Is het heus?
Het lijkt in de autosport steeds lastiger om constructeurs in een bepaalde raceklasse te houden. Het meest duidelijke voorbeeld hiervan herkennen we terug in het World Endurance Championship. Hier verdwenen stapsgewijs Audi en Porsche, nadat ze nog een aantal edities van de 24 uur van Le Mans op hun naam wisten te schrijven. Tegelijkertijd kon Toyota, dat als enige fabrikant overbleef, hierdoor relatief gemakkelijk zegevieren, waardoor de overwinning van Fernando Alonso aanzienlijk aan glans verloor.
Het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, beter bekend als de DTM, lijkt overgelaten te worden aan hetzelfde lot. Hoewel de raceklasse enkele jaren geleden nog BMW mocht verwelkomen, heeft Mercedes ondertussen laten weten de volgende constructeur te zijn die het toerwagenkampioenschap wil verlaten. Echter lijkt de DTM nu misschien toch door te kunnen met drie fabrikanten, in plaats van twee. Aston Martin schijnt namelijk interesse hebben om vanaf 2020 met vier auto’s deel te nemen aan het kampioenschap.
Althans, dit klopt niet helemaal. Het is namelijk geen initiatief van Aston Martin zelf om deel te willen nemen aan de DTM. In plaats daarvan is het de Zwitserse operatie R-Motorsport die overweegt deel te nemen aan het kampioenschap. Het team bevindt zich op haar beurt weer onder de parasol van Arden International en Jota Sport en heeft daarmee voldoende geloofwaardigheid een dergelijk initiatief uit te voeren. Het team komt momenteel uit in het Blancpain GT langeafstandskampioenschap, uiteraard met Aston Martins.
Afgezien van de drie hierboven genoemde bedrijven die bij de onderneming betrokken zouden zijn, is het ook Red Bull dat zich mengt in het verhaal. Nu hebben Red Bull en Aston Martin sowieso een connectie, daar ze samenwerken in de Formule 1 en gezamenlijk de Valkyrie bouwden, dit is zeker niet de enige link in het verhaal. De baas van Arden, Garry Horner, is namelijk de vader van Christian Horner: de teambaas van het Formule 1-team van Red Bull.
Hoewel Aston Martin geen eigen, 2-liter viercilinder motoren heeft om te gebruiken in de raceklasse, schijnt ook dit probleem opgelost te kunnen worden. De equipe zou mogelijk dezelfde krachtbronnen gaan gebruiken als het fabrieksteam van Honda, dat uitkomt in het Japanse Super GT-kampioenschap. De beide raceklasses smelten vanaf volgend jaar in zekere zin samen en zullen o.a. het technische aspect van de sport delen.
Uiteraard staat het project, als het al bestaat, in de kinderschoenen. Vreemd is het dus niet, dat er momenteel geen coureurs zijn met een contract op zak. Dat gezegd hebbende worden o.a. Brendon Hartley, Sebastien Buemi, Nicki Thiim en Maxime Martin aan het project gelinkt. (Bron: Autosport)
Teerdz zegt
DTM auto’s hebben gewoon een V8 en alleen het uiterlijk laat het lijken op de auto die ze ermee willen voordoen, maar er liggen dus zeker geen viercilinders in voor zover ik weet.
dees zegt
@teerdz: Er zitten inderdaad 8 cilinders in, waar ze dat 4 cilinder verhaal vandaan halen weet ik ook niet.
Zijn ook geen 2 liters maar 4 liter motoren.
JanJansen zegt
@dees: artikel rammelt op wel meer vlakken.
Wellicht helpt het om een artikel eerst door een collega te laten lezen alvorens te publiceren.
toniominestrone zegt
@dees: nieuwe motoren reglement van de DTM schrijft 4 cilinder 2 liter motoren voor.
Sir_Vmax zegt
@dees: volgend seizoen gaan ze van 4.0 na v8 naar een turbo 2.0 4 cil :((
ikschrijfookoverautos zegt
@teerdz: dat is helemaal correct, maar vanaf volgend jaar wordt het aantal cilinders gehalveerd :)
https://www.dtm.com/en/news/dtm-and-super-gt-present-joint-technical-regulations-2018-06-23.html
“A significant difference to the previous technical DTM regulations will be the engines. A state-of-the-art two-litre 4-cylinder turbo engine will replace the V8 power units used to date. The engine will produce some 620bhp – about 100bhp more than their predecessors – and will accelerate the DTM cars to more than 300kph. Due to the additional power the cars also will need more brake energy. Therefore, the aero design of the front of the car will be adapted to gather more air for cooling both the engine and the brakes. Furthermore, front and rear diffuser and the rear wing will be modified as the current SUPER GT specs will be incorporated in the new regulations, in this area.”
Peace.
johnhert zegt
@ikschrijfookoverautos: Daar hoef je dus ook al niet meer naartoe voor de beleving…
Alfaxa zegt
@johnhert: Juist wel! In her Japanese SuperGT rijden ze al een tijdje met deze motoren. Klinken geweldig! Alle races van de SuperGT zijn te vinden op het NISMO YouTube kanaal.
gasskaas zegt
@alfaxa: je hebt wel gelijk dat ze ok klinken, maar wat hoor je nou liever, een v8 of een inline 4 pittert
kenner zegt
@gasskaas: V10, straight pipes. Misschien moeten we daarvoor een eigen Autoblog Cup voor opzetten.
ramshoek zegt
@gasskaas:
De DTM V8’s zijn door hun 180 graden krukas auditief gezien ook maar dubbele 4-pitters in plaats van ‘echte’ bulderende V8’s.
mashell zegt
@johnhert: als de beleving van het geluid moet komen ben je bij een muziek concert een stuk beter op je plek. Bij racen gaat het om de snelste te zijn, niet om het meeste geluid maken. Sterker nog dat geluid is eigenlijk ongewenst, het is energie die niet in de voortstuwing is gaan zitten.
dees zegt
De DTM is doodsaai, dat er een 4e merk komt veranderd hier niets aan. Ze moeten terug naar de formule van begin jaren 90, toen was de DTM geweldig.
Inplaats van deze lelijke hokken die nauwelijks lijken op de straat versie en ook bijna geen onderdelen delen zouden ze terug moeten naar de autos die daadwerkelijk bij de dealer verkocht worden met de motoren die erin zitten.
Want het is juist dit waarom er geen echte priveteers meer zijn en waarom merken niet zo snel toetreden. Omdat je een volledig nieuwe auto uit het niets moet opbouwen inplaats van dat je een bestand iets kunt nemen.
En ook al ben je de enige LPM1 hybrid. Toyota moest het wel nog uitrijden. En achteraf bleek dat het gemiddelde van hun 100 snelste rondjes de snelste tijd was in de afgelopen 8 jaar. Dus kraak de prestatie niet zo af.
Alex_79 zegt
@dees: Ter herinnering een mooi linkje. Muzikale ondersteuning van BAP – verdammt lang her
https://www.youtube.com/watch?v=Gw-AxiVqihM
berlinetta zegt
@dees: Het is ook knap om Le Mans uit te rijden, maar toch is het wel een beetje vreemd dat ze ook alleen tegen zichzelf moesten racen. Maar goed, Alonso is weer iets dichter bij zijn triple crown.
Alfaxa zegt
@dees: Wat jij wilt is er eigenlijk al (bijna). TCR auto’s zijn grotendeels gebaseerd op de straatversies. Alleen zijn ze allemaal FWD i.p.v. RWD.
ger964 zegt
@dees: jij hebt duidelijk al lang geen DTM gekeken. Mega spannend en vooraf is nauwelijks te zeggen wie de winnaar wordt. Audi presteert even wat minder maar komt sterker terug
stevenk97 zegt
@dees: Mercedes stapt uit de dtm dus dit zal aanvulling zijn
goodolddays zegt
Altijd nog interessanter dan de F1
ikleesookoverautos zegt
Kinderschoenen.
Nee komt niet
barry355gtb zegt
De DTM is echt een silhouette klasse. Allemaal lijken ze een beetje op de produktiewagen. Helaas is de auto een enorm goede single seater en de andere deelnemende auto’s ook. De hele DTM is echt geen reet aan om te kijken en dat Mercedes gaat stoppen zegt ook voldoende. De Formule E, dat gaat het wel worden , gepushed en gehyped.
toniominestrone zegt
@barry355gtb: pure symbool politiek.
Esprit_de_Flandre zegt
Dus dat worden Astons met Honda 4-cylinders. Hoelang tegen dat die motoren in de gewone Astons liggen? Want downsizing, schaalvoordelen enzo…
Natuurlijk wel een goed marketingargument: een motor uit de racerij…
Gulli zegt
Geen motorblok uit de A klasse AMG’s? Aangezien AMG ook al de motoren voor de straatauto’s bouwt.
ramshoek zegt
@gulli: Zo’n DTM of SuperGT 4-pitter heeft nagenoeg niks gemeen met een productie 4-cilinder. Zelfs niet wanneer daar AMG op het kleppendeksel staat.
lebeaunl zegt
Wat is er Deutsch aan een mock-up Aston met Honda-PU?
ramshoek zegt
@lebeaunl: Da’s nu juist het punt. Nu een van de Deutsche Hersteller ’toedeledokie’ heeft gezegd (Mercedes) wil men graag nieuwe fabrikanten aantrekken. Voor de hand liggen de Japanse 3 met Toyota/Lexus voorop (die hebben een groot autosportcentrum in Keulen). Zelf zou ik graag Alfa Romeo (terug) zien. Jaguar misschien, maar met een serieus Aston Martin project neem ik ook genoegen. Hoe meer diversiteit hoe beter.
ps. Wat is er Brits aan de meesten (alle?) deelnemende fabrikanten aan het BTCC.