Deze babyblauwe MTM RS5 heeft eindelijk een randje.
Het was vroeger zo simpel. Een snelle BMW M3 nam je als tweedeurs, de snelle middenklassers van Mercedes waren het beste als vierdeurs en bij Audi waren ze gespecialiseerd in snelle stationwagons. Natuurlijk hebben de fabrikanten het weleens geprobeerd, maar elk Duits merk lijkt zo zijn favoriete carrossievorm te hebben
RS5 Coupé
En zo is er ook een RS5 Coupé. In vergelijking met de M4 Coupé (die net uit productie is) en de C63 AMG Coupé, is de RS5 Coupé een beetje braaf. Daar brengt deze babyblauwe MTM RS5 verandering in. Motoren Technik Mayer is al jarenlang een Audi-specialist en dat zien we aan de specs van deze RS5.
Drie stages
Er zijn drie stages. De eerste stage is een vermogensstijging van 450 naar 532 pk. Het koppel stijgt van 600 naar 700 Nm. Niet verkeerd, zeker niet dankzij de nieuwe topsnelheid van 290 km/u. Een Stage II-kit is ook leverbaar. Deze is marginaal sterker met 560 pk aan vermogen en 732 Nm aan trekkracht. Volgens MTM moet deze versie óók 290 km/u halen. Een Stage I kit kost ongeveer 1.500 euro, een Stage II kit rond de 2.000. Redelijk prijzig voor een ECU-tune, maar MTM staat hoog aangeschreven en deze kits zijn altijd prijzig als de auto nog nieuw is.
Veel meer hardware
De volgende stap is meteen véél prijziger (net als de RS5 zelf), namelijk meer dan 25 mille. Bij deze Stage III-kit krijg je wel ontegenzeggelijk veel meer hardware. Denk aan nieuw luchtinlaat-systeem (AWE AirGate van koolstofvezel), grotere MTM intercooler, open luchtfilter, wastegate en een setjes gemodificeerde turbo’s met groter compressor- en turbinewiel. Het resultaat is 603 pk en 820 Nm. Hiermee kun je in 3.2 seconden naar de 100 km/u knallen. De topsnelheid van deze babyblauwe MTM RS5 is 320 km/u.
BBS
Qua uiterlijke wijzigingen doet MTM niet heel erg veel. Je kunt kiezen uit chromen of juist zwarte badges en wat MTM-stickers. De enige echt visuele aanpassing zijn de verlagingskits of de beschikbare velgensets. Ditmaal is er keuze uit diverse velgen van BBS. De ‘flowformed’-velgen zoals de CH-R, CC-R en CI-R zijn er vanaf 700 euro per velg. Er is ook een meerdelige velg, de BBS LM. Deze kost 1.400 euro per velg. Gesmede velgen (BBS FI-R) zijn ook mogelijk. Deze kosten zo’n 2.100 euro per velg. De babyblauwe MTM RS5 op de niet talrijke afbeeldingen heeft overigens nog de standaard 20 inch velgen.
tttijn zegt
Een Audi koop je niet alleen voor het rijden, althans ik niet.
johnhert zegt
@tttijn: Vooral voor het imago ? Want naast comfortabel rijden stuurt het wat doods ?
tttijn zegt
@johnhert: écht napraterij wat je doet. N8ets met imago te.maken bij mij. Ik kijk graag even om als ik uitgestapt heb en zie dan graag een mooie auto terug. Ik heb vorige maand op dezelfde dag een testrit gemaakt in een M2 comp en TTRS facelift en de M2 is geen vergelijking en worden om die reden op mobile.de al bijna weggegeven.
willeme zegt
@johnhert: Lekker wakker worden met een lekkere dooddoener :-D
Uiteraard moet iedereen leuk en mooi vinden wat ‘ie zelf leuk en mooi vind. Dat gezegd hebbende, begrijp ik Audi’s wel. Althans, de wat dikkere Audi’s. Ja, ze zijn minder ‘scherp’ dan een vergelijkbare BMW, alhoewel BMW ten opzichte van zichzelf behoorlijk heeft ingeleverd.
Dikke Audi’s (dus meer dan 200 pk en quattro) zijn vaak geweldige lange afstandsauto’s. Ideale reiswagens. De huidige modellen zijn een stuk sportiever en strakker dan die van 10-20 jaar geleden. De verschillen tussen de Duitse Drie zijn relatief klein. Alleen op het internet en commentsecties is het verschil enorm ;-).
Oh, en nog een reden: zo’n RS5 is best een fraai auto imho, de C63 ‘klopt’ niet helemaal aan de zijkant en de 4 Serie Coupe is tegenwoordig al helemaal niet om aan te gluren. Dus @tttijn heeft wel degelijk een punt naar mijn mening.
mikje90 zegt
@willeme: Er is een verschil tussen een dooddoener en feiten, en @johnhert heeft hier volkomen gelijk in. Als hij geen gelijk zou hebben en zomaar iets zou roepen zou ik je begrijpen, maar in dit geval spreekt hij gewoon de waarheid.
willeme zegt
@mikje90: bwoah:het is wel een dooddoener naar mijn meing. 20 jaar geleden was het verschil enorm als het aankomt op dynamiek. BMW heeft flink ingeleverd en AMG en Audi hebben behoorlijke stappen gezet. Tegenwoordig ligt het niet meer zó ver uit elkaar. Zeker nu alle auto’s EPAS gebruiken, is de b esturing niet een heel onderscheidende factor (en een bewuste keuze)
888natan zegt
@willeme: Wet op de remmende voorsprong, kan BMW niks aan doen..
kle500 zegt
@mikje90: Welke moderne audi RS/BMW M / Mercedes AMG modellen heb jij allemaal zélf gereden? En dan nog hard ook?
KEV9 zegt
Een Audi koop je om er financieel leeg op te lopen..
tttijn zegt
@Soulmaster: letterlijk nèt een kennis van.me gesproken die om de.reden die jij noemt van een 3-serie snel terug naar Honda is gegaan.
alfaholic zegt
So many people, so many opinions. Mijn S5 (2010) achter sperdiff en een kuur van JD Engineering voldoet aan “bruikbare” sportiviteit alsook een fijne metgezel op wintersport.
mr27 zegt
@alfaholic: Nice! Op hoeveel pk zit je nu? En enig idee wat je verbruik doet, snelweg? Combi? Etc.
alfaholic zegt
@mr27: 435 als ik JD mag geloven (3.0T). De Milltek is meer voor de beleving dan voor de extra PK’s ;). Verbruik is 1 op 10 combi. Als ik echt boender 1 op 8.
mr27 zegt
@alfaholic: Ah thanks! Ik heb z’n voorganger met de V8, maar oriënteren naar iets anders is altijd leuk!
Arie Jan zegt
Wat vinden jullie nou van die wirlkasten over de velgen heen? Dat is toch altijd lelijk of ligt dat aan mij?
luckyluck zegt
@ariejan: eens.
golf1985 zegt
@ariejan: niet eens! Heb het zelf ook? Op mijn golfje dat wel
moveyourmind zegt
Ik zou je graag gelijk geven, maar als Citroënliefhebber kan ik niet anders dan het met je oneens zijn.
moveyourmind zegt
Wat een geweldig mooie auto. Niet alleen de kleur doet denken aan de goede oude tijd toen Audi net aan het begin stond om een grote ommezwaai te maken en de strijd met Mercedes en BMW aan te gaan. Ook het model zelf. Dit is Audi op zijn best, een auto met relatief ingetogen lijnen die op subtiele wijze laat doorschemeren dat je met serieus speelgoed te maken hebt.
En met het snoepgoed van MTM erbij wordt het alleen maar beter, die jongens weten wel waar ze mee bezig zijn.
HZW zegt
25 mille voor 603 pk is wel heel erg prijzig, dan maar gewoon 560 pk.
Btw, doe mijn dan maar een RS4 Avant, veel mooier dan deze coupe.
Wat mijn ook tegen valt is dat MTM steeds minder eigen producten gebruikt en ontwikkeld.
AWE luchtfilter systeem, BBS velgen, het is nog maar de vraag of de Turbo’s voor 603 pk een eigen ontwikkeling is, of afkomstig zijn van een bedrijf als TTE,
willeme zegt
@HZW: wie denk je dat de Bimoto velgen voor MTM maakte? Ook alle hardware van bijna alle tuners komen van derden. Die toponderstellen van AC Schnitzer? Gewoon KW. Alpina is Bilstein/Eibach. BMW is Sachs. Dus als fabrikanten en en fabriekstuners het al bij onderdelen leveranciers vandaan halen, doen zelfstandige tuners dat helemaal ;-).
De kunst zit ‘m altijd in de afstelling en betrouwbaarheid. De CAN-TRONIC systemen van MTM zijn het meest ‘eigen’. De rest is allemaal van toeleveranciers, net als bij alle andere tuners. Alleen Brabus en Ruf maken nog echt dingen zelf.
w0ut zegt
Vind al die performance sedans (RS, M, AMG, …) super vet. Maar bij de volgende facelift rij je weer met een oud model rond. Dan geef ik dat geld liever uit aan iets ‘specialer’ dat wat langer zijn looks houdt… Audi TT, Porsche, Alpine, i8, GT, Lotus, C4 of een gebruikte exoot…
Heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat ik die dingen niet kan betalen en het als enige auto moet dienen.
tttijn zegt
@w0ut: eens wat je zegt over dat speciale. De meeste zijn gezinshokken. Snelle gezinshokken, dat wel.
marcomanta zegt
Voor mij is de oer Quattro “de Audi”, het kanon waarin Walter Rohrl alle prijzen won. Heerlijke 5 cilinder met vlammen uit de pijp, daar kan geen andere moderne auto aan tippen met de huidige 4 cilinders en plofjes tijdens het schakelen. Zo dat heb ik dan gezegd.
padoempats zegt
@marcomanta: ttrs met 5 cilinder toch wel
marcomanta zegt
@padoempats: heerlijk die 5 cilinders, Volvo, met name de 850R en de eerste serie V70 met 2.3 motor, ooit had ik er eentje waarvan ik de achterste demper er af had gehaald, wat een sound.