van wat een goeie uitgave is…
Ook kan er soms worden gedacht aan hogere snelheid met evenveel herrie wellicht…
mashell zegt
Een proef in Hummelo? Dat kan toch helemaal niet, “oerend hard” is daar juist de norm.