In de VS tellen ze altijd een jaartje vooruit.
Zoek de verschillen? Dat is met de nieuwe Dodge Ram 1500 niet zo moeilijk. De Amerikaanse autobouwer heeft de pickup radicaal vernieuwd en dat is te zien. Kijk naar de grille en je weet meteen dat je met de nieuwe Ram te maken hebt. De pickup is gemoderniseerd en heeft meer speelse lijnen gekregen in vergelijking met zijn voorganger. Het rauwe is er misschien een beetje af, maar je ziet nog steeds overduidelijk een Doge Ram staan.
Dodge is met aluminum aan de slag gegaan om de Ram minder zwaar te maken. Het resultaat mag er zijn, want de nieuwe Ram weegt ruim 100 kg minder. Daarnaast brengt het verbeterde design een lagere CW-waarde met zich mee, wat gunstig is voor het verbruik.
Ook de nieuwe Ram is weer te krijgen met diverse V6- en V8-motoren. Een belangrijke vernieuwing is de komst van een 48-volt mild-hybrid systeem, dat als optie kan worden aangevinkt. De techniek komt standaard met de V6 en voorziet de motor van extra power tijdens een acceleratie. De accu helpt het blok, zodat de V6 of V8 rustiger aan kan doen. Een slimme vorm van brandstofbesparing. De motoren zijn gekoppeld aan een automaat met acht versnellingen. De pickup kan 5.760 kilo trekken. Dat is 943 kilo meer in vergelijking met het vorige model.
Het interieur is ook op tal van punten verbeterd. Neem bijvoorbeeld het nieuwe (optionele) 12-inch scherm. Voorheen moest de Ram het doen met een display van 7-inch. Er zijn meer USB-poorten verwerkt in het interieur en de Ram beschikt over WiFi-mogelijkheden. Daarnaast zijn er tal van rijassistenten, waaronder een 360 graden camera. De pickup werd, net als de nieuwe Chevrolet Silverado en Ford Ranger, in Detroit gepresenteerd.
phevtreb zegt
Hier word ik hebberig van..
min2max zegt
@phevtreb: 100% eens. Ze maken al 100 jaar trucks en onder de nieuwe brand Ram zijn de verkopen gestegen van nog géén 200k (2009) naar ruim 500k in 2017. Dit wordt een mega succes.
florisje zegt
Net een geperforeerde spiegel aan de voorkant met al dat chroom. Die zwarte is wel mooi gelukt
Gulli zegt
@florisje: grappig, ik vind de zwarte juist minder. hij lijkt een beetje op een Sint Bernhard hond met die hang wangetjes
mashell zegt
Is het “week van de pickup” of zo?
berlinetta zegt
@mashell: Soort van, er is een autoshow in Detroit gaande. Mooie gelegenheid voor de Amerikanen om hun nieuwe pick-ups te onthullen.
mashell zegt
@berlinetta: maar ze hebben toch ook wel echte auto’s daar?
mopar zegt
Zonder die afgrijselijke chromen velgen best een nette verschijning. De Ram heeft wat mij betreft altijd al het mooiste interieur van de grote pick-ups gehad en dat lijkt nu ook weer het geval te zijn.
str8six zegt
Hmm ze beginnen wel veel op elkaar te lijken nu, de F150, Silverado en Ram. Deze wordt nu zelfs een beetje anoniem zonder die grote + in de grille. Als ik zou moeten kiezen zou het de Silverado worden!
tymo zegt
@str8six: die grote plus zal je toch eerder bij de silverado aantreffen
str8six zegt
@tymo: tja zo’n reactie had ik al verwacht te ontvangen maar hoe had ik t anders moeten omschrijven?
tymo zegt
@str8six: als een “ramshoofd”. Wat mij opvalt is dat alle niet-chroom uitvoeringen nu ook “ram” in de grille hebben staan, dit was voorheen alleen aan de laramie-uitvoeringen voorbehouden (?).
Hij is inderdaad een stuk anoniemer. Doe mij maar een raptor met het interieur van de ram.
gregorius zegt
Jammer dat ze van de ’treurige’ characteristieke Ram koplampen zijn afgestapt en naar de ‘concern-Cherokee’ stijl zijn gegaan.
berlinetta zegt
Ik mis een beetje de echte Ram-uitstraling bij dit ding. Vorige generaties zagen eruit alsof ze letterlijk overal doorheen konden rammen. Daarom vond ik die naam ook wel toepasselijk. Deze lijkt meer op een Toyota Tundra die is ‘veramerikaniseerd’ door er wat chrome op te plakken.
robert110 zegt
Hmm, van buiten toch wat minder dan het huidige model, hoewel de Rebel zo zonder chrome er dan wel weer aardig uitziet. Het interieur is zoals gewoonlijk bij RAM weer drie keer niks.
Eigenlijk is het nu wachten op de GMC Sierra, die is momenteel toch de mooiste truck in mijn ogen, een stuk rustiger vormgegeven dan de F-150 en de Silverado. Hopelijk lukt ze dat voor 2019 weer.
vonklausenburg zegt
Ik heb hier een bol broekje van gekregen. Wat. Een. Beest. En dan ook nog eens relatief elegant voor een pick-up!
Esprit_de_Flandre zegt
Mèh, nieuwer, maar niet mooier geworden…
ronaldotour zegt
Jammer dat de bijtellingsregels zijn gewijzigd anders kwam de mild hybrid in aanmerking voor 0% bijtelling.
bierbuik zegt
Ik vind het 3x niks, deze ziet er in mijn ogen veel te braaf uit voor een Ram.
Plus dat zilveren geval onderaan de voorbumper vloekt enorm
toyotafortuner zegt
Dik ding. Los van zijn velgen en neus
JagID3Merc zegt
Vreemde keuze die knop voor de automaat? Dacht dat amerikanen altijd een hendel of een normale pook wilde hebben?
dracae zegt
Ik heb regelmatig in een grote Amerikaanse pickup uit eind jaren 90 gereden en één ding weet ik 100% zeker: er is geen enkele, maar dan ook echt geen enkele logische reden om zo’n ding nog eens anderhalf keer zo groot te maken.
De huidige modellen zijn, zonder uitzondering, allemaal veel te vet en vadsig en daarmee uiteindelijk alleen maar beter als soort van vervanging voor te kleine pen… ehm.. gebrek aan zelfwaarde.
O plaat zegt
@dracae:
welke andere opties heb je als je 5.760kg wil trekken en met 6man comfortabel zitten op elk terrein en/of 1000den kms op de snelweg?