BMW fanboys dromen al jarenlang van een extra krachtige 7 Serie in de vorm van een M7, maar tot nu toe leek BMW daar weinig zin in te hebben. Nu heeft het opperhoofd van BMW M in een interview echter geroepen dat hij een M7 ook wel ziet zitten.
Albert Biermann van BMW M ziet uiteraard ook dat Audi en Mercedes succes boeken met de S8, S63 en S65 AMG, dus wellicht dat een M7 geen gek idee is.
“I would love to compete in this area of the market. The money is just there to pick up. An M7 would be a much different proposition to the [Alpina] B7.”
Hij voegt er echter wel snel aan toe dat er momenteel nog geen plannen zijn voor een M7. Wel wordt er gekeken naar vierwielaandrijving voor de volgende generatie M5 en M6. Tevens wordt er nagedacht over een M3-versie van de 3 Serie GT die in 2016 op de markt moet komen.
Van de X3 en X4 zullen geen ‘echte’ M-uitvoeringen komen, maar wel M Performance versies. (via: autocar.co.uk)
gop1 zegt
Te groot en zwaar om echt leuk te rijden.
gop1 zegt
@gop1: Maar van veel vermogen is natuurlijk niemand vies.
alcantara zegt
@gop1: Die toevoeging was nergens voor nodig.
Nu doe je afbreuk aan je eigen statement.
gop1 zegt
@alcantara: Dat lijkt mij niet. Veel vermogen is gewoon leuk om lekker agressief te accelereren en in te halen. Maar om echt lekker sportief te rijden zit je beter in een 3 serie.
karsvdtuin zegt
@gop1: vind dat zo Alice als je overal maar m badges op gaat plakken omdat ze iets meer vermogen hebben… Vind m performance een goed alternatief
karsvdtuin zegt
@karsvdtuin: dat moest dus cliché zijn maar daar dacht de iPad even anders over
jaapiyo zegt
@karsvdtuin: Alice…who dafuq is Alice ;)
amgpower63 zegt
@gop1: het is ook voor de snelweg om te stampen, voor het circuit heb je de m4 :)
hamerhaai zegt
“The money is just there to pick up.” LOL
gtwillem zegt
@hamerhaai: het is wel waar. Op dit type autos zit veelal de meeste marge!
Het idee van een M7 kan eigenlijk prima. Vroeger, toen echte M modellen een atmosferische motoren, handgeschakelde versnellingsbakken en louter achterwielaandrijving hadden, kon het niet. Maar sinds de X5M/X6M (zware hokken met automaat, turbo en 4wd) moet een M7 gewoon kunnen.
2995cc zegt
@gtwillem: mee eens!
Rick-dos zegt
Die baas van BMW M moet lekker ontslag nemen. Vooral als hij wel pleit voor een M7 maar niet voor een opvolger van de M1.
Dan begrijp je het niet helemaal. Weg ermee met die vent. Und schnell!
redbeams zegt
@Rick-dos:
Voel jij je wel helemaal lekker…niemand zit nu nog op een opvolger te wachten van een auto uit 1981 ;)
Rick-dos zegt
@redbeams: Nouououou…….ikkuh…. ;)
Emile_Benz zegt
@Rick-dos: En ikkûh!
desjonnies zegt
@redbeams:
idd
stel je eens voor dat ze eens een lichte fijne supercar zouden bouwen ipv al dat obesitas spul.
redbeams zegt
@desjonnies:
Vroegahhh…
E34M5Touring zegt
760Li motor naar 620pk kietelen. 1050Nm (50 meer dan een S65, ff jennen). Kan ie zo mee met de rest. Zal best verkocht worden denk ik. In Florida zie je best veel B7’s. Dus ergens is er wel markt voor.
bozewolf zegt
@E34M5Touring: Zijn die S65’s niet ‘begrensd’ op 1000nm omdat die blokken anders de versnellingsbak snel en gewelddadig demonteren?
technopatat zegt
@bozewolf: jip! 1200nm doen ze, 1400 getuned zelfs! Zot toch? 200nm, das een gemiddelde benzine wagen, er eventjes afromen…
E34M5Touring zegt
@bozewolf: Ja klopt. Maar 50Nm extra moet wel te doen zijn. Denk ik. Hoop ik.
VeniVidiVici zegt
Een M3 versie van de 3GT… Bah waarom? De M5 GT is ook niet gekomen…
Liever naast de M3 sedan een touring!
jaapiyo zegt
@VeniVidiVici: Ja daar ga je veel bijval vinden van de autoliefhebbers denk ik. De GT is veel meer midi-MPV dan GT qua uiterlijk maar BMW wil ons kennelijk anders doen geloven. Wat ook raar is; die 3 GT staat op een verlengd platform terwijl de touring het platform deelt met de sedan, je zou toch zeggen dat het perfectioneren van de afstelling van het onderstel daardoor voor een eventuele M3 touring ook nog wat makkelijker is dan voor een M3 GT.
Ik zie het niet gebeuren. Hetzelfde had ik je 5 jaar geleden echter gezegd over een FWD BMW en een M7. De leiding van BMW is duidelijk niet meer in handen van ‘BMW mensen’ in hart en euhm…nieren.
3246cm252kw zegt
Te groot en mooi om waar te zijn…
zender zegt
Een 730d trekt al hard genoeg op voor het dagelijkse verkeer in Nederland. Natuurlijk heb ik liever een V12, de 760i vind ik meer dan voldoende. Laat ze zich dan eens op het rijgedrag focussen met die M7 en niet op vermogen (wel koppel). In deze opzichten verliest de bmw van de concurrentie. Maar waarom zou je een auto veranderden die er totaal niet voor bedoelt is? Dan verwacht ik binnenkort een Wriath RS met dikke spoilers en een veel te hard onderstel..
agera zegt
Wat zou dat mooi zijn heb gewoon veel meer met de 7-serie in plaats van een S-Klasse.
Hupke zegt
Hoe kan je nu aan een alpina B7 niet genoeg hebben?
Een M gaat de 7-serie niet zo sportief kunnen maken dat er een verschil mogelijk is.
Nuja ze doen maar, het is niet dat ze het niet verkocht zullen krijgen, maar het is gewoon absurd.
jaapiyo zegt
Ik snap dat ze op korte termijn flink wat poen kunnen scheppen met een M7 en ik neem aan dat het over het volgende model 7 draait dat een stuk lichter zal worden dan de huidige door carbon/kunstof toepassing in plaats van dat er een een uitzwaai versie gaat komen van de huidige 7 in M vorm in de trant van de 1M coupé.
Desalniettemin vind ik het een slecht idee. De puristen vinden dit soort commerciele concessies niet leuk en ik denk dat die ‘echte liefhebbers’ uiteindelijk het imago van het merk bepalen (hoewel…Audi laat zien dat marketing je ver kan brengen, maar toch). Dat imago hebben ze nodig om aan de niet fans die op verjaardagen aan de resident autoliefhebber vragen ‘oy, ik mag binnenkort weer een nieuwe leasert uitzoeken, ik zat te denken aan zo’n Audi, dat zijn wel toffe auto’s of niet’ hun auto’s te verkopen. De autoliefhebber antwoord dan tot nu toe namelijk uiteraard: ‘Nee joh, Audi is overhyped, dashboards zijn wel ok maar verder VW techniek die nog redelijk onbetrouwbaar is ook, nee je moet een BMW kiezen, dat stuurt pas echt goed, ben je er aan gewend wil je niet anders meer’.
In de toekomst met de FWD 2 serie en een M badge die niet meer zoveel voorstelt wordt dat antwoord dan: ‘Ach, Audi, BMW, Mercedes…maakt allemaal niet uit joh, weet je wat je kan ook voor een Ford gaan of een Opel, qua techniek min of meer hetzelfde en je kan elk jaar een keer extra op wintersport’.
Ze moeten bij BMW even aankloppen bij de topmensen van Daimler anno medio jaren ’90 en vragen hoe het verkwanselen van hun USP (de beste bouwkwaliteit) heeft uitgewerkt voor ze.
lambo4all zegt
@jaapiyo: het feit is dat bmw zijn liefhebbers na de x5m,x9m,m50d en het feit dat een gemiddelde amg beter stuurt dan een m model al de rug heeft toegekeerd. De 1m was nog een prettige verassing. Maar eigenlijk zijn alle m modellen sinds 2009 vies tegengevallen.
mashell zegt
@jaapiyo: Maar het USP van BMW is helemaal niet achterwielaandrijving maar merkbeleving. Achterwielaandrijving is technisch al lang achterhaald en heeft met de invoering van de elektrische stuurbekrachtiging haar laatste voordeel (beter stuurgevoel) verloren. Dat ziet BMW ook, dus gaan ze over op voorwielaandrijving om de nadelen (minder interieurruimte, hoger gewicht, verraderlijk weggedrag als de elektronica faalt) ook weg te werken. Juist bij compacte modellen als de 1 en 2 serie wegen die nadelen zwaar.
toroloco zegt
Als alle BMW modellen een M versie krijgen zijn het niet langer exclusieve modellen. Voor mij een Alpina.
amglover zegt
Waarom niet
bmw1m zegt
Van mij mogen ze een M7 gaan bouwen. Kan bmw die RS7 eens even slachten :)
quattromeister zegt
@bmw1m: Je kan een 7 serie niet vergelijken met een A7.
bmw1m zegt
@quattromeister: Bedoelde eigenlijk een A8 Excuus
kickass zegt
M3GT? Wie zit daar op te wachten?
mashell zegt
Hehe. Jammer voor de “puristen” maar het gaat gewoon om geld verdienen, je bent zakelijk gezien idioot bezig als je een gemakkelijk te vullen en bijzonder lucratief marktsegment laat liggen. Die puristen kunnen gewoon blijven genieten van hun aardappelpuree.
baasbas zegt
@mashell: True. Maar volgens mij blijft gelden dat ze dat beter hadden kunnen aanpakken. Het idee van Audi kopiëren (pun intended) zou goed uit kunnen pakken. ‘M’ blijft top of the line, gericht op gewichtsreductie en goed sturen. Je kan dan een M maken van de 1, 3 (niet de GT) (4) en 5. En van de Z4. Dan creëer je daaronder een “sub-M” merk of badge zoals Audi de S heeft onder de RS. En van alle logge tientonners zoals de X-en komt dan gewoon geen M. Voordeel is dat het M imago onaangetast blijft en die sub-M badge kan je gerust laten verwateren naar onderen toe… Zoals Audi van de S ook S-Line pakketjes maakt…
ar156sw zegt
Met de “M” van Marketing :)
Maar, ja, waarom niet. M is al lang niet meer alleen voor pure sportwagens, dus als je dat toch hebt losgelaten… investering in ontwikkeling is relatief laag (motor chippen, grotere turbo’s, beetje verlagen en wat skirtjes en zo) en je kan er veel voor vragen.
spot007 zegt
het getuigt wel van enige stijl als ze geen m versie van de 7 serie maken, en toch lijkt het me supervet :D
exclusieviteitsfreak zegt
Denkelijk heeft G-Power daar technisch gesproken de oplossing voor.