De serie die stiekem nog spannender is dan de Formule 1 onthult een gigantisch gave bolide voor het nieuwe seizoen.
Welkom allen, bij de toekomst van autosport. Ik geef het niet graag toe, maar het heeft er alle schijn naar dat de meeste fossiele brandstoffen op termijn plaats moeten gaan maken voor batterijen. Met name in de autosport heeft dit grote effecten. Sinds de Formule 1 de V6-motoren herintroduceerde tot de sport is er geen moment geweest dat er niet werd geklaagd over het tekort aan geluid. De Formule E heeft daar, terecht, lak aan en bouwt gestaag verder aan de toekomst. Na vier jaar ploegen is het eindelijk tijd voor een ingrijpende verandering.
Vandaag onthult de Formule E haar wagen voor het nieuwe jaar. Wat direct opvalt is dat het ontwerp van de auto enorm afwijkt van het vorige model. De tweede generatie Formule E wagens is voorzien van véél meer aerodynamische poespas, waardoor het mogelijk wordt om bochten op hogere snelheden te tackelen.
Veel belangrijker is het feit dat de wagens, in mijn ogen, veel doelgerichter ontworpen zijn. De serie zet zichzelf immers weg als een belangrijke speler voor de toekomst van autorijden en autosport. Door de wagens te hullen in een bijzonder futuristisch design, krijg je deze filosofie letterlijk mee door ernaar te kijken. Daar zal Nyck de Vries ongetwijfeld blij mee zijn!
Naast het feit dat de Formule E-wagens er een stuk gaver uitzien, zijn ze ook onder die waanzinnig toffe huid aangepakt. Waar de eerste generatie niet bijzonder krachtig was, is de tweede generatie vele malen sterker. De auto’s kunnen hogere snelheden bereiken en, nog belangrijker, een volledige race uitrijden. Het is haast ongeloofelijk dat de Formule E dergelijke stappen heeft kunnen zetten in een relatief kort tijdsbestek. Mede hierdoor willen een groot aantal fabrikanten, waaronder Audi, BMW en Jaguar, hun graantje meepikken.
De Gen2 Formule E-wagen zal zijn officiële debuut maken op 6 maart, tijdens de Motor Show van Genève. Bij deze wil ik dan ook even een balletje opgooien richting het hoofdkwartier om te vragen of ik niet toevallig stiekem mee kan in de koffer, zodat ik de bolide ter plaatse van een flinke laag kwijl kan voorzien. Je hebt mijn nummer, @autoblogger.
Met dank aan @edge voor de tip!
skinnybmw zegt
Einde van het open-wheeler tijdperk? Begint steeds meer op prototypes te lijken. Gaan we in de F1 ook deze kant op? Aerodynamisch natuurlijk een stuk beter dan die lompe wielen, maar toch…
gertjan2012 zegt
Zowaar nog een “beetje elegante” oplossing voor de Halo
ikschrijfookoverautos zegt
@gertjan2012: Dat bedoel ik!
gitaarknul zegt
@gertjan2012: daarom ben ik ook erg benieuwd naar hoe F1 teams die dingen gaan verwerken, bij de tests was het er nogal lomp opgebout, en in kaal zwart carbon, geen wonder dat het nogal opviel
Edge zegt
@gitaarknul: Het probleem is dat de F1 teams vrij laat in de ontwikkelingsfase te horen kregen dat de introductie van de Halo met een jaar vervroegd werd naar 2018 en halsoverkop alsnog dat ding in het ontwerp moesten integreren. Ik verwacht daarom nog geen elegante oplossingen. Die verwacht ik pas vanaf 2019, als men vanaf het begin van het ontwerpproces rekening houdt met de Halo.
mashell zegt
@edge: nou, nou, het is een extern aangeleverde beugel met 3 poten die over een cockpit met vaste afmetingen gezet moet worden. Als je een supersnelle racewagen kunt bouwen mag dat amper een uitdaging vormen.
stgp zegt
@Edge: halsoverkop…nice ?
Jochempie zegt
Krijgen ze eindelijk wat meer vermogen dan een Golf GTI?
Donstil zegt
@jochempie: Doet dat er wat toe als ze zo snel zijn?
dacija zegt
@Donstil: dat is juist het probleem. Snel zijn ze niet.
Donstil zegt
Zeuren over geluid in 1.2.3:
str8six zegt
@donstil: * zeurt over geluid *
mashell zegt
@str8six: welk geluid?
JelleEp3 zegt
Rijd al rond in Rome en Japan zie ik?
Edge zegt
@jelle166: Sidney, Hong Kong en Rome als we de bestandsnamen op de Formule E website mogen geloven.
BaRa zegt
@edge: Je bent Dallas vergeten :-)
Dagg zegt
Jullie hebben het alleen maar over het design maar er zijn interessantere dingen te melden zoals dat McLaren voor het nieuwe seizoen de accu maakt ipv Williams en er nu niet meer van auto gewisseld hoeft te worden in het seizoen 2018-2019.
http://www.fiaformulae.com/en/news/2016/september/mclaren-to-supply-new-formula-e-battery/
Ook worden de motoren krachtiger dacht ik ergens gelezen te hebben, niet veel maar wel wat. Kan daar even niets meer van vinden. Staat misschien nog wel in jullie inbox van een paar maanden geleden.
hollandbest zegt
@dagg: en ledjes op de Halo
rob5nismo zegt
Hebben ze de races ingekort dan?
Edge zegt
@rob5nismo: Nee. De accucapaciteit wordt pakweg verdubbeld, waardoor men op één lading een hele race kan uitrijden zonder tussendoor van auto te wisselen. Voor zover bekend worden de races niet ingekort om dat te faciliteren en komt het puur op het conto van de auto.
rob5nismo zegt
@Edge: netjes
ericc zegt
Nu nog de vaste circuit’s aandoen, want op die stratencircuit’s is inhalen gewaagd en “treintjes” rijden.
Zolder, Assen, Zandvoort zijn relatief korte circuit’s en de infastructuur is er! Spa, Monza is dan weer te lang voor deze wagens. Ook het GP-circuit van de Ring kan je inkorten.
ikschrijfookoverautos zegt
@ericc: Heb jij wel eens een race gekeken? Inhalen gebeurt er in overvloed, stratencircuit of niet! :)
vtechlover zegt
@ericc: “treintjes rijden” haha!
Robert zegt
Die smalle banden, het blijft een vreemd gezicht onder een raceauto. En het inpakken van die voorwielen haalt ook een groot deel van de charme weg die open wheel racers van oorsprong wel hebben.
Ik word oud, denk ik.
kukuk zegt
Wat een gaaf ding zeg! Stukken mooier dan een F1 auto!
paulvtec zegt
Zucht….ik vind het maar niks dat Formule E. Ik ben opgegroeid met de verstandhouding dat een gillend motorblok gelijk staat aan power, verbrand rubber, uitlaatgas enz. Formule E doet me denken aan auto’s welke je op afstand kan besturen. Ook toen ik klein was vond ik dergelijke auto’s op brandstof leuker dan de elektrische variant. Het gaat mij om de emotie die ermee samen hangt en voor mij is emotie de V12, V10 of V8 die in de formule 1 wagens hebben gehangen. Je mag het een nieuw tijdperk vinden maar deze jongen zal nog lang genieten van de geluiden op YouTube van bovenstaande motoren en stiekem nog hopen dat er een filantroop is die een dergelijke raceklasse opstart waarbij ik weer van die herrie kan genieten.
wheelzzz zegt
@paulvtec: je word ouder papa – https://youtu.be/8AmN7HD-Aoo
hollandbest zegt
@wheelzzz: geweldig nummer
lotuselises2 zegt
@paulvtec: toch zag je juist in de RC wereld (15 jaar geleden al!!) dat elektrisch rijden de toekomst zou gaan worden.
jippie zegt
Formule E is niet de toekomst van de autosport maar het begin van het einde.
tinustussengas zegt
@jippie: Zo is het. Ik krijg kippenvel als ik die schreeuwende V10 motoren hoor en zie en maagzuur oprispingen als ik deze moderne stofzuigers hoor.
piquet1986 zegt
Ik vind het maar een lelijk ding. Indycar meets lmp1 meets een fleugje science fiction. Nee, dan vond ik de vorige wagens fijner op oog liggen.
kennone zegt
Ok. Next!!
bisazza zegt
Zo spannend vind ik het allemaal niet. Neen, I’ll keep it with F1 en nu al benieuwd naar de RB!
Gulli zegt
Fuck it, ik vind het gaaf!
nikilaudaferrari zegt
Super gave wagen. Heeft wel iets weg van de nieuwe IndyCar voor komend seizoen. Volgens Mario Andretti (die er toch wel een beetje verstand van heeft) is de aerodynamica van de IndyCar (en ik vermoed van deze wagens ook) gemaakt om te racen. Dat wil zeggen dat je dicht achter elkaar kunt rijden en dat de auto een beetje glijd. Dat vinden de coureurs waarschijnlijk tof, maar wij als publiek nog veel vetter. In de IndyCar zijn ze er ook in geslaagd om de elektronica in te perken. Zo is er geen traction control. Kijk: daar word ik in ieder geval blij van.