De immens populaire pickup is binnenkort voor het eerst beschikbaar met een zelfontbrander.
We beginnen bij het begin. De MY 2018 Ford F-150 krijgt een nieuwe grille voor nóg meer road presence en da’s in een autoland als de Verenigde Staten behoorlijk belangrijk. Verder staat de pickup nog steeds op een ladder chassis en is de body vervaardigd uit een military-grade aluminiumlegering. De veiligheidssystemen zijn verder op punt gezet en de klant mag kiezen uit nieuwe velgdesigns (tot 22 inch) en kleurtjes in het interieur.
Door naar de motoren! Het belangrijkste nieuws is de komst van de 3.0 Power Stroke V6 turbodiesel. Ford geeft geen vermogens vrij, maar ga uit van een pk of 250 bij 600 Nm aan koppel. Kennelijk durft Ford het aan om met hun verkooptopper een teen in het dieselwater te steken, ondanks de nasleep van Dieselgate. Overigens durfde Ford niet om hun plannen voor productie in Mexico door te zetten na felle kritiek van Donald Trump, maar dat geheel terzijde.
Naast de diesel zijn er natuurlijk genoeg forse benzinemotoren beschikbaar. De 3.5 V6 ruimt het veld voor een 3.3 V6 met 280 pk en 340 Nm. Verder is de F-150 leverbaar met een 2.7 V6 en natuurlijk met de good ol’ 5.0 V8 die lichtjes werd getweakt. Deze motoren worden gekoppeld aan een 10-traps automaat. De levering van de 2018 F-150 begint vanaf de herfst van dit jaar.
Een tweetal video’s (gek genoeg zonder geluid) van de nieuweling check je HIER en HIER.
mzonneveld zegt
Daar waar alles nog kan…
ThomasBol zegt
Ik vind dit echt zo’n bijzonder fraaie pick up!
lekbak zegt
Verbazingwekkend dat de f150 nog niet met diesel te krijgen was. Bij de grotere broers is de diesel al tijden best aardig verkocht. Los van milieugeneuzel is diesel natuurlijk ook reuze geschikt voor bedrijfswagens. Lekker veel koppel dus goed karren trekken en toch nog zuinig.
E34M5Touring zegt
@lekbak: De V8 Powerstroke kan niet icm met het alu chassis van de 1500. De 2500 en Dually hebben gewoon een steel chassis voor meer trekgewicht, die kunnen dat koppel wel hebben.
lekbak zegt
@E34M5Touring: ik snap dat ze dat monster er niet inhangen. Ik had echter verwacht dat een lichtere diesel zoals deze al leverbaar was.
E34M5Touring zegt
Dodge deed het al met de RAM. Die kon je inmiddels zelfs als 1500 met de Cummins bestellen. Zowel Ford als Chevy leveren de diesels enkel als Heavy Duty dus dan zit je altijd vast aan een 2500 chassis of een dually. Diesel trucks worden steeds populairder in de States dus best een goeie stap denk ik.
jrsmoke zegt
@E34M5Touring: De RAM 1500 kan je niet met Cummins motor krijgen. Daar ligt een 3.0 V6 diesel van Fiat in. Juist vanaf de 2500 kan je die lekkere Cummins 6.7 I6 krijgen.
E34M5Touring zegt
@jrsmoke: Klopt, je hebt gelijk. Dat is idd een V6 diesel. Wel de eerste die het doen op een 1500 chassis.
granlusso zegt
De F150 heb ik altijd een redelijk nette auto gevonden tussen alle grote Amerikaanse pick-ups.
Prima dat ie als diesel komt, ik vraag me af wat de CO2-uitstoot wordt, en of ie dan voor Europa interessant is. Dat zal natuurlijk een nichemarkt zijn, maar toch. Liever benzine of diesel, niet dat stomme LPG.
hoglard zegt
@granlusso: Pick-ups vallen in de States onder de categorie lichte vrachtwagens en hoeven niet aan de strenge personenauto emmissienormen te voldoen. Zal niet heel CO2 vriendelijk zijn voor hier.
Wat is er mis met LPG?
lekbak zegt
@hoglard: ik denk dat ze in de praktijk een stuk schoner zijn dan die (beetje vergelijkbare) auto’s met lage uitstoot hierzo.
granlusso zegt
@hoglard: Dan zal die uitstoot inderdaad niet zo’n prioriteit hebben.
En LPG associeer ik nog altijd met gare Renault Scenics met caravan of vouwwagen, mannen zonder shirt op een plastic tuinstoel, zegels sparen, aardappelen meenemen op vakantie, een zak chips dichthouden met een wasknijper, de (oude) Blokker, de Wibra, 9 tot 5 mentaliteit en koffiedrinken bij de supermarktautomaat.
vtechlover zegt
@granlusso: wat is er mis met lpg?
jaspervdwinden zegt
Ha, eindelijk een beeje zuinig in het verbruik!
lekkerlinksrijden zegt
@jaspervdwinden: ja vooral met 5.0 v8
ThomasBol zegt
@jaspervdwinden: de EcoBoost benzine schijnt al 1L/12km te kunnen halen. Netjes hoor!
Foramen zegt
@thomasbol: en 1 op 8 in praktijk wat natuurlijk procentueel gezien een hele verbetering is ten opzichte van het 1 op 5 van de V8.
jaspervdwinden zegt
@jaspervdwinden: een ding weet je zeker met die diesel: veel benzine gebruikt ie niet.
pinut187 zegt
Leuk voor de rednecks, hoeven ze minder vaak te tanken..
Rick-dos zegt
Auto’s voor als je tegen de wereld wilt schreeuwen “kijk, ik heb een kleine piemel!”.
Apart eigenlijk. In Amerika zijn ze helemaal gek op hun pick ups, in Europa zijn we verzot op hatchbacks/stationwagons, in Australië op hun ute’s en in Azië op hun microauto’s. En voor geen van de continenten kan ik begrip hebben voor hun respectievelijke voorkeuren. Ja, het is “praktisch” maar als petrolhead heb ik niks aan praktisch.
Enige modellen waar je als doorsnee koper voor zou moeten gaan is een sedan of coupé. De rest zijn gewoon misvormde gebakjes.
pomoek zegt
@rick-dos: hele interessante discussie, hoe ziet de meest bruikbare auto eruit? Voor mij toch een stationwagon.
Rick-dos zegt
@pomoek: Bij mij is dat punt nooit echt hoog op het verlanglijstje als het aankomt op nieuwe auto’s kopen. Bij mij gaat het er eerst om welke auto en welk model mij het meest aanspreekt en dan komt natuurlijk de prijs. Of het praktisch of bruikbaar is bungelt ergens in het midden of onderaan dat lijstje.
Als je er over nadenkt hoe vaak heb je dat bruikbaar nou echt daadwerkelijk nodig? Gezinnen hebben tegenwoordig gemiddeld hooguit twee kinderen. In een sedan kun je die twee makkelijk op de achterbank kwijt en kinderwagens in de achterbak. Misschien als je met de auto op vakantie gaat of die ene verhuizing dat die extra volume bruikbaar is? Gemiddeld genomen denk ik dat de extra volume van een station of hatchback nutteloos is. Kan dat ik het verkeerd heb, maar als ik om mij heen kijk dan zie ik niet dat stations of hatchbacks over het algemeen genomen gebruikt worden voor hun volume.
dafmaf zegt
@rick-dos: Ik rijd sinds 1994 alleen nog maar in stationcars of hatchbacks. Ik vind stations meestal ook mooier dan sedans, maar vooral praktisch. De achterbank van mijn huidige V40 gaat zeker eens per week plat. Op vakantie met twee pubers kan alles erin. En o ja, de station schijnt aerodynamischer te zijn dan een sedan of hatchback. Maar als ik op Bonaire woonde zou ik met ogen dicht een pickup kopen.
Rick-dos zegt
@dafmaf: Het is natuurlijk ook maar een subjectieve mijnerzijds maar ik persoonlijk vind dat een auto altijd een kofferbak/achterbak moet hebben. Als het geen achterbak heeft dan is een auto gewoon niet af voor mij.
Dat gezegd hebbende moet ik je ook gelijk zeggen dat ik in het verleden een hatchback heb gehad maar ik zie mijzelf niet snel weer voor een hatchback kiezen. Het trekt mij op de één of andere manier gewoon niet aan. Daar tegenover staat dat ik bepaalde stations wel mooi vind maar toch zou ik voor de sedan uitvoering gaan.
dafmaf zegt
@rick-dos: We hebben een tijdje als tweede auto een V340 met kofferbak gehad. Daar ging meer in dan in mijn V40. Maar verder, smaken verschillen, gelukkig, anders zouden de straten er allemaal heel saai uitzien.
frederik zegt
@Rick-dos: Jij hebt zeker geen kinderen? Ik heb sedans gehad en dat was een drama, zelfs met twee personen kamperen is al een getetris van heb ik jou daar. En met een kinderwagen is de gemiddelde kofferbak gelijk vol.Heerlijk om nu al die zooi in een station te gooien, zeker als je zoals bij BMW zo’n apart ruitje hebt om de boel van bovenaf vol te stouwen.
Ik ben helemaal met je eens dat praktische overwegingen niet alles zijn, daarom heb ik ook geen MPV. Maar goed beschouwd heeft een station gewoon geen nadeel ten opzichte van dezelfde auto als sedan…
Rick-dos zegt
@frederik: Jawel, en ik begrijp volkomen wat je zegt maar ik heb er nooit écht last van ondervonden het kon soms weleens vervelend zijn maar echt lastig niet. Daarnaast vraag ik mij ook af, gezien de ticketprijzen, of mensen niet veel meer op vliegvakanties gaan. Hoeveel gaat er nou nog echt met de auto op vakantie?
lekbak zegt
@Rick-dos: heb je geen hobby’s? Ik loop geregeld met grote dingen te sleuren en dan is een stationwagen bijna een must. Ik doe inmiddels een klein jaar zonder en heb dus auto’s moeten lenen danwel karren moeten regelen. Of meerdere keren rijden, ook zoiets irritants.
Voor het gezin heb ik gewoon een hatchback, ruim zat. En voor de leuk een sedan.
Rick-dos zegt
@lekbak: Ik zeg zeker niet dat er mensen zijn die het echt wel gebruikmaken van de meerwaarde van een station/hatchback. Ik krijg alleen het idee dat er veel mensen zo’n auto hebben niet voor het praktische er van.
87sandyd zegt
@pomoek: Dit is geen discussie waard. @Rick-Dos doet een beetje aan stemmingmakerij en wil juist de discussie uitlokken met zijn post, dat is het.
lekbak zegt
@87sandyd: niks mis met discussie uitlokken. Zolang het maar inhoudelijk is en dat lijkt hier zo te zijn. Dikke prima!
Rick-dos zegt
@87sandyd: Ah joh, lekker belangrijk. Het is zondag, ik heb niks te doen, jij hebt niks te doen, het is koud buiten, gaan we hier een beetje over zitten bomen…
87sandyd zegt
@Rick-dos: Sorry voor de late reactie, mijn vriendin moest erop, waar ging het ook alweer over?;)
henkp1 zegt
@rick-dos: hele onzinnige discussie. Laat iedereen gewoon kopen wat ie zelf leuk vindt.
lekkerlinksrijden zegt
@henkp1: leuk vindt, makkelijk vindt, nodig heeft enz enz. Er lopen miljoenen mensen rond die totaal geen reet geven om auto’s en ze alleen maar gebruiken. Dat wij hier een klein beetje autogek zijn ja dat is andere koek
alloallo zegt
@rick-dos: De micorauto is slechts één facet van de Aziatische autocultuur. In steden zoals Tokio, en Seoul worden ondertussen meer Maybach, S-klasse etc verkocht dan in de Duitse Thuismarkt.
Ook hebben zij hun eigen premiummerken als Genisis, Lexus etc. En over hun liefde voor Porsche, Ferrari etc zullen we het maar niet hebben.
Rick-dos zegt
@alloallo: Klopt, maar ik heb het over de gemiddelde koper. Een Maybach of Ferrari schaar ik niet onder gemiddeld. ;)
alloallo zegt
@rick-dos: Hmmm. Na elk bezoek in Azie heb ik het gevoel dat de kleine auto’s voor de Nederlandse markt worden gebouwd en niet voor de eigen thuismarkt.
Rick-dos zegt
@alloallo: Denk je? Ik kan met je redenering meegaan als je het hebt over China, maar als je kijkt naar Indonesië, India, Korea of Japan dan heb ik toch een ander beeld.
Nu weet ik ook niet zeker of de term “microauto” correct is maar ze rijden daar met auto’s die net een slag kleiner zijn dan hier in Europa bijvoorbeeld.
alloallo zegt
@rick-dos: Indonesie ken ik niet en India is zeker anders, maar in Tokyo en Seoul ben ik altijd verbaasd over diversiteit van modellen en met name het aantal sedans.
bischero zegt
@Rick-dos: even hoog-over reactie:
In de US vliegen ze voor langere afstanden (300+ km) en elke vakantie en zijn pick-ups werkpaarden die gehouden worden naast een full-size luxe auto (coupe, sedan of suv en de gemiddelde tuin is hier de oppervlakte van een dorp als Almere (uitgezonderd enkele grootstedelijke gebieden).
De Europeaan rijdt alles in de regel met een grote station en soms een a segmenter als 2e auto, gaat 3x per jaar met de grote station op vakantie, woont in een meer stedelijk gebied en heeft een aanhanger voor het versjouwen van zooi. We slepen dan ook traditioneel veel zooi mee (kleren, wandelwagens etc) mee en dan is een station praktischer. In Azië rijden ze een rondje om de kerk en zijn ze gemiddeld ook wat kleiner dan de Europeaan of Amerikaan. Australië ken ik niet goed genoeg om een uitspraak over te doen.
Het is gewoon een kwestie van hoe we gewend zijn geraakt auto’s te gebruiken en ook het belastingregime dat er voor geldt. Voor mij is het redelijk verklaarbaar.
robert110 zegt
@bischero: Om hier even wat aan toe te voegen. De truck heeft in die gebieden ook echt een toegevoegde waarde tegen over bijvoorbeeld een busje. In Canada (maar ik neem aan dat het in de states niet heel anders is) waar ik zat was bijna iedere weg die niet naar of door een dorp of stad liep onverhard en dat was heel leuk met een mpv of sedan tot dat het regende, dan ben je echt blij met zo’n truck (of SUV).
Daarnaast zijn de regels daar ook veel gunstiger om een truck te rijden. Waar je hier met 2x 3,5 ton mag rijden met je BE kan je daar met je B rijbewijs nog gewoon een “kleine” vrachtwagen besturen.
bischero zegt
@robert110: Nice, thanks voor de toevoeging
EdGaR zegt
@bischero: Nederland ken je ook niet goed genoeg, Almere is met 200.000 inwoners niet echt een dorp te noemen ;-).
bischero zegt
@edgar: en HAP ;-)
Het is overigens een gehucht waar ik persoonlijk niet graag kom (understatement), maar ieder z’n smaak.
Rick-dos zegt
@bischero en @robert110: Het is zeker zo dat de pick ups daar over het algemeen gebruikt worden voor waar ze bedoeld voor zijn. Aan de andere kant is het ook zo dat een pick up, zoals hier, als een “bedrijfswagen” wordt gezien maar ook daadwerkelijk als een dagelijks gebruik auto of als eerste auto. Ik vind dat apart. Het is een beetje als hier aan je kind vragen wat voor auto wil je hebben? En dat je kind dan zegt: mijn droom is een Opel Combo!
wernerv8 zegt
@rick-dos: pickup eigenaren kopen die auto’s niet vanwege een kleine piemel die kopen hem vanwege andere dingen. Veel ruimte voor het gezin ee kan zat in de laadbak ze trekken eenhopeloze transporter incl aanhanger met gemak naar de vwdealer ze rijden heerlijk relaxt en het belangrijkste ZE HEBBEN SCHIJT AAN JOU MENING . Grijnz
Rick-dos zegt
@wernerv8: Schijt aan mijn mening?! Hufters… ;)
mashell zegt
@Rick-dos: dat zijn het inderdaad, maar ook dat gedrag is een compensatie voor de klein uitgevallen pielemans.
tunefuldjmike zegt
@rick-dos: Buitej dat ze wel wat aan de grote kant zijn voor de Nederlandse wegen zijn het heerlijke reiswagens. Genoeg ruimte om alles mee te nemen. Je voelt geen enkele oneffenheid in de weg en je hebt over het algemeen power genoeg.
Rick-dos zegt
@tunefuldjmike: Zeker. Alleen heb ik altijd het gevoel alsof je met de bedrijfswagen op pad bent.
lekbak zegt
@Rick-dos: een bedrijfswagen met de luxe en het comfort van een luxewagen en de handigheid van die bedrijfswagen. Kan je ze ongelijk geven?
RobUSA zegt
@rick-dos: Dan heb vast de laatste jaren in geen truck gereden ( Harley Davidson/King Ranch/Platinum enz enz)
Deze zijn zeer fraai van binnen dik in het leer, Bose muziek installatie, KLM business class seats en zo’n 300-400pk en rijden ook nog eens super relaxed en echt luxer als gemiddelde duitser en sneller ook nog eens. Dus probeer het eens en het zal je verbazen.
RobUSA zegt
@robusa: Verwarmde/gekoelde stoelen , verwarmd stuur, verwarmde spiegels,wat ik al zei leer/Bose/300-400pk enz enz in welke gemiddelde Vito zit dit ? Kijk nou gewoon eens op internet GMC/Chevrolet/Ford.com en een wereld zal voor je open gaan ouwe nep duitser. :-)
Mooie is ook hier dat 50% die diesels nog eens zwaar tunen, machtig mooi.
pomoek zegt
Altijd wel een aantrekkelijk ding gevonden even afgezien alles. Die cabine lijkt inmiddels wel op een gepimpte cockpit van een Airbus 380. Weinig blue collar meer aan.
viezefreddyw zegt
Toch wel een icoon in zijn klasse, de F150. Het heeft ook zeker wel wat hoor. Vooral zo’n Raptor is erg gaaf. Jammer dat je ze in Europa eigenlijk amper ziet.
henkp1 zegt
Tof ding zo’n F-150. Al jaren één van de meest verkochte auto’s in USA.
rikus zegt
@henkp1: De best verkochte auto in de USA.
mashell zegt
Het lijkt er op dat Ford de kwaliteitscontrole nog niet op orde heeft, bij al deze modellen is de bumper midden op de grille en over de koplampen geschroefd.
maurits123 zegt
Dus heel ZZP nederland tokkie bv kan er weer eentje bestellen ?
robert110 zegt
Toen ik een tijdje in Canada zat begon ik mij af te vragen wat voor een auto ik aan zou schaffen als ik daar zou gaan wonen. Al snel kwam ik tot de conclusie dat een truck toch het beste zou zijn en ik kwam op twee truck’s uit: de Ram 2500, want een diesel en een handbak of de Toyota Tacoma omdat ook die beschikbaar was met diesel en een handbak. Maar een 2500 zou eigenlijk overkill zijn en een Tacoma te klein. De F-150 vond ik eigenlijk het prettigst om mee te werken maar deze was niet met diesel te krijgen. Nu alleen nog een handbak, maar dat zal wel niet gebeuren. de laatste handbak (11de generatie F-150) was alleen maar beschikbaar op de V6 omdat Ford de betrouwbaarheid van de bak niet kon garanderen bij de V8.
Toch wel een logische stap (logischer dan de hybride die ze van plan zijn/waren), zo’n benzine V8 en die nieuwe V6 presteren buitengewoon goed in zo’n truck maar ze zuipen als de tering en met de hoge benzine prijzen daar (in Canada betalen ze wel de helft van wat wij betalen) stijgt de vraag naar zuinige trucks.
Dutchdriftking zegt
Raptor please!
mrrallycross zegt
Zijn er genoeg die dit willen kopen. Niet zo gekke zet hoor
rikus zegt
Lijkt mij echt fantastisch om zo’n apparaat te hebben. Het geeft een heerlijke tweestrijd. Ik bedoel, met strakke wegligging even smooth wat bochtenwerk pakken kun je vergeten. Maar aan de andere kant ben je natuurlijk king of the road. Je mannelijkheid krijgt een mega boost. Een dikke Dodge Ram 1500 spreekt mij wel aan. Maarja, ik ben geen zzp stratenmaker. Dus zo’n dealer lacht mij bij voorbaat al uit.
toyotafortuner zegt
Prima looks hoor. Maar dan wel met een grijze grille. Zo uitgevoerd als op pic 2, 3, 5 en 13 ziet t er noet echt uit