Mercedes zou dezelfde balansissues hebben als die van Williams. Een coureur die recent in beide heeft gereden, kan het weten.
En wéér is er een weekend dat we niet kunnen genieten van het F1-spektakel. De eerste race (de GP van Bahrein 2021) is twee weken geleden verreden. We moeten dus nog een weekje wachten tot de GP van Emilio Romagna. Wat de autosportfans zich natuurlijk afvragen is: ‘heeft Mercedes écht een probleem of doen ze (weer) net alsof?
Afgaande op de eerste race (die ze gewoon wonnen), zag het er niet helemaal top uit voor de zwarte zilverpijlen. Ja, Hamilton won weliswaar, maar Verstappen had naar verluidt een teruggeschroefde motor en zijn diff was niet optimaal. En nóg was het bijzonder spannend. Is het probleem van Mercedes blijvend?
Balansissues
Volgens George Russell is het probleem behoorlijk structureel. In een interview met het befaamde Britse Autosport laat hij weten dat Mercedes waarschijnlijk ook last heeft van balansissues. Het zou gaan om dezelfde balans-issuess waar Williams óók last van heeft.
Zoiets substantieels als de balans-issues aanpakken, vereist een compleet herontwerp van de auto. Dat is iets dat we niet kunnen doen. We hebben er nu eenmaal mee te maken. Maar ook andere teams hebben er last van. Mercedes zit potentieel in hetzelfde schuitje. Tijdens de race zag je dat ze het lastig hadden, maar dat zul je in de komende races minder erg zien. Red Bull en Alfa Romeo waren juist relatief gezien erg competitief op deze baan.
George Russell, maakt gehakt van Nicolas Latifi
Dus de problemen zijn bij beide auto’s aanwezig, aldus Russell. Wel zal het dus enorm per race schelen in welke mate het probleem zich voordoet.
Imola is heel anders dan Bahrein. Je hebt dus zo twee uiteinden van het spectrum. In Bahrein heb je veel lage snelheidsbochten met veel wind. In Imola heb je veel meer hoge-snelheidsbochten. Vanwege de vele bomen en gebouwen is Imola meer afgesloten van de wind. Ik wil niet zeggen dat we dan vooraan staan, maar hopelijk doen we het voor ons doen wat beter.
George Russell, maakt gehakt van Valtteri Bottas
High Rake
Het idee van de regelwijzigingen werd door F1-coryfee @jaapiyo behandeld voor jullie. Het gaat om de ‘low-rake’ (in combinatie met lange wielbasis) versus de ‘high-rake’ (in combinatie met korte wielbasis). De consensus is dat auto’s met een hoge rake het probleem van de eenvoudigere vloer (een FIA-regel voor 2021) beter kunnen opvangen.
Nu hoor ik u denken: “Ja, en? Hoe erg is het dan? Dat Mercedes de zelfde balansissues heeft als Williams?”. Het mooie voor de neutrale en Nederlandse fans is dat deze balansissues behoorlijk in de basis van het ontwerp zitten. Je kunt dit niet even met een andere voorvleugel of gewijzigde bargeboards oplossen. Het gaat dus nog een spannend seizoen worden!
blackeye zegt
Volgens mij is de conclusie anders. George zegt dat Mercedes potentieel hetzelfde balans probleem heeft en dat het erg speelde op het Bahrein circuit. Hij verwacht dat Williams het beter op Imola gaat doen.
Dat betekent dat Mercedes met potentieel hetzelfde probleem, het nog veel beter gaat doen.
Nu won Mercedes de Bahrein race(met die zogenaamde problemen), moet je nagaan wat ze op andere circuits gaan doen. Gewoon winnen en wereldkampioen worden.
willeme zegt
@blackeye:
Het mes snijdt zoals gewoonlijk aan twee kanten. Zo zou je r naar kunnen kijken (en kan trouwens ook kloppen). Echter, het feit dat ze het niet aan kunnen verhelpen in de loop van het seizoen is wel tekenend, want er komen meer races als Bahrein aan. Gaat in elk geval spannend worden (zeker omdat de Red Bulls ook nog niet top hebben gepresteerd). Het is in elk geval de hoogste tijd voor de volgende race ;-)
blackeye zegt
@willeme: Mee eens. Ik verwacht ook wel dat dit F1 seizoen een stuk spannender wordt dan de afgelopen jaren.
Maar toch, Mercedes blijft het te kloppen team en bij de wijzigingen van volgend jaar, dicht ik Red Bull grotere kansen toe.
HZW zegt
Ik heb het bange vermoeden dat Max in de vorige race dicht bij Mercedes is gekomen door toedoen van de baan layout.
In de Komende race vermoed ik dat ze compleet kansloos zijn en dat Mercedes gewoon laat zien dat ze nog steeds ruimschoots de snelste zijn.
Weten de 2 Red Bull’s wel voor Mercedes te eindigen komend weekend, dan zou Max een Kans op de titel kunnen hebben, anders vermoed ik dat het alleen spanend gaat worden op circuits die de Red Bull’s goed leggen, en dat zijn er minder dan circuits in het voordeel van Mercedes.
rollingstoned zegt
Jouw vermoeden is dan mooi verkeerd, want Bahrein was juist altijd een Mercedes-baantje.
rob5nismo zegt
Laten we hopen dat het een mooi seizoen wordt dat elke overwinning voor wie dan ook een echte strijd is geweest
guido93 zegt
Wat een groot balans probleem hebben ze toch😂😂 nog geen 4tienden achter Max in de snelste auto van het veld! Wat hebben ze het toch moeilijk.
rollingstoned zegt
4 tienden is in de F1 een behoorlijk groot verschil anders.