Wat moet, dat moet.
Het moge duidelijk zijn dat Volkswagen een scheve schaats heeft gereden door jarenlang te sjoemelen met zijn dieselmotoren. Het Duitse autoconcern probeert ondertussen gezellig zijn reputatie op te poetsen door flink in te zetten op een elektrische toekomst. Met name in de Verenigde Staten, waar het dieselgate bij de consument helemaal in het verkeerde keelgat schoot, moet Volkswagen flink zijn best doen om orde op zaken te stellen. Echter, om zijn project ‘Electrify America‘ van de grond te krijgen, moet het de hulp inroepen van een concurrent: Tesla.
Electrify America is een relatief nieuw programma van Volkswagen, waarmee het ervoor wil zorgen dat zijn snellaadstations door heel de Verenigde Staten komen te staan. Het klinkt als een goed initiatief, maar helemaal zelf heeft Volkswagen het niet bedacht. Het plan is namelijk onderdeel van de miljardenschikking die het met de Amerikaanse overheid heeft getroffen, in het licht van het dieselschandaal.
Volkswagen is er inmiddels achtergekomen dat de snellaadstations het meest effectief kunnen werken, wanneer het de hulp van Tesla inroept. Volkswagen en Tesla hebben hierop de handen ineengeslagen. Tegen betaling mag de Duitse autofabrikant een groot aantal Powerpack-batterijen, waarin tot 350 kWh aan energie opgeslagen kan worden, gebruiken voor ruim honderd van zijn laadstations. Dit is meer dan een vijfde van het huidige totaal.
De batterijen worden in de loop van het jaar geïnstalleerd bij de drukste laadstations van Electrify America. Dankzij Tesla’s Powerpack kunnen de laadpalen van Volkswagen tijdens de piekuren zonder problemen blijven werken. Met de batterijen van Tesla kunnen klanten tot 210 kW opladen.
Overigens is Volkswagen zelf ook niet te min om zijn concurrenten een handje te helpen, wanneer dat nodig is.
Met dank aan Pantarhei voor de tip!
Dutchdriftking zegt
Krijgen we nu ook Tesla’s met een fatsoenlijk interieur?
lincoln zegt
@dutchdriftking:
Panelgapgate ..
Daar is het softere deel van de bevolking gevoeliger voor dan opgelicht worden ..
JamesBond007 zegt
@dutchdriftking: of sjoelemaccu’s?
cazzo046 zegt
Of VAG -gebakjes met een fatsoenlijke range?
amersfoorter zegt
Heel slim van vw. Heeft alfa al een elektrische auto? Of zijn ze bezig met het ontwikkelen van een giulia wagon? Ook gaaf!!
WinkeB zegt
@amersfoorter: het moment dat ze er eentje uitbrengen, bestaat 33,3% van hun gamma uit elektrische wagens. Mooi toch.
lincoln zegt
Wacht maar tot VAG zich met electrische voertuigen gaat bezig houden ..
Dan blijft er van die zeepbel van tesla nix meer over ..
dick1980 zegt
@lincoln: ik denk het niet. Tesla heeft niet alleen een oligopolie op de batterij-markt, ook beschikt het over de grootste laad-infra ter wereld. De grote merken hebben zo’n grote achterstand dat ze nu wel mee moeten in “if you can’t beat them, join them”, blijkens dit artikel. Raad eens wie daar goed geld aan verdient? Juist: E.M.
flutterby zegt
@lincoln: volgens mij zijn er al 3 verschillende elektrische modellen van VAG op Nederlandse kentekens te vinden én Tesla groeit nog steeds.
Verder worden de verkooplui van Audi gestuurd om vooral niet met Tesla te vergelijken. Groot gelijk, want ondanks dat de etron als auto goed in elkaar zit kan het als EV niet tippen aan een Tesla. Welke als totaal product beter is te afhankelijk van de use-case en emotie van de berijder.
kobus1967 zegt
Huh Tesla, die zijn toch zo goed als failliet.
En dan gaat VAG daar zaken mee doen terwijl alle experts/Lincolns hier wel beter weten!
lincoln zegt
@kobus1967:
1 grote zeepbel ..
VAG is nog maar 6 jaar bezig met een alternatief ..
Dus die hebben nog wel een jaartje of 6 nodig om met een vergelijkbaar product te komen ..
Maar dan jonguhh .. echt jonguhh ..
chills zegt
@lincoln: over 2 jaar! 2021.. 2022.. 2023.. 2024.. 2025.. ….
lincoln zegt
@chills:
Tesla was in 2010 al een zeepbel ..
En ook in 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 en 2019 ..
stfu zegt
@kobus1967: ze hebben nu al meerdere malen winst gemaakt, dus het gaat al de goede kant op.
moveyourmind zegt
Ben benieuwd of de Nederlandse electrische Volkswagens ook Tesla batterijen hebben…
Zou me niet verbazen als Pon die er uit sloopt om er Continental batterijen in te doen.
bmohnee zegt
@moveyourmind: gaat om batterijen voor de laadstations, niet om de autos
moveyourmind zegt
@bmohnee: Thanks, helemaal overheen gelezen.
lincoln zegt
@bmohnee:
Misschien dacht ie dat het om banden ging ..
De banden die Pon heeft met de NL staat om het volk van inferieure lease trabantjes te voorzien ..
fanboy zegt
@moveyourmind: Als de accu’s al brandend onder je auto vandaan komen vallen, gaat Pon in ieder geval zeggen dat je de enige bent.
bassx zegt
@moveyourmind: Batterijen in de Tesla auto’s zijn van Panasonic overigens.
dick1980 zegt
@bassx: niet meer. 100% Tesla Gigafactory sinds vorig jaar.
dick1980 zegt
@dick1980: ah correctie. Je hebt gelijk. Maar volledig onder Tesla Gigafactory label, dat bedoelde ik.
flutterby zegt
@dick1980: Panasonic zit in de Gigafactory voor assemblage en hier komen alleen de cellen voor de Model 3 vandaan.
ghost zegt
If you can’t beat them, join them!
aschja zegt
Geheel offtopic:
Maar elke keer als ik Lincoln een reactie plaats krijg ik zin om iemand om iemand in elkaar te rammen
lincoln zegt
@aschja:
Komt omdat je achterlijk bent ..
Esprit_de_Flandre zegt
@aschja: Alleen maar dan? Dat heb ik al als ik een boterham eet…
haaren zegt
@aschja: zou je agressie gebruiken om een leesbare zin te schrijven ?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dus? Tesla haalt ze weer bij Panasonic…
fanboy zegt
@svenska_aeroplan_ab: Maar Tesla is verwantwoordelijk voor de totale accu packs. Dat wil zeggen de samengestelde units met koel/warmsysteem er doorheen, met het accu management systeem. Dat kun je wel aan ze overlaten.
wildbeest zegt
Ik zit lekker topgear te kijken op Spike- kanaal 16 ziggo
lavoro zegt
@wildbeest: ik een kanaaltje verder met paarden en zaad
hotze zegt
@wildbeest: ja die zijn ook dol op auto’s aangedreven door accu’s.
elemento zegt
Bmw gaat samen zaken doen met toyota
hotze zegt
@elemento: dat deden ze al mer Z4/ Supra.
jeroenwz zegt
Audi ook? Dat zou wel “bijzonder” zijn omdat zij de laatste jaren meer geld hebben gestoken in Tesla bashen, dan aan de ontwikkeling van een elektrische auto en de infra die daar bij hoort.
crepito zegt
Tesla-killer laadstations!
alpinafanb10 zegt
Wanneer houden we nu eens op met dat gezeik over electrisch versus old school we hebben toch ook geen leerlooiers meer.
snel70 zegt
Lijkt mij dat Tesla binnenkort word ingelijfd door VAG en niet iedereen zal mee verhuizen. Overigens wordt het ook tijd voor een elektrogate als blijkt dat het toch niet zo ‘groen’ is als men de burger heeft voorgehouden.
cossiekiller zegt
Dan kan VW de volgende elektrische auto’s uitbrengen;
-De model B
-De model O
-De model R
-De model I
-De model N
-en de model G om het gamma af te werken.
bmwfreak038 zegt
En samen lekker sjoemelen..