Doei Bugatti!
Na wat teasers is het hoge woord eruit. Koenigsegg heeft het 0-400-0 km/u record van Bugatti officieel verbroken. In Frankfurt presenteerde Bugatti vorige maand een Chiron met een aparte livery, dit om te vieren dat de Chiron 0-400-0 km/u in slechts 42 seconden kon afleggen. Een wereldrecord! Het was uiteraard een groot PR-feestje, coureur Juan Pablo Montoya was persoonlijk aanwezig in Frankfurt om de pers te woord te staan.
Bugatti staat nu echter een beetje voor aap, want het Zweedse Koenigsegg wist het wereldrecord binnen no-time te verbeteren. Slechts enkele weken na het nieuws van Bugatti komt Koenigsegg met een antwoord. Een heel snel antwoord. De Zweedse autofabrikant wist 0-400-0 km/u met een Agera RS in 36,44 seconden af te leggen. Een stuk rapper in vergelijking met de Chiron.
De Agera RS met One:1 specificaties (1360 pk) werd bestuurd door fabrieksrijder Niklas Lilja op een landingsbaan in Denemarken. De hypercar accelereerde in 26,88 seconden naar de 400 km/u, in die tijd werd een afstand van 1.958 meter afgelegd. De totale afstand van 0-400-0 km/u bedroeg 2.441 meter.
De data werd geregistreerd met een AiM EVO5 datalogger en een AiM GPS08. Uiteraard werd het nieuwe wereldrecord ook op beeld vastgelegd. Je checkt de video op Autojunk.
Meer? Check ook de 33 snelste auto’s naar de 300 km/u!
ttr6 zegt
Dus dat zijn 483 meter van 400 naar 0. Da’s best wel een eindje. Niet in de bebouwde kom doen, dus. Red je nooit voor het zebrapad.
Forza zegt
@ttr6: vond ‘t nog meevallen. De Matiz doet er zo lang over van 55 naar 0.
fapfap zegt
@forza: Volgens mij eerder van 0 tot 55
jack_abarth zegt
@ttr6: Wel als je 484m van tevoren begint met remmen, ik zie het probleem niet.
banaan7 zegt
@ttr6: in die paar seconden dat je boven de 200 zit leg je nog steeds behoorlijk wat afstand af dus zo gek is die remwg nog niet
woudloper zegt
Blijven ongelofelijk Coole auto’s toch.
viezefreddyw zegt
Bloedjehemeltjeteringsnel! Niet normaal eigenlijk.
Alleen de Bugatti heeft wel een voordeel. Dat is nog een luxe ding met enigszins wat comfort. Vind ik misschien nog wel knapper.
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: eens, alleen is de Koenigsegg spectaculairder. En laten we eerlijk zijn, als je in deze prijscategorie een auto kunt kopen dan bezit je genoeg andere auto’s voor het comfort.
fouadski zegt
@rufctr01: wat is er zo spectaculair aan?
phaeton zegt
@fouadski: De luchtinlaat.
bassx zegt
@fouadski: Dat het de snelste productieauto op Spa is. niet dat je er wat aan hebt maar leuk voor in de kroeg
mcaa zegt
@bassx: Koenigsegg is geen productie auto
bassx zegt
@mcaa: Wat is het dan wel? Omdat de modellen gehomologeerd zijn is het naar mijn idee gewoon een productieauto’s. Koenigsegg noemt het zelf ook productieauto’s
Boomer zegt
@viezefreddyw: En idd ook nog bruikbaar, de zweed is gewoon een fragiel apparaat, de bug kan wat meer hebben.
breakingpoint zegt
@airc: want je praat uit ervaring?
woudloper zegt
@airc: goh. 1 steentje in 1 van de tien radiatoren van de Bugatti kostte een klant 50.000 euro aan herstellingen. Kwetsbaar zijn al die exotics denk ik
viezefreddyw zegt
@airc: Klopt ja. Met de Bugatti kan je comfortabeler naar je vakantieoord rijden dan met de Koenigsegg. Maar ik vind ze beide niet echt bijzonder mooi.
dennisjuh95 zegt
@viezefreddyw: Agera RS is daarentegen alleen aan de achterkant aangedreven en de Chiron volgens mij voor en achter. Dus de Egg verliest al tijd in het begin denk ik. Net wat knapper in mijn optiek. Blijven beiden ongekende apparaten natuurlijk.
SimonMc zegt
@dennisjuh95: Dan snap je dit soort auto’s niet. Als je een auto wilt die snel van 0-100 wilt, koop dan maar een Ariel atom of een Nissan GT-R. Dit soort auto’s zijn de koning in het 300+ km gebied.
SimonMc zegt
@dennisjuh95: Oh en trouwens, die 0.1 seconde naar de 100 dat die Chiron sneller is dan de One:1, ga je écht niet merken hoor…
kenner zegt
@viezefreddyw: de Egg is wel 10x mooier.
berlinetta zegt
Het bericht waarvan iedereen wist dat het ging komen. Ik ben overigens ook benieuwd wat de Regera voor een tijd neer zet.
jeroen13 zegt
@berlinetta: de regera deed 0-400 in 19 seconden. Dr chiron deed dat in 32 seconden. Rond de 29 seconden dus
gwnbmw zegt
@jeroen13: regerra is nooit officieel neergezet toch? alleen de simulaties waren 19 seconden voor zover ik weet,
rolov zegt
@jeroen13: Tjezus 19 sec. Krijg je geeneens tijd om te ademen .
dutchoutlaw zegt
@berlinetta: Niet iedereen…
mstiic zegt
Jullie AB app is zo slecht in elkaar gezet. Ik kan de video niet eens kijken sjonge jonge..
PunicaOase zegt
@mstiic: of jij hebt een slecht in elkaar gezette phone :-P … bij mij werkt t iig prima.
raceface zegt
@punicaoase: nee die app zuigt flink. Meerdere functies werken voor geen meter
trustmeiamanengineer zegt
@mstiic: Jup.. Komt omdat de video op autojunk als internetpagina met de waardeloze ingebouwde webbrowser geopend wordt… Krijg ’t ook niet afgespeeld. Maar het kan wel, want video’s rechtstreeks vanaf de frontpage spelen wel.
2wheeler zegt
@mstiic: same here. Krijg de AJ pagina te zien waar verder niets te beleven is. Klik ik op return krijg ik de thumbnail van het filmpje te zien waar je verders niets mee kan. Maar goed, de aparte AJ videos functie werkt wel goed, dus met een omweg kom je er ook.
PunicaOase zegt
On topic: ik ga toch liever voor de Bugatti.
pietertjep85d zegt
Wow! En dat met wen Agera RS, hoe snel zou een Regera dan zijn? Ik heb ook veel meer sympathie voor Koeningsegg dan voor Bugatti, helemaal top dus!
jorden zegt
Waarom komt Koenigsegg altijd achteraf met dit soort dingen?! Over 1 a 2 jaartjes verdwijnt Bugatti naar het geschiedenisboek-der-fabelachtige-automobielen. Kan Koenigsegg hele los met recordjes verbreken en verzinnen.
dennisjuh95 zegt
@jorden: Waarom niet? Misschien wachtte ze het af om te kunnen zeggen: o ja, wij zijn trouwens sneller. Zou mooi zijn.
sanennan zegt
You gotta love it
Arnoud zegt
Met ‘slechts’ 1160pk en alleen achterwielaandrijving.
SimonMc zegt
@original_arnoud: Deze heeft 1360 pk. Bron: Koenigsegg.com
sr20det zegt
@SimonMc: alleen op e85 als ik me niet vergis, anders is het inderdaad 1160pk.
SimonMc zegt
@sr20det: De standaard Agera RS heeft 1160 pk, op gewone benzine. Die kan desgewenst aangepast worden dat die op die E85 loopt. Hoeveel hij er dan uithaalt, weet ik niet. De Agera RS van de recordpoging heeft de “1MW upgrade” zoals ze zelfs zeggen. Verder is niet bekend of dat wilt zeggen dat die standaard op die E85 loopt, of niet. Zou het verschil tussen de Agera RS en de One: 1 maar zo simpel zijn als andere peut? Geloof het niet.
trustmeiamanengineer zegt
Haha lekker bezig hoor die Zweden! Ik dacht eigenlijk dat ze het met een Regera gingen doen, maar die accelereert wellicht iets langzamer gezien het ontbreken van een transmissie.
jveenman2012 zegt
@trustmeiamanengineer: Volgens mij accelereert de Regera van 0 naar 400 in ongeveer 20 seconde…
berlinetta zegt
@trustmeiamanengineer: Dan zou die toch juist sneller moeten accelereren?
trustmeiamanengineer zegt
@berlinetta: Geen idee hoe rap die het doet. Maar waarom hebben ze de Regera niet genomen dan? Of gaan ze het record later nog eens breken, kan natuurlijk ook.
woudloper zegt
@trustmeiamanengineer: regera is nog niet klaar zo bleek recent. Geen enkele is al geleverd aan de klant.
Ook zal Bugatti nog met een chiron supersport komen dus ze kunnen beter nog een stok achter de deur hebben niet?
trolle zegt
@woudloper: de regera is wel al geleverd, in Amerika zelfs!
woudloper zegt
@trolle: Neen. Die is even naar daar geweest en zijn eigenaar genaamd Dan kon er al eens van proeven.
Nadien ging ie terug naar fabriek waar de andere ook staan.
Auto zit met overheating issues die nog moeten opgelost worden. Daarom dat je op die van Dan ook meer en grotere luchtinlaten ziet dan op eerste versie dat op Genève stond.
mashell zegt
Bijzonder knap, zeker als op de foto ziet dat de wagen met plakband aan elkaar hangt…
steelfighter zegt
@mashell: en wat een K&;&(& geluid
trust zegt
Ik vraag mij dan af of it dan op normale benzine of E85 is (of heb ik iets gemist)? Non-the-less het is natuurlijk achterlijk snel allemaal. Wel jammer dat hij niet net zoals Montoya rustig in z’n overhemdje zonder helm zit.
jack_abarth zegt
@trust:
Dat is ook het mooie van een Bugatti.
Net zo simpel te rijden als een Golf, de luxe van een Bentley, en bijna de snelheid van een Koenigsegg in één.
SimonMc zegt
@jack_abarth: Dat is dan weer het mooie van de Koenigsegg Regera. Comfortabeler dan de Agera en veel sneller dan een Chiron. 0-400 doet ie 12(!!) seconden sneller.
thierryvth zegt
@simonmc: in theorie
thierryvth zegt
@simonmc: leuk alleen heb je nooit sprintjes bij het stoplicht naar 400, wel naar het volgende stoplicht en dat legt de koenigsegg traction lacking powerboat het al af tegen een standaar ferrari 458
SimonMc zegt
@thierryvth: Wat een onzin weer. Een One:1 is maar 0,1 seconde trager dan een Chiron…
Onehp zegt
@thierryvth: want een 458 heeft 4wd.. Oh wacht
thierryvth zegt
@onehp: mischien moet je is op youtube kijken naar die drag races op vliegveld strips in de uk, die koenigseggs staan allemaal de eerste honderden meters te stuiteren op zoek naar grip
ikkee zegt
Op de blog post van Koenigsegg staat verder nog dat de tractiecontrole in de derde versnelling nog aan moest. Tot aan de 183 km/h, omdat de ondergrond zo slecht was.
Wat een onfatsoenlijk snel ding is dit toch.
Ze zijn trouwens ook al weer van plan om dit record te gaan verbreken met de Regera…
flatsix010 zegt
@ikkee: Zeer knappe prestatie natuurlijk. Maar als ik de beelden zie dan zou ik dit niet na durven te doen. Al helemaal niet met wielspin bij 150+. Als je de onboard van Bugatti ziet lijkt het net een zondagochtend ritje.
trust zegt
@flatsix010: kun je nagaan hoeveel sneller de Koe dan was geweest als die ook op Ehra-Lessien reed
SimonMc zegt
@RubenPriest : Misschien interessant om te vermelden dat dit een Agera Rs is met One:1 specificaties, dus met 1360 pk.
autoblogger zegt
@simonmc: Check, thanks!
appelvis zegt
@SimonMc: maakt dat net niet een niet-in serie geproduceerde auto?
trolle zegt
@appelvis: alle ageras zijn upgradebaar naar one:1 specs. Zelfs de ccx, ccxr zijn upgradebaar
MAB zegt
Doe mij nog steeds maar de bugatti, dan heb je in ieder geval luxe en veel mooier uiterlijk vind ik.
thierryvth zegt
gaan we weer met die dragracer, nordschleife wil maar niet lukken met de koenigsegg mega (lol) car want tsja bochten he. anyway met de bugatti gingen ze boodschappen doen na afloop en de koenigsegg moest terug naar fabriek om alle boutjes en moertjes weer vast te laten zetten
w0o0dy zegt
@thierryvth: bla bla bla wordt je nooit moe van het telkens herhalen van die onzin?
trolle zegt
@thierryvth: stop s met u koenigsegg gezaag
SimonMc zegt
@thierryvth: Jij weer. De plaat blijft nog steeds hangen, zo te horen.
rolov zegt
@thierryvth: de Bugatti zet ook geen fatsoenlijke tijden neer op de ring .
w0o0dy zegt
@rolov: nee want de Veyron sloopte de remmen voor het rondje om was…
thierryvth zegt
@rolov: nee maar die geven daar ook niet om, is tie ook niet voor gemaakt, het is zoals Clarkson het zegt die toen Veyron en nu Chiron vergeleek met de Concorde.
Koenigsegg wil een fighter jet zijn en een concorde maar nu is het tracktion lacking powerboat
trolle zegt
@thierryvth: en weeral dezelfde zever. Verzin eens iets nieuws
griffendahl zegt
De jongensdroom van Christian von Koenigsegg… Alleen daarom al mooi dat hij het met zijn relatief kleine bedrijf op kan nemen tegen het corporate prestige project van VAG.
Ja, misschien is die Bugatti comfortabeler, en kan die het makkelijker… Maar, ’t is wel echt David versus Goliath, en David heeft als underdog toch echt mijn sympathie.
steelfighter zegt
Slaat nou gelijk de motor uit??? Lekker voor die turbo’s…
tobiaswk zegt
Kan niet wachten tot dat ze het gaan doen met de regera!!
michaelcorleone zegt
Toch zou ik gaan voor de Bugatti. De Chiron is 500 kg zwaarder dus heel eerlijk is het ook niet. Nog een voordeel van de Chiron is dat je geen rugklachten hebt bij het uitstappen na zo’n belevenis.
SimonMc zegt
@michaelcorleone: hoezo, heel eerlijk is het niet? Dus omdat Koenigsegg zijn wagen beter ontwerpt, is het niet eerlijk? Bugatti heeft dan weer het voordeel van 4-wiel aandrijving, waardoor ie zijn vermogen een stuk beter kwijt kan, maar dat is dan weer ook een reden van het extra gewicht.
michaelcorleone zegt
@simonmc: De K’egg is een primitieve auto in vergelijking met Bugatti. De Chiron is luxueus en voornamelijk gericht op comfort. De Agera is meer hardcore hooligan en zal denk ik veel harder zijn afgesteld. Gewoon heel ander soort auto’s. De bizarre snelheid van beiden is misschien wel de enige overeenkomst.
De Koenigsegg Regera spreekt mij om die reden ook meer aan.