In twaalf jaar tijd van een meer dan 100 jaar oude hoop roest een puntgave klassieker maken, deze Kiwi doet het eventjes.
Over de restaurateur zelf weten we niet zo veel, behalve dan dat hij kennelijk over een onuitputtelijke bron van kennis, geduld, en doorzettingsvermogen beschikt. In 2001 tikte de man een roestige badkuip, dat een Spyker-chassis van een model uit 1907 bleek te zijn, op de kop, en begon hier een complete klassieker omheen te restaureren.
Hoe dit chassis in Nieuw-Zeeland verzeild is geraakt is niet bekend, zelfs op het Spykerforum weten ze er weinig van, maar het ding schijnt ergens in een rivierbedding gedumpt te zijn, waar het lag te roesten.
De restaurateur houdt op Facebook de laatste jaren een blog bij van de voortgang, met als hoogtepunt het aanslingeren van de oude krachtbron (die in de tussentijd als aandrijving in een boot was gehangen), medio 2012, en als dieptepunt de aardbeving die Nieuw-Zeeland in 2011 trof. (via Bold Ride)
Momenteel is de auto zo goed als af. Het kost bloed, zweet, en tranen, maar zo ga je in 12 jaar tijd van dit..
..naar dit… *staande ovatie geeft*
valetparker zegt
Geef deze man een medaille!
lincoln zegt
@valetparker: zeer onrespectvol voor de mensen die de vierdaagse wel uitlopen ..
dirkwkd zegt
@lincoln: De domste opmerking ooit op autoblog?
lincoln zegt
@dirkwkd: en ook een medaille voor jou ..
zou niet weten wat een mens er mee moet ..
maar het schijnt nogal belangrijk te zijn ..
keesje1987 zegt
@lincoln: Last van een zonnesteek?
VeniVidiVici zegt
@valetparker: Haha die man geeft helemaal niks om een medaille als hij nu goud in handen heeft. Op een veiling brengt die Spyker miljoenen op!
stirling zegt
@VeniVidiVici: nou, nou, niet zo overdijven, heel misschien een ton, maar veel meer zal het niet zijn.
VeniVidiVici zegt
@stirling: Een ton… nou… het is maar net wat de gek er voor over heeft en op een veiling voor zo’n auto gaat de prijs hard omhoog hoor.
slippie101 zegt
Ik heb hem in het echt gezien en met die man gesproken, het is een echte liefhebber
sir_smokalot zegt
@slippie101: Dat moet wel ja. Heb je aanvullende info?
mout zegt
Je moet maar kans zien die originele motor weer terug te vinden!
O ja – en kans zien een complete auto te bouwen met weinig meer dan je blote handen.
StijnB zegt
En nu terug de rivier in…
toroloco zegt
Super!
Hupke zegt
Dat moet wel een goede vakman zijn geweest, of eentje die niets te kort komt, op de foto ziet het er in alle geval goed uit.
vale46 zegt
Vraag1: hoe vind je nu nog van die banden?
…
Echt in heb ongelofelijk veel respect voor die gasten!
Ik heb ook al veel ideeën gehad om een project te doen, maar ik loop altijd vast bij het zoeken van geschikte onderdelen. Of je moet ze via een of andere duistere chinese site laten overkomen…
Ik had al eens willen werken aan een “speelgoed” auto voor kinderen tot 10jr.
Beetje zoals de auto in de volgende link, maar dan met mini fm-mp3-radio, verlichting en vering.
http://www.autoblog.nl/baas-5-jarig-jochie-bouwt-eerste-ev-met-papa-video
Er is ondertussen al een Update van de McQueen:
http://www.youtube.com/watch?v=_D0XvruZ_k0
timberleek zegt
@vale46: Dat soort spul is prima zelf te maken hoor, als je een beetje je weg weet rond elektronica.
de aandrijving is nog het lastigste, de radio etc is simpel toe te voegen
vale46 zegt
@timberleek: Net andersom, een mini-mp3-fm radio kost 20 euro, en met een paar kleine boxen er aan werkt dat wel.
Het is eerder dingen zoals een elektronisch gaspedaal.
timberleek zegt
@vale46: Dat zeg ik ook.
De aandrijving is het lastigste (wel te doen overigens), daar hoort het gaspedaal bij.
De extra functies als radio en verlichting etc toevoegen is een eitje.
roberto zegt
Schitterend! Ik zou me god niet weten waar ik zou moeten beginnen! Hulde!
toyotafortuner zegt
Wat een eindbaas! Echt diep respect voor hem. Ik zou het hem echt niet nadoen. Heb 0 verstand van techniek.
lincoln zegt
via Indonesie natuurlijk ..
die kwibus zal na dit project vast wel een aardig woordje NL spreken aangezien alle documentatie in het NL is ..
ben altijd een soort van jaloers op mensen met engelen geduld ..
towi1989 zegt
Ik denk dat het wel wat meer heeft gekost dan bloed zweet en tranen.
reventon zegt
Waanzinnig knap, alleen met zo weinig originele onderdelen zou ik eerder denken aan een halve kitcar ipv een restauratie.
fortuna zegt
Met alle respect, maar dit is eerder een reconstructie dan een restauratie.
stirling zegt
Hoezo Baas?
Het is iemand met een hobby, wanneer ik genoeg tijd en geld heb kan ik dit ook.
Hij is wel Baas voor mij wanneer hij dit doet in 12 dagen ipv jaren.
kempenaer zegt
@stirling: Show me the money.
sjon zegt
@stirling: zeggen is doen
JvT zegt
http://9gag.com/gag/aRQ68nq
dr9014 zegt
Beste man is Rob Spyker (inderdaad, verre familie van), wonend in Christchurch, Nieuw Zeeland. Op zijn FB zie je een foto van hem bij een andere Spyker (eigenaar wonend in Nieuwerkerk – stond ook pas op Autoblog met een Spyker barn-find uit Frans Guinea). Zij hebben samen in 2005 ( en 4 andere equipes) de originele Peking to Paris route (met vergelijkbare 5 auto’s van toen) gereden. Rob wilde dat toen al doen met dit project….
En originele Spykers doen op een veiling aanzienlijk meer daan €100k…