CO2 CO2 CO2 CO2 en CO2. In autoland lijkt alles de laatste tijd over CO2 te gaan. Het is volgens velen een enorm groot probleem en totale onzin volgens heel veel anderen. Hoe het ook zij, feit is wel dat er ondertussen flinke bedragen worden verdiend aan de CO2 discussie en bandenboer Michelin pikt hier graag een paar graantjes van mee.
Michelin levert banden die tot 7 gram CO2 uitstoot per kilometer kunnen reduceren. De bandenboer wil dat de Europese Commissie zich uitspreekt over de vraag of autofabrikanten de CO2 reductie behaald door de banden mogen meerekenen bij de bepaling van de totale uitstoot van een bepaald model. Dat zou namelijk erg gunstig zijn voor leveranciers van “CO2 bewuste” banden.
Dat is vragen naar de bekende weg als je het mij vraagt, want je kunt op een nieuwe auto wel CO2 gunstige banden leveren, maar wanneer deze versleten zijn, is het maar de vraag of de eigenaar opnieuw zal kiezen voor dergelijke banden. Hierdoor verschuift de verantwoordelijkheid voor een deel van de fabrikant naar de consument en ik vraag me af of de Europese Commissie dat wenselijk vindt.
Michelin is overigens niet de enige bandenboer met dikke dollartekens in de ogen. Ook Bridgestone probeert mee te liften op de CO2 hype en wil de wereld ervan overtuigen dat hun banden een gunstig effect hebben op het verbruik en daarmee de CO2 uitstoot. (via: autobloggreen)
w0o0dy zegt
Hoeveel co2 wordt er MEER uitgestoten bij de productie van de Co2 uitstoot besparende banden? Hoeveel minder grip hebben die krengen? Ik sla ff over…. erg slechte ervaringen met die Michelin Energy lijn.
Rick dos zegt
Ach ja, kun je wel politici ervan beschuldigen dat het graaiers zijn, maar fabrikanten doen net zo hard mee.
lincoln zegt
waarom was er op autoblog.nl nix te lezen over de Bob Dylan anti-Al Gore actie ??
on-topic .. leuk om te lezen dat de vrije handel inmiddels ook gegijzeld is door de milieumaffia .. ook al is de productie van autobanden ook niet helemaal vrij van milieu vervuiling ..
hoe zit het nou met die zogenaamde “stille banden” voor het terug dringen van sonische vervuiling ..
monza zegt
ik rij al een poosje met biologische banden met eko keurmerk van vredestein….bevalt goed.
Gerard zegt
Dat is ook het hele probleem met de CO2 discussie. Het gaat niet over het milieu, maar om geld en politieke macht. Als het uitsluitend over het milieu zou gaan had iedereen al lang de conslusie getrokken dat CO2 geen enkele invloed op het klimaat heeft.
Dennis zegt
@ Monza
Biologische banden? Right… Behalve een kleine hoeveelheid natuurlijk rubber, is er bijzonder weinig biologisch aan een band hoor.
Heb je ook houten velgen, een stenen ventiel en vloermatten van mos?
Benny1 zegt
Zoals woody ook al melden, het is allemaal wel leuk die kleine beetjes die helpen, michelin energy banden bijvoorbeeld, maar de verkeersveiligheid komt dan wel in het geding. Clio van me moeder staat ook op deze banden, je kan duidelijk merken dat het compound harder is dan bijvoorbeeld een pirelli band. Ok, je kan dan als tegenargument zeggen, moet je maar niet zo hard rijden of hoe vaak vraag je nou het uiterste van je band? Maar als je het dan nodig heb, dan geeft zo’n eco drama band dus helemaal niks en kan het net dat verschil zijn dat je in de regen tegen die ene boom rijdt. De keuze is aan jou.
Ow ja Clio is een automaat dus per saldo is de auto toch niet zuinig en zeker niet met mijn rijstijl :D:D > vlot ;)
Thibaut zegt
had eerst michelin energy banden onder mijn auto staan, na 2 weken heb ik ze er gewoon af gedaan en weer sportieve rubbers ondergelegd, veel meer grip. en het verbruik bleef rond de 7liter. dus veel maakte die banden ook niet uit..
RaZZle zegt
Bandenmaker blijf bij je leest..
monza zegt
@dennis,ik ben nu wel benieuwd wat jij voor banden onder je emokid car hebt zitten.
autoblogger zegt
@lincoln: Bob Dylan anti-Al Gore actie??? Ik heb iets gemist waarschijnlijk…
En WTF is Bob Dylan? ;)
Dennis zegt
@ Monza
Continental SportContact 2 FR, 205/45R17. Why?
Enne, m’n “Emokid Car” ???
Leg uit, ik ben ook geen 30 meer.
autoblogger zegt
@Dennis: misschien even een andere naam kiezen?
Beetje verwarrend ivm de auteur van het artikel…
Hefmen zegt
Ik vind het jammer dat het altijd over CO2 gaat. Als er een grote autoshow in de buurt is ga ik er graag naar toe. Dan ben je daar en dat valt het me op dat alle stands wel iets hebben om CO2 te verminderen. Toen ik vorige week in brussel was viel het me helemaal op. Ik begon me er aan te ergeren. Ik snap dat het belangrijk is maar om nou een hele autoshow ervoor op te tegen vind ik ook een beetje ver gaan.
Knorrit zegt
Ach jee, what’s next: een subsidie op ‘CO2 verlagende’ banden?
En, er zijn hier zo te lezen een aantal mensen niet tevreden over de Michelin banden. Is goed mogelijk, maar de verkeersveiligheid daarmee in ’t geding brengen? Wat is dat nou weer voor onzin? Alsof je met Michelinbanden opeens een gevaar op de weg bent… :-?
w0o0dy zegt
@Knorrit: niet met alle Michelinbanden, maar die Energy rotzooi vind ik ronduit gevaarlijk! Op nat asfalt lijkt de limiet ver weg of je bent er al overheen, daar tussenin lijkt niets te zitten. Dat noem ik gevaarlijk. Ik ga niet meer m’n zakelijke km’s rijden met die dingen onder m’n auto. Het ligt overigens niet aan de auto want ik heb het bij meerdere auto’s ervaren…
Energiezuinige banden hebben een ander profiel en andere rubbersoorten om de weerstand te verlagen, en juist dat hardere rubber maakt dat de auto plotseling over de voorwielen wegglijd en ook nog eens lang doorglijdt. Van een echt goede band mag je verwachten dat ook als onderstuur optreed je de auto vrij snel weer kunt corrigeren omdat je wat snelheid kwijt bent en de voorkant weer grip krijgt…. zo niet bij die Michelin energy zooi.
Paul zegt
Een van de belangrijkste uitvindingen voor de ‘energiebesparende’ band is het gebruik van silica ipv roet in het rubbermengsel. Dit is, ik dacht, in 1994 door Michelin als eerste op de markt gebracht. Hierna zijn andere fabrikanten dat gaan overnemen, waaronder bijna alle grote banden fabrikanten. Het bijzondere was dat de rolweerstand verlaagt werd zonder te veel op de grip in te leveren.
Wat natuurlijk ongewenst is is dat het compromis, dat elke band is, vooral in de richting van de lage rolweerstand gaat. Een vergelijkbaar fenomeen zie je bij automerk-specifieke banden: deze zijn vaak vooral op levensduur geoptimaliseerd ten koste van grip en comfort.
TimePieces zegt
Die Michelin Energy banden zijn inderdaad een ramp. Zowel onder een Ford Focus als Seat Leon slechte ervaringen mee. Slechte grip bij optrekken en in korte bochten en snelle lange bochten glijdt de auto al snel over de voorkant (onderstuur), even gas los en het wordt weer gecorrigeerd, alleen begint het glijden compleet onverwacht en is het maar afwachten hoe lang het duurt voor de wagen corrigeert als je gas los laat. Ondertussen op de Seat voor twee Continentals Sportcontact laten monteren en het probleem is opgelost. Het onderstel komt nu ook veel beter tot zijn recht, niet zo handig van Seat dat ze de Michelins Energy standaard hadden gemonteerd.
TimePieces zegt
En uit de ANWB test: Qua brandstofverbruik doet de Michelin Energy Saver zijn naam alle eer aan met het laagste verbruik Met deze band bespaar je 0,5 L/100 km ten opzichte van de Nokian, de band met het hoogste verbruik. De Firestone heeft als toevoeging bij de naam ‘Fuel Saver’, maar maakt die claim niet waar. De score op het onderdeel verbruik is slechter dan gemiddeld.
De goede score van de Michelin zorgt er wel voor dat er tekortkomingen zijn op nat wegdek. De Michelin kon niet aan onze 4-sterren eisen voldoen zodat de band is afgewaardeerd. De consument zal zich moeten afvragen of een brandstofbesparing van 0,5 L/100 km een 7 meter langere remweg op nat wegdek rechtvaardigt.
ron zegt
laatste reactie is al even terug maar toch even over het stukje tekst
“Dat is vragen naar de bekende weg als je het mij vraagt, want je kunt op een nieuwe auto wel CO2 gunstige banden leveren, maar wanneer deze versleten zijn, is het maar de vraag of de eigenaar opnieuw zal kiezen voor dergelijke banden.”
de hybride auto hebben ook een “fabrieks” verbruik en uitstoot.
Echter zal geen enkele persoon volgens diezelfde regels rijden.
Ook hier dus de vraag, leuk de fabrieks waardes. maar wat doet de praktijk nu ?
als ik met energie zuinige banden een E-Label hoger kan komen.
zal ik dat niet laten. maar zover ik weet is daar nog niets over gezegd of bepaald.
het stukje tekst viel me gewoon op.