De Britse sportauto zonder het dak is in het nieuw gestoken, met behoud van zijn onmisbare uiterlijk.
Het komt niet vaak voor dat een kleine autofabrikant met een compleet nieuwe auto komt. Kijk bijvoorbeeld naar Pagani, dat al jaren teert op de Huayra. Ook BAC is zo’n automerk. De Mono werd voorgesteld in 2011, dat is alweer negen jaar geleden. Sindsdien zijn er meerdere varianten en updates voor het model geweest, maar een echt nieuwe auto kwam er niet.
Voor Genève had Bac (Briggs Automotive Company) een nieuwe auto in petto. Helaas blijft dat nu bij een digitale presentatie. De nieuwe auto is wederom een Mono, maar het model is op tal van fronten anders. Het begint met de motor. Het oorspronkelijke model had een natuurlijk ademende 2.3-liter Ford-viercilinder. Nu is er gekozen voor een turbomotor. Wederom een Ford 2.3-liter overigens.
Het blok levert 337 pk en 400 Nm koppel. Let wel: we hebben het over een auto met een gewicht van 570 kg! 0-96 km/u doet de Mono in slechts 2,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 274 km/u. Als je dat durft te halen tenminste. De kans is groot dat je een schone onderbroek nodig hebt bij snelheden boven 200 km/u.
Aan het uiterlijk van de auto is niet heel veel anders. Bac heeft de auto 2,5 cm korter gemaakt en de nieuwe Mono staat 2 cm lager in vergelijking met het oude model. Al met al is Bac nog springlevend met deze Mono, die bochten eet als ontbijt op duizelingwekkende snelheden.
kjeld012 zegt
De ultieme trackday auto wat mij betreft.
JanJansen zegt
Fantastische stuurmansauto. Erg jammer dat ze ook voor de EcoBoost hebben moeten zwichten ivm emissie-eisen, maar ja dat is onvermijdbaar. Vervangen is nou ook weer niet erg kostbaar.
Hopelijk blijft een fabrikant als Caterham de Duratec wel in het gamma houden.
Foramen zegt
@JanJansen: wat had volgens jou dan een beter blok geweest?
Dit blok wat ook in de mustang en focus rs wordt gebruikt is toch perfect voor een auto als dit.
pietertjep85d zegt
@foramen: Audi 5 cilinder
JanJansen zegt
@foramen: een turbo (lees: gat) op een lichte auto is eigenlijk geen goed idee. Niet voor de controle, niet voor het rijgevoel, niet voor het geluid. Wel voor de emissies, de totale power en verbruik.
Het is niet voor niets dat formule wagens lang geen turbo hadden.
Een beter compromis is een supercharger, zoals Lotus dit implementeert.
SvenskaAeroplanAB zegt
@janjansen: helemaal mee eens, wilde het net gaan typen… Een turbomotor in een Ultra Light is not done. Ok heb best wat ervaring en met een turbomotor kun je de auto een stuk minder goed ‘met het gas sturen’. En oh ja, je staat 2x zo vaak achterstevoren…
JanJansen zegt
Verder staat er nog een fout in het artikel gezien het vorige Duratec blok een 2.5 liter was en geen 2.3
Oorspronkelijk zijn ze wel met een 2.3 begonnen maar zijn later overgestapt op een 2.5
Zelf heb ik ook de 2.5 in mijn Caterham; die zuipt meer dan André Hazes op een goede dag maar is fantastisch betrouwbaar gebleken, ook met 250+pk
Dutchdriftking zegt
274km/h in deze badkuip, dan heb je serieus ballen! Kan Autoblog niet eens een leuke vergelijkende test doen met tracktools als deze? Naast dit monster een Donkervoort, een Lotus, een Morgan, en een Ariel Atom of zo. Lijkt mij serieus leuk.
jelmer zegt
Toch jammer dat er niet een versie is zonder exquise onderdelen, die voor significant minder grotendeels dezelfde ervaring biedt. 700 kilogram en 280 pk lijkt me ook een feestje.