Een leaseauto afdwingen is nog nooit zo makkelijk geweest.
Het is 1 juli. Dat betekent dat er traditioneel weer dingen gaan veranderen. Je internetabonnement is ongetwijfeld duurder geworden en de supermarkt moet nee verkopen als je peuken wil scoren. Op automotive gebied is er ook nieuws. Grote bedrijven deden het vaak al, maar nu is het verplicht: de werkgever moet gaan bijhouden hoe werknemers naar het werk reizen.
Werkgever houdt CO2-uitstoot bij
De maatregel is alleen van toepassing bij bedrijven met honderd werknemers of meer. Doelstelling van deze regel is het in kaart brengen wat de CO2-uitstoot van een werknemer is. Het kan dus zijn dat je baas vraagt in welke auto jij naar het werk komt. Als jij elke dag in je Dodge RAM op kantoor verschijnt ben je behoorlijke doorn in het oog voor de CO2-doelstellingen van een bedrijf. Als de werkgever dan bij je klaagt kun je meteen een leaseauto afdwingen, want ja. Je moet toch naar het werk komen.
Het liefste zien werkgevers van grote bedrijven het personeel op de zaak komen in een elektrische auto, openbaar vervoer of de fiets. Dan is de CO2-uitstoot laag of zelfs nul. Bij werknemers met een ouwe of een dikke bak bestaat de kans dat ze wel aardig wat uitstoten. Thuiswerken of een elektrische leasauto kan dan helpen die uitstoot naar beneden te krijgen.
Het gaat puur om CO2-uitstoot van het woonwerkverkeer. Die zakelijk vlucht naar Singapore die je van de baas moest nemen zal niet meegenomen worden in de data.
Maatregelen naar aanleiding van de CO2-uitstoot worden nog niet echt genomen. Met het nulpunt op 1 juli is het vooral data in kaart brengen. Op termijn moet je er echter niet gek van opkijken als de werkgever opeens met allerlei mobiliteitsplannen komt.
Vanaf nu tot en met 2027 worden de cijfers enkel bijgehouden. Daarna gaat men kijken naar eventuele doelstellingen om de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen.
Dus, naast het bijhouden van de gemaakte kilometers wil de baas ook graag weten of je dat met het OV, fiets of auto doet. In dat laatste geval willen ze ook graag weten wat voor auto, zodat de CO2-meter ernaast gelegd kan worden. Geen zin in deze kul? Lekker werken bij een bedrijf dat minder groot is dan 100 werknemers. Dan ontloop je (voorlopig) de dans.
Foto: Alpina B10 via @bassssss row1photography op Autoblog Spots
harrie zegt
Goede maatregel, ga zo door!
Zo vraag ik mijn personeel al jaren ook naar het aantal wc papier velletjes wat ze verbruiken, noteer ik dat in een Excel en mail ik die naar Rob Jetten.
Dutchdriftking zegt
Dat doe je verkeerd. Wij doen graag alles echt goed en sturen de gebruikte velletjes op naar Rob als bewijsmateriaal.
Trojan zegt
Klinkt goed! Wij printen altijd een foto van Rob Jetten en gebruiken die als toiletpapier.
marcomanta zegt
En daar een verse drol opleggen.
Tonnie zegt
Is de berekening niet op basis van een std? Aantal km woon-werk x gestd co2 uitstoot brandstofsoort oid? Lijkt me sterk dat je elk autotype met uitstootcijfers in de admin op moet nemen en elke wisseling van auto van elke werknemer.
El-Loco zegt
Dit inderdaad. Elke brandstofsoort heeft een x aantal grammen CO2 per km eraan hangen. De rapportage is dus gebaseerd op km’s woon-werk, km’s zakelijk, x jouw brandstofsoort (evt. aangevuld met OV gebruik).
Dutchdriftking zegt
Gunstig voor mijn werkgever dan dat ik een diesel heb. Die stoot minder Co2 uit dan een vergelijkbare benzine ;)
V8Vantage zegt
En je zou nog MyNeste Renewable Diesel kunnen tanken mochten ze er echt om gaan zeuren dat ’t allemaal minder moet. Wel voor een bijdrage natuurlijk want de laatste keer dat ik dat in mijn tank gooide tikte ’t de 3 euro aan voor een litertje.
sabrerator zegt
Is inmiddels flink goedkoper. Bij DCB rond de 2,13 en ik kom regelmatig bij het onbemande tankstation aan de A50 tussen Epe en Heerde onderaan de afrit en daar was het van de week 2,039. Dat is dan “merkloze”
HVO100.
Ik werk bij een bedrijf met meer dan 100 man en heb recht op een leaseauto. Maar rij liever in een leuke auto en we hebben km-vergoeding.
De meldingsplicht gaat inderdaad op basis van standaarden, niet op werkelijk verbruik.
Omdat ik kilometers declareer weet mijn werkgever precies wat ik voor de zaak rij.
Maar niet met welke van mijn 3 auto’s of dat ik een keer de motor (een van de 3) heb gepakt.
rwdftw zegt
Goed, ik pak de Porsche 944 wel :). CO2 uitstoot volgens het RDW : onbekend. Dus heel veel plezier met uitrekenen.
Voor zover ik kan zien hoef je niet het merk en type op te geven.
faalhaas zegt
Als iedereen van mn bedrijf met ouwe bakken aan komt, wat is dan het gevolg?
Mijn werkgever zou het niets interesseren als het geen problemen geeft. Er wordt zat geld verdiend, en de werknemers betalen de brandstof lekker van de 23 cent/km vergoeding.
hondafiel zegt
Dan komen er nieuwe regeltjes die dat gaan ontmoedigen. Zeker nu het e.e.a. onderbouwd kan gaan worden met data. Leuker kunnen wij het niet maken.
hondafiel zegt
Europa denkt uiteindelijk met veel (groene) regeltjes grip op de wereld te krijgen. Veel meer heeft Europa ook niet om in te brengen in deze grote wereld.
ty5500 zegt
Is dit wel vanuit Europa opgelegd? Ik lees er niks van in het artikel en Nederland loopt anders dikwijls ook wel graag voorop op zo’n zaken.
mashell zegt
Psst. Als het een regel uit Europa was dan zouden we die in Nederland juist niet invoeren maar een of ander dom excuus in te voeren.
Trojan zegt
CO2 budgetten worden allang in opdracht van de EU onderzocht. Deze regel is daarmee volledig in lijn, dus bij de EU zijn ze hiermee in hun nopjes.
mashell zegt
CO2 budgetten zijn zoiets als in de categorie digitale euro. Stelt eigenlijk niks voor maar zijn uiterst geschikt om de beïnvloedbaren bang te maken en ze voor de conservatieven te laten kiezen.
V8Vantage zegt
Dat hangt er maar net vanaf hoe die digitale euro gemaakt wordt. Wordt ie programmeerbaar of niet….? (Nederland is overigens tegen een programmeerbare variant)
Trojan zegt
Met nu al zeggen dat “het niets voorstelt” doe je precies hetzelfde als waar je de conservatieven/beinvloedbaren van beticht, maar dan de pro-EU versie daarvan. Feit is dat het nog alle kanten op kan en dat we moeten afwachten wat er op ons afkomt alvorens een mening te kunnen vormen. Welke regels gaan er gelden rond het CO2 budget, wordt er bij de digitale euro gekozen voor de programmeerbare en/of accountgebaseerde versie of niet: Deze keuzes zijn gewoon nog niet gemaakt en kunnen wel degelijk grote impact hebben op privacy en keuze/bewegingsvrijheid.
mashell zegt
Nee, het is geen feit dat het nog alle kanten op kan. Van een programmeerbare digitale euro is helemaal geen sprake, net doen of dat nog ter discussie staat is ongefundeerd angst zaaien van tegenstanders.
Zie: https://www.ecb.europa.eu/euro/digital_euro/faqs/html/ecb.faq_digital_euro.en.html
Trojan zegt
Ah kijk, dat is topnieuws. Heb je deze informatie ook wat betreft de CO2 budget plannen?
Robert zegt
Minder dan 10 collega’s hier. Mijn werkgever heeft (voor nu) weer mazzel.
@harrie: @dutchdriftking: je weet dat vanaf
vandaagmorgen Rob Jetten niet meer in functie is?Dutchdriftking zegt
Geen reden om er mee te stoppen toch?
Robert zegt
*checkt*
‘Klimaat’ heet vanaf morgen ‘Klimaat en Groene groei’ en zal worden bestierd door de voormalige tassendrager van Rutte. Stuur maar door, inderdaad.
Johanneke zegt
Waarom zo moeilijk doen. Dit kost ook allemaal geld. Ga gewoon zorgen dat elektrisch rijden bereikbaar en goedkoper is voor Jan Modaal. En zorg dat het elektriciteitsnetwerk alles aan kan, maak het dmv kabelgoten mogelijk dat ook mensen in rijtjeshuizen kunnen laden. Dan gaat de uitstoot vanzelf naar beneden. IPV miljoenen uitgeven aan zoiets als dit.
mashell zegt
Je hebt goede punten maar hoezo kost dit miljoenen? Dit is gewoon woon werkverkeer afstand * aantal gereisde dagen * CO2 per brandstof soort. De boekhouder is er een middag mee bezig dit in excel te zetten. Het hoeft geen miljoenen te kosten, alhoewel de verkopers van bedrijven als AFAS en Exact je dat natuurlijk wel wijsmaken.
Johanneke zegt
De cijfertjes gaan naar de overheid eh, die gaan er heel wat uurtjes op inzetten om er een matige tool voor te ontwikkelen en met cijfertjes te gaan goochelen.
Hawkeye72 zegt
Wij hebben stevige groeiambities voor ons bedrijf, maar hebben zojuist besloten dat we tevreden zijn met 99 RAMs op de parkeerplaats….
mashell zegt
Jullie plan om de CO2 uitstoot terug te dringen RAMmelt…
kennone zegt
Ben benieuwd waar grote bedrijven hun stroom vandaan gaan halen als ze echt zo graag hun werknemers naar het werk zien komen in een EV..
Flutterbear zegt
De werkgever voorziet toch ook niet van brandstof van privé auto’s? Meeste werkgevers hebben een hekel aan al die benodigde parkeerplaatsen.
William zegt
Ik ben wel benieuwd naar de CO2 uitstoot van iedere politicus en elke “top” ambtenaar. Gelijke monniken gelijke kappen. Wel zo eerlijk om de bevolking te laten weten wie het meest in een vliegtuig zit bijvoorbeeld.
Rokende Wielen zegt
Of dat het EU parlement -nog steeds- heen en weer reist tussen Brussel en Straatsburg… Als je de jaartallen leest waaruit dit besluit stamt dan vraag je je ook af uit welk steenkolentijdperk die beleidsmakers komen of niet?
Bron: https://www.europarl.europa.eu/news/nl/faq/2/waarom-reist-het-parlement-heen-en-weer-tussen-brussel-en-straatsburg
BMWbankier zegt
Wat een onzin dat vliegreizen weer uitgezonderd zijn. Op die manier blijven de grootste vervuilers weer buiten schot.
siebren zegt
Dat is het niet maar is wel leuk om zo op te schrijven.
Grote bedrijven rapporteren dit soort getallen naar mijn weten gewoon. In ieder geval mijn werkgever.
ericc zegt
Big brother deint zijn invloed uit. Als ze deze cijfers hebben, gaan ze de mensen individueel belasten in de toekomst.
Trojan zegt
Het is inderdaad helaas een feit dat de overheid alleen maar groeit.
alassad zegt
Dus nu juist aangeven dat je met een Hummer naar werk gaat. Dan kun je straks nog steeds je 6cilinder rijden onder het mom dat je groener bent gaan rijden
slickrick zegt
De baas wil dit helemaal niet , alles wordt opgelegd door de overheid / EU, een rectificatie zou netjes zijn
mclovin zegt
Wat een waanzin. De reis van je woonadres naar je werkadres met je privévoertuig in privétijd, daar heeft je werkgever helemaal niets over te zeggen.
Joseppe zegt
Ben toch benieuwd waar de baas zelf in rijd. Ik gok een Dacia Spring EV want een beetje goede werkgever geeft natuurlijk zelf het goede voorbeeld….
Of gelden er dan andere regels..
Joris24 zegt
Die flauwekul hebben wij ook. Mijn werk ligt 27 km van huis. Trein (1u van deur tot deur) is gratis eerste klas reizen. Fiets / lopen / elektrische auto 22 ct/km. Hybride auto 19 ct/km. Brandstofauto 17 ct/km. Ik heb alleen brandstofauto’s en ga geen elektrische auto kopen voor die paar cent, want dat compenseer ik driedubbel en dwars aan afschrijving. Onze daily is een a3 2.0fsi uit 2005 die ik ruim 2 jaar terug voor 4700e gekocht heb. En die rijden we gewoon op. Maar ja wij hebben ook zo’n dashboard waarin je je uitstoot etc ziet van woon-werkverkeer, moet vanuit duurzaamheidsverslaggeving. Ik denk dat we compleet doorslaan maar de EU drukt het door, dus wat moet je dan als werkgever.
petroldrinker zegt
Nog meer controle, en de eerste stap naar een CO2 budget voor alle mensen.
Daarbij, zolang ik zelf mn auto betaal, bepaal ik wat ik rijdt, en dat is lekker een vervuilend exemplaar :)
scrmeagle zegt
Met die E39 B10 zou ik dan een andere baas zoeken.
wimbers zegt
bizarre regel. ik betaal mijn personeel toch niet voor de tijd dat ze naar hun werk komen of weer naar huis gaan? hoe kan ik dan enige aansprakelijkheid aanvaarden voor hoe ze dat doen?
marcomanta zegt
En ik ga in de baas zijn tijd naar de WC, dat scheelt thuis water, wc papier, tijd en stroomkosten. Oja en mijn baas zoekt het maar uit hoe ik naar het werk kom, gaat hem niets maar dan ook niets aan. Werkelijk, wat een onzin.
Dutch79 zegt
Dan maar thuiswerken. Voorlopig hoef ik niet zo’n rijdende accu.
rogerzz zegt
Hmm, misschien moet ik mijn 49g/km auto binnenkort toch maar inwisselen voor een Audi S7 met 349g/km. Voor zover ik weet kijken ze per kenteken dus kan ik even de norm ophogen.
Het wordt dan vrij gemakkelijk om mijn uitstoot te halveren als mijn ijkpunt 349g/km is :)
richardmcv zegt
Gelukkig maakt het voor mij (nog) niets uit. Voor mijn werk heb ik een transporter ter beschikking (en ook nodig qua ruimte). Hier rij ik zowel de km mee van huis naar zaak alsook van huis naar de klant. De werkgever stelt deze auto ter beschikking en er is een verklaring getekend omtrent geen privegebruik.
Wil de werkgever dat er minder uitstoot is dan zal hij een ander passend voertuig moeten regelen…
Bij ons rijden er grofweg 50 a 60 auto’s van de zaak, zowel in eigendom als lease. Wordt pas irritant als de auto’s straks allemaal verplicht worden om op de zaak te laden en we met eigen auto naar de zaak moeten om vanaf daar te vertrekken. Wie bepaald dan in welke auto ik rij?
Fernando zegt
Gelukkig is het hier in Duitsland anders. Bij mij op de zaak hebben de maitres, chefs en sous chefs een Dacia Duster Extreme LPG ter beschikking. Zelf heb ik een G80 op de zaak maar rij meestal met een Saab of Mustang. Dat nieuw met hoop geleuter gaat me niet goed af
eunosroadster zegt
Zolang ik m’n woonwerkreistijd niet betaald krijg is dat privétijd en heeft m’n werkgever er geen flikker mee te maken hoe ik op m’n werk kom… te gek voor woorden!
richardmcv zegt
De meeste werkgevers willen dit ook helemaal niet want ze hebben hier extra werk mee. Het wordt ze door de strot geduwd door de overheid. Je moet toch zelf aangeven met welke auto je gereden hebt? Of je nu met een auto met een uitstoot van 50 gr/km of met een uitstoot van 500gr/km naar de zaak gaat wordt volgens mij niet gecontroleerd.