Banden die zich aan verschillende ondergronden kunnen aanpassen; het lijkt science fiction, maar wie weet zien we ze ooit wel op de weg.
Ronde zwarte plakkers zijn (afgezien van de jaarlijkse NSFW Pirelli-kalender) over het algemeen niet het meest sexy autogerelateerde onderwerp, maar toch zijn banden op alle relevante fronten (grip, veiligheid, verbruik etc.) van niet te onderschatten belang. De drie proefballonnen hierboven wonnen onlangs het tweejaarlijkse Design Innovation Project van Hankook en bieden méér dan slechts contact met het wegdek.
Zo is de Boostrac in staat om z’n dikke noppen op te blazen, zodat de band beter overweg kan met bijvoorbeeld los zand. De Alpike kan, als de situatie daarom vraagt, z’n diameter vergroten en verkleinen, om zo juist meer of minder bodemvrijheid te creëren. Bovendien kan deze band veel diepere groeven tevoorschijn toveren, waarmee de bestuurder met twee vingers in de neus ijs en sneeuw trotseert.
Tot slot de spectaculaire HyBlade, waarvan de spaken een soort uitklapbare schoepen zijn. Hiermee zouden dit soort taferelen in de verre toekomst tot het verleden behoren. Natuurlijk gaan we deze bandjes de komende jaren echt nog niet onder auto’s tegenkomen, maar stiekem hopen we wel dat in elk geval die laatste variant het tot massaproductie kan schoppen.
norge zegt
Noppen opblazen…..vraag me af hoe ze op het idee kwamen……”MRGREEN”
“Zou het leuk vinden als de smileys weer terug mochten komen”
mrB zegt
Je moet wat om je product op te laten vallen.
dmk94 zegt
Als ze nou een raceklasse bedenken zoals in het filmpje ben ik enthousiast.
arii zegt
Ziet er niet uit
Hupke zegt
Duidelijk dat iemand zich aan het amuseren is maar het lijkt me alles behalve nuttig.
dameister zegt
Vind het wel vet hoor! En als t mislukt kunnen ze het design nog voor speakers gebruiken
C220AMG zegt
Waarom wordt er zo negatief gereageerd? Als Mercedes of welk automerk dan ook met een visie komt over de toekomst is het meestal “super vet” (subjectief) maar nu een andere branche dit doet is het nutteloos enzovoorts. Bedenk wel, de band is het enige contact met de weg en is er tot op heden enkel innovatie geweest op het gebied van profiel ontwerp en materiaal/compound. Ik kan het daarom alleen maar toejuichen dat hier mooie en misschien niet direct haalbare ideeën naar voren worden gebracht, er is waarschijnlijk wel een aspect van het ontwerp dat wel gebruikt kan worden in de “nabije” toekomst.