• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Balboni kiest de allerbeste Lamborghini Countach

Auteur: Alwood, gepost 11 mei 2011 om 20:59 – 17 Reacties

De Balboni en de Countach...


Uitmelken wil ik het niet noemen maar er bestaan toch aardig wat verschillende uitvoeringen van de Lamborghini Countach. Vier echt belangrijke en ook verschillende modellen. Gemiddeld iedere 4 jaar een nieuwe. De inmiddels gepensioneerde Valentino Balboni is aan het werk gezet de beste uit te kiezen.

Ja, de Lamborghini Countach is 16 jaar in productie geweest. Van 1974 tot 1990. Voor de Countach was er de Miura, na de Countach kwam de Diablo. Geen van die twee heeft het zo lang volgehouden.

Misschien wel een van de mooiste autotests te bedenken. Aanwezig zijn een originele Lamborghini Countach LP400, het origineel met zo min mogelijk fratsen en ongeveer 375pk. Het tweede belangrijke model is de LP500S, nu met spoilers en spatbordverbreders in stijlvol jaren ’80 wit. Als antwoord op de Ferrari Testarossa maakte Lamborghini in 1987 een veel snellere 5000 Quattrovalvole, nu met 450pk. Vervolgens is er nog het ‘uitloopmodel’. De Countach terwijl de Diablo al klaar stond; de 1990 Anniversary Edition.

De Anniversary Edition blijkt verreweg de meest luxe versie. Comfortabeler en beter in elkaar gezet dan de rest. De LP400 is de auto die Lamborghini’s naam maakte. Bij de ontwikkeling was echter niet alles geoorloofd en vooral de motor valt qua performance tegen. Het oude beestje laat zich wel lekker zijwaarts over de wegen glijden.

Welke auto Valentino Balboni als de ultieme Countach bestempeld? Het origineel geeft niet de beste ervaring, daar wint de QV met afstand. Toch zou hij het liefst met de LP400 wegrijden. Lees het hele verhaal op insideline.com.

Ook interessant!

  • Nieuwe Lamborghini Countach mag eindelijk buitenspelen
    Nieuwe Lamborghini Countach mag eindelijk buitenspelen [video]
  • Had de nieuwe Countach er eigenlijk zo moeten uitzien?
    Had de nieuwe Countach er eigenlijk zo moeten uitzien?
  • Te veil: Lamborghini Countach als peperduur bouwpakket
  • Beer sloopt deur van Lamborghini
    Video: beer sloopt deur Lamborghini

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

countach, Klassiekers, Lamborghini, Supercars, valentino-balboni

Vorig bericht: « Zo groot is de neus van de nieuwe Mercedes A-klasse
Volgend bericht: Whoa momma: Mercedes komt met G65 AMG! »

Lees Interacties

Reacties

  1. dondeboer zegt

    11 mei 2011 om 21:12

    Fantastische machines. Samen met de F40 mijn jeugdiconen.

    Login om te reageren
  2. meneersander zegt

    11 mei 2011 om 21:22

    Heeft hij ook nog wat te doen op zijn oude dag…

    Login om te reageren
  3. AudiQuatro zegt

    11 mei 2011 om 21:25

    Mijn Droomauto!! De 5000 quattrovavolve met de taartschep van de 500!

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    11 mei 2011 om 21:42

    De trendsetter die de Miura was, heeft deze ondanks zijn respectable productie jaren nooit kunnen evenaren.
    Miura’s zijn cool, Countach’s schreeuwerig.

    Login om te reageren
    • GOD zegt

      11 mei 2011 om 23:01

      @desjonnies: Countach is imo een grotere trendsetter als de Miura. Kijk alleen al naar het uiterlijk. Radicaal voor die tijd toen het bodywork net zo glad was als Italianen zelf. Tot vandaag de dag nog zitten Lambo’s vol met stylings kenmerken die als eerste op de Countach zaten.
      En ook nu weer komt het hoekige design langzamerhand terug.
      Te zien op de Reventon en de nieuwe Aventador.
      De Miura was de knappere stier, maar zeg eens eerlijk hoe vernieuwend was de Miura nou werkelijk?

      Login om te reageren
      • mrB zegt

        12 mei 2011 om 12:41

        @GOD: de Muira was wel de eerste mid-engine straatauto. Dat is wel enorm vernieuwend. De miura is ook veel mooier, maar je ziet er idd niet veel meer van terug in lamborghini

        Login om te reageren
    • gschoots zegt

      11 mei 2011 om 23:38

      @desjonnies: Helemaal eens

      Login om te reageren
  5. norge zegt

    11 mei 2011 om 21:55

    De auto die wit het best kleed ,mij maakt het niet uit welke

    Login om te reageren
  6. walter zegt

    11 mei 2011 om 22:21

    Dit blijft toch de mooiste reportage over de Countach op internet.
    http://www.youtube.com/watch?v=Ezvyb9rzX6Q

    http://www.youtube.com/watch?v=uZyTdPK92V8

    Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      12 mei 2011 om 17:54

      @walter: Dat die Balboni zich nooit te pletter heeft gereden is voor mij een raadsel.

      Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        12 mei 2011 om 21:03

        @tvrspeedsix: Misschien omdat die ECHT GOED kan autorijden? Inclusief alle factoren die daar bij horen. Dus ook de weg en situaties razendsnel lezen en verwerken, weersomstandigheden incalculeren, je auto aanvoelen (banden staat, technische staat, wegligging, grip) en al deze parameters samenvoegen tot een verantwoord rijgedrag dat bij deze factoren past. En daarbij altijd tot de limiet gaan en niet er over.

        Daarom is deze man inmiddels een levende legende. Een genenpakket met de juiste aanleg, gecombineerd met de jarenlange ervaring.

        Login om te reageren
  7. Alpinaa zegt

    11 mei 2011 om 22:35

    De allereerste. Die is nog het puurste, strakste, heeft de hoogste miura-factor en is dus ook het mooiste.

    Login om te reageren
  8. W115 zegt

    11 mei 2011 om 23:29

    De zilveren helemaal achteraan vind ik er “compleet” uitzien

    Login om te reageren
  9. Quintin zegt

    12 mei 2011 om 09:45

    Ze zijn allemaal fantastisch! Echt een icoon in de supercar history.

    Maar mijn keuze zou de Lamborghini Countach LP400 zijn ;)

    Login om te reageren
  10. carmasterr zegt

    12 mei 2011 om 16:13

    Als je toch ook een Countach koopt, dan moet het de LP500S zijn. Die maakte van de auto een icoon.
    Dat is de versie die boven iedereens bed hing.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      12 mei 2011 om 21:09

      @carmasterr: En daar ben ik het mee eens. Dat is voor mij de enige echte Countach. Dat Balboni voor een andere kiest qua rijden, oke, ik geloof hem meteen, hij is de eindbaas der rijtechniek. Maar qua legende kies ik ook voor die. En ja.. hij hing inderdaad boven mijn bed. Die poster heeft jarenlang mijn perceptie van “supercar” gedefinieerd. ;)

      Login om te reageren
  11. Modus zegt

    12 mei 2011 om 19:46

    De S en de Q zijn dé superauto’s, qua visuele impact nog steeds sterker dan menig hedendaags model. Alleen zo praktisch als stalen schoenveters, beroerde afwerking en qua wegligging enzo was het ook bepaald niet alles. Zie Jeremy’s oordeel

    http://www.youtube.com/watch?v=AtQPjgzV1kA

    De Anniversary is echt zoooo lelijk, al die uiterlijke wijzigingen doen het model geen goed.

    Ik meen dat Hammond ook een filmpje heeft in een Countach maar die kan ik zo snel niet vinden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North